TikTok to najchętniej pobierana aplikacja na świecie, która swoją przewagę nad konkurentami zbudowała dzięki mocno angażującemu contentowi wideo. Przeglądanie treści ułatwia dodatkowo przyjemny interfejs, który sprawia, że użytkownicy spędzają na tej platformie naprawdę dużo czasu. Jakie biznesy mają największy potencjał zaistnieć na TikToku? Jak mierzyć efekty i skuteczność działań?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie branże mają potencjał na TikToku
- kto jest odbiorcą treści na TikToku,
- jak mierzyć wpływ TikToka na biznes,
- w jaki sposób tworzyć angażujące treści dopasowane do tego medium.
Utarło się myśleć, że z TikToka korzystają w głównej mierze młodzi ludzie w przedziale wiekowym 13-18. Najnowsze badania pokazują jednak, że grupa wiekowa coraz bardziej się poszerza i możemy tam znaleźć osoby aż do 34. roku życia.
Prowadzisz komunikację dla marek z poniższych branż? Zacznij działać na TikToku!
Tworzenie contentu do wykorzystania na TikToku jest czasochłonne. Kiedy tworzysz scenariusz materiału wideo, musisz bowiem pamiętać także o panujących trendach, organizowanych na platformie challenge’ach, wykorzystywanych hasztagach. Zanim więc wystartujesz, warto wiedzieć, czy gra jest warta świeczki.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Z naszych obserwacji wynika, że TikTok najlepiej sprawdza się w branżach fashion oraz beauty. Mamy jednak pozytywne doświadczenia również ze sklepami zoologicznymi. Tak naprawdę najistotniejszy jest tutaj kreatywny pomysł na przedstawienie produktu w materiale filmowym, tak by stał się on viralem i pojawiał się na feedzie osób, które mają podobne zainteresowania.
Z kim będziesz rozmawiać na TikToku, czyli statystyki grup odbiorców
W ciągu ostatnich 12 miesięcy 73,9% osób w wieku powyżej 18 lat rozpoczęło korzystanie z aplikacji. To trzykrotnie więcej niż nowych użytkowników w młodszym wieku. Jeśli chodzi o płeć, zdecydowanie przeważają kobiety.
Najlepszym sposobem na sprawdzenie, czy w Twoim biznesie występuje potencjał na prowadzenie tego kanału, jest stworzenie raportu grup odbiorców w Google Analytics, pokazującego, które grupy docelowe najlepiej konwertują w Twoim sklepie online.
Raport grup odbiorców w Google Analytics
Źródło: Google Analitycs
A teraz najważniejsze pytanie – czy TikTok sprzedaje?
Z naszych agencyjnych obserwacji wynika, że platformę tę należy traktować w głównej mierze wizerunkowo oraz jako medium otwierające sprzedaż z górnej części lejka sprzedażowego.
Reklamę na TikToku możesz tworzyć w dwóch systemach:
- Pierwszy format to system rezerwacyjny. Możesz w nim np. wykupić takie formaty jak top view, brand takeover, brand premium, branded hashtag challenge, one day max czy też branded effects. W systemie tym otrzymujesz gwarancję pojawienia się reklamy każdemu użytkownikowi po włączeniu aplikacji w różnych umiejscowieniach w zależności od wybranego formatu.
- Drugi format to system aukcyjny. Daje możliwość zaimplementowania piksela na Twojej stronie i prowadzenia podobnych typów kampanii, jakie są dostępne w Business Managerze Facebook’a: konwersje, ruch, zasięgi. Format ten daje możliwość mierzenia skuteczności działań poprzez specjalny panel TikTok Ads, w którym na bieżąco widać efektywność prowadzonych kampanii.
Panel TikTok do monitoringu prowadzonych kampanii
Z racji tego, że Google Analytics ma inny model atrybucji, z jego poziomu obserwujemy wpływ TikToka na ruch z direct’a. Część użytkowników dowiaduje się o produkcie z TikToka, ale w związku z tym, że potrzebuje czasu na podjęcie decyzji zakupowej, domyka sprzedaż z innego kanału. Często wtedy narzędzie nie wykazuje przychodów z TikToka również na ścieżkach konwersji. W takiej sytuacji najlepiej przetestować kampanie z kreacją, na której pojawia się specjalny kod rabatowy, jasno pokazujący, czy nasze działania są efektywne.
Kampania z kreacją, na której pojawia się specjalny kod rabatowy
Czy więc TikTok sprzedaje? Zdecydowanie tak! Istotne jednak jest tutaj odpowiednie dopasowanie komunikacji do grupy docelowej oraz sama komunikacja. Jeśli czujesz potencjał, to zdecydowanie warto przetestować to medium!
Jak tworzyć angażujące treści na TikToku
Zacznijmy od pytania, które zadaje sobie wielu początkujących twórców: Czy mój film stanie się viralem? Czy dotrze do szerszego grona odbiorców? Odpowiedź jest wyjątkowo prosta. Pojawi się tym osobom, które potencjalnie będą zainteresowane tematem, który podejmujesz. TikTok bardzo mocno dopasowuje feed do odbiorcy.
Bazując na uczeniu maszynowym TikTok proponuje swoim użytkownikom trafione rekomendacje contentu. Dzięki temu otrzymują oni najbardziej dopasowane treści.
Algorytm cały czas się uczy. Analizuje, na jakie wideo użytkownik reaguje, a które pomija. Im więcej czasu odbiorca spędza w aplikacji, tym więcej danych zbiera o nim platforma. Jeśli społeczność przyjmie materiał – będzie go chętnie oglądać, udostępniać dalej i komentować – jest to jasny sygnał dla TikToka – pokazujemy materiał dalej!
