Mnogość opcji, jakie marketerzy mają do wyboru podczas tworzenia i dalszej optymalizacji kampanii, pokazuje, że reklama na Facebooku może być właściwie dla każdego. O czym więc warto pamiętać przed rozpoczęciem aktywności reklamowej na tej platformie społecznościowej?
Z tego artykułu dowiesz się:
- czy reklama na Facebooku jest dla każdego,
- o czym warto pamiętać przed rozpoczęciem aktywności reklamowej na Facebooku i w trakcie jej trwania.
Odpowiedzi na pytania udzielają specjaliści z branży: Michał Bednarczyk, media manager w ContentHouse, Jarek Jachna, senior performance analyst w FormUp, Jakub Janiec, junior performance specialist w FormUp oraz Marta Żukowska-Stochmal, senior SEM i PPC specialist w Fabryce Marketingu.
Czy reklama na Facebooku jest dla każdego?
Michał Bednarczyk, media manager w ContentHouse
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Reklama na Facebooku jest praktycznie dla każdego. Pierwszym warunkiem do wykorzystania jej w działaniach marketingowych jest otwarta głowa na stworzenie sensownej kreacji, tak aby dzięki niej wyróżnić się wśród konkurencyjnych firm. Drugim jest znalezienie odpowiedniego kontekstu na podstawie kierowania reklamy. Warto przejrzeć panel reklamowy w poszukiwaniu zainteresowań naszej grupy docelowej, które sprawią, że dzięki nim dotrzemy do odpowiednich osób.
Oporne na działania na Facebooku firmy z sektora B2B coraz częściej inwestują w content marketing. Facebook dobrze się sprawdza przy promocji webinarów czy chociażby e-booków.
Prowadzanie działań reklamowych w tym serwisie społecznościowym wiąże się często z koniecznością regularnych działań na facebookowym profilu. Taka inwestycja wymaga czasu i pieniędzy, dlatego jeśli w Twojej branży wykorzystanie Facebooka jako platformy komunikacyjnej nie jest standardem i masz inne kanały, które dobrze działają, to możesz temat odpuścić. Natomiast, jeśli firma poszukuje wciąż nowych kanałów, warto przetestować szerokie możliwości Facebook Ads.
Jakub Janiec, junior performance specialist w FormUp
Tak, reklama na Facebooku jest dla każdego – zarówno dla dużych przedsiębiorstw, jak i małych firm lokalnych. Zanim jednak rozpoczniemy działania, ważne jest zrozumienie, jak działa to medium i w jaki sposób możemy je wykorzystać, aby zwiększyć sprzedaż lub rozpoznawalność naszego produktu czy usługi. Jeśli spełniamy wymagania zapisane w regulaminie portalu (https://www.facebook.com/policies/ads), to możemy – nawet przy bardzo małym budżecie – rozpocząć działania reklamowe.
Kluczowe jest tutaj testowanie różnych grup docelowych i komunikatów, tak aby znaleźć te najbardziej efektywne dla naszego biznesu. Po jakimś czasie możemy zacząć skalować budżety, powiększając je o część przychodów uzyskanych z reklam.
W prowadzonych kampaniach powinno się wykorzystywać lejki konwersji, czyli podzielić działania na różne etapy. Każdemu z nich przypisujemy inny cel i komunikat, np. budowanie świadomości marki, zainteresowanie produktem, konwersja. Warto też poznać wszystkie możliwości wykorzystania danych na temat klientów – zebranych np. przez Piksel Facebooka – by powracać z komunikatem do osób, które miały już kontakt z naszą marką, przy użyciu tzw. remarketingu. Facebook – jeśli tylko używamy go w odpowiedni sposób – to świetny kanał pozyskiwania klientów i utrzymywania z nimi relacji.
Marta Żukowska-Stochmal, senior SEM i PPC specialist w Fabryce Marketingu
Mnogość opcji, jakie mamy do wyboru podczas tworzenia i dalszej optymalizacji kampanii, pokazuje, że reklama na Facebooku może być właściwie dla każdego.
Jedną z najważniejszych kwestii jest budżet, jaki chcemy przeznaczyć na reklamę. Nie ma tu minimalnego progu. Co więcej, uruchomione reklamy można w każdym momencie wstrzymać, a dzięki temu wydamy dokładnie tyle, ile zaplanowaliśmy.
Efekty, jakie chcemy osiągnąć – biorąc pod uwagę specyfikę promowanego produktu lub usługi – również mogą się od siebie różnić. Przy tworzeniu kampanii Facebook daje nam możliwość wybrania celu. W zależności od tego, czy zależy nam na zasięgu, sprzedaży, wyświetleniach strony docelowej czy na czymś zupełnie innym, system optymalizuje kampanię w taki sposób, by dany cel został osiągnięty w jak największym stopniu.
Facebook oferuje też wiele możliwości w kontekście doboru grupy odbiorców, do której mają być kierowane reklamy. Dzięki precyzyjnemu określeniu lokalizacji, danych deklaratywnych czy też innych opcji, takich jak np. zainteresowania czy niestandardowe grupy odbiorców, możemy dokładnie określić, komu zostaną one wyświetlone.
Do stworzenia podstawowej reklamy wystarczą tekst reklamowy oraz grafika lub wideo. To również pokazuje, że wcale nie potrzeba dużych nakładów pracy, aby każdy użytkownik mógł prowadzić skuteczne kampanie reklamowe.
