Ponad rok temu w moje ręce trafiła książka Martyny Zastrożnej pt. „Google Analytics dla marketingowców”. Tytuł ten skierowany jest do osób, które dopiero rozpoczynają lub zamierzają rozpocząć przygodę z narzędziem analitycznym jakim jest Google Analytics. Z racji, że korzystam z niego na co dzień i wiele rzeczy już wiem, ostatnio postanowiłem przeczytać książkę w ramach powtórki i usystematyzowania swojej wiedzy.
Publikacja sama w sobie jest bardzo dobra i każda osoba będąca początkującą w temacie analityki internetowej, dowie się z niej bardzo dużo praktycznych informacji. Po skończonej lekturze pozostał mi jednak pewien niedosyt, a mianowicie zabrakło mi informacji i elementów, które poszerzyłyby moją obecną wiedzę. I tak rok później na rynku pojawił się nowy tytuł tej samej autorki „Google Analytics w biznesie”. W stosunku do tej książki miałem duże oczekiwania, które zostały spełnione.
Publikacja jest skierowana do tych, którzy mają już solidne podstawy wiedzy teoretycznej i praktycznej w kontekście Google Analytics. Pierwszy rozdział jest wprowadzeniem w świat analityki internetowej i jej wykorzystania w sytuacji, gdy użytkownicy używają wielu kanałów by dotrzeć do naszej oferty oraz korzystają z różnych urządzeń.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Konkrety zaczynają się jednak wraz z rozdziałem drugim, który dotyczy nowego standardu analityki internetowej, czyli Universal Analytics (UA). Autorka wyjaśnia czym jest UA, czym się różni od starej wersji kodu oraz jakie zmiany w śledzeniu nastąpiły wraz z prowadzeniem tej wersji. Pojawiają się również pierwsze zaawansowane tematy, takie jak wdrożenie User ID.
Kolejny rozdział dotyczy bardzo popularnego narzędzia, które jest niezwykle pomocne między innymi przy wdrażaniu analityki internetowej w swojej witrynie, a mianowicie Google Tag Managera (GTM). Ta część zawiera informacje na temat struktury GTM, implementacji oraz konkretne przykłady wdrożeń. Mimo że autorka poświęca tematowi 60 stron, to nadal zdecydowanie za mało, aby w pełni wyczerpać tematykę, bo do tego potrzebna byłaby nowa książka dedykowana temu narzędziu. Niemniej przedstawiona dawka wiedzy na temat GTM w zupełności wystarczy, żeby zainteresować się tematem i zacząć aktywnie korzystać z tego narzędzia.
Rozdział czwarty dotyczy pomiaru aplikacji mobilnych. Znajdziemy tutaj informacje na temat tego, dlaczego warto zainteresować się śledzeniem aplikacji mobilnych, jak solidnie podejść do tego tematu oraz jak skutecznie wdrożyć śledzenie użytkowników w swojej aplikacji. Nie zabrakło również nawiązania do wcześniej opisanego narzędzia GTM.
Przedostatni rozdział nawiązuje do tytułu samej książki, czyli jak Google Analytics może pomóc naszemu biznesowi. Autorka prezentuje, jak wykorzystać zgromadzone informacje i jak je przełożyć na faktyczne decyzje biznesowe. Poruszono tematy związane z segmentami zaawansowanymi, filtrami, kohortami, personami, grupowaniem kanałów czy też atrybucją wielokanałową. Jest to bardzo wartościowy rozdział i warto mu poświęcić więcej uwagi.
I wreszcie rozdział ostatni, czyli podsumowanie, które zawiera 10 porad na temat tego, jak maksymalnie wykorzystać zaawansowanie możliwości Google Analytics, które w istocie stanowią esencję całej książki i są idealnym jej zakończeniem.
Zapewne dla wielu osób zaawansowanych w temacie Google Analytics wiedza przekazana w książce nie będzie żadną nowością, ale dla tych, którzy na poważnie myślą nad analityką internetową będzie to ogromna dawka solidnej wiedzy, którą można przełożyć na realne korzyści we własnym biznesie. Mimo tego, że tematyka książki jest dość obszerna i odbiorca będzie musiał wiele informacji doczytać, a przede wszystkim sprawdzić je na żywym organizmie, to książka jest jak najbardziej warta uwagi. Polecam ją wszystkim osobom zainteresowanym tematyką analityki internetowej, a w szczególności pasjonatom narzędzia Google Analytics.
[kreska]Tytuł: Google Analytics w biznesie. Poradnik dla zaawansowanych
Autor: Martyna Zastrożna
Rok wydania: 2015
Wydawnictwo: Helion