Dzięki tej prostej zasadzie, czyli dopasowanego feed’u do odbiorcy, masz szansę precyzyjniej docierać do osób zainteresowanych ofertą Twojej marki.
Ważnym elementem skutecznego działania jest analiza i wyciąganie wniosków. Zajrzyj do statystyk grup odbiorców. Z poziomu swojego profilu kliknij -> Centrum biznesowe -> Dane analityczne -> i wybierz zakres czasowy. Możesz również wejść na stronę www.tiktok.com/analytics.
Statystyki grup odbiorców na TikToku
Przeanalizuj wzrost liczby obserwatorów i ich podział według płci. Spójrz również na rozkład terytorialny obserwujących oraz ich aktywność w podziale na dni i godziny.
Masz już wiedzę, komu zostanie pokazany Twój materiał. Czas na dostosowanie przekazu!
Poznaj zachowania odbiorców
Co sprawia, że jedni odnoszą spektakularny sukces na TikToku w ekstremalnie szybkim tempie, podczas gdy inni tworzą treści i nie widzą efektów? Kluczem do zrozumienia jest poznanie swojego odbiorcy. Zanim opublikujesz materiał, spójrz na niego oczami drugiej osoby:
- jak odbiorca czuje się w momencie, gdy trafia na Twój content?
- jakie są jego potrzeby i czego szuka?
- czy zatrzymasz jej lub jego uwagę na dłużej?
- jak zapamięta Cię na podstawie materiału, który publikujesz?
Kiedy już dostrzegasz odbiorcę swoich treści – nie bądź krytyczny wobec siebie! Twórz, publikuj i analizuj! Tylko poprzez obserwację i wyciąganie wniosków możesz trafić na prawdziwą żyłę złota.
Sukces na TikToku może rozpocząć się od jednego 15-sekundowego filmu!
Tylko tyle i aż tyle. Pamiętaj, że zanim nastąpi ta chwila musisz przejść przez drogę obserwacji i działań. Format wideo ma znaczenie, dlatego zacznij tworzyć własne treści. Jak? Krótko, jasno, zaskakująco. Wyjdź od tego, w czym Twoja firma jest najlepsza i czym wyróżnia się z tłumu.
Rozpisz kategorie treści:
- Filmy branżowe, rozwijające odbiorców. W jakim temacie chcesz edukować? Wybierz najważniejsze filary marki.
- Materiały pokazujące kulisy i ludzką stronę biznesu. Pokaż, jak pakujesz zamówienia, przygotowujesz produkt. Odkryj kulisy pracy i zadbaj o kontakt z odbiorcami.
- Luźne treści odpowiadające na problemy Twoich klientów. Podejdź do tematu humorystycznie i z wyczuciem.
Kiedy masz już tematy przewodnie, czas na rozpisanie pomysłów na filmy. O czym opowiesz? Pamiętaj: Krótko. Jasno. Zaskakująco. Nie potrzebujesz fikuśnych koncepcji. Najprostsze rozwiązania są najlepsze!
Co jeśli nie czujesz się pewnie w tworzeniu treści wideo, a wciąż rozważasz działania na TikToku?
Postaw na kreatywne działania we współpracy z influencerami. Pamiętaj, że jeśli to Ty jesteś twórcą w internecie i czujesz się, jak ryba w wodzie w tworzeniu contentu wideo, możesz zaproponować współpracę markom, które z Tobą rezonują. Razem stworzycie mocny zespół!
Przykład współpracy z influencerami
Jeśli dopiero zaczynasz i nie masz dużych nakładów finansowych, rozważ współprace barterowe. Przesyłasz swój produkt, a druga osoba w ramach współpracy tworzy dla Ciebie i publikuje materiał wideo. Kiedy łączysz siły pamiętaj, że korzystasz również z zasięgu i renomy danej osoby. Jeśli jest to mocny gracz na rynku TikTokowym, przygotuj swoje stany magazynowe na szał zakupów.
Czas na jeszcze większe doznania. Poznaj transmisje na żywo!
Kiedy pozyskasz 1 tys. obserwatorów, otrzymujesz możliwość prowadzenia transmisji live. To świetny sposób na zbudowanie relacji oraz sprawdzenie, ile Twoich obserwatorów jest obecnie aktywnych.
Uruchomienie transmisji na żywo / Ustawienia transmisji na żywo
Wspaniała analityka przed publikacją nowych treści. Możesz również dodać moderatorów oraz wykluczyć komentarze zawierające wrażliwe słowa. Dzięki temu prowadzenie transmisji na żywo pozwoli Ci na większy spokój i profesjonalizm podczas prezentowania marki.
Kiedy wkroczysz w świat aplikacji, zaobserwujesz falę wspólnych wyzwań. Pomyśl, jaki #challenge możesz stworzyć, który wzmocni budowanie wizerunku Twojej marki.
Przykłady challeng’u, który wzmacnia wizerunek marki
Zastanawiasz się, w jaki sposób Twoje autorskie wyzwanie może pojawić się na głównej stronie TikToka? Jednym ze sposobów jest wykorzystanie potencjału działań płatnych przy wsparciu agencji posiadającej partnerstwo TikToka. Nie musisz kreować kampanii, wystarczy, że skorzystasz ze wsparcia osób, które pomogą Ci przejść cały proces.
Czas na Ciebie. Podejmij wyzwanie!
Przemyśl, jak możesz zaprezentować swoją markę na TikToku. Jeśli masz pustkę w głowie, pamiętaj, że możesz skorzystać ze wsparcia doświadczonych specjalistów. Przede wszystkim – Zacznij! Zaobserwuj, jak działa platforma TikTok. Przetestuj. Stwórz wstępne materiały. Nie zrażaj się pierwszymi wysiłkami. Pamiętaj, że to działanie determinuje sukces. Dasz radę! Powodzenia!