Ponad dekadę temu Google udostępnił usługę voice search. Czym dokładnie jest wyszukiwanie głosowe i czym różni się od tradycyjnego? Dla kogo zostało stworzone i komu ułatwia życie? I wreszcie najważniejsze: jak powinieneś zoptymalizować swoją stronę WWW pod kątem wyszukiwania głosowego, aby wyprzedzić konkurencję?

Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest wyszukiwanie głosowe,
- czym różni się wyszukiwanie głosowe od tradycyjnego,
- kto i kiedy korzysta z voice search,
- jak zoptymalizować stronę WWW pod kątem wyszukiwania głosowego,
„OK, Google” – czym jest wyszukiwanie głosowe?
Wyszukiwanie głosowe to usługa wykorzystująca mowę do znajdowania określonych informacji w wyszukiwarce, a także pozwalająca na obsługę za pomocą głosu urządzenia mobilnego (smartfona, inteligentnych urządzeń smart home itd.). Z wyszukiwaniem głosowym ściśle wiąże się NLP (natural language processing), które jest niczym innym jak uwzględnianiem w wyszukiwaniu naturalnego języka użytkownika. Inaczej bowiem posługujemy się językiem pisanym, a inaczej mówionym.
Ciekawostka
W okolicach 2010 r. wiele dużych korporacji uruchomiło własnych asystentów głosowych. Są to:
- Asystent Google (wywołanie komendami „OK, Google” lub „Hey, Google”),
- Siri od Apple’a(wywołanie komendą „Hey, Siri”),
- Alexa od Amazona (wywołanie komendą „Alexa”),
- Cortana od Microsoftu (wywołanie komendą „Hey, Microsoft”).
Jakie są różnice między wyszukiwaniem głosowym a tradycyjnym?
Główna różnica między wyszukiwaniem głosowym a tradycyjnym jest taka jak między językiem pisanym a mówionym. Mówiony jest bardziej swobodny, mniej formalny. Pisany z kolei – bardziej przemyślany i sformalizowany. Różnice między dwoma formami wyszukiwania dotyczą także długości tworzonych zapytań oraz lokalności wyników. Odpowiedź, co jeszcze odróżnia wyszukiwanie tradycyjne od głosowego, znajdziesz poniżej.
Kto i w jakich sytuacjach najczęściej korzysta z wyszukiwania głosowego
Już wkrótce sukces niejednego biznesu w internecie może zależeć od dostosowania strony WWW do wyszukiwania głosowego. Pamiętaj, że tylko dzięki aktualnej wiedzy o tym, jak zachowuje się Twój potencjalny klient w sieci jesteś w stanie skutecznie do niego trafić.
Kto więc najczęściej korzysta z wyszukiwania głosowego? Odpowiedź jest prosta: praktycznie wszyscy. Zawodowi kierowcy, którzy w długich trasach szukają stacji benzynowej, restauracji czy hotelu. Osoby uwielbiające gotować, które szybko potrzebują informacji, jak długo mają jeszcze piec ciasto. Głodni studenci, którzy w środku nocnej imprezy chcą znaleźć pizzę blisko i na dowóz. Wszyscy, którzy śpieszą się do celu, a przy tym załatwiają setki innych spraw jednocześnie.
„OK, Google” czy „Hey, Siri” pomagają także posługiwać się smartfonami czy nawet zarządzać domem. „Ustaw budzik”, „włącz latarkę”, „włącz ogrzewanie” – wirtualni głosowi asystenci pokazują nam, że przyszłość już tu jest i ma ułatwiać nam życie.
Czy potrzebuję wyszukiwania głosowego?
Tak, potrzebujesz. Potrzebujesz również strony zoptymalizowanej pod tym kątem. Jak ją zoptymalizować, dowiesz się z ramki poniżej.

Prenumerata z pakietem e-szkoleńi pełnym dostępem do archiwum
Zyskaj dostęp do rzetelnej wiedzy marketingowej. Korzystaj ze szkoleń wideo online, interaktywnych spotkań z ekspertami na żywo ora z artykułów poradnikowych.W ramach subskrypcji otrzymasz: dostęp do kilkudziesięciu e-szkoleń wideo, możliwość udziału w szkoleniach „na żywo”, dostęp do pełnego archiwum (w sumie 64 numery w PDF), 6 wydań w wersji drukowanej i wiele więcej.Sprawdź szczegóły już teraz.
Celem każdego biznesu jest pozyskanie klienta. Zamykanie sobie jednej z wielu dróg do niego będzie więc po prostu błędem.