Płatność SMS-em w grach komputerowych lub za subskrypcję usług premium. Jeszcze kilka lat temu z tym właśnie kojarzyły się mikropłatności. Czym są dzisiaj i co jest przyczyną wzrostu popularności tego typu transakcji? Jakie metody mikrotransakcji wykorzystywane są najczęściej?
Mikropłatność, jak sama nazwa wskazuje, to każda transakcja o niskiej wartości. Koalicja na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności przyjęła definicję, według której mikropłatność to płatność w wysokości maksymalnie do 20 zł. I nie ma znaczenia, czy jest to transakcja realizowana w formie gotówkowej czy też bezgotówkowej. Coraz częściej jednak – ze względu wypieranie płatności gotówkowych przez bezgotówkowe – to właśnie w kontekście tych drugich zwykło się mówić o mikropłatnościach. Ich głównym wyróżnikiem, oprócz wysokości transakcji, jest również czas realizacji płatności. Klient otrzymuje dostęp do zakupionych usług czy też produktów zaraz po sfinalizowaniu transakcji.
Jakie korzyści płyną z mikropłatności dla sprzedawców? Po pierwsze, konsumenci decydują się szybciej na mały wydatek finansowy. Po drugie, możliwość wręcz natychmiastowego otrzymania dostępu do usługi czy też odbioru zakupionego produktu sprawia, że klienci szybko decydują się na finalizację transakcji.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Mikropłatności w formie online najczęściej wykorzystuje się:
- w grach internetowych,
- w aplikacjach,
- w płatnościach za dostęp do dóbr elektronicznych, np. muzyki, filmów, artykułów z gazet, gier,
- podczas rozpoczęcia subskrypcji usług i programów.
Mikropłatności w formie offline najczęściej wykorzystuje się:
- w płatności za bilet autobusowy,
- w płatności za bilet do kina,
- w opłatach za parking w parkometrze,
- w zakupach produktów, np. kawy lub batonika, w maszynie vendingowej.
Najczęściej wykorzystywane metody płacenia w ramach mikropłatności
1. Bramki płatnicze
Bramki płatnicze operatorów płatności są najbardziej popularnym zbiorem różnych metod mikropłatności: BLIK, płatności kartowe, portfele elektroniczne.
2. Płatności mobilne
Pojawienie się BLIKA – jednej z najbardziej bezpiecznych (płacąc BLIKIEM nie podajemy bowiem wrażliwych danych, a kod znika po dwóch minutach) oraz najszybszych metod płatności – przyczyniło się w dużej mierze do rozwoju mikropłatności i wzrostu ich popularności wśród klientów. Na czym polega płatność BLIK? Wybierając tę metodę płatności klient potwierdza transakcję 6-cyfrowym kodem, który generuje się w aplikacji bankowej.
Przykład
Płatność BLIKIEM – ze względu na wygodę – jest dość popularną metodą w maszynach vendingowych czy parkometrach. W tym przypadku BLIK stopniowo wypiera monety i karty, które kojarzyły się jeszcze do niedawna np. parkometrami.
– Ciekawym wykorzystaniem BLIKA jest Widget One Click, czyli interaktywny baner umożliwiający płatności niemalże jednym kliknięciem. Wystarczy wybrać jedną z preferowanych sum (np. 5, 10, 15 zł itd.) i potwierdzić płatność. Widget znakomicie sprawdza się w przypadku akcji charytatywnych. Umieszczenie go w treści artykułu spowoduje, że użytkownik po dokonaniu płatności nie zostanie przekierowany na kolejną podstronę, tylko kontynuuje czytanie tekstu – komentuje Mateusz Wachowski, key account manager w Tpay.
Ciekawostka
Na polskim rynku pojawiła się możliwość płatności BLIKIEM zbliżeniowo. Na czym polega? Użytkownik nie musi podpinać karty, wpisywać kodu BLIK, wystarczy, że odblokuje telefon i zbliży go do terminala płatniczego. Podczas korzystania z tej formy płatności należy pamiętać o włączeniu w telefonie funkcji NFC oraz ustawieniu blokady ekranu (biometria lub PIN), które zapewnią bezpieczeństwo transakcji.
3. Płatności kartą
Mikropłatność w formie przelewu należy do szybkich metod płatności i jest szczególnie popularna – często jest bowiem jedyną dostępną formą – w grach oraz aplikacjach. Dzięki tzw. płatnościom rekurencyjnym, gracz czy też użytkownik aplikacji nie musi pamiętać o każdorazowej zapłacie – określona kwota ściąga się automatycznie. Wystarczy, że użytkownik podepnie swoją kartę i wyrazi zgodę na cykliczne obciążanie konta.
Przykład
Jak wielki potencjał tkwi w mikropłatnościach wykorzystywanych w grach niech świadczy chociażby przykład Sony. Z najnowszego raportu finansowego firmy (za kwartał zakończony 31 grudnia 2021 r.) wynika, że z 3,755 mld dolarów przychodów ze źródeł cyfrowych aż 2,01 mld przypadło na mikropłatności. Z kolei użytkownicy gier Activision Blizzard wydali na mikrotransakcje w 2021 roku dokładnie 5,1 mld dolarów i jest to najlepszy wynik firmy w historii, jeśli chodzi o mikropłatności.
Mikropłatności elektroniczne coraz częściej wykorzystywane są również w automatach vendingowych, w których instalowane są terminale płatnicze obsługujące karty bankowe. Umożliwienie dokonywania transakcji bezgotówkowych w maszynach przyczynia się wzrostu obrotów o nawet 15-20%.
4. Mikropłatności SMS
Mikropłatności SMS-owe dzisiaj wypierane są przez płatność kartą czy też BLIKIEM. Jeszcze kilka lat temu były najpopularniejszą i jedną z niewielu metod opłacania.
Przykład
Mikropłatności SMS-owe nadal stosowane są w loteriach, konkursach, zakupie dostępu do treści na stronach WWW czy też podczas organizacji akcji charytatywnych.
5. Portfel elektroniczny, czyli cyfrowy odpowiednik portfela tradycyjnego
Do najpopularniejszych portfeli elektronicznych należą: PayPal, Masterpass, Kliknij i Zapłać z Visa, Google Pay, Apple Pay. Klient przeprowadza transakcję w czasie rzeczywistym, a z wpłaconych do „e-wallet” środków może korzystać dowolnie.
Wzrost popularności mikrotransakcji
Skąd się bierze tak duży wzrost liczby mikrotransakcji? Po pierwsze wynika on z rozwoju rynku produktów i usług. Po drugie z coraz większej popularności oraz dostępności różnych metod płatności. Mikropłatności wykorzystywane w opłatach za bilet autobusowy, parkingowy, do kina czy też przy zakupie kawy lub batona w maszynie vendingowej to po prostu wygoda. Wzrost liczby mikrotransakcji związany jest również z coraz większą popularnością płatnego contentu (opłaty za treści na stronach WWW) oraz usług elektronicznych (opłaty za dostęp do filmów, muzyki lub gier). Nie bez znaczenia jest również coraz większa liczba metod płatności, z których może – według własnych preferencji – skorzystać klient.
Tekst powstał przy współpracy z Tpay.