E-mail marketing to niezrównany środek komunikacji, który pozwala skutecznie budować świadomość marki, autentyczne zaangażowanie odbiorców i jednocześnie sprzedaż niezbędną do prowadzenia biznesu. Mimo swojego szerokiego spektrum możliwości bywa on często sprowadzany do ograniczonej funkcji wysyłania e-maili handlowych przy okazji realizowanych promocji. Przesyłane niejednokrotnie wiadomości sprzedażowe stają się z czasem tendencyjne, przewidywalne i nieangażujące, co czyni je nieskutecznymi. Przedstawię Ci dziś nieco inną stronę e-mail marketingu. Oto 10 rodzajów wiadomości, które pozwolą Ci rozwinąć Twój e-sklep.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jak nawiązać więź z klientem za pomocą e-mail marketingu,
- jak zachęcać klientów do pozostawienia opinii na temat sklepu i sprzedawanego produktu,
- jak zwiększyć sprzedaż dzięki autoresponderom.
1. Wiadomość powitalna
Pierwsze tygodnie od momentu zapisu do bazy mailingowej to okres, kiedy subskrybenci przejawiają największe zaangażowanie. Dzięki temu możesz najskuteczniej zbudować silną więź i zainteresowanie Twoją marką i oferowanymi produktami.
Aby dobrze rozpocząć rozmowę, powinieneś przede wszystkim pokazać odbiorcom swoją uwagę i podkreślić fakt, że doceniasz ich zaufanie oraz chęć nawiązania kontaktu. Możesz tego dokonać poprzez wysłanie im wiadomości powitalnej, w której podziękujesz za dołączenie do subskrypcji i przy okazji dostarczysz pożytecznych informacji.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
[opis]Wiadomość powitalna Tumblr[/opis]
W treści wiadomości powitalnej warto umieścić wskazówki dotyczące tego, jak klient powinien korzystać z Twojego serwisu, a także kod rabatowy, zaproszenie do uzupełnienia danych w profilu czy do zapoznania się z innymi liniami produktowymi. Jeśli masz materiały do pobrania, takie jak np. poradniki, raporty czy przykłady stylizacji, jest to odpowiedni moment, aby je udostępnić zainteresowanym subskrybentom.
Przy okazji dostarczania tych materiałów powinieneś śledzić zachowania swoich odbiorców i informacje o ich kliknięciach w wybrane elementy wykorzystać w przyszłości do segmentacji oraz personalizacji Twoich kampanii marketingowych.
2. Podziękowanie i potwierdzenie zakupu
Innym dobrym momentem na nawiązanie znajomości z odbiorcą jest chwila, gdy klient dokona zakupu w Twoim e-sklepie. Taka osoba pokazała już, że jest zainteresowana Twoją ofertą i wybrała Ciebie spośród istniejącej konkurencji, Ty zaś powinieneś po prostu kuć żelazo, póki gorące.
Takiemu odbiorcy powinieneś podziękować za złożenie zamówienia oraz przekazać mu wszelkie istotne informacje, takie jak np. potwierdzenie nadania wysyłki, telefon kontaktowy do składania zmian w zamówieniu, możliwość śledzenia paczki czy kupon rabatowy na kolejne zakupy.
Automatycznie wygenerowaną wiadomość możesz również uzupełnić o inne dodatkowe informacje, które mogą klientom pomóc jeszcze lepiej wykorzystać Twoje produkty. Pokazując, jak bardzo zyskają na współpracy z Tobą, przedstawiasz im wartość, która zatrzyma ich przy Twojej marce.
3. Recenzja
Liczne badania potwierdzają, iż użytkownicy internetu generalnie ufają treściom i opiniom przeczytanym na stronach internetowych. Ponadto wielu z nich bardzo często stara się czerpać wiedzę i podejmować decyzje właśnie w oparciu o recenzje innych. Zdobywanie obiektywnych opinii bywa jednak trudne, a nierzadko klienci nie są skorzy do ich pozostawiania bez naszej prośby czy otrzymania za to zapłaty.
Warto zatem wysłać po paru tygodniach od zrealizowanego zlecenia autorespondera, który nakłoni odbiorców do wystawienia opinii na temat sklepu i sprzedawanego w nim produktu. Taka wiadomość nie tylko ma szansę przywołać pozytywne emocje związane z zakupem upragnionego produktu, ale również powinna skłonić klientów do złożenia kolejnego zamówienia po zalogowaniu się do serwisu.
[opis]Prośba o recenzję wysłana z serwisu Bigcommerce[/opis]
Czasem łatwiej jest nakłonić użytkowników do pozostawienia opinii w zamian za kupon rabatowy, darmową próbkę produktu lub dostawę. Może to Ci się kojarzyć z dodatkowymi kosztami, ale wcale tak nie jest. Pozostawiona recenzja może mieć bowiem o wiele lepszy wpływ na naszą sprzedaż niż inne formy promocji.
Ciekawym zabiegiem przy takich wiadomościach jest realizowanie ich tak, jakby były napisane odręcznie przez samego właściciela firmy – bez wykorzystania grafik i kodu html. Tak skonstruowany newsletter sprawi, że Twoi odbiorcy poczują się ważniejsi i przy okazji zwróci on na siebie ich uwagę, ponieważ będzie się wyróżniał od typowych e-maili handlowych.
4. Rekomendacje
Okazją do zatrzymania uwagi Twoich klientów na innych produktach dostępnych w Twojej ofercie są wiadomości zawierające rekomendacje. Mogą to być przedmioty, które dana osoba przeglądała na Twojej stronie internetowej lub które zostały zakupione przez innych użytkowników o podobnych upodobaniach i zainteresowaniach.
Wiadomości zawierające rekomendacje są nieocenione, gdy w grę wchodzi cross-selling lub up-selling. Poprzez połączenie społecznego dowodu słuszności oraz momentu, kiedy użytkownik jest zadowolony ze swojego dotychczasowego doświadczenia z firmą, możesz w skuteczny sposób zwiększyć swą sprzedaż.
Sugerując produkty komplementarne, ułatwisz swoim użytkownikom robienie zakupów. Udowodnią, jak bardzo cenią taki gest, składając zamówienie lub dzieląc się swoim doświadczeniem związanym z obsługą w Twoim sklepie w kanałach społecznościowych.
5. Opuszczony koszyk
Bywa i tak, że klienci opuszczają Twój e-sklep jeszcze przed złożeniem zamówienia i do niego nie powracają. Być może nie stało się to za sprawą tego, że nie lubią Twojego sklepu lub oferty, ale po prostu coś innego zajęło ich uwagę. Takich klientów warto odzyskać poprzez wysłanie im automatycznie wygenerowanych wiadomości przypominających o niedokończonym zamówieniu.
[opis]Wiadomość typu „opuszczony koszyk” od marki Doggyloot[/opis]
Wiadomości typu „opuszczony koszyk” najlepiej wysyłać w ciągu dwóch godzin po opuszczeniu przez klienta sklepu oraz po kilku dniach lub tygodniach – w zależności od tego, czy poprzednia wiadomość osiągnęła cel. Poza przypomnieniem o niedokończonym zamówieniu warto umieścić w tych e-mailach informacje na temat kończących się zapasów i ostatniej szansie, aby dokonać zamówienia w określonej cenie.
6. Wiadomości reaktywacyjne
Kolejnym rodzajem wiadomości, jakie powinieneś wprowadzić do swojej strategii e-mail marketingowej, to e-maile pobudzające do działania. Wysyła się je z reguły do osób, które nie wykonały żadnej akcji w określonym czasie.
Akcja, o której tutaj mowa, może być różna zależnie od rodzaju biznesu lub kampanii, jakie prowadzisz. Twoich subskrybentów mógłbyś uznać za nieaktywnych np. wtedy, gdyby nie otworzyli żadnej Twojej wiadomości lub nie dokonali żadnego zakupu w ostatnich 90 dniach. Czas, po jakim uznasz użytkownika za nieaktywnego, zależy przede wszystkim od produktów, jakie masz w swojej ofercie, i tego, jak często są zamawiane. Takim odbiorcom powinieneś wysłać wiadomość, która wpłynie na ich emocje i zachęci do wykonania wybranej przez Ciebie akcji.
