Torby reklamowe to tradycyjne produkty marketingowe, które łączą przekaz reklamowy z funkcjonalnością. Są trwałe i zdatne do wielokrotnego użytku – te cechy decydują o ich niesłabnącej popularności. Umieszczone na torbach logotypy lub slogany oddziałują na potencjalnych konsumentów również poza stricte marketingowymi okolicznościami. Dowiedz się już teraz, jaka jest historia reklamówek.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak zmieniały się torby reklamowe na przestrzeni ostatnich lat,
- jak rozwijały się torby plastikowe, a jak papierowe,
- dlaczego torby reklamowe nadal pozostają popularnym nośnikiem reklamy.
Na przestrzeni lat torby reklamowe przechodziły wiele przemian, o których decydowały zmieniające się trendy społeczne oraz innowacje technologiczne. Historia tej ewolucji jest o tyle ciekawa, że stanowi symboliczny obraz formowania się różnych strategii marketingowych, zależnych od dynamicznych oczekiwań konsumenckich.
Niniejszy artykuł przedstawia kilka najistotniejszych zmian, jakie torby reklamowe przeszły na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Plastik kontra papier
Zmiany zachodzące w metodach produkcji czy wyglądzie toreb reklamowych można podzielić na dwie ewolucje toreb: papierowych i plastikowych. Obie oddziaływały na siebie wzajemnie, chociaż ich rozwój i popularyzacja przypadały na inne lata czy konteksty społeczne.
Historia toreb papierowych rozpoczyna się w 1852 r., kiedy Francis Wolle opatentował pierwszą maszynę do ich produkcji. Wynalazek ten został udoskonalony przez Margaret Knight w 1870 r., która stworzyła urządzenie zdolne nie tylko do wytwarzania, lecz także cięcia i składania toreb papierowych[1].
W sektorze handlowym zostały one spopularyzowane przez Charlesa Stilwella. Wynalazca udoskonalił dotychczasową maszynę – stworzył torby z płaskim dnem. Dzięki takiemu rozwiązaniu stały one prosto, co znacząco ułatwiło pakowanie do ich wnętrza zakupów[2].
Torba papierowa Kraft od Drukomat.pl
Przełom w popularyzacji toreb papierowych nastąpił w 1912 r., kiedy Walter H. Deubner, sprzedawca ze Stanów Zjednoczonych, kierowany chęcią ułatwienia transportu zakupów do domu wynalazł torbę papierową z uchwytami[3].
Wynalezienie toreb plastikowych zostało do pewnego stopnia zainspirowane przez wspomniane wydarzenie. W 1965 r. szwedzki inżynier Gustav Tulin Sten opatentował torbę polietylową, która górowała nad papierowym odpowiednikiem wytrzymałością czy możliwością jej składania bez żadnych uszkodzeń[4].
Torby foliowe przechodziły okres swojej świetności w latach 80. i 90. XX wieku, ponieważ stały się symbolem już wtedy dominującego w kulturze konsumpcjonizmu. Były tanie w produkcji, lekkie i wytrzymałe, co czyniło je idealnym nośnikiem reklamowym, na którym firmowe logotypy oraz slogany pojawiały się masowo.
Zapamiętaj
Współczesna potoczna nazwa toreb foliowych – reklamówki – ma swoje źródło w trendzie drukowania na ich powierzchni logotypów czy firmowych sloganów, co nie było praktyką obowiązującą od chwili ich wynalezienia.
Świadomość ekologiczna
Lata 90. i dwutysięczne należy uznać za początek wzrostu świadomości ekologicznej – nie tylko u przedsiębiorców i producentów materiałów reklamowych, lecz także u społeczeństwa w ogóle.
Rozwijające się innowacje technologiczne czy ośrodki badawcze zapewniały coraz dokładniejszą wiedzę o wpływie ludzkich działań na środowisko oraz o szkodliwości plastiku. Zaczęto więc szukać metod na ograniczenie odpadów.
Wszystko to sprawiło, że torby papierowe powróciły do łask. Zaczęto szukać również innych surowców do produkcji tych materiałów, co doprowadziło do spopularyzowania toreb płóciennych (np. bawełnianych).
Powszechne stały się także kampanie i działania, których celem było motywowanie do recyklingu plastikowych odpadów. Same torby reklamowe z firmowym logo czy dewizą biznesową producenta, jeżeli dodatkowo były opatrzone ciekawym projektem graficznym, dla wielu osób okazywały się nie tylko praktycznym, lecz także modnym codziennym dodatkiem.
