Skalowanie działalności to stały element rozwoju firm z sektora e-commerce. Wiele marek oraz sprzedawców, którzy skutecznie rozwijają swoją działalność na rodzimym rynku, dochodzi do etapu, w którym stawia sobie pytanie: „Czy warto i jak w ogóle rozpocząć sprzedaż międzynarodową?”. Sprawdź potencjał handlu internetowego prowadzonego poza granicami Polski z wykorzystaniem możliwości platformy Allegro.
Dlaczego warto rozpocząć sprzedaż cross-border? Atrakcyjne perspektywy sprzedaży zagranicznej
Korzyści płynących ze sprzedaży online na rynkach zagranicznych jest wiele. Zaliczyć do nich można przede wszystkim:
- Wzrost sprzedaży. Dobrze zaplanowany start na rynkach zagranicznych wiąże się ze wzrostem przychodów firmy, zwłaszcza że w wielu krajach sprzedawcy są w stanie ustalać bardziej atrakcyjne marże niż w przypadku handlu krajowego.
- Dywersyfikacja geograficzna przychodów. Rozwój sprzedaży na rynkach zagranicznych z reguły czyni firmę bardziej odporną na różnego rodzaju kryzysy – problemy na rynku w jednym kraju, nie muszą być dla firmy jednakowo groźne w pozostałych państwach.
- Wizerunek profesjonalnej marki. Działalność na kilku rynkach wpływa na wzrost prestiżu firmy w oczach klientów.
Cross-border e-commerce to duża szansa dla polskich sprzedawców. Na podstawie danych BaseLinker Index [1] widzimy, że dla dużych sprzedawców e-commerce sprzedaż transgraniczna systematycznie rośnie szybciej niż sprzedaż krajowa. Według naszych danych w pierwszej połowie 2024 r. liczba zamówień rosła prawie 3 razy szybciej niż krajowa. Warto zaznaczyć, że udział sprzedaży międzynarodowej to cały czas niecałe 20% łącznej sprzedaży e-commerce polskich przedsiębiorców. Rynek międzynarodowy jest jednak znacznie większy, dlatego otwarcie się na sprzedaż zagraniczną daje polskim sprzedawcom znaczące pole do rozwoju – komentuje sytuację rynku cross-border Kacper Rozenbaum, head of strategic partnerships w BaseLinker, dostawcy systemu operacyjnego dla firm e-commerce o dużym wolumenie sprzedaży.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jak i dlaczego warto dotrzeć do milionów nowych klientów z Czech, Słowacji i Węgier?
Allegro umożliwia sprzedaż już nie tylko do polskich konsumentów, lecz także do czeskich (od maja 2023 r.), słowackich (od lutego 2024 r.) i węgierskich (od października 2024 r.).
Dzięki uruchomieniu platform allegro.cz oraz allegro.sk sprzedający, którzy udostępniają oferty na nowych rynkach, są w stanie dotrzeć ze swoją ofertą do blisko 16 mln nowych konsumentów, de facto zwiększając blisko o połowę bazę potencjalnych klientów.
Rynek czeski jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w regionie, z 10,5 mln konsumentów i ponad 50 tys. sklepów online. Rynek słowacki natomiast daje możliwość dotarcia do blisko 6 milionów konsumentów, z których aż 70% regularnie robi zakupy online.
Słowaccy oraz czescy konsumenci w szczególności cenią sobie:
- atrakcyjne ceny,
- szeroki asortyment,
- wygodę w zakresie dostępnych opcji dostaw,
- płatność przy odbiorze, płatność kartą oraz szybkie przelewy.
Oprócz tego czescy konsumenci preferują składanie zamówień bez rejestracji konta, co Allegro umożliwia poprzez opcję zakupów jako gość.
Z kolei klienci z rynku słowackiego znakomicie odnajdują się w transgranicznych zakupach. Aż 77% klientów dokonywało już zakupów w zagranicznych e-sklepach. Szczególnie dużą popularnością na rynku słowackim cieszą się kategorie Dom i ogród oraz Moda.
Obserwujemy, że polscy sprzedający świetnie potrafią sprostać wymaganiom naszych południowych sąsiadów pod kątem jakości sprzedaży. Mamy już ponad 30 tys. sprzedających na tej platformie. Dla niektórych Czechy i Słowacja to pierwsze rynki do ekspansji zagranicznej firmy – wyjaśnia Monika Kachniarz-Klimkiewicz, business product manager w Allegro, odpowiedzialna za ekspansję międzynarodową.
Nie rób tego sam – sprzedawaj za granicą z Allegro
Allegro, dzięki mocnej pozycji rynkowej i rozpoznawalnej marce – zarówno w Polsce, jak i poza krajem – jest w stanie w sposób skalowalny rozwijać swoją działalność na zagranicznych rynkach, udostępniając wszystkie funkcjonalności platformy dostępne dotychczas na macierzystym rynku.
Rozszerzenie sprzedaży o nowe kraje za pośrednictwem Allegro pozwala sprzedającym zaoszczędzić czas i wewnętrzne zasoby. Platforma przychodzi z pomocą w wielu kwestiach. Wykorzystuje technologię do ułatwienia sprzedaży za pomocą:
- automatycznego tłumaczenia ofert,
- przelicznika cen,
- własnej oferty usług logistycznych za pośrednictwem sprawdzonych przewoźników jak Inpost, Packeta, DPD czy DHL w ramach pakietu Allegro International,
- konwertera walut z konkurencyjnymi stawkami wymiany,
- programu Allegro Smart umożliwiającego darmowe wysyłki do Czech czy Słowacji,
- automatycznego tłumaczenia wiadomości do klientów.
