Działania prowadzone w social mediach powinny dobrze wpisywać się w realne, bieżące potrzeby użytkowników danego serwisu. Które akcje i kampanie na Instagramie cieszyły się największym uznaniem ekspertów ds. social mediów w 2020 r.?
#CatchTHEMoment, #szczereciało, #ZezraIPomoga to przykłady akcji na Instagramie, które zostały wyróżnione przez ekspertki jako najciekawsze działania w 2020 r. Sprawdź, jakie jeszcze akcje polecają: Anna Ledwoń-Blacha, Agata Patoła i Justyna Mudło.
Najciekawsze akcje i kampanie na Instagramie w 2020 roku
Anna Ledwoń–Blacha – co-founder & creative director w agencji More Bananas oraz co-founder i główny organizator CRASH Mondays. Szkoleniowiec, głównie w zakresie mediów społecznościowych i customer experience.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- #CatchTHEMoment #WeAreTheAnswear
To międzynarodowy konkurs fotograficzny na polskim rynku, zapoczątkowany przez answear.com. Bardzo podobała mi się idea akcji – cieszenie się chwilą i małymi rzeczami, łapanie tzw. „tu i teraz”, w szczególności w pandemicznym świecie. W jury zasiadali fotografowie, a co miesiąc ambasadorem była inny influencer, na przykład @pannalemoniada.
- wyzwanie fotograficzne #kobiecafotoszkola
#kobiecafotoszkola to coroczna akcja, dzięki której możesz nauczyć się fotografii, stać się bardziej odważny. Według mnie wyzwanie służy jednak przede wszystkim budowaniu społeczności i biznesów. Sporo młodych polskich firm zaistniało właśnie dzięki uczestnictwu w tej akcji. Brawo!
- Akcja #RealInfluencers wymyślona przez portal noizz.pl
Kampania miała pokazać pracę ludzi, którzy na co dzień dbają o nasze zdrowie i bezpieczeństwo. Jak zwiększyć zasięgi takich osób? Przez wykorzystanie zasięgów największych influencerów. Na koncie Maffashion zobaczyliśmy Ane Piżl – ratowniczkę medyczną z Akademii Medycznej w Warszawie, a na koncie Małgorzaty Rozenek-Majdan – Artura Szewczyka, który „zabrał” obserwatorów do SOR-u w Mińsku Mazowieckim.
- #DzienSzpilek Moliera 2
Akcja zdecydowanie miała potencjał. Aby wziąć w niej udział, uczestniczki miały za zadanie zrobić zdjęcie w szpilkach, udostępnić je oraz dodać hasztag (#DzieńSzpilek). Za każdą taką fotkę ekskluzywny butik Moliera 2 miał przekazać 2 zł na rzecz Fundacji „Alivia” działającej na rzecz osób z chorobą nowotworową. Finał całości? Moralnie i etycznie względny, co było szeroko komentowane na profilach marketerów i „zwykłych” ludzi.
Akcję zapoczątkowała blogerka Justyna Lis, która napisała: „Akceptacja swojego ciała to proces, który zajmuje wiele lat ciężkiej pracy. Promowany w mediach ten sam kanon piękna zdecydowanie w tym nie pomaga”. Każda kobieta ma „boczki”, cellulit, nierówne piersi lub rozstępy po ciąży. Nadeszła pora na normalizację ludzkiego, kobiecego ciała. Akcja trwa nadal i gorąco zachęcam do wzięcia w niej udziału.
Agata Patoła – zajmuje się social mediami w agencji K2. Tworzy strategie komunikacji, kampanie reklamowe oraz prowadzi działania contentowe w oparciu o Facebooka, Instagrama, TikToka, Twittera, czy Spotify. Prowadzi szkolenia dla firm oraz warsztaty i prelekcje na temat social mediów, digital marketingu i user experience.
- Zaangażowanie influencerów w akcje społeczne
Uważam, że w tym roku najbardziej wartościowe były działania influencerów takich jak Krzysztof Gonciarz i Kasia Gandor, którzy angażowali się społecznie, wykorzystując swoje zasięgi do udostępniania relacji ze Strajku Kobiet, a także rozpowszechniania przydatnych informacji dla protestujących.
