Budowanie marki osobistej to tylko jeden z powodów, dla których warto stworzyć własny podcast. W artykule krok po korku wyjaśniam, jak rozpocząć przygodę z contentem audio.
Z tego artykułu dowiesz się:
- dlaczego warto stworzyć własny podcast,
- z jakich elementów powinien się składać podcast,
- jak przygotować się do nagrywania,
- gdzie opublikować podcast i jak go wypromować.
Według badania „Słuchacz podcastów w Polsce”, zrealizowanego przez Tandem Media i Publicis Groupe w 2020 r., zasięg podcastów na rodzimym rynku wyniósł aż 31%. Oznacza to, że po tego rodzaju treści sięga co trzeci polski użytkownik internetu, czyli około 9 mln osób.
Warto dodać, że jest to tendencja wzrostowa. 44% respondentów podkreśla, że w 2020 r. słuchało podcastów znacznie częściej niż w 2019 r. 47% badanych z kolei zaznacza, że preferują audycje, które trwają dłużej niż 20 minut. W czołówce są oczywiście tematy, których odbiorcą jest statystyczny Kowalski, w tym m.in. lifestyle, tematyka kryminalna, muzyka i polityka. Nie oznacza to jednak, że fani marketingu i sprzedaży nie znajdą podcastów, które przypadną ich branżowym gustom.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Trudne (nagrywania) początki, czyli jak stworzyć własny podcast
Słuchanie podcastów to jedno, nagrywanie ich to już zupełnie inna historia. Jeśli zawsze marzyłeś o karierze radiowca, lecz Twoje zawodowe losy potoczyły się bardziej biznesowo, nic straconego. O ile tylko masz pomysł, wiedzę merytoryczną i komputer, świat contentu audio – teoretycznie – stoi przed Tobą otworem.
Od czego zacząć pracę nad nagrywaniem audycji? Od „zgromadzenia” sprzętu. Piszę to z nutką ironii, ponieważ tak naprawdę, żeby wystartować z podcastem potