Pozyskanie klienta w internecie stało się prostsze niż kiedykolwiek – pod warunkiem, że reklamowana oferta jest interesująca i przedstawiona w atrakcyjny sposób. Wyniki takie jak zebranie 283 zapytań od klientów przy wydatkach na reklamę w kwocie 530 zł robią wrażenie, choć przy odpowiednich działaniach marketingowych mogą się zdarzać regularnie. Jaki jest przepis na taką efektywną reklamę?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak przy ograniczonym budżecie pozyskać potencjalnych klientów w sektorze B2C,
- jak przygotować ofertę i kreację reklamową, które przyciągną nowych klientów,
- na czym polega tzw. test babci i dlaczego warto go stosować,
- jak można tanio pozyskać nowych klientów np. studia fotograficznego, salonu fryzjerskiego czy lokalu gastronomicznego.
Facebook, Instagram i LinkedIn pozwalają dotrzeć do potencjalnych klientów i zainteresować ofertą nawet osoby, które widzą produkt lub usługę po raz pierwszy. Wśród dużej konkurencji wyróżnią się jedynie Ci, którzy będą w stanie przygotowywać odpowiednie strategie pozyskiwania klientów w Internecie.
Wykorzystanie naturalnego zainteresowania ciekawą i dobrze dopasowaną ofertą pozwala na pozyskanie nowych klientów, zwiększenie sprzedaży, a także zbudowanie listy adresów e-mailowych lub efektywniejszej listy kontaktów na Messengerze.
CIEKAWOSTKA[zaznaczenie]Jak potwierdzają dostępne testy i moje doświadczenia, lista kontaktów na Messengerze zbudowana z wykorzystaniem czatbotów pozwala na osiąganie dużo lepszych wyników niż lista adresów e-mailowych. Dla porównania:
- średni procent otwarcia wiadomości czatbot: ~85% vs e-mail: ~15%,
- współczynnik klikalności czatbot: ~50%+ vs e-mail: ~4%.
Minusem listy na Messengerze jest dużo mniejsza zalecana częstotliwość kontaktu, a w przyszłości konieczność opłaty za wiadomość reklamową wysyłaną do subskrybentów.
Cechy oferty, która skutecznie przyciągnie uwagę nowych klientów
Dobrze skonstruowana oferta i atrakcyjna kreacja reklamowa są kluczowe, żeby móc osiągnąć niski lub bardzo niski koszt pozyskania danych kontaktowych potencjalnego klienta.
Idealna oferta wykorzystana w niskobudżetowej reklamie:
Naucz się zapinać pasy bezpieczeństwa w internecie
Według badań przeprowadzonych na Clark School Uniwersytetu Maryland do cyberataku dochodzi średnio co 30 sekund, a około 43% z nich jest wycelowanych w małe i średnie przedsiębiorstwa oraz osoby prywatne – w tym marketerów. Tak, niestety średnio co minutę ofiarami ataku zostaje taka osoba jak Ty. Weź udział w szkoleniu i dowiedz się, jak łatwo można paść ofiarą cyberataku oraz jak się przed tym chronić. Już nigdy więcej nie daj się przechytrzyć cyberoszustom.
- pokazuje korzyść, której nie proponuje konkurencja,
- jest limitowana – w czasie lub dostępna dla określonej liczby osób,
- wywołuje impuls zakupowy w swojej grupie docelowej,
- musi być prosta i zrozumiała – duża liczba opcji, warunków itd. odstraszy odbiorcę, gdy przegląda on Facebooka lub Instagrama.
[zaznaczenie]Wskazówka
Polecam zastosować „test babci”, który u mnie sprawdza się świetnie. Na czym on polega? Jeżeli przekaz zostałby zrozumiany przez moją babcię, tzn. że oferta jest odpowiednia. Jeżeli przeczuwam, że babcia miałaby wątpliwości co do jej treści, wtedy należy wprowadzić zmiany.
Elementy efektywnej oferty
Podczas przekładania atrakcyjnej oferty na język reklamy należy pamiętać o kilku rzeczach.
