Kiedy zaczęły upadać wielkie firmy, odnoszące wcześniej sukcesy i notowane w uznanych rankingach na czołowych miejscach, Jim Collins zaczął się zastanawiać, jak to się dzieje, że giganci dramatycznie kończą swoją karierę. Czy upadek można przewidzieć i czy można go uniknąć? Jak nisko musi upaść firma, żeby znaleźć się na drodze prowadzącej nieuchronnie do katastrofy? Czy i jak może zmienić kurs, na którym się znajduje?

Tematem książki “Jak upadają giganci. I dlaczego niektóre firmy nigdy się nie poddają” nie są następstwa paniki finansowej 2008 roku. Przecież wcześniej także upadały wybitne firmy, które odnosiły ogromne sukcesy… Autor szuka odpowiedzi na pytania o powody upadku nawet pozornie niezwyciężonych przedsiębiorstw i możliwości uchronienia ich przed tragicznym losem, dając kierownictwom firm – nie tylko wielkich – opartą na solidnych podstawach nadzieję, że mogą się nauczyć zapobiegać upadkom i odwracać niekorzystny bieg zdarzeń.
Podczas czteroletniego projektu badawczego Collins zaobserwował i opisał pięć etapów zbliżania się do upadku:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- Pycha będąca wynikiem sukcesu;
- Chaotyczne sięganie po więcej;
- Negowanie ryzyka i zagrożenia;
- Rozpaczliwe szukanie ratunku;
- Odejście w niebyt lub nieistotność.
Dzięki zrozumieniu poszczególnych etapów liderzy firm mogą znacznie ograniczyć ryzyko znalezienia się na dnie.
Wybitne firmy potrafią się podnieść nawet po najdotkliwszym upadku.
Każda organizacja, bez względu na jej wielkość, jest narażona na klęskę. W przyrodzie nie ma żadnego prawa mówiącego o tym, że najsilniejsi będą błyszczeli na szczycie w nieskończoność. Każdy może upaść i nieuchronnie do tego dojdzie. Z badań prowadzonych przez Collinsa wynika jednak, że niektóre firmy nawet po osiągnięciu etapu czwartego potrafią się odrodzić, a w pewnych przypadkach stać się nawet silniejsze niż przedtem.
Okazuje się, że upadek jest w dużej mierze krzywdą, którą firmy same sobie wyrządzają, a klucz do odrodzenia znajduje się w ich rękach. Nie jesteśmy zakładnikami okoliczności, historii ani nawet dotkliwych porażek poniesionych w drodze na szczyt. Nadzieja nie gaśnie, dopóki ostatecznie nie wypadniemy z gry. Giganci upadają, ale też często udaje im się powstać z kolan.
Upadku można uniknąć.
Upadek można przewidzieć.
Upadkowi można zapobiec.
Jim Collins jest badaczem przedsiębiorstw – wielkich, dobrych, słabych i upadłych – zarówno dopiero rozpoczynających działalność, jak i chlubiących się stupięćdziesięcioletnią tradycją. Jest autorem bestsellera Od dobrego do wielkiego oraz współautorem Wizjonerskich organizacji. Naucza przywódców z sektora korporacyjnego i społecznego. O jego dokonaniach pisano w „Fortune”, „BusinessWeek”, „The Economist”, „USA Today” i „Harvard Business Review”.
[kreska]Tytuł: Jak upadają giganci. I dlaczego niektóre firmy nigdy się nie poddają
Autor: Jim Collins
Rok wydania: 2015
Wydawnictwo: MT Biznes
Marketer+ jest patronem medialnym publikacji.