Z każdym rokiem właściciele sklepów internetowych stają przed coraz trudniejszym zadaniem skutecznego promowania ich biznesów. Wzrastająca konkurencja, zwiększające się budżety marketingowe największych firm, dynamiczne zmiany w branży marketingu internetowego... Te problemy często prowadzą do podejmowania nieudanych prób promocji i nieefektywnego wydawania budżetów. Nadzieją na zmianę tej sytuacji jest kolejna zmiana i nowy trend w e-marketingu – content marketing.

Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest content marketing,
- jak możesz wykorzystać tę ideę w przypadku Twojego sklepu,
- jakie zalety ma ten rodzaj promocji.
Od dawna znaną prawdą jest fakt, że promocja sklepu internetowego jest kluczem do sukcesu. Atrakcyjny wygląd, konkurencyjne ceny i bogaty asortyment nie wystarczą. By więc zwiększyć swe szanse na sprzedaż, należy podejmować zróżnicowane działania marketingowe zapewniające ruch na stronach sklepowych. Najnowsze trendy marketingowe nie ominęły również branży sklepowej – nadzieją na nowe otwarcie stał się content marketing, czyli promocja poprzez treść.
Czym jest content marketing?
Pojawienie się wartościowych treści w marketingu spowodować ma coraz skuteczniejsze promowanie podmiotów wartych wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Od kilku miesięcy walka o klienta w wynikach wyszukiwania Google’a nie jest już uzależniona jedynie od budżetu ścigających się, lecz od ich kreatywności i eksperckiej postawy. Dzięki tym zmianom wytworzył się nowy ekosystem marketingowy, który powiązał ze sobą właścicieli stron, copywriterów, blogerów i portale żyjące z unikalnej treści.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zmiana ta nie jest kolejnym krokiem w ewolucji, lecz istną rewolucją. Do niedawna promowanie się za pomocą treści i tworzenie jej pod cele długofalowe zarezerwowane było dla największych brandów stanowiących faktycznych ekspertów w branży. Sponsorowane artykuły tworzone na zamówienia firm produkcyjnych już dawno znalazły się w ofercie reklamowej każdego portalu dystrybuującego treści.
Dziś z tego mechanizmu zmuszeni są korzystać wszyscy – również właściciele sklepów internetowych, którzy jak nikt inny znają pojęcie konkurencji w internecie.
Dla przykładu:
Kiedyś na promocji nowego modelu obuwia zależało jedynie producentowi. Na przykład Nike inspirował twórców serwisów, by ci promowali w swoich materiałach najnowsze modele butów tej marki. Dziś o takie treści zabiegają właściciele sklepów mających te modele w swojej ofercie.
Wykorzystywanie w promocji twarzy popularnych szafiarek (blogerki modowe, lifestyle’owe), tworzenie poglądowych look booków i poradników stało się obowiązkowym elementem promocji mającego wysokie aspiracje sklepu. Tak samo rzecz ma się w branżach bardziej technicznych – już wiele lat temu wraz z firmami produkcyjnymi tworzyliśmy poradniki i blogi o tematyce powiązanej z wytwarzanymi produktami. Dziś do grona ekspertów dołączyć chcą również pośrednicy, czyli sklepy internetowe dystrybuujące dane produkty.
Takie działania nie dość, że pozytywnie wpływają na wizerunek sklepów i zwiększają liczbę odwiedzin z nowych źródeł, to przekładają się także na to, co dla wielu firm jest nadal najważniejsze – na wysokie pozycje zajmowane w rankingach Google’a. Wielu branżowych ekspertów idzie krok dalej, twierdząc, że bez takich działań pozycjonowanie nie jest w stanie przynieść pozytywnych rezultatów.
Bądź ekspertem!
Cała opisana w powyższych akapitach zmiana ma swoje uzasadnienie w modelu szukania informacji przez użytkowników wyszukiwarek. Coraz częściej przed dokonaniem zakupu konsument szuka konkretnych, wartościowych informacji. Trend ten widać w rosnącej popularności stron, które z założenia umieszczają jedynie treść na swoich portalach.