- Współpraca marki Your Kaya z Panem od Francuskiego
Współpraca marki Your Kaya i z Panem od Francuskiego pokazała, że zagadnienia związane z menstruacją może poruszać facet i że nie ma wstydliwych tematów. A przede wszystkim – nie warto wymyślać nowych nazw na naturalne i oczywiste rzeczy takie jak okres, bo może dojść do nieporozumienia… niezależnie od języka. ;)
Justyna Mudło – social media manager w MaxROY.agency, trener Instagrama. Baczna obserwatorka ludzkich zachowań online i offline. Testerka nowinek, która zawsze ma do opowiedzenia jakąś historię (niektóre lądują na IG Stories, których jest wielką entuzjastką).
- #szczereciało
Jak wiadomo, Instagram słynie z pięknych zdjęć i propagandy nieustającego sukcesu, więc tym bardziej cieszy fakt, że jest tam miejsce również (a może przede wszystkim?) na głos rozsądku, jaki ma w sobie każdy z nas. #szczereciało to akcja zapoczątkowana przez jedną z influencerek – Justynę Lis, która podzieliła się ze światem swoją drogą do samoakceptacji i ciałopozytywności. W miarę upływu czasu, pod tym hashtagiem zaczęły pojawiać się kolejne zdjęcia pokazujące, że nie ma idealnych ciał – tajemnicą udanej fotografii jest odpowiednia praca z obiektywem i światłem, a to nie powinno w nas wzbudzać żadnych kompleksów.
- #ZezraIPomoga
Trwająca pandemia wszystkim daje w kość, ale gastronomia należy do tych sektorów gospodarki, które cierpią najbardziej. Miło obserwować, jak znani twórcy wyrażają chęć pomocy restauratorom – przykładem może być profil @roobens_, którego właściciel postanowił podzielić się swoimi zasięgami ze „ślonskim gastro” i przez cały październik 2020 r. udostępniał kulinarne miejsca, które potrzebują wsparcia. Warto tu pochwalić lokalny charakter akcji i zamiłowanie autora do rodzinnego Śląska, który obecnie mieszka i pracuje w Warszawie (autor, nie Śląsk).
- #niebawemwMNW
Muzea na Instagramie radzą sobie bardzo dobrze – dobrym tego przykładem może być akcja Muzeum Narodowego w Warszawie, które z okazji lockdownu zachęciło do domowego kontemplowania sztuki za pomocą kreatywnego wyzwania. Pod hashtagiem #niebawemwMNW znajdziesz masę twórczych odwzorowań znanych i mniej znanych dzieł sztuki, które zostały wykonane w domowym zaciszu (promując jednocześnie drugi szumny hashtag – #ZostanWDomu). Apeluję, aby wprowadzić na stałe taki sposób nauki do szkół, nawet jeśli byłaby to jedynie historia sztuki!
A Ty które akcje i działania marek na Instagramie w 2020 r. uważasz za najciekawsze? Jeśli chcesz dołączyć do zestawienia, napisz na adres redakcja@marketerplus.pl.
Warto doczytać:
- Instagram w praktyce: najbardziej inspirujące polskie konta firmowe,
- Instagram w praktyce: 14 wskazówek, jak zwiększyć zasięg organiczny,
- Analiza danych w relacjach na Instagramie. Wskaźniki, na które warto zwrócić uwagę,
- LinkedIn w praktyce: przegląd najciekawszych polskich stron firmowych,
- Jak nie zostać januszem social mediów? Wskazówki, jak sprawić, żeby obecność firmy w mediach społecznościowych miała sens,
- Emocje, zdjęcia i efemeryczny content, czyli jak sprzedawać na Instagramie,
- 50 polskich podcastów o marketingu i biznesie, które warto słuchać,
- Instagram dla e-commerce w praktyce: 17 polskich kont e-sklepów, które inspirują.