Czarny Piątek w 2022 roku będzie inny niż dotychczasowe na polskim rynku e-commerce. Trudna sytuacja gospodarcza i wysoka inflacja wpłyną na kształt Black Friday u 60% badanych e-sklepów – wynika z danych zebranych przez operatora płatności Tpay. Wśród spodziewanych zmian są: brak darmowej dostawy, mniejsze obniżki cen, mniejszy budżet marketingowy oraz krótszy czas trwania promocji.
Czarny Piątek, który w tym roku przypada 25 listopada, to jeden z najgorętszych zakupowo okresów dla sklepów internetowych. Operator płatności Tpay przyjrzał się temu, jak wybrani e-sprzedawcy przygotowują się do święta wyprzedaży.
Jak zmieni się Black Friday w 2022 r.
Specjalne akcje z okazji Black Friday planuje przeprowadzić w tym roku 83% badanych właścicieli e-sklepów, ale aż 60% e-sprzedawców zapowiada, że tegoroczny Black Friday będzie odbiegał od poprzednich pod względem działań sprzedażowych.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wśród spodziewanych zmian najczęściej wymieniano:
- brak darmowej dostawy (50%),
- mniejsze obniżki cen (33%),
- mniejszy budżet marketingowy (17%),
- krótszy czas promocji (17%).
Chociaż aż 90% e-sprzedawców deklaruje, że zamierza obniżyć ceny swoich produktów lub usług, to co trzeci właściciel sklepu internetowego przyznaje, że obniżki będą niższe niż w poprzednich latach. Co piąty e-sprzedawca planuje wprowadzenie promocji do 10%, tyle samo przedsiębiorców zdecyduje się na obniżki do 20%. Rabaty do 70% zamierza zaproponować swoim klientom tylko 10% badanych.
Ile potrwają promocje
Z badania Tpay wynika, że umacnia się pozycja Cyber Monday – 60% sprzedawców deklaruje wprowadzenie obniżek w terminie 25-28 listopada, czyli w okresie obejmującym zarówno Czarny Piątek, jak i Cyfrowy Poniedziałek.
Co piąty właściciel sklepu chce wprowadzić niższe ceny na czas Black Weekend, tj. od 25 do 27 listopada. Dłuższego okresu zakupów z rabatem nie zaproponuje klientom 10% e-sprzedawców, planując akcję promocyjną tylko na jeden dzień (25 listopada).
Jak przygotować się do Black Friday 2022
Wszyscy właściciele e-sklepów zapytani o to, na co zwracają uwagę przed rozpoczęciem akcji sprzedażowej na Black Friday, wskazali na specjalne działania marketingowe.
Przygotowanie na zwiększone potrzeby przy obsłudze klienta zadeklarowało 70% sprzedawców, a połowa (50%) wskazała na odpowiednie zatowarowanie. Po 30% odpowiedzi padło na specjalne działania związane z SEM i SEO oraz wprowadzenie łatwych i szybkich płatności online.
Sprzedawcy zostali także zapytani o znaczenie współpracy z operatorem płatności. Jako „ważną” i „bardzo ważną” współpracę z operatorem określiło łącznie 80% właścicieli e-sklepów.
– To pokazuje, że są oni coraz bardziej świadomi tego, jak ważną rolę odgrywają płatności w budowaniu stabilnego i efektywnego e-commerce. Potwierdzeniem roli operatora w sklepie są również wyniki tegorocznego badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Tpay na temat preferencji Polaków. Przy zakupach online Polacy zwracają największą uwagę na bezpieczeństwo transakcji (89%), dostępne metody płatności (77%) oraz operatora płatności (63%) – podsumowuje Paweł Działak, CEO & Co-owner operatora płatności Tpay.
Jakich efektów Black Friday spodziewają się e-sprzedawcy
W ubiegłym roku wśród sklepów współpracujących z Tpay sprzedaż w Black Friday wzrosła średnio o 160% w porównaniu do pozostałych dni miesiąca. W tym roku, mimo trudnej sytuacji gospodarczej, e-sklepy liczą na to, że atmosfera sprzedażowa nie zostanie ostudzona.
Ankieta pokazała, że połowa (50%) właścicieli e-commerce spodziewa się zwiększonej liczby zamówień i wyższej średniej wartości koszyków. Po 20% odpowiedzi padło na zwiększoną liczbę zamówień i średnią wartość koszyków oraz zwiększoną liczbę zamówień i niższą średnią wartość koszyków.
– Przygotowaliśmy scenariusz działania na Black Week z możliwością elastycznego dostosowania już po pierwszym dniu promocji. Uważnie będziemy monitorować uruchomione na Facebooku i Google kampanie reklamowe i – w zależności od uzyskanych zasięgów – ewentualnie modyfikować treść i/lub segment klientów. Doskonale zdajemy sobie sprawę, jaki wpływ na nastroje konsumenckie ma inflacja i generalnie trudniejsza niż przed rokiem sytuacja gospodarcza, więc pomimo dynamicznego rozwoju naszego kanału e-commerce, spodziewamy się podobnej ilości zamówień r/r ze zwiększonym średnim koszykiem – mówi Joanna Kwiatkowska, Vice CEO, Sales Director & Co-founder Kubota S.A.
Tekst powstał przy współpracy z Tpay