Webinary to jedno z najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych do generowania leadów. Nie tylko wzbudzają one zainteresowanie twoją ofertą, ale także robią to w sposób nienachalny, co przemawia do osób mniej podatnych na przekazy reklamowe.

Popularność webinarów wynika przede wszystkim z tego, że dostarczają one odbiorcom wartościowych informacji, nie koncentrując się na reklamie samej w sobie. Dodatkowo skuteczny webinar jest doskonałą platformą do dzielenia się wiedzą i do wymiany opinii.
Mimo wielu zalet i korzyści wynikających z organizowania webinarów, planując swoje działania w tym obszarze należy się właściwie do nich przygotować. W tym artykule opowiem na co należy zwrócić szczególną uwagę, jeżeli chcemy, aby nasz webinar okazał się sukcesem.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
1. Jaką platformę wybrać?
Decydując się na wybór narzędzia do webinarów, należy upewnić się, że jest ono dostępne z poziomu wielu urządzeń, systemów operacyjnych i platform. Odbiorcy powinni mieć możliwość dołączenia do wydarzenia nie tylko przez komputer, ale także przez swoje urządzenia mobilne czy telefony.
Proces rejestracji to kluczowy element twojego webinaru, od którego zależy liczba uczestników wydarzenia, a w dalszej kolejności – konwersje. Upewnij się, że twoja platforma umożliwia ci stworzenie formularza, który skutecznie przyciągnie uwagę i zachęci do zapisu.
Kolejny i chyba najważniejszy element decydujący o wyborze platformy to dostępne funkcje. Webinary to narzędzie interaktywne, umożliwiające stałą komunikację między uczestnikami a prezenterem. Dlatego ważne jest, aby podczas wydarzenia uczestnicy z łatwością mogli zadawać pytania, współpracować na wirtualnej tablicy czy dokumentach albo widzieć na żywo pulpit prezentera.
Twoja platforma powinna również mieć opcję nagrywania webinarów. Dzięki temu osoby, które nie mogły wziąć udziału w wydarzeniu na żywo, mogą otrzymać dostęp do nagrania. Te i wiele innych przydatnych funkcji znajdziecie w ClickMeeting.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
2. Kiedy zorganizować webinar?
Z badań, które przeprowadziliśmy w ClickMeeting wynika, że najlepsze dni na zorganizowanie webinaru to wtorek, środa oraz czwartek, między godziną 10 a 14.
Planując kolejny skuteczny webinar, warto mieć to w pamięci, aby mieć pewność, że nasz webinar przyciągnie jak najwięcej osób.
3. Jak i kiedy promować webinar
Planując kampanię promocyjną oraz wysyłkę zaproszeń należy wybrać odpowiednią grupę docelową. Dlatego zamiast wysyłać email do całej bazy, lepiej jest wybrać grupę, dla której nasze wydarzenie będzie interesujące i wartościowe.
Do promocji webinaru warto wykorzystać stronę internetową, blog, social media. Jednak jak wskazują badania, najskuteczniejszą formą promocji, generującą najwięcej rejestracji jest email. Natomiast dni, w które najlepiej jest wysłać zaproszenie to wtorek, środa oraz czwartek
Aby osiągnąć najlepsze rezultaty, promocję należy rozpocząć na 3, a nawet 4 tygodnie przed datą webinaru. Infografika Webinar Promotion Timeline pokazuje krok po kroku, jak powinien wyglądać kalendarz promocji: kiedy zacząć, jakie kanały wykorzystać, co działa i przynosi najlepsze rezultaty.
4. Jak dobrać treści do webinaru?
Jednym z głównych błędów popełnianych przez organizatorów webinarów jest wybór zbyt ogólnego tematu. Może to wynikać z tego, że chcą przekazać swoim odbiorcom jak najwięcej informacji. Lepiej jednak jest wybrać temat na tyle wąski, aby móc odnieść się do jego najważniejszych punktów i zaoferować odbiorcom konkretne informacje. Nie warto omawiać wszystkich aspektów wybranego zagadnienia, lepiej skupić się na jednym.
Niedawno w ClickMeeting przeprowadziliśmy webinar na temat budowania marki osobistej za pomocą webinarów. Skupiliśmy się na jednym konkretnym sposobie, w jaki można wykorzystać to narzędzie. Nasze wydarzenie skierowane było do jednej konkretnej grupy odbiorców, zainteresowanej sposobami na skuteczne budowanie marki osobistej.
5. Jak długo powinien trwać webinar?
Nie ma złotej zasady, jeśli chodzi o długość jaką powinien mieć nasz webinar. Ważne jest, aby podczas sesji na wybrany temat poruszyć wszystkie kwestie, które mogą stanowić największą wartość dla odbiorców.
Istnieją jednak pewne dobre, sprawdzone praktyki, których warto się trzymać. Według naszych badań, średnia długość webinaru to około 63 minuty. W tym czasie warto poświęcić około 30-40 minut na prezentację oraz około 15-20 minut na odpowiedzi na pytania od uczestników.
6. Jak najlepiej zaangażować uczestników?
Aby utrzymać stałe zainteresowanie odbiorców, prezentacja powinna być nastawiona na stałą interakcję. Co kilka slajdów warto jest zadać pytanie. Można do tego wykorzystać czat, ale jeszcze bardziej angażującym sposobem może okazać się ankieta, w której poprosimy o zabranie stanowiska w konkretnej sprawie lub zachęcimy do podzielenia się opinią na temat samego webinaru.
Między slajdami, które po kilkunastu minutach mogą wydać się nieco monotonne, dobrze jest zaangażować widzów krótkim wideo lub wspólnym ćwiczeniem na interaktywnej tablicy. Na koniec powinniśmy zorganizować sesję Q&A. W tym czasie uczestnicy będą mieli okazję uzyskać odpowiedzi na interesujące ich pytania.
Skuteczny webinar – podsumowanie
Pamiętaj, że nawet najlepsza platforma nie jest w stanie zastąpić ciebie jako prezentera. Dlatego przed występem na żywo ćwicz swoją prezentację możliwie jak najwięcej razy. Jeżeli nie czujesz się pewnie w tym, co mówisz, twoi odbiorcy z pewnością to zauważą.
Traktuj każdy swój webinar jako okazję do nauki czegoś nowego i wykorzystaj tę wiedzę podczas kolejnych wydarzeń. Co się udało, co nie poszło po twojej myśli, co należy poprawić? Dobrym źródłem informacji jest również feedback zebrany od uczestników webinaru – przeanalizuj te informacje i zastosuj wyciągnięte wnioski w praktyce.
Artykuł powstał we współpracy z ClickMeeting.