Rotacja pracowników spędza sen z powiek działom HR, a utrzymywanie motywacji i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu to jedne z największych wyzwań dla pracodawców. Dotyczy to zwłaszcza czasu pandemii, kiedy do odbudowy oraz utrzymania wielu biznesów niezbędna jest duża efektywność zespołów, w tym działów sprzedaży. Jak zatem wzmacniać i rozwijać organizację w sposób angażujący i nowoczesny?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie systemy motywacyjne są dzisiaj najskuteczniejsze,
- w jakich obszarach dobrze sprawdza się grywalizacja,
- jakie cele lojalizacyjne można osiągnąć dzięki grywalizacji,
- co należy uwzględnić w programie grywalizacji, aby mobilizować zespoły do realizacji celów,
- czym jest platforma kafeteryjna i co wpływa na jej popularność w działaniach lojalizujących.
W zakresie budowania, wzmacniania oraz rozwijania organizacji w sposób angażujący i nowoczesny wiele do powiedzenia ma Benefit Systems – operator programu MultiSport, oferujący nowy moduł MyBenefit Active, który łączy znaną pracodawcom platformę kafeteryjną z grywalizacją.
Według twórców to idealna mieszanka grywalizacji budującej zaangażowanie z dobrze znanym, elastycznym i lubianym benefitem pozapłacowym. Jak działają te dwa narzędzia połączone w jedno? Jak dobrze naoliwiony mechanizm, który można dostosować zarówno do potrzeb pracodawcy oraz pracowników, jak i do kultury panującej w organizacji, kluczowych wyzwań z obszaru zatrzymywania talentów, rozwoju, sprzedaży czy wdrażania nowych projektów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Homo ludens, czyli człowiek grający
Zmiany zachodzące na rynku pokazują, że od standardowej oferty benefitów (takich jak wręczane w kopercie bony czy vouchery) skuteczniejsze są systemy motywacyjne, które oferują wyjątkowe doświadczenia. W tym zakresie ciekawe rozwiązanie stanowi grywalizacja. Jak pokazują statystyki, na świecie jest ponad 2 mld aktywnych graczy, a to oznacza, że co trzeci człowiek żyjący na naszej planecie gra w gry komputerowe. W grywalizacji znakomicie widać, jak ważne są dla nas pewne mechanizmy związane ze współzawodnictwem. Przykładem jest Letnia Gra MultiSport, którą Benefit Systems organizuje dla użytkowników kart MultiSport w okresie wakacji. Zachęca ona do pozostania aktywnym, a także do odkrywania nowych dyscyplin sportowych. Elementy grywalizacji, zapewnione przez spółkę YesIndeed, stanowią ważną część inicjatywy.
– Lojalizacja, czy raczej utrzymywanie silnej więzi z klientem, użytkownikiem lub pracownikiem, to temat na czasie. Od kilku lat realizujemy Letnią Grę MultiSport, w której wykorzystujemy grywalizację zarówno do zwiększania aktywności fizycznej wśród posiadaczy naszych kart sportowych, jak i do budowania świadomości w zakresie zdrowego stylu życia. To niezwykle skuteczne i angażujące rozwiązanie. Tylko w 2021 r. udało nam się zaangażować o 23% więcej osób, niż zakładaliśmy. Co ciekawe, w zeszłym roku, w ciągu dziewięciu tygodni promocji różnych dyscyplin sportowych, uczestnicy Letniej Gry wykonali łącznie 182 tys. treningów, co daje ponad 9 mln minut ćwiczeń z kartą MultiSport. Przez cały okres wakacyjny akcja mobilizowała Polaków do aktywności w partnerskich obiektach sportowych – mówi Emilia Rogalewicz, członek zarządu Benefit Systems, odpowiedzialna za sprzedaż m.in. programów MultiSport, MultiLife czy kafeterii MyBenefit z modułem MyBenefit Active.
Jak wynika z danych Benefit Systems, prawie 40% z tych wizyt zostało zarejestrowanych za pomocą aplikacji mobilnej. Aktywność ta była dodatkowo premiowana przez organizatorów i stanowiła jeden z celów gry. Finalnie użytkownicy biorący udział w grywalizacji odwiedzili blisko 3,5 tys. obiektów. – Co czwartego uczestnika udało się przekonać do treningu w nowym klubie fitness, a dwóch na pięciu do treningów online. Te wyniki doskonale obrazują efektywność grywalizacji w projekcie czasowym, nastawionym na lojalizację – podkreśla Rogalewicz.
Kolejne edycje Letniej Gry MultiSport, z roku na rok motywującej coraz liczniejsze grono posiadaczy kart sportowych, ujawniły ogromny potencjał drzemiący w grywalizacji. To z kolei nie uszło uwadze Benefit Systems. – Uważnie obserwujemy trendy rynkowe, co pomaga nam tworzyć i rozwijać innowacyjne rozwiązania, odpowiadające na zmieniające się potrzeby naszych klientów, czyli pracodawców i ich pracowników. Grywalizacja doskonale sprawdza się w szkoleniach, w sprzedaży, podczas onboardingu czy w programach wellbeingowych, ponieważ ma realny wpływ na zaangażowanie pracowników, motywację do osiągania konkretnych celów, a nawet kształtowanie postaw i nawyków prozdrowotnych. Z tego powodu zainwestowaliśmy w spółkę YesIndeed, opracowującą kompleksowe systemy grywalizacyjne i motywacyjne, z którą współtworzyliśmy Letnią Grę MultiSport. Zyskaliśmy tym samym w pakiecie system grywalizacyjny oraz wiedzę i doświadczenie zespołów w zakresie m.in. audytu sił sprzedaży czy struktur wewnętrznych, wdrożeń nastawionych na synergię i optymalizację w organizacji – dodaje Rogalewicz.
Liczy się wygrana… czyli bycie docenionym
We wspomnianej Letniej Grze MultiSport uczestników zachęcały do aktywności liczne nagrody (42% wskazań), chęć zabawy (27%), a także potrzeba dodatkowej motywacji do uprawiania sportu (23%). W przypadku grywalizacji kluczowe były rywalizacja w grupie oraz nagrody przyznawane za zaangażowanie i efekty. Schemat ten sprawdzi się nie tylko w wakacyjnej grze lojalizującej użytkowników kart sportowych, lecz także jako efektywne narzędzie w rękach pracodawców, którzy chcą zmotywować zespół do osiągania lepszych wyników.
W tym zakresie Benefit Systems stawia na znane i niezwykle elastyczne rozwiązanie, jakim jest platforma kafeteryjna, w ramach której pracownik może wybrać najatrakcyjniejszy dla siebie benefit, czyli nagrodę. MyBenefit Active podkreśla również aspekt doceniania użytkowników w sposób mniej materialny.
Wiele dekad temu Dale Carnegie, znany m.in. jako autor książek dotyczących samorozwoju, stwierdził, że „Ludzie pracują dla pieniędzy, ale zrobią wszystko w zamian za nagrody i docenianie”. To ważna wskazówka dla pracodawców, która jest często pomijana przez szefów w bieżącej pracy. Z tego powodu ważnym elementem modułu MyBenefit Active są kudosy, czyli specjalne rozwiązanie umożliwiające chwalenie osiągnięć pracownika czy zespołu. Według badań większość pracowników, których efekty pracy są dostrzegane i doceniane, deklaruje, że jest szczęśliwa w miejscu pracy i ma więcej energii do działania.
Emilia Rogalewicz
członek zarządu Benefit Systems
Zapamiętaj
Docenianie jest niezwykle ważne zwłaszcza teraz, gdy wiele sektorów gospodarki odbudowuje się po pandemii. Niestety, według raportu „Siła doceniania 2021”, opublikowanego przez HRM Institute, niemal co piąty badany uważa, że w jego przedsiębiorstwie nie docenia się pracowników. Reszta wskazuje na podziękowania od przełożonego (65%) oraz podziękowania na forum zespołu lub firmy (49%). Jeden na trzech respondentów (35%) wymienia gratyfikację finansową.
Motywować mądrze i skutecznie
Z raportu „COVID-19’s impact on employee benefits in Poland”, opracowanego przez CPL Poland, wynika, że w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy co trzecia firma w naszym kraju będzie wdrażać nowe świadczenie pozapłacowe. Jednocześnie dla wielu pracodawców wyzwaniem jest zbudowanie w zespołach wiedzy na temat całej gamy takich świadczeń oferowanych zatrudnionym.
W odpowiedzi kafeteria MyBenefit z modułem MyBenefit Active umożliwia agregowanie wszystkich benefitów oferowanych przez pracodawcę wraz z sumaryczną wartością świadczeń, jakie otrzymuje konkretna osoba. Pracownicy z kolei mają dostęp do całego zaplecza platformy, za pomocą której mogą wybierać konkretne benefity zgodnie z indywidualnymi preferencjami. Elastyczność programów kafeteryjnych przekłada się dziś na ich rosnącą popularność. Aż 29% firm wskazuje je jako najważniejszy benefit dla pracowników w najbliższym czasie. – Platformy kafeteryjne agregują liczne świadczenia, w tym zakupy online, konsultacje medyczne, kursy rozwojowe czy usługi związane z rozrywką, aktywnością fizyczną lub wypoczynkiem. W ramach jednej platformy mamy do dyspozycji opcje, które można realizować zarówno offline, jak i online. To sprawia, że takie rozwiązania są z jednej strony istotnym elementem pakietu świadczeń pozapłacowych w warunkach pracy hybrydowej lub zdalnej, a z drugiej benefitem, który ze względu na swoją elastyczność odpowiada różnym, zmieniającym się w czasie, potrzebom zatrudnionych – wyjaśnia Rogalewicz.
Artykuł pochodzi z raportu „Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcia sprzedaży 2022”, który możesz pobrać bezpłatnie .