Niebieska torba papierowa foliowana Premium z uszlachetnieniami od Drukomat.pl
Nowoczesne rozwiązania
Torby reklamowe nadal są popularne. Poza papierem do ich produkcji wykorzystuje się nowoczesne surowce, np. biodegradowalne tworzywa, tkaniny z recyklingu czy materiały naturalne. Gama możliwości daje wybór konsumentom – pozwala im tym samym na korzystanie z rozwiązań przyjaznych planecie.
Z kolei firmy kładą nacisk na odpowiedzialną politykę działania, która wpisuje się w społeczne oczekiwania o zrównoważonym rozwoju. W efekcie coraz częściej inwestują w torby ekologiczne.
Chociaż plastikowe odpowiedniki są nadal dystrybuowane w wielu punktach i równie często wykorzystywane, zmieniają się ich rozmiary i gramatura celem przedłużenia ich żywotności. Zwiększenie wytrzymałości reklamówek ma zachęcać do ich długiego, wielokrotnego używania, co także powinno ograniczyć wykorzystanie plastiku.
Wszystko to przekłada się na niezaprzeczalną rolę toreb reklamowych w marketingu. Są po prostu przydatne i atrakcyjne – stanowią zarówno przedmiot użytkowy, jak i część mody. Eksponowanie na ich powierzchniach logotypu, adresu firmy czy innych powiązanych z nią danych sprawia, że marka staje się zauważalna w wielu miejscach.
Torba papierowa foliowana Premium z uszlachetnieniami i grafiką od Drukomat.pl
Z racji funkcjonalności toreb oraz powszechności ich stosowania mogą w wielu przypadkach okazać się skuteczniejsze niż wielkie billboardy czy plakaty. Zauważy je bowiem większa liczba osób.
Za jeden z kluczowych trendów we współczesnym marketingu należy uznać personalizację – drukarnie oferują klientom możliwość zamawiania produktów z indywidualnymi opracowaniami graficznymi. Tworzą też limitowane nakłady albo dopasowują swoje usługi wyłącznie do sprecyzowanej grupy odbiorczej o określonym guście.
W tym kontekście wykorzystywanie toreb jako reklamy staje się jeszcze bardziej opłacalne, ponieważ konsumenci zyskują poczucie, że będą korzystać z produktu stworzonego specjalnie pod nich. W oczach kupujących zwiększy to jego wartość – wyda się atrakcyjniejszy i rzeczywiście korespondujący ze stylem czy sposobem bycia danej osoby.
Noś ją tak, jak lubisz – współczesne torby reklamowe i ich rola
Torby reklamowe niewątpliwie przeszły długą drogę. Tanie, masowo produkowane plastikowe reklamówki zaczęły przekształcać się w ekologiczne, stylowe i spersonalizowane produkty. Konsumenci doceniają towar jakościowy, ale zwracają również coraz większą uwagę na materiał, z którego został wykonany dany przedmiot.
Niezawodny nośnik mobilnej reklamy, jakim jest torba, na pewno nie wyjdzie z obiegu przez wiele lat. Każde przedsiębiorstwo, które chce pozostać konkurencyjne dla innych firm, powinno inwestować w innowacyjne i zrównoważone rozwiązania oraz nieustannie rozwijać niezaprzeczalny potencjał toreb reklamowych.
Szeroki wybór toreb reklamowych, które pozwolą Ci spełnić Twoje założenia reklamowe, znajdziesz na drukomat.pl. Jako czołowa drukarnia online oferujemy kompleksowe rozwiązania, odpowiadające na wszystkie współczesne potrzeby rynkowe.Dzięki nowoczesnym technologiom i wielu dostępnym materiałom Drukomat umożliwia zamawianie toreb reklamowych o wysokiej trwałości i estetyce. Wśród naszych surowców produkcyjnych znajdują się także propozycje ekologiczne, wpasowujące się w aktualne potrzeby ochrony środowiska.
Dodatkowo możliwość pełnej personalizacji produktów pozwala na idealne dopasowanie toreb do strategii marketingowej każdej marki.
Wybierz godnego zaufania producenta, a zyskasz torby reklamowe, które wspomogą Twój biznes.
Materiał reklamowy partnera
Źródła:
[1] Historia torby papierowej – jak stała się popularnym opakowaniem
[2] Historia torby papierowej – jak stała się popularnym opakowaniem
[3] O reklamówce słów kilka, czyli skąd wzięła się torebka foliowa
[4] O reklamówce słów kilka, czyli skąd wzięła się torebka foliowa