Czarny Piątek w 2022 roku będzie inny niż dotychczasowe na polskim rynku e-commerce. Trudna sytuacja gospodarcza i wysoka inflacja wpłyną na kształt Black Friday u 60% badanych e-sklepów – wynika z danych zebranych przez operatora płatności Tpay. Wśród spodziewanych zmian są: brak darmowej dostawy, mniejsze obniżki cen, mniejszy budżet marketingowy oraz krótszy czas trwania promocji.

Czarny Piątek, który w tym roku przypada 25 listopada, to jeden z najgorętszych zakupowo okresów dla sklepów internetowych. Operator płatności Tpay przyjrzał się temu, jak wybrani e-sprzedawcy przygotowują się do święta wyprzedaży.
Jak zmieni się Black Friday w 2022 r.
Specjalne akcje z okazji Black Friday planuje przeprowadzić w tym roku 83% badanych właścicieli e-sklepów, ale aż 60% e-sprzedawców zapowiada, że tegoroczny Black Friday będzie odbiegał od poprzednich pod względem działań sprzedażowych.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wśród spodziewanych zmian najczęściej wymieniano:
- brak darmowej dostawy (50%),
- mniejsze obniżki cen (33%),
- mniejszy budżet marketingowy (17%),
- krótszy czas promocji (17%).
Chociaż aż 90% e-sprzedawców deklaruje, że zamierza obniżyć ceny swoich produktów lub usług, to co trzeci właściciel sklepu internetowego przyznaje, że obniżki będą niższe niż w poprzednich latach. Co piąty e-sprzedawca planuje wprowadzenie promocji do 10%, tyle samo przedsiębiorców zdecyduje się na obniżki do 20%. Rabaty do 70% zamierza zaproponować swoim klientom tylko 10% badanych.
Ile potrwają promocje
Z badania Tpay wynika, że umacnia się pozycja Cyber Monday – 60% sprzedawców deklaruje wprowadzenie obniżek w terminie 25-28 listopada, czyli w okresie obejmującym zarówno Czarny Piątek, jak i Cyfrowy Poniedziałek.
Co piąty właściciel sklepu chce wprowadzić niższe ceny na czas Black Weekend, tj. od 25 do 27 listopada. Dłuższego okresu zakupów z rabatem nie zaproponuje klientom 10% e-sprzedawców, planując akcję promocyjną tylko na jeden dzień (25 listopada).
Jak przygotować się do Black Friday 2022
Wszyscy właściciele e-sklepów zapytani o to, na co zwracają uwagę przed rozpoczęciem akcji sprzedażowej na Black Friday, wskazali na specjalne działania marketingowe.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Przygotowanie na zwiększone potrzeby przy obsłudze klienta zadeklarowało 70% sprzedawców, a połowa (50%) wskazała na odpowiednie zatowarowanie. Po 30% odpowiedzi padło na specjalne działania związane z SEM i SEO oraz wprowadzenie łatwych i szybkich płatności online.
Sprzedawcy zostali także zapytani o znaczenie współpracy z operatorem płatności. Jako „ważną” i „bardzo ważną” współpracę z operatorem określiło łącznie 80% właścicieli e-sklepów.
– To pokazuje, że są oni coraz bardziej świadomi tego, jak ważną rolę odgrywają płatności w budowaniu stabilnego i efektywnego e-commerce. Potwierdzeniem roli operatora w sklepie są również wyniki tegorocznego badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Tpay na temat preferencji Polaków. Przy zakupach online Polacy zwracają największą uwagę na bezpieczeństwo transakcji (89%), dostępne metody płatności (77%) oraz operatora płatności (63%) – podsumowuje Paweł Działak, CEO & Co-owner operatora płatności Tpay.
Jakich efektów Black Friday spodziewają się e-sprzedawcy
W ubiegłym roku wśród sklepów współpracujących z Tpay sprzedaż w Black Friday wzrosła średnio o 160% w porównaniu do pozostałych dni miesiąca. W tym roku, mimo trudnej sytuacji gospodarczej, e-sklepy liczą na to, że atmosfera sprzedażowa nie zostanie ostudzona.
Ankieta pokazała, że połowa (50%) właścicieli e-commerce spodziewa się zwiększonej liczby zamówień i wyższej średniej wartości koszyków. Po 20% odpowiedzi padło na zwiększoną liczbę zamówień i średnią wartość koszyków oraz zwiększoną liczbę zamówień i niższą średnią wartość koszyków.
– Przygotowaliśmy scenariusz działania na Black Week z możliwością elastycznego dostosowania już po pierwszym dniu promocji. Uważnie będziemy monitorować uruchomione na Facebooku i Google kampanie reklamowe i – w zależności od uzyskanych zasięgów – ewentualnie modyfikować treść i/lub segment klientów. Doskonale zdajemy sobie sprawę, jaki wpływ na nastroje konsumenckie ma inflacja i generalnie trudniejsza niż przed rokiem sytuacja gospodarcza, więc pomimo dynamicznego rozwoju naszego kanału e-commerce, spodziewamy się podobnej ilości zamówień r/r ze zwiększonym średnim koszykiem – mówi Joanna Kwiatkowska, Vice CEO, Sales Director & Co-founder Kubota S.A.
Tekst powstał przy współpracy z Tpay