Gadżety reklamowe nie mogą funkcjonować samodzielnie i w oderwaniu od szerszego kontekstu aktywności marketingowych. Mogą natomiast efektywnie wspierać działania z obszaru trade marketingu, employer brandingu czy onboardingu. W rękach sprawnego marketera powinny stanowić w 2022 r. skuteczną broń w walce o klienta i jego lojalność w stosunku do firmy, marki, produktu czy usługi.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jakimi zasadami należy się kierować przy wyborze gadżetów reklamowych,
- jakie korzyści daje wykorzystanie gadżetów reklamowych,
- w jakich obszarach znajdują one zastosowanie.
Czy gadżet reklamowy wciąż żyje w świadomości marketerów?
„Miks marketingowy” to termin znany od lat wszystkim marketerom. Pomimo licznych zmian, jakim podlegała ta koncepcja – od pierwotnego 4P, przez dodawanie kolejnych „P”, na 4C Roberta Lauterborna kończąc – upominki biznesowe, potocznie nazywane gadżetami, są elementem każdej z tych kompozycji marketingowych.
Wydawać by się mogło, że charakterystyczny dla ostatnich kilkunastu lat rozwój digital marketingu oraz rosnąca popularność social mediów spowodują, że kampanie z użyciem gadżetów stracą na znaczeniu. Ich rynek w Polsce co prawda nie jest monitorowany i nie znamy dynamiki jego rozwoju, jednak na podstawie doświadczenia możemy stwierdzić, że popularność upominków reklamowych wcale nie maleje, a wręcz przeciwnie. Wykorzystywane są one niemal w każdym obszarze marketingu: mogą wspierać sprzedaż produktu lub usługi, być częścią działań promocyjnych czy pomagać budować sieć dystrybucji. Sprawdzają się również w odniesieniu do tych „P”, które z czasem uzupełniły pierwotną koncepcję miksu marketingowego – physical evidence i people. O gadżetach reklamowych mówią zasady opisane przez Roberta Cialdiniego – reguły lubienia oraz wzajemności. Jako ludzie po prostu uwielbiamy coś dostawać. A chętniej się odwdzięczamy tym, od których dostaliśmy coś, co sprawiło nam przyjemność.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jak wybrać i przygotować skuteczny gadżet reklamowy?
Aby gadżet reklamowy odegrał swoją rolę, powinieneś zadbać o kilka rzeczy. Po pierwsze planowanie i przygotowanie. Musisz wiedzieć, kim są adresaci akcji i czego oczekują. To pozwoli Ci wybrać odpowiedni upominek, który spełni – przynajmniej z dużym prawdopodobieństwem – te oczekiwania, a co za tym idzie: będzie służył realizacji celów kampanii.
Wybór gadżetów musi uwzględniać kilka kryteriów:
- Jakość produktu. W dużej mierze gwarantowana przez markę oraz doświadczenie i know-how producenta. Pamiętaj, że absolutnie cena nie może być jedyną determinantą decyzji – powinna być nią jakość.
- Funkcjonalność gadżetu. Często na siłę szukasz upominku unikatowego, lecz pomijasz kwestię jego użyteczności. A przecież powinno Ci zależeć na tym, żeby gadżet był rzeczywiście wykorzystywany przez obdarowanego i służył mu przez dłuższy czas. Wyjątkiem są tutaj słodycze reklamowe, ale one dostarczają innego rodzaju przyjemności 🙂.
- Możliwość zdobienia oraz personalizacji. Kolejna rzecz, często niestety bagatelizowana, to kreatywność graficzna, czyli co i jak chcemy nadrukować na produkcie reklamowym. Mnogość technik zdobienia powoduje, że możesz stworzyć z gadżetu małe dzieło sztuki i przenieść go do innego wymiaru ludzkiej percepcji.
Jakimi jeszcze zasadami powinieneś się kierować przy wyborze gadżetów, przeczytasz w ramce 1.
Jakie korzyści daje wykorzystanie gadżetów reklamowych?
