Najprawdopodobniej w IV kwartale 2022 roku w Polsce wejdą w życie przepisy implementujące unijną dyrektywę omnibus. To znacząca zmiana dla całego rynku e-commerce. Co z niej wynika i jak dostosować się do nowych wymogów prawnych? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w najnowszym podcaście Tpay, którego gościem jest radca prawny Wojciech Wawrzak, założyciel specjalistycznej kancelarii prawnej praKreacja.legal.

Opóźniona, ale nieunikniona ustawa
Dyrektywa to ustawa dla państw członkowskich Unii Europejskiej, które są zobowiązane do uchwalenia w określonym terminie swoich wewnętrznych przepisów. Dyrektywa omnibus została uchwalona 27 listopada 2019 r., a na jej podstawie każde państwo członkowskie powinno do 28 listopada 2021 r. przyjąć krajową ustawę obowiązującą od 28 maja 2022 r.
Implementacja dyrektywy omnibus będzie w Polsce opóźniona, ale jej wejście w życie jest nieuniknione. 12 lipca 2022 r. do Sejmu został skierowany rządowy projekt ustawy, obecnie trwają na nim prace. Krajowe przepisy najprawdopodobniej zostaną uchwalone w IV kwartale tego roku. Proces legislacyjny można śledzić tutaj.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jakie zmiany czekają właścicieli e-sklepów?
Celem dyrektywy omnibus jest wprowadzenie przepisów zwiększających ochronę konsumentów i uczynienie niektórych praktyk marketingowych w e-commerce bardziej przejrzystymi. W efekcie na przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe zostanie nałożony szereg obowiązków.
Zmiany w prawie wynikające z dyrektywy omnibus będą wymagały od e-sklepów dostosowania m.in.:
- regulaminu sprzedaży i procedur sklepowych,
- warunków reklamacji,
- dokumentów sprzedaży,
- sposobu funkcjonowania rękojmi.
Dyrektywa omnibus wymusza na sprzedawcach konieczność m.in.:
- wskazywania płatnych wyników wyszukiwania i informowania o algorytmach optymalizujących ceny,
- informowania o najniższej cenie produktu lub usługi w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki,
- publikowania prawdziwych komentarzy i opinii na temat marki i produktów,
- ujawniania rzetelnych informacji na temat sprzedawcy.
Już teraz warto przygotować swój sklep internetowy do wymogów prawnych, które zostaną wprowadzone w krajowych przepisach. O tym, jakie obowiązki zostaną nałożone na właścicieli e-sklepów i co z nich wynika, opowiada w podcaście Tpay radca prawny Wojciech Wawrzak – założyciel specjalistycznej kancelarii prawnej praKreacja.legal, autor bloga praKreacja.pl.
Tekst powstał przy współpracy z Tpay