1. SLOGAN PRZYKUWAJĄCY UWAGĘ
Testy wykazały, że najefektywniejsze reklamy zawierają hasło przykuwające uwagę. Często w pierwszym zdaniu używam dużych liter, a na początku i końcu dodaję emoji przyciągające wzrok. Nie opowiadam w tym miejscu o ofercie, a jedynie zwracam się do swojej grupy docelowej, np.: „UWAGA, ŁODZIANIE!”, „SZUKAMY 5 RODZIN WE WROCŁAWIU!”, „POSZUKUJEMY 7 INWESTORÓW W POLSCE!”.
WskazówkaEmoji mogą się wydawać infantylne lub nieprofesjonalne, jednak dobrze rozbijają tekst i przykuwają uwagę. Ich umiarkowane używanie zdecydownie zwiększa atrakcyjność reklamy – również dla mężczyzn.
2. OPIS OFERTY Z MYŚLĄ O KLIENCIE
Kolejnym elementem jest przystępny tekst opisujący najważniejsze aspekty oferty. Największy błąd, który widzę u wielu twórców reklam, to nadmierna chęć opowiadania o sobie oraz o ofercie zamiast o najważniejszej osobie – potencjalnym kliencie.
Kolejnym częstym błędem jest prezentowanie informacji o produkcie i jego cechach zamiast korzyści.
PrzykładPotencjalnego klienta nie interesuje, że okna są szczelne. Ważniejsze dla niego jest to, że dzięki ich szczelności zaoszczędzi do 15% rocznie na ogrzewania domu. A jeszcze lepiej, gdy dowie się, że dla średniego domu rodzinnego w Polsce kwota ta w okresie grzewczym wynosi 500 zł.
3. ZACHĘTA DO DZIAŁANIA
Wezwanie do akcji, czyli CTA (call to action), jest niezbędnym elementem reklamy. Zainteresowana osoba dostaje jasny komunikat, jaki krok należy podjąć, aby skorzystać z oferty.
Przykłady„Dowiedz się więcej po kliknięciu w przycisk [Wyślij wiadomość]”.
„Kliknij [Skorzystaj z oferty] i zajrzyj do nas ze znajomymi!”.
4. GRAFIKA PRZYCIĄGAJĄCA UWAGĘ
Gdy oferta i tekst reklamy są już przygotowane, czas zająć się grafiką lub filmem dołączonym do kreacji. Nie ma co ukrywać: dobrze zrobiony film reklamowy, który przykuwa uwagę w ciągu pierwszych trzech sekund, potrafi bardzo poprawić wyniki reklamy. Dodatkowo daje możliwość stworzenia grupy podobnych odbiorców na podstawie osób, które obejrzały jego fragment o ustalonej długości. Takie grupy ułatwiają dalsze działania reklamowe.
Statyczne zdjęcia również sprawdzają się dobrze, chociaż wymagają więcej testów i pewnego talentu. Nie ma tutaj prostej recepty. Należy jednak pamiętać, że obraz nie może zawierać dużej ilości tekstu oraz musi być wysokiej jakości. Polecam format 1 : 1, czyli 1080 px × 1080 px.
Na ilustracji obok możesz zobaczyć często stosowaną przeze mnie kreację reklamową, która sprawdziła się w wielu niszach i zawsze generuje dużą liczbę tanich kontaktów. Pokazuję ją po raz pierwszy – do tej pory traktowałem ją jako swój sekret, ale uznałem, że czas podzielić się nią z szerszym gronem.
Minusem tej strategii pozyskiwania leadów jest to, że zbiera się wtedy dużą liczbę stosunkowo zimnych kontaktów, których konwersja zależy od odpowiedniej sprzedaży.
Mimo wszystko z moich doświadczeń wynika, że minimalna kwalifikacja na poziomie reklamy (tzn. ilość danych, jakie trzeba pozostawić, żeby otrzymać ofertę) i kontynuacja nawiązanej relacji przy wykorzystaniu umiejętności sprzedażowych przynoszą dużo lepsze wyniki niż pozyskiwanie drogich kontaktów, które potencjalnie będą bardziej zainteresowane ofertą.
Podsumowując: ostateczną decyzję o wyborze metody pozyskania dużej liczby tanich zapytań należy podjąć po wzięciu pod uwagę posiadanego budżetu i czasu potrzebnego do obsługi większej liczby zapytań. Dobry skrypt sprzedażowy powinien jednak w zupełności wynagrodzić większą ilość czasu poświęconego temu zadaniu.