23 października 2025 roku w sali multimedialnej Wydziału Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego (ul. Dobra 55) odbędzie się III Forum Jakości Danych – jedna z najważniejszych konferencji branżowych poświęcona jakości danych w badaniach. Pomysłodawcą i organizatorem wydarzenia jest firma technologiczna SoftArchitect.
Forum Jakości Danych to coroczne spotkanie ekspertów i praktyków poświęcone wymianie doświadczeń oraz debacie nad standardami i przyszłością pozyskiwania i wykorzystania danych w badaniach marketingowych, mediowych, społecznych i naukowych.
Główna oś tematyczna FJD 2025: dane organiczne czy syntetyczne?
Świat wokół nas zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Wraz z dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji zmienia się także cały krajobraz badań rynku, opinii i użytkowników. Coraz częściej w procesach badawczych pojawiają się dane syntetyczne – generowane przez algorytmy, wykorzystywane do trenowania modeli, optymalizacji kosztów i przyspieszania analiz. W ślad za nimi powstają modele hybrydowe, łączące dane organiczne – czyli pochodzące bezpośrednio od respondentów – z tymi generowanymi syntetycznie.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Razem z tymi zmianami rodzi się potrzeba nowych definicji, klasyfikacji i standardów. Co to właściwie znaczy, że dane są syntetyczne? Gdzie przebiega granica między danymi organicznymi a syntetycznymi? Jak oceniać jakość takich danych, procesów i narzędzi badawczych?
Właśnie o tym rozmawiać będą uczestnicy tegorocznego Forum Jakości Danych. Pod hasłem „Dane organiczne czy syntetyczne?” spotkają się liderzy branży badawczej, przedstawiciele agencji, świata nauki, technologii i regulacji. Celem jest nie tylko wymiana perspektyw, ale także wypracowanie wspólnych wniosków i rekomendacji, które pomogą wszystkim lepiej poruszać się w nowym, złożonym krajobrazie danych.
Chcemy, aby uczestnicy trzeciej edycji Forum, niezależnie od reprezentowanej specjalizacji, wyszli z konferencji z głębszym zrozumieniem jakości danych w erze AI. To nie tylko pytanie o źródła danych, ale przede wszystkim o zaufanie, odpowiedzialność i metodologiczną przejrzystość. To ważne, ponieważ wszyscy wspólnie kształtujemy przyszłość świata badań – podkreślają organizatorzy, Rafał Sobczak i Grzegorz Kowalski z SoftArchitect.
Prelegenci i paneliści
W tegorocznym wydarzeniu, które odbędzie się zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie, weźmie udział około 300 przedstawicieli z ponad 80 organizacji z całej Polski. Na scenie w roli prelegentów i panelistów wystąpią eksperci z trzynastu organizacji: ARC Rynek i Opinia, Grupa EuroZet, Heurestica, Kantar Polska, KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy, Minds&Roses, MOC FM, Narodowe Centrum Kultury, Norstat, Opinia24, PBS, SoftArchitect, Zymetria.
Udział w wydarzeniu stacjonarnie lub online jest bezpłatny. Liczba miejsc na wydarzenie stacjonarne jest ograniczona.
Pełny program III Forum Jakości Danych oraz link do zapisów dostępne są na stronie.
Więcej informacji dostępnych także na:
Marketer+ jest patronem medialnym wydarzenia.


