Brak określenia konkretnego i realnego celu, jaki mają spełniać działania reklamowe to jeden z najczęściej popełnianych błędów przez firmy, które prowadzą kampanie na Facebooku. Jakie jeszcze inne pomyłki mają na swoim koncie przedsiębiorcy, którzy używają tej platformy społecznościowej jako medium reklamowego?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie błędy związane z aktywnością reklamową na Facebooku najczęściej popełniają firmy,
- jak uniknąć tych pomyłek i na co zwracać uwagę w trakcie prowadzenia kampanii na Facebooku.
Odpowiedzi na pytania udzielają specjaliści z branży: Michał Bednarczyk, media manager w ContentHouse, Paweł Olejarczyk, junior performance specialist w FormUp oraz Marta Żukowska-Stochmal, senior SEM i PPC specialist w Fabryce Marketingu.
Jakie błędy związane z aktywnością reklamową na Facebooku najczęściej popełniają firmy?
Michał Bednarczyk, media manager w ContentHouse
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dużym problemem jest brak świadomości na temat konstrukcji celu reklamowego. Rzutuje to na błędne odczytywanie wyników. Przykładowo, aktywność związana z postem zawiera dużą liczbę wskaźników – są to m.in. udostępnienia i reakcje, ale również mniej wartościowe aktywności. Przy takich ustawieniach zapłacimy za każde kliknięcie w zdjęcie. Pomimo dobrego kosztu za aktywność dotyczącą posta, nasz budżet zostanie przepalony kliknięciami w zdjęcia, a liczba reakcji będzie znikoma. Dlatego wyniki należy zawsze rozkładać na czynniki pierwsze i przez taki pryzmat oceniać kampanie.
To nie koniec pułapek w aktywnościach. Jeśli wybierzemy jako umiejscowienie reklamy Instagrama, to wówczas w ramach reakcji na post będzie wliczone sporo kliknięć z popularnych na Instagramie botów. Dobrym drogowskazem jakości reklamy jest koszt kliknięcia w link. Jeśli przy dużej liczbie reakcji, CPC jest bardzo wysokie, to znaczy, że nasza kreacja nie działa dobrze, ponieważ użytkownicy nie wchodzą w głębszą interakcję.
Paweł Olejarczyk, junior performance specialist w FormUp
Przedsiębiorcy powinni przede wszystkim pamiętać o określeniu konkretnego i realnego celu, jaki mają spełniać działania reklamowe. Dzięki temu możliwy jest m.in. dobór odpowiedniego celu reklamy. W przypadku np. sprzedaży produktów lepiej sprawdzi się cel „Konwersja” lub „Sprzedaż z katalogu”, a nie „Zasięg” lub „Aktywność”.
Wybór celu jest ważny, ponieważ pozwala na późniejszą ocenę efektywności i ewentualną optymalizację działań. Nie jest to możliwe przy błędnie skonfigurowanych narzędziach analitycznych lub nieprzystosowanej do aktywności reklamowej stronie internetowej. Aby działania reklamowe były skuteczne, należy także dobrze poznać profil grupy docelowej oraz jej potrzeby. Nie warto się ograniczać i opierać działań wyłącznie do kierowania reklam do osób o zainteresowaniach zdefiniowanych przez Facebooka. Warto skorzystać z innych możliwości tj. tworzenia grup niestandardowych lub grup odbiorców podobnych, np. do tych, które dodały produkt do koszyka.
Marta Żukowska-Stochmal, senior SEM i PPC specialist w Fabryce Marketingu
Jednym z najczęstszych błędów jest używanie przycisku „Promuj post” zamiast tworzenia kampanii w menedżerze reklam. Opcja ta jest niekorzystna, ponieważ system wiele parametrów dobiera automatycznie. Menedżer reklam umożliwia natomiast ich dokładne ustawienie i dzięki temu mamy dużo większą kontrolę nad kampanią.
Innym, równie często popełnianym błędem jest dokonywanie wielu zmian zaraz po uruchomieniu kampanii – gdy jest ona jeszcze w trybie nauki – ze względu na słabe wyniki. Warto pamiętać, że na początku system testuje różne opcje, dzięki czemu ostatecznie jest w stanie wybrać te najlepsze. Żeby tak się jednak stało, potrzeba czasu, który określany jest właśnie trybem nauki. Wprowadzanie istotnych zmian w tym okresie może go nie tylko wydłużyć, ale także zaburzyć optymalizację. Jeśli więc dana poprawka nie jest konieczna, zdecydowanie lepiej się z nią wstrzymać.
Najczęściej popełniane przez firmy błędy związane z aktywnością reklamową na Facebooku
- Brak świadomości na temat konstrukcji celu reklamowego, które rzutuje na błędne odczytywanie wyników.
- Brak określenia konkretnego i realnego celu, jaki mają spełniać działania reklamowe.
- Używanie przycisku „Promuj post” zamiast tworzenia kampanii w menedżerze reklam.
- Dokonywanie wielu zmian zaraz po uruchomieniu kampanii – gdy jest ona jeszcze w trybie nauki – ze względu na słabe wyniki.
Przeczytaj również: Facebook w praktyce: O czym warto pamiętać przed rozpoczęciem aktywności reklamowej
Już jest! Drugie wydanie książki – zaktualizowane i rozszerzone w 2021 r. – „Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie”. Twoje zasięgi spadają? Chcesz skutecznie promować markę i sprzedawać na Facebooku i Instagramie? Ten uporządkowany poradnik pokaże Ci, jak krok po kroku tworzyć reklamy, które działają. Poznaj najlepsze praktyki i sprawdzone rozwiązania. Wznieś swoje kampanie na wyższy poziom!