Według raportu Koszyk Roku 2022, już prawie 75 proc. największych e-commerce’ów w Polsce posiada płatności BNPL przynajmniej jednego operatora. Jak w praktyce wygląda odroczenie płatności za zakupy w sklepach internetowych i jakie korzyści płyną z tego rozwiązania dla klientów oraz właścicieli e-sklepów?
Istotnym elementem ścieżki zakupowej w sklepie internetowym jest prosty, intuicyjny oraz bezpieczny proces finalizacji transakcji. Niezwykle ważne jest więc udostępnianie klientom rozwiązań pozwalających im w sposób wygodny oraz bezpieczny sfinalizować zakupy. Jednym z takich udogodnień, które wdraża coraz więcej zarówno małych sklepów, jak i dużych marketplace’ów są płatności odroczone.
Według czwartej edycji raportu Koszyk Roku 2022, już prawie 75 proc. największych e-commerce’ów posiada płatności BNPL przynajmniej jednego operatora. W tym aspekcie odnotowano wzrost o 143 proc. w porównaniu z ostatnią edycją raportu z 2020 r. Na tak dynamiczny rozwój płatności odroczonych miał wpływ przede wszystkim Covid-19 i związane z nim przeniesienie ruchu do e-commerce. Do e-commerce „poszli” również klienci kredytowi, którzy potrzebowali takiego produktu.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
„Kup teraz-zapłać później”, czyli jak działają płatności odroczone
Płatność odroczona to jedna z metod płatności za zakupy w internecie, która polega na możliwości zapłaty za zakupiony produkt lub usługę nawet po kilku tygodniach od złożenia zamówienia.
Jak działa płatność odroczona? Klient podczas podejmowania decyzji o formie płatności wybiera opcję „zapłać później”. W praktyce oznacza to, że zamiast zapłacić może odłożyć płatność na jakiś czas, np. na 21 lub nawet 45 dni. Na kolejnym etapie musi podać dane niezbędne do uruchomienia usługi, a następnie finalizuje transakcję, oczywiście nie płacąc za zamówiony towar.
Skorzystanie z płatności odroczonej jest dla klienta całkowicie darmowe. Osoba korzystająca z takiego rozwiązania dodatkowe koszty ponosi dopiero wówczas, gdy przekroczy wyznaczony termin spłaty. Większość dostawców takiej formy płatności oferuje również – po okresie darmowej spłaty – możliwość rozłożenia zobowiązania finansowego na raty. Rozwiązanie takie jest alternatywą dla kredytu gotówkowego lub karty kredytowej.
Jakie korzyści z płatności odroczonych mają klienci?
Płatność odroczona to rozwiązanie, które stwarza możliwość dokonania przez klienta zakupu w momencie chwilowego braku gotówki. To pierwszy powód, dla którego ta forma płatności może być dla klientów atrakcyjna.
Ta forma płatności jest również dobrym rozwiązaniem w sytuacji, gdy klient zamawiając produkt w sklepie internetowym obawia się, że np. wybrany przez niego towar nie będzie w odpowiednim rozmiarze. Może wówczas zamówić, przymierzyć i dopiero wówczas podjąć decyzję, czy produkt zatrzyma czy też z niego zrezygnuje. Oczywiście dokonuje płatności wyłącznie za towar, który zdecydował się zatrzymać. Możliwość zwrotu towaru bez konieczności oczekiwania na zwrot gotówki jest dużą zaletą zakupów z opcją odroczonej płatności zarówno dla klienta, jak i dla sklepu internetowego.
Płatność odroczona może być również dobrym rozwiązaniem dla tych klientów, którzy nadal nie ufają zakupom w internecie i najczęściej wybierają opcję „płatność za pobraniem”. Korzyść jest obopólna: klient płaci za towar dopiero wtedy, kiedy go zobaczy, a sprzedawca internetowy nie musi obawiać się, że towar zostanie zwrócony.
Z punktu widzenia klienta ważny jest fakt, że skorzystanie z płatności odroczonej jest całkowicie darmowe. Osoba korzystająca z takiego rozwiązania dodatkowe koszty ponosi dopiero wówczas, gdy przekroczy wyznaczony termin spłaty.
Jakie korzyści z płatności odroczonych mają sklepy internetowe?
Dla właścicieli sklepów internetowych korzyści z płatności odroczonych wydają się oczywiste:
- Sprzedawca od razu otrzymuje środki za zamówiony przez klienta produkt, ponieważ za uregulowanie płatności odpowiada serwis płatności on-line, oferujący taką usługę. Nie musi więc również martwić się o kwestię windykacji lub konsekwencje braku zapłaty przez klienta, ponieważ za te aspekty również odpowiada instytucja finansowa.
- Płatności odroczone mogą znacznie zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków.
- Dzięki płatnościom odroczonym jest również szansa na zwiększenie średniej wartości koszyka zakupowego. Klienci, którzy mogą przesunąć termin zapłaty często decydują się na większe zakupy lub zakup produktów, których normalnie by nie kupili.
- Płatności odroczone zwiększają szansę na pozyskanie nowych klientów, którzy nie zdecydowaliby się za dokonanie zakupu, gdyby nie mieli możliwości zapłacenia w późniejszym terminie.
Jak wdrożyć w sklepie internetowym płatności odroczone?
Wdrożenie płatności odroczonych jest możliwe za pośrednictwem operatora płatności, takiego jak Tpay lub bezpośrednio od firmy, która zajmuje się tego typu płatnościami.
Wzrost zainteresowania płatnościami odroczonymi związany jest m.in. ze spadkiem dostępności do kart kredytowych oraz płatności ratalnych. Oba te rozwiązania – w przeciwieństwie do opcji „kup teraz-płać później” – wymagają zdolności kredytowej. Na wzrost zainteresowania ma również wpływ fakt, że młode pokolenie nie chce się wiązać z żadnym bankiem. Nie bez znaczenia jest również to, że pojawiła się nowa grupa – ludzie, którzy pracują na umowach zlecenie.
Adam Miziołek, country manager w Twisto.pl
O płatnościach odroczonych możesz posłuchać w podcaście Tpay z udziałem Adama Miziołka, country managera w Twisto.pl.
Tekst powstał przy współpracy z Tpay.