Niezależnie od tego, czy recenzujesz książki, czy też porównujesz modele telefonów komórkowych, to jeśli jesteś poczytny, wówczas stajesz się ekspertem. I właśnie o obecność naszej marki na stronach takich osób najbardziej trzeba zabiegać.
Dzięki pojawianiu się na tego typu www tworzymy profesjonalny wizerunek naszego produktu, a promowane artykuły zyskują na popularności
Tak samo działa tworzenie własnej przestrzeni przeznaczonej na treść. Różnego rodzaju poradniki umieszczane na stronach sklepowych lub nagrania wideo publikowane na firmowych kontach pomagają zarówno pozyskać nowe odwiedziny, jak i zwiększyć prawdopodobieństwo zakupu.
Wyobraź sobie, że chcesz kupić telewizor. Po godzinach spędzonych w różnych sklepach znalazłeś dwie pozycje, które pasują do Twoich głównych wytycznych: przekątnej ekranu i ceny. Jest jednak kilka czynników w specyfikacji technicznej, które rozróżniają oba modele. Jeżeli dany sklep zgrabnie napisanym poradnikiem wytłumaczy Ci różnice i przełożenie tych czynników na jakość obrazu, chętniej skorzystasz z jego usług i dokonasz zakupu właśnie w nim.
Tak samo jest, gdy planujesz rozpocząć przygodę z bieganiem. Trafiasz do sklepu, lecz wszystkie znajdujące się w nim buty dedykowane są pronatorom lub supinatorom. Jeśli nie wiesz, co oznaczają powyższe terminy, to prawdopodobnie opuścisz sklep. Jednak gdy obok produktu się umieszczony zostanie poradnik tłumaczący te pojęcia i wyjaśniający, jak sprawdzić, czy jest się supinatorem, czy pronatorem, na pewno chętniej zostaniesz w tym sklepie i coś kupisz.
Wszystko to powiązane jest z rozwijającą się branżą i tym, że coraz więcej różnego rodzaju rzeczy szukamy w internecie. Zakupy online nie ograniczają się do tego, że szukamy sprawdzonych produktów w najniższej cenie, lecz cały proces zakupowy rozpoczynamy i kończymy, nie odchodząc od komputera. Dlatego ktoś musi zastąpić nam sprzedawców, którzy w punktach stacjonarnych doradzają przy podejmowaniu decyzji o zakupie.
Treść wykreuje potrzebę
Powyżej opisane zastosowanie content marketingu to jedno rozwiązanie. Dostarczenie wiedzy na tematy poszukiwane to na pewno duży plus dla Twojego sklepu. Jednak treść i ideę content marketingu możesz wykorzystać również przy produktach jeszcze nieznanych. I choć jest to zadanie o wiele trudniejsze i przy którym będziesz potrzebować pomocy innych ekspertów, to nie jest to niemożliwe!
Idealnym przykładem pobudzania potrzeby są działania blogerek modowych. Postacie najbardziej znanych szafiarek często są bardzo mocno wykorzystywane w procesie wprowadzania na polski rynek nowej marki lub nowych modeli znanych produktów. Poziom zaufania, jakim obdarzają je fani, oraz ich wpływ na kreowanie wizerunku promowanych produktów powoduje, że do najbardziej rozpoznawalnych blogerek ustawia się długa kolejka producentów i sklepów internetowych.
Analogicznie można znaleźć produkty wprowadzane na rynek z pomocą blogerów zajmujących się np. tematyką zdrowej żywności czy nowych technologii. Zjawisko to bardzo łatwo można zaobserwować np. przy premierze nowego modelu telefonu komórkowego czy laptopa.
Jednak by i te działania przyniosły korzyści na wielu płaszczyznach, warto pochylić się nad tym zagadnieniem pod kątem technicznym, czyli samego przygotowania treści
Gdy umieszczasz treść na własnej stronie, pamiętaj o obowiązku zachowania unikalności spisanych słów. Nie kopiuj umieszczonych u siebie artykułów na żadne inne portale, nie wpłynie to dobrze na ocenę strony przez Google’a.
