Brak rentowności, walka o utrzymanie się na powierzchni, ciągła rotacja. Tak wygląda obraz polskiego e-commerce. I choć według KRS każdego miesiąca przybywa około 350 sklepów internetowych, zaledwie 10% z nich przetrwa dłużej niż trzy miesiące.
Wyzwania polskiego rynku e-commerce
Dane opisujące stan polskiego rynku e-commerce są zatrważające. Według badań przeprowadzonych przez MarketingSignals aż 90% przedsiębiorstw e-commerce upada po 120 dniach działalności. Oznacza to permanentną rotację przy niewielkim wskaźniku sukcesu. Jednocześnie, spośród ponad 54 tys. firm, dla których główną zarejestrowaną działalnością jest sprzedaż online, w dobrej sytuacji finansowej jest zaledwie 8% przedsiębiorstw, 41% uważa swoją sytuację za stabilną, a aż 51% określa ją jako złą i bardzo złą (za badaniami Dun&Bradstreet).
Czas pandemii, w którym ludzie musieli bardzo mocno zawęzić swoją aktywność, spowodował wielki bum branży e-commerce. Sklepy internetowe, nie tylko powstawały jak grzyby po deszczu, ale też osiągały imponujące wyniki sprzedażowe. Dziś coraz trudniej utrzymać uwagę klientów i dzieje się tak nie tyle przez ewentualny powrót do zakupów stacjonarnych, ale także z powodu inflacji i ogromnej konkurencji. Ponadto trudność w przebiciu się przez informacyjny szum oraz zatrważająca ilość narzędzi podnoszących skuteczność sprzedaży, a jednocześnie generujących potężne koszty, nie ułatwiają utrzymania dobrej kondycji finansowej. Nie bez powodu mówi się przecież, że na e-commerce zarabiają wszyscy, poza samymi sklepami.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Kluczowe czynniki sukcesu w e-commerce
Są jednak firmy, którym się udaje. Zarówno wśród małych, średnich, jak i dużych e-commerce’ów są takie, które generują wzrosty i odnoszą sukcesy. Ja to robią?
Jeśli przyjrzymy się np. e-daag.com.pl, nadzwyczajnie.pl i props.com.pl. to z pewnością kluczowym elementem sukcesu będzie społeczność. Wszystkie wymienione marki są w stałym kontakcie ze swoimi klientami oferując im znacznie więcej niż produkty, mianowicie przynależność i poczucie bycia ważnym dla brandu, który obdarza się zaufaniem. Podobny mechanizm dotyczy też sklepów opartych na markach osobistych czy działalności influencerów.
Wartość edukacji i społeczności w e-commerce
Mocnym trendem w sprzedaży online jest też edukacja. Coffeedesk.pl, znany z tego, że wyznaczył nowe standardy w obsłudze klienta indywidualnego oraz we współpracach B2B, fantastycznie edukuje o kawie i sposobach jej parzenia. Dzięki temu nie ogranicza swoich zasięgów do regularnych czy jednorazowych klientów, ale też do osób, które potencjalnie mogą nimi zostać, gdy przyjdzie im na myśl zamówienie kawy czy akcesoriów kawowych online.
Podobnie zresztą wygląda sytuacja e-commerce’ów opartych na produktach cyfrowych, szkoleniach, e-bookach, webinarach. Ola Gościniak wyedukowała tysiące osób w zakresie budowania stron i sklepów na wordpress i woocommerce zarabiając na tym ogromne pieniądze. Jednocześnie cały czas budowała swoją społeczność wokół darmowej wiedzy, którą dzieliła i nadal dzieli się ze swoimi odbiorcami.
Podobnie Joanna Banaszewska, która swoje doświadczenie w pracy w dużych e-commerce’ach oraz w skutecznym prowadzeniu mediów społecznościowych przekuła na serię bestsellerowych e-booków, robiąc w tym samym czasie darmowe audyty kont biznesowych i osobistych swoich obserwatorów. Dziś Joanna nie tylko edukuje, ale też prowadzi własne e-commercy: markę odzieżową i startup z kategorii FoodTech.
Kontynuując wątek wartości edukacyjnej, warto wspomnieć o Dawidzie Łasińskim, znanym jako Pan Belfer. Łącząc światy nauki i szkolnictwa ze sprzedażą online, Dawid udowadnia, że nauczyciele mają wiele do zaoferowania zarówno w branży edu, jak i w technologiach dla e-commerce.
Powyższe przykłady pokazują, że ważnym elementem sukcesu e-commerce stanowią społeczność i wartość, ale niekoniecznie taka, za którą się płaci, a bardziej ta rozumiana jako inwestycja w uwagę klienta. Czy to wszystko? Co jeszcze robią Ci, którym się udaje?
Rozmawiają! To banalne, ale branża e-commerce jest tak pochłonięta pracą, że osobom prowadzącym sklepy trudno znaleźć przestrzeń do wymiany wiedzy i doświadczeń.
Paulina Bułkowska, właścicielka nadzwyczajnie.pl mówi wprost, że razem z mężem nie musieliby budować swojego e-commerce aż przez osiem lat, gdyby wcześniej wiedzieli choć część tego, co wiedzą dzisiaj. Dlatego teraz sami chętnie dzielą się swoją wiedzą z innymi właścicielami sklepów internetowych. A najbliższą okazją do tego będzie organizowana przez społeczność Ecommerce.pl konferencja Ecommerce.pl Event, podczas której właściciele małych, średnich i dużych e-commerce’ów opowiedzą o swoich najskuteczniejszych działaniach. To jedyna taka okazja na branżowy networking, inspirację i nową wiedzę od praktyków.
Branżowy networking na horyzoncie
Konferencja Ecommerce.pl Event odbędzie się już 17 października w Multikinie w warszawskich Złotych Tarasach. Warto ją odwiedzić, jeśli prowadzi się swój sklep internetowy lub planuje się jego otwarcie.