7. Wydarzenia
Ważne wydarzenia, takie jak urodziny, rocznica ślubu, rozpoczęcie sezonu letniego lub wyprzedaży, to świetna okazja na wysłanie wiadomości zawierającej specjalną ofertę przygotowaną dla wybranego odbiorcy. Inną taką szansą może być sytuacja, gdy np. Twój klient zgromadzi wyznaczoną przez Ciebie liczbę zakupionych produktów lub wyda w Twoim sklepie określoną sumę.
Każdy taki autoresponder powinien być wysłany do indywidualnych subskrybentów – w zależności od danych, jakie o nich posiadasz. Jeśli nie masz jeszcze odpowiednich informacji, by móc wykorzystać tę taktykę, zastanów się nad wysłaniem dedykowanej ankiety lub zachęcie do uzupełnienia formularza zapisu, aby pozyskiwać więcej danych o klientach.
8. Konkursy i darmowe próbki
Jeśli organizujesz konkursy lub rozdajesz darmowe próbki swoich produktów, jest to kolejny powód, dla którego warto się skontaktować ze swoimi odbiorcami i zmotywować ich do działania.
Wyślij do subskrybentów wiadomość zawierającą konkretną informację, np. o rozpoczęciu odliczania do nadchodzącej oferty specjalnej, a następnie poproś ich o podzielenie się nią na kanałach społecznościowych.
Dane osób, które wzięły udział w tej akcji promocyjnej i były aktywne w kanałach społecznościowych, umieść w osobnym cyklu wiadomości i kieruj do nich kolejne kampanie, tak aby uzyskać jak największy rozgłos i wykorzystać społeczny dowód słuszności.
9. Informacja o nowej linii produktów
Wypuszczając każdą nową linię produktów na rynek, zapewne szykujesz wielką akcję promocyjną propagowaną za pośrednictwem wszystkich dostępnych kanałów komunikacji. Nie inaczej powinno być z e-mail marketingiem, który jest świetnym medium do budowania zaangażowania wśród odbiorców.
Tworząc mailing zgodnie z najlepszymi praktykami i dbając o dotarcie Twoich wiadomości, możesz mieć pewność, że dotrzesz do szerokiego grona subskrybentów. Odbiorcom, którzy nie otworzą tej wiadomości, możesz dodatkowo wysłać wiadomość SMS z informacją na temat nowej linii produktów lub skierować do nich osobną reklamę na Facebooku.
10. Newslettery promocyjne z ograniczeniem czasowym
Proste mailingi z informacją o promocjach możesz poprawić, dodając do nich element informujący o ograniczonym czasie ich trwania lub liczbie dostępnych produktów. Wiadomości, które zawierają taką informację, mogą pozytywnie wpłynąć na czas reakcji odbiorców, którzy w obawie przed utratą możliwości skorzystania z oferty dokonają natychmiastowej decyzji o złożeniu zamówienia.
Zabieg ten jest skuteczny w krótkoterminowym budowaniu sprzedaży, aczkolwiek nie powinien być stosowany zbyt często. Podobnie do innych tego typu taktyk istotne jest, aby promocja wydawała się szczególna, a nieskorzystanie z niej stratą cennej okazji.
[opis]Oferta ograniczona czasowo od Mediaexpert[/opis]
Traktuj swoich klientów indywidualnie
Niezależnie od tego, jakie wiadomości wysyłasz do swoich subskrybentów, ważne jest, aby czuli się usatysfakcjonowani zarówno treścią, częstotliwością, jak i czasem wysyłki wiadomości.
Najważniejsze jest zatem zbieranie i analizowanie danych o klientach oraz wykorzystanie tych informacji w prowadzeniu kampanii e-mail marketingowych. Wiadomości wysyłane automatycznie w odpowiedzi na akcje użytkowników powinny podsycać ich zainteresowanie i zaangażowanie, co bezpośrednio wpłynie pozytywnie na Twoją sprzedaż.