Najważniejsze jednak, byś niezależnie od tego, gdzie umieścisz treść, myślał o tym, do kogo piszesz. Na ogólnym, lekkim pod względem zamieszonych na nim artykułów portalu nie możesz umieścić bardzo eksperckiej wiedzy opartej o branżową terminologię, bo może wtedy nikt Twojego materiału nie zrozumieć. Na swojej stronie zaś nie możesz pisać o oczywistościach, które zaburzą twój ekspercki wizerunek.
Gdy umieszczasz treść u siebie, możesz przekazywać konkretne informacje, które pomogą klientowi wybrać produkt. Ale gdy z treścią wychodzisz na zewnętrzne portale, to musisz się skupić na marketingu, by poprzez treść zachęcić czytelników do odwiedzenia twojego sklepu. Dlatego zawsze przed napisaniem jakiegokolwiek artykułu zdefiniuj jego cel oraz potencjalną grupę docelową. To na pewno zwiększy efektywność podejmowanych w ramach content marketingu działań.
Zalety content marketingu
O tych najbardziej oczywistych wspominałem wielokrotnie w powyższych akapitach – budowa wizerunku, przejścia na stronę sklepową, wpływ na współczynnik konwersji. Jednak są jeszcze dwie bardzo odczuwalne zalety, które warto docenić.
Po pierwsze – content marketing ma bardzo wyraźny i trwały wpływ na pozycjonowanie twojego sklepu. Jest to forma o wiele bezpieczniejsza (bo naturalna!) niż masowe zgromadzanie niskiej jakości linków nieznanego pochodzenia. Gdy umieszczasz treść na swojej stronie, Google doceni cię za bieżące dostarczanie świeżych artykułów, co od zawsze było największym problemem sklepów internetowych.
Jeśli wychodzisz z treścią na portale zewnętrzne, to uzyskujesz obudowane merytoryczną i powiązaną tematycznie treścią linki pochodzące często z bardzo mocnych i docenianych przez Google’a stron.
Druga zaleta tego działania to wsparcie w mediach społecznościowych. Codziennie obserwujemy, jak wiele firm męczy się, by wymyślić np. ciekawe wpisy na swoich kontach facebookowych. Pójście na łatwiznę i nachalne promowanie swoich produktów nic ci nie da, a wrzucanie wyłącznie treści zewnętrznej – choć buduje zaangażowanie fanów – nie przełoży się w wielkim stopniu na większe obroty w twoim sklepie.
Dlatego nie ma nic lepszego niż wykorzystywanie utworzonych treści w ramach profili społecznościowych. Od prostego promowania umieszczanych w sieci artykułów po tworzenie z nich graficznych cykli z poradami, filmów i obrazujących omawiany problem zdjęć. Każde takie działanie przełoży się pozytywnie na postrzeganie twojej marki, zaangażowanie fanów i docelową konwersję kreowaną poprzez social media.
Zacznij działać!
Podsumowanie idei jest oczywiste – rewolucyjna zmiana w prowadzonym dotychczas marketingu internetowym niesie ze sobą same korzyści. Docenieni zostaną ci, którzy tworzą coś wartościowego i mają pomysł na swój sklep. Wygrają te punkty, które będą chciały najpierw dać coś potencjalnym klientom, by potem dopiero działania te monetyzować.
Oczywiście rozpoczęcie prac według powyższych wskazówek nie przełoży się na rozwój twojego biznesu w ciągu tygodnia czy dwóch. Promocja sklepu internetowego to długotrwałe działanie. Jednak gdy myślisz o swoim sklepie poważnie, to musisz patrzeć na najbliższe lata, a nie tygodnie.
W kolejnych miesiącach idea ta może przyczynić się do fundamentalnej zmiany hierarchii i każdemu dać drugą szansę na zdobycie świeżego ruchu. Docelowe efekty zależą tylko od poniesionych nakładów.
Kończąc, wspomnę jeszcze jedną rzecz. Otóż liczenie dalej na starodawny styl pozycjonowania, „odpuszczanie” treści i niewykorzystywanie mediów społecznościowych skończy się powolnym regresem twojego sklepu. Jeżeli chcesz zdobywać coraz więcej klientów i rozwijać sprzedaż poprzez kanały internetowe, to musisz zacząć myśleć wielotorowo, również o treści jako nowym kluczu do sukcesu w promocji internetowej!