Czy audytorzy wciąż są niezbędni, aby uchwycić dynamikę cyfrowego świata i uniknąć pułapek? A może lepiej zaufać tym, którzy na bieżąco planują i kupują kampanie? Już 22 maja podczas Forum IAB 2024 Anna Gruszka, chief growth officer AdQuery oraz przewodnicząca rady programowej QUALID, pokaże Ci perspektywę agencji, konsultantów i marketerów z okazji 25 lat digitalu.
Jak w ciągu ostatnich 25 lat zmieniła się praca audytorów
W tym kontekście mowa o audytorach mediowych, a nie o jednostkach zaufania publicznego, do których stosuje się ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Warto zauważyć, że audytorzy mediowi w Polsce wywodzą się z mediów tradycyjnych i dla nich kluczową zmianą było kształtowanie się branży cyfrowej, a następnie jej wzrost.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Rozumienie specyfiki mediów cyfrowych płynie z doświadczenia. Podstawą zmiany była więc konieczność nabrania kompetencji digitalowych – czy to przez rozwój własny czy zatrudnienie ekspertów.
25 lat temu audytorzy mediów musieli ręcznie analizować dane z różnych źródeł. Obecnie dostęp do zautomatyzowanych narzędzi i zintegrowanych systemów cyfrowych umożliwia im szybszą i bardziej precyzyjną analizę danych.
Z kolei w kontekście sprawdzenia finansów niewiele się zmieniło i zmieni – audytorzy muszą mieć pewność, czy agencje wystawiające rachunki za swoją pracę mają na to odpowiednie faktury od wydawców.
Czy rozwój AI wpłynął na proces audytu działań marketingowych
Mimo że machine learning jest obecny na naszym rynku od dawna, chociażby ze względu na rozwój zakupu automatycznego, to, jeśli chodzi o AI, jesteśmy dopiero w przedsionku możliwości. Na razie to wciąż narzędzie, które wykonuje nasze polecenia i często się myli, natomiast rozmiar tych sieci cały czas rośnie.
Jeśli takie tempo zostanie utrzymane, te algorytmy przerosną nas intelektualnie pod każdym względem. Jednak na ten moment AI jest wykorzystywane do personalizacji treści, analityki danych, automatyzacji procesów i innych działań marketingowych. Pozwala to zwiększać efektywność kampanii, oszczędzać czas oraz zasoby.
W przypadku audytu wykorzystuje się algorytmy, które przyspieszają proces, ale nie są de facto sztuczną inteligencją. AI może się natomiast przydać w identyfikacji wzorców i anomalii, co jest szczególnie przydatne w ocenie efektywności kampanii reklamowych i optymalizacji kosztów, czego nie spotyka się w prezentacja audytorów.
Czy firmy rezygnują obecnie z pracy audytorów w obszarze marketingu
Audytorzy czy konsultanci nadal odgrywają ważną rolę w zapewnianiu zgodności działań marketingowych z przepisami i standardami. Nie warto korzystać wyłącznie z algorytmów w celu weryfikacji ofert planowania i zakupu mediów.
AI wymaga ciągłego nadzoru i kalibracji przez specjalistów, aby analizy były dokładne i odpowiadające specyfice branży. Sztuczna inteligencja może nie być też w stanie w pełni zrozumieć subtelnych niuansów marketingowych i kulturowych, które są kluczowe dla skuteczności kampanii.
Dołącz do Forum IAB – konferencji wyznaczającej standardy najlepszych praktyk e-marketingu
Zdobądź bilety na dwa intensywne dni konferencji z blisko 80 prelekcjami i networkingiem z najważniejszymi przedstawicielami branży interaktywnej. Otrzymasz również dostęp do aplikacji i materiałów pokonferencyjnych, poczęstunek i lunch oraz wstęp na afterparty wydarzenia.
Forum IAB 2024 odbędzie się 22 i 23 maja w warszawskim Multikinie Złote Tarasy. Sprawdź pełną agendę wydarzenia na: https://forumiab.pl/agenda/.
Patronem medialnym wydarzenia jest „Marketer+”.