Instagram to serwis społecznościowy, na który powinien zwrócić uwagę każdy marketer. Dzięki tej platformie możesz docierać do większej liczby obserwujących, budować zaangażowaną społeczność i zainteresować followersów swoją ofertą. Jak skutecznie zwiększyć zasięg organiczny na Instagramie? Wskazówkami dzielą się Anna Ledwoń-Blacha, Agata Patoła oraz Justyna Mudło.
Na Instagramie wciąż rośnie liczba obserwujących marek, dlatego algorytm wybiera treści o wysokim wskaźniku zaangażowania i to właśnie je prezentuje użytkownikom w pierwszej kolejności. Jakie są sprawdzone sposoby na zwiększanie zasięgu organicznego w tym serwisie społecznościowym? Przeczytaj komentarze ekspertek od social mediów: Anny Ledwoń-Blachy, Agaty Patoły oraz Justyny Mudło.
W poprzedniej części cyklu „Instagram w praktyce” znajdziesz przegląd 14 najbardziej inspirujących polskich kont firmowych na Instagramie.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
14 wskazówek, jak zwiększyć zasięg organiczny na Instagramie
Anna Ledwoń–Blacha – co-founder & creative director w agencji More Bananas oraz co-founder i główny organizator CRASH Mondays. Szkoleniowiec, głównie w zakresie mediów społecznościowych i customer experience.
- Bierz udział w różnego typu wyzwaniach fotograficznych, na przykład #kobiecafotoszkola czy #wiedzmipiątek. To akcje, które rozwijają różne umiejętności, ale też zachęcają do „wyjścia z szafy”. Możesz w ten sposób promować swój biznes i budować społeczność.
- Umiejętnie wykorzystuj i dobieraj hasztagi. Na prowadzonej przeze mnie grupie na FB „Karmimy wiedzą” znajdziesz półtoragodzinny webinar na ten temat.
- Oznaczaj lokalizację oraz inne profile i firmy na zdjęciach. Oczywiście z rozmysłem – co za dużo, to niezdrowo. Na zdjęciach oznaczenia powinny być zgodne z rzeczywistością.
- Podejmuj działania z kontami repostującymi. To konta, które na swoim profilu udostępniają zdjęcia innych użytkowników, jak chociażby We Roam Poland.
- Dbaj o wartościowy content. Żadne z działań, łącznie z idealną sztuką dobierania hasztagów, nic Ci nie dadzą, jeżeli nie będziesz oferować merytorycznego i ciekawego contentu. Ty sam na pewno też tego szukasz i podobne rzeczy chcesz zapisywać, podawać dalej i przesyłać znajomym w wiadomościach prywatnych. :) A przede wszystkim obserwować.
Agata Patoła – zajmuje się social mediami w agencji K2. Tworzy strategie komunikacji, kampanie reklamowe oraz prowadzi działania contentowe w oparciu o Facebooka, Instagrama, TikToka, Twittera, czy Spotify. Prowadzi szkolenia dla firm oraz warsztaty i prelekcje na temat social mediów, digital marketingu i user experience.
- Angażuj się w dialog z użytkownikiem – przez komentowanie zdjęć (zapomnij o używaniu botów!), czy przez Instagram Stories – dobrym przykładem jest Bolt. Polecam używanie natywnych funkcji do zadawania pytań. Warto też pamiętać o tym, że im częściej i chętniej będziesz udostępniać content fanów, tym chętniej oni będą Cię oznaczać i zamieszczać stories ;)
- Publikuj zabawny lub intrygujący content – tutaj idealnymi przykładami są wymienione przeze mnie w poprzednim zestawieniu marki: Bolt i Pizza Hut. Przez humor i śmieszkowanie z użytkownikami „sprzedają” im dodatkowo informacje o produkcie i dbają o dobry zasięg.
- Używaj odpowiednich hashtagów – zwykle używa się ich do „opisania zdjęcia”, np. jeśli są na nim niebieskie spodnie, to pewnie użyjesz znacznika #bluejeans. Trzeba też pamiętać, że hashtagi to hasła, które użytkownicy wyszukują w sekcji „odkryj”, więc traktuj je tak jak wyniki wyszukiwania z Google. Pomyśl o tym, co sam chcesz wpisać, poszukując własnego contentu :)
- Angażuj się w trendy. To nieprawda, że tylko na TikToku obecne są challenge i trendy. Znajdują się one również na Instagramie, np. opcja bingo w Insta Stories, czy treści parodiujące horoskopy. Przygotowywanie takich formatów pozwoli Ci zwrócić uwagę użytkowników. Pamiętaj jednak, żeby w tym całym szaleństwie nie zgubić marki!