Odpowiednio dobrany upominek reklamowy sprzyja budowaniu trwałych relacji biznesowych, ale nie tylko. Kreuje także pełne emocji skojarzenia i wpisuje się w swego rodzaju doświadczenia klienta. Dobre gadżety tworzą więź obdarowanego nie tylko z firmą, marką, produktem czy usługą, lecz także z konkretnym człowiekiem, który taki upominek wręcza. W tym celu często wykorzystują je handlowcy, którzy dysponują upominkami wspierającymi ich codzienne działania rynkowe. Relacje budowane w ten sposób mogą (powinny 🙂) wpływać na konkretne zachowania i decyzje zakupowe klientów, żeby ci byli skłonni kupować więcej i częściej, a rzadziej zerkali w kierunku konkurencji. Kampanie gadżetowe mogą więc konkretnie przekładać się na wyniki sprzedażowe – oczywiście pośrednio lub bezpośrednio, jako część dobrze skomunikowanej akcji promocyjnej.
Upominki reklamowe mogą również skutecznie przyczyniać się do realizacji celów związanych z rozwojem dystrybucji i pozyskiwaniem nowych klientów („złóż pierwsze zamówienie, a otrzymasz…”). Warto jednak pamiętać, że niewłaściwie przeprowadzona kampania gadżetowa może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Jeśli będzie źle zaprojektowana, niewłaściwie skomunikowana, a upominki okażą się kiepskiej jakości albo będą miały mizerną grafikę – to raczej całość wywoła grymas na twarzy obdarowanego, co będzie oznaczało po prostu źle wydane pieniądze z budżetu marketingowego. O korzyściach płynących z działań wykorzystujących upominki reklamowe przeczytasz również w ramce 2 poniżej.
W jakich obszarach znajdują zastosowanie upominki reklamowe
Gadżety reklamowe można wykorzystywać praktycznie w ramach każdej aktywności marketingowej firmy. Są jednak takie, w których upominki sprawdzają się wyjątkowo dobrze i ich zastosowanie powinno być wręcz obowiązkowe. Obszary, w których znajdują zastosowanie gadżety reklamowe, to: wsparcie działań sprzedażowych (kiedy stanowią narzędzie dla handlowców), poszerzanie dystrybucji (pozyskiwanie nowych klientów), kreowanie pozytywnych doświadczeń klienta. Świetnie pasują również do targów i konferencji oraz specjalnych okazji w firmie (takich jak święta, rocznice, jubileusze).
Wraz z rozwojem rynku, rosnącą wiedzą marketingową firm i świadomością samych konsumentów oraz partnerów biznesowych pojawiają się też nowe dziedziny, w których można skutecznie wykorzystać upominki reklamowe. W ostatnim czasie to niewątpliwie szeroko rozumiany HR czy employer branding. Upominki dla pracowników to już nie tylko prezenty wręczane z okazji świąt czy jubileuszy. Coraz więcej firm w ramach działań onboardingowych oferuje nowo zatrudnionym welcome packi. Zawierają one zazwyczaj gadżety przydatne w codziennej pracy, nawiązujące do konkretnej marki i budujące więź pracownika z firmą. Ich rola to w dużej mierze budowanie właściwego wizerunku pracodawcy. Tym bardziej że wiele osób jest bardzo aktywnych w social mediach, w których chętnie dzielą się one swoimi doświadczeniami i informują o nowych wyzwaniach zawodowych. Często również chwalą się tym, co dostały od firmy. Daje to idealne połączenie działań offline (upominki reklamowe) z online.
Nowe możliwości pojawiają się również w działaniach skierowanych do samych klientów. Coraz częściej gadżety reklamowe stają się elementami procedur reklamacyjnych czy też negatywnych – z punktu widzenia nabywcy – zdarzeń biznesowych, takich jak opóźnienia w dostawie. Upominek reklamowy zwykł mawiać „dziękuję”, ale może równie przekonująco powiedzieć „przepraszam”.