Z perspektywy rozwoju biznesu e-commerce największa wartość z wejścia na nowy rynek płynie ze zwiększenia sprzedaży i dostępu do większej bazy klientów z podobnymi preferencjami zakupowymi, z dywersyfikacji ryzyka, budowania większej odporności swojego biznesu na zmiany koniunkturalne i sezonowość. Wejście na te rynki poprzez Allegro daje też dodatkowe korzyści. Proces jest prosty i sprzedający robi to z poziomu jednego konta, które ma już na allegro.pl. Używa więc narzędzi, które zna. Tłumaczenia, obsługa klienta w języku lokalnym i szereg innego wsparcia jest już po stronie Allegro – dodaje Monika Kachniarz-Klimkiewicz.
Zagraniczne domeny Allegro po pierwszym kwartale 2024 r. miały już ponad 2 miliony aktywnych kupujących.
Wskazówka
Początki rozszerzania sprzedaży na nowe rynki mogą wzbudzać niepokój i obawy. Dlatego w tym przypadku warto skorzystać ze współpracy ze znanym partnerem, jakim jest Allegro. Platforma, dzięki szeregowi funkcjonalności technicznych, rozpoznawalnej marce oraz pakietowi usług logistycznych, pozwala sprawnie postawić pierwsze kroki w sprzedaży międzynarodowej.
Sprawdź, jak w ekspansji może pomóc Ci agencja
Na Allegro.pl konkurencja jest ogromna: około 150 tys. firm wystawia na platformie blisko 500 mln ofert. Podobna sytuacja ma miejsce na międzynarodowych wersjach platformy, gdzie oferty wystawia już ponad 45 tys. sprzedających.
Jednym z elementów niezbędnych do odniesienia sukcesu na nowym rynku jest wyróżnienie się w tym gronie. Konieczne jest więc uwzględnienie w strategii firmy korzystania z narzędzi reklamowych. Na rynkach czeskim i słowackim Allegro umożliwia swoim sprzedającym korzystanie ze znanych z rodzimego rynku reklam w postaci Ofert sponsorowanych Allegro Ads. Ta możliwość będzie wkrótce dostępna również na Węgrzech.
Z rozwiązań reklamowych sprzedający mogą korzystać we własnym zakresie, logując się do Panelu Allegro Ads (na stronie allegro.pl/ads). Panel został stworzony z myślą o użytkowniku, który nie ma doświadczenia w prowadzeniu reklam. Tworzenie kampanii jest tam intuicyjne – użytkownik ma pełną kontrolę nad budżetem reklamowym oraz komplet danych dotyczących wyświetleń, interakcji czy wartości sprzedaży wygenerowanej za pomocą reklam.
Opracowanie strategii działań reklamowych na rynku polskim oraz rynkach zagranicznych sprzedający mogą również oddać w ręce ekspertów – jednej z ponad 250 agencji reklamowych działających w Programie Partnerskim Allegro Ads (https://allegro.pl/ads/partner/agencje-partnerskie).
Agencje zrzeszone w ramach Programu Partnerskiego prowadzą działania reklamowe dla licznej grupy sprzedających. W przypadku rynku polskiego jest to już powyżej 4,5 tys. oraz blisko 500 na rynkach zagranicznych. W ramach obecności na nowym rynku agencja może zapewnić wsparcie zarówno w obszarze działań reklamowych, jak i np. w kwestii dopasowania logistyki czy obowiązków podatkowych.
Gdy tylko Allegro udostępniło możliwość tworzenia kampanii Allegro Ads na nowych rynkach, skorzystaliśmy z tej opcji dla naszych klientów. Część z naszych sprzedawców na rynku czeskim osiąga już 25–30% poziomu sprzedaży z Allegro.pl – mówi Paweł Mielczarek, CEO vSprint, agencji specjalizującej się w sprzedaży na zagranicznych marketplace’ach.
Wskazówka
Na początku przygody z reklamowaniem ofert na nowym rynku warto uwzględniać w kampaniach cały asortyment, starając się dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów. Wysoki popyt na nowym rynku wraz z mniejszą konkurencją pośród sprzedawców dają duże szanse na skuteczne prowadzenie kampanii. Dopiero wraz rozwojem obecności oraz wzrostem sprzedaży na danym rynku dobrze jest wykonywać działania optymalizacyjne, np. zarządzanie stawkami CPC, miejscami emisji bądź układaniem struktur kampanii.
Podsumowanie
Jeśli chcesz zacząć sprzedawać międzynarodowo i wykorzystać pełny potencjał Allegro do skalowania swojego biznesu, teraz jest idealny moment na takie działanie! Wykorzystaj narzędzia i wsparcie, jakie oferuje Allegro, aby dotrzeć do milionów nowych klientów na rynkach zagranicznych. Mogą Ci w tym pomóc eksperci z jednej z agencji działających w Programie Partnerskim Allegro Ads. Przejmij inicjatywę i zacznij rozwijać swój biznes – z Allegro masz to na wyciągnięcie ręki.
Wskazówka
Allegro daje dostęp do szerokiej gamy szkoleń w ramach Akademii Allegro w formie webinarów do samodzielnego korzystania. Pozwalają one w prosty i przystępny sposób pozyskać wiedzę dotyczącą sprzedaży transgranicznej oraz zadbać o każdy obszar procesu: od logistyki po rozliczenia podatkowe (https://allegro.pl/akademia#sprzedaz-zagraniczna).
[1] Wskaźnik ten bazuje na danych o sprzedaży prowadzonej przez 3 tys. firm handlujących za pośrednictwem platformy BaseLinker, odpowiadających za znaczną część obrotów polskiego e-commerce.
Materiał reklamowy partnera