Justyna Mudło – social media manager w MaxROY.agency, trener Instagrama. Baczna obserwatorka ludzkich zachowań online i offline. Testerka nowinek, która zawsze ma do opowiedzenia jakąś historię (niektóre lądują na IG Stories, których jest wielką entuzjastką). Lubi ładny design, koty i rowery.
- Postaw na najlepszej jakości content zdjęciowy. Ameryki tu nie odkryję, bo Instagram zdjęciami stoi. Prawda jest taka, że im bardziej interesujące treści prezentujesz światu, tym większa szansa na rozgrzanie zasięgów organicznych do czerwoności. Postaraj się przygotowywać fotki, które przykuwają uwagę i pozwalają „ogrywać” markę w sposób nieoczywisty. Warto też pamiętać, że w rozplanowaniu contentu bardzo pomaga przejrzysta strategia komunikacji – jeśli podchodzisz do prowadzenia naszego profilu poważnie, bez tego naprawdę ani rusz!
- Zdjęcia to nie wszystko, czyli dbaj o storytelling w postach. Mimo że zdjęcia zajmują większość miejsca na Instagramowym feedzie, to historie zbudowane wokół nich są równie ważne. Storytelling w komunikacji marki, który wywołuje określone emocje najlepiej sprawdzi się nie tylko w budowaniu przywiązania, ale i zaangażowania. Ludzie o wiele chętniej skomentują post, w którym pada jakiś temat do refleksji niż zdjęcie bez przemyślanego opisu. Warto poświęcić chwilę i zastanowić się, czy post, który właśnie dodajesz, skłoniłby Cię do zostawienia serduszka czy napisania komentarza.
- Hashtaguj z głową. Podkreślam, że dobrze dobrane hashtagi to podstawa. Wybieraj zarówno te bardziej „pojemne” (+50k postów), jak i bardziej niszowe. Najważniejsze jednak, aby dokładnie opisywały to, co znajduje się na zdjęciu oraz w treści postu. Dzięki temu algorytm na Instagramie „podbije” Twoje treści na profilu. Chodzi o to, aby na platformie panował porządek, a Twoja grupa docelowa trafiała na posty dzięki odpowiednim znacznikom.
- Pamiętaj o Stories. Instagram Stories to najbardziej dynamicznie rozwijany format treści na Instagramie, a więc zwyczajnie nie opłaca Ci się go pomijać. Konsekwentnie uzupełniaj codzienną komunikację z odbiorcami o treści zawierające kulisy pracy nad produktem, sesje Q&A czy ciekawe inspiracje. Nowi odbiorcy z czasem zaczną napływać na Twój profil, ponieważ będą chcieli, żeby nic ich nie ominęło! Dodatkowo, jeśli tylko masz taką możliwość, warto stosować znacznik geolokalizacji – w ten sposób zwiększysz zasięg swoich stories o osoby spoza grona Twoich obserwatorów.
- Pamiętaj o regule wzajemności. Nikt nie powiedział, że będzie lekko i bezproblemowo – na pracę nad profilem na Instagramie trzeba poświęcić dużo czasu i uwagi. To miejsce na dwustronną relację – musisz pokazać swojej grupie docelowej, że po stronie marki również stoi człowiek. Możesz to zrobić, komentując interesujące treści czy też odpowiadając na stories innych. Należy pamiętać, że wszelki ślad, który po sobie zostawiasz, to wskazówka dla kolejnych potencjalnych obserwujących. Działaj więc tak, żeby zachęcić obserwatorów do odwiedzenia Twojego profilu i zostania z Tobą na dłużej.
Warto doczytać:
- Krótki przewodnik po najnowszych zmianach i funkcjach na Instagramie w 2020 roku
- Analiza danych w relacjach na Instagramie. Wskaźniki, na które warto zwrócić uwagę
- LinkedIn w praktyce: przegląd najciekawszych polskich stron firmowych
- Jak nie zostać januszem social mediów? Wskazówki, jak sprawić, żeby obecność firmy w mediach społecznościowych miała sens
- Emocje, zdjęcia i efemeryczny content, czyli jak sprzedawać na Instagramie
- 50 polskich podcastów o marketingu i biznesie, które warto słuchać.
- Instagram dla e-commerce w praktyce: 17 polskich kont e-sklepów, które inspirują
Sprawdź drugie wydanie książki – zaktualizowane i rozszerzone w 2021 r. – „Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie”. Twoje zasięgi spadają? Chcesz skutecznie promować markę i sprzedawać na Facebooku i Instagramie? Ten uporządkowany poradnik pokaże Ci, jak krok po kroku tworzyć reklamy, które działają. Poznaj najlepsze praktyki i sprawdzone rozwiązania. Wznieś swoje kampanie na wyższy poziom!