Na warto zwrócić uwagę przed rozpoczęciem aktywności reklamowej na Facebooku?
Michał Bednarczyk: Podstawą jest odpowiednia konfiguracja Piksela Facebooka pod kątem konwersji i mikrokonwersji. Reklama w fazie uczenia powinna dostać przydatne dane do optymalizacji. Zazwyczaj na początku kampanii nie osiągniesz odpowiedniej liczby konwersji. Dlatego mikrokonwersje są dobrymi danymi wejściowymi, ale jest haczyk. Musi być korelacja między mikrokonwersją a konwersją.
Przykładowo nie zawsze wysoki czy średni czas sesji będzie odpowiednim zdarzeniem w Pikselu. Warto stworzyć segment w Google Analytics wśród użytkowników, którzy skonwertowali i następnie sprawdzić, które wskaźniki są wyższe w porównaniu do pozostałych użytkowników. W ten sposób można odkryć, że np. konkretne leady charakteryzują się wskaźnikiem strony/sesja powyżej czterech i w tej sytuacji pod to zdarzenie optymalizujmy reklamę.
Jarek Jachna, senior performance analyst w FormUp
Gdy zaczynamy korzystać z menedżera reklam Facebooka, trafiamy do świata liczb i wykresów. Niezwykle istotne jest wdrożenie piksela i ustawienie analityki. Pamiętaj jednak, że to nie wszystko. W pierwszej kolejności musisz poznać swój produkt oraz potrzeby grupy docelowej. W końcu to nie algorytm, ale ludzie podejmują ostateczną decyzję, czy chcą za niego zapłacić czy nie.
Przed ustawieniem pierwszej kampanii wykorzystaj swoją wiedzę na temat oferty i jej odbiorców, aby opracować właściwą strategię działań marketingowych. Do strategii i specyfiki biznesu dobierzesz narzędzia, które oferuje panel reklamowy Facebooka.
Aby lepiej zrozumieć zachowania klientów, korzystaj ze statystyk w czasie rzeczywistym. Wyciągaj wnioski i na ich podstawie wprowadzaj zmiany w sposobie komunikacji. Pewnie nie od razu rozbijesz bank, ale nie poddawaj się. Dalej pracuj nad właściwym przekazem, twórz testy A/B i szukaj optymalnych ustawień dla swoich kampanii.
Marta Żukowska-Stochmal, senior SEM i PPC specialist w Fabryce Marketingu
Jedną z ważniejszych rzeczy, o których często zapominamy, jest to, że 1 kampania = 1 cel. W wielu przypadkach chcielibyśmy, żeby kampania – oprócz np. zwiększenia sprzedaży – wygenerowała także duży zasięg. W praktyce algorytm optymalizuje reklamy tylko pod jeden wybrany cel, a inne parametry są wypadkową tych działań. Wobec tego, jeśli chcemy zapewnić sobie również dużą liczbę wyświetleń reklam, należy uruchomić nową, osobną kampanię, która przyniesie nam właśnie taki efekt.
Istotne jest także testowanie. Aby dojść do tego, co sprawdza się dobrze, a co gorzej, warto sprawdzać i analizować poszczególne parametry, takie jak grupy odbiorców, lokalizacja, stawka, tekst reklamowy, grafika itp.
Wpływ na dobrze działającą kampanię reklamową ma wiele czynników – należy testować je na bieżąco. Być może grupa odbiorców, która sprawdziła się w zeszłym miesiącu, już się wysyciła i dobrym rozwiązaniem byłaby jej zmiana. Warto więc zwracać uwagę na szczegóły. Jak się bowiem okazuje, nawet niewielka zmiana może zapewnić nam lepsze wyniki.
O czym warto pamiętać przed rozpoczęciem aktywności reklamowej na Facebooku?
- Poznaj dokładnie Twój produkt i potrzeby grupy docelowej i wykorzystaj tę wiedzę przed ustawieniem pierwszej kampanii. Aby lepiej zrozumieć zachowania klientów, korzystaj ze statystyk w czasie rzeczywistym.
- Przejrzyj panel reklamowy w poszukiwaniu zainteresowań Twojej grupy docelowej, które sprawią, że dzięki nim dotrzesz do odpowiednich osób.
- Odpowiednio skonfiguruj Piksela Facebooka pod kątem konwersji i mikrokonwersji oraz ustaw analityki w menedżerze reklam Facebooka.
- Pamiętaj, że 1 kampania = 1 cel. Algorytm optymalizuje reklamy tylko pod jeden wybrany cel.
- Aby dojść do tego, co sprawdza się dobrze w kampanii, a co gorzej, sprawdzaj i analizuj poszczególne jej parametry.
- Testuj różne grupy docelowe i komunikaty, tak aby znaleźć te najbardziej efektywne dla Twojego biznesu.
W cyklu Facebook w praktyce ukaże się również tekst: Jakie błędy popełniają firmy podczas prowadzenia kampanii reklamowych.
Już jest! Drugie wydanie książki – zaktualizowane i rozszerzone w 2021 r. – „Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie”. Twoje zasięgi spadają? Chcesz skutecznie promować markę i sprzedawać na Facebooku i Instagramie? Ten uporządkowany poradnik pokaże Ci, jak krok po kroku tworzyć reklamy, które działają. Poznaj najlepsze praktyki i sprawdzone rozwiązania. Wznieś swoje kampanie na wyższy poziom!