W programach lojalnościowych to nagrody są głównym bodźcem motywującym uczestników do podejmowania pożądanych przez organizatorów działań. Jednak nie każda oferowana gratyfikacja i nie w każdych okolicznościach będzie miała taką samą moc sprawczą. Jak zatem konstruować nowoczesny katalog nagród i jak nagradzać, aby uczestnicy chcieli podejmować kolejne wyzwania?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie trendy obowiązują obecnie w nagradzaniu klientów,
- dlaczego w dobrze funkcjonujących programach warto wprowadzać zmiany,
- jak nagradzać skutecznie i jakie korzyści przynosi outsourcing katalogu nagród.
Idealny katalog nagród w programach lojalnościowych to taki, który ma bogatą i różnorodną ofertę dostosowaną do potrzeb grupy docelowej. Najlepiej, gdy jest w wersji online, bo wtedy łatwo można go aktualizować, a uczestnicy programu mają do niego dostęp z dowolnego miejsca i o każdej porze. Powinien być również podzielony na czytelne kategorie, co ułatwi sprawny wybór upragnionej nagrody. Ale czy to wystarczy, aby zmotywować uczestników do wzięcia udziału w programie i realizacji zadań wyznaczanych przez organizatorów?
Postaw na wolność wyboru i elektroniczne vouchery
Uczestnicy programów lojalnościowych stawiają organizatorom coraz wyższe wymagania. Wysoko cenią swoje zaangażowanie i czas poświęcony na udział w przedsięwzięciu, a za realizację zadań oczekują wymiernych korzyści i indywidualnego traktowania. Dlatego nagrody rzeczowe, choć wciąż bardzo popularne, powoli ustępują miejsca tym, które dają uczestnikom możliwość wyboru wygranej spoza katalogu. Podążając za tym trendem, coraz więcej firm włącza do swoich katalogów karty przedpłacone, kupony premiowe czy elektroniczne vouchery. Każde z tych rozwiązań wpisuje się w rosnące oczekiwania uczestników. Po wyborze kart czy kuponów uczestnicy programu mogą je zrealizować w wielu sklepach i punktach usługowych na terenie całego kraju. Dodatkowo mogą też liczyć na wiele zniżek i promocji. Coraz większą popularnością cieszą się również e-vouchery.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Tak wygląda błyskawiczne, nowoczesne nagradzanie – bez kosztów magazynowania i dostawy oraz z gwarancją zadowolenia po stronie beneficjenta. Osoba obdarowana może od razu skorzystać ze swojej nagrody, wybierając to, co najlepiej odpowiada jej potrzebom.
Zmieniaj zasady gry
Zarówno w życiu prywatnym, jak i w biznesie ludzie szybko przyzwyczajają się do dobrych rozwiązań. Z obawami podchodzą też do wszelkich zmian. Dlatego bardzo często, mimo upływu czasu, organizatorzy nie chcą niczego zmieniać w formule programu, który dobrze się sprawdza. Ten często popełniany błąd prowadzi do tego, że uczestnicy przyzwyczajają się do programu i po jakimś czasie uważają, że dane korzyści po prostu im się należą. Nie są zmotywowani, aby bardziej się angażować, a ewentualne zamknięcie programu mogłoby być przez nich bardzo negatywnie odebrane. Jak zapobiegać takim sytuacjom?
Skorzystaj z pomocy ekspertów
Organizacja programu lojalnościowego, a zwłaszcza logistyka związana z zakupem, magazynowaniem nagród oraz ich dystrybucją do uczestników, może przerosnąć możliwości firmy. Już samo przygotowywanie katalogu wiąże się z czasochłonnym procesem wyboru odpowiednich towarów, negocjowaniem cen, podpisywaniem umów z dostawcami itp. Nie każda firma może sobie na to pozwolić ze względu na ograniczony budżet oraz brak kadr, które mogłyby się tym zająć. W takim wypadku dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy zewnętrznych ekspertów i outsourcing katalogu nagród. Popularnym narzędziem, które pozwala w optymalny sposób wykorzystać katalog nagród, jest specjalna platforma online oferowana przez Sodexo Benefits and Rewards Services. Jej dużym atutem jest ogromny wybór form gratyfikacji – organizator może wybrać nawet z 1500 różnorodnych nagród – a największą zaletą to, że zleceniodawca płaci jedynie za osiągnięte efekty, czyli faktycznie zamówione przez uczestników programu nagrody. Natomiast samo przygotowanie katalogu oraz bieżące nim zarządzanie leży po stronie Sodexo. To wygodne rozwiązanie zwłaszcza w przypadku programów, w których bierze udział duża liczba uczestników, a miesięcznie zamawianych jest nawet kilkaset nagród.
Nowoczesne, skuteczne nagradzanie przypomina wysublimowany flirt. Najpierw trzeba dobrze poznać uczestników, ich preferencje i oczekiwania, a następnie skusić ich adekwatnymi nagrodami i podtrzymywać zainteresowanie. A umiejętnie prowadzone uwodzenie uczestników zaowocuje długofalową relacją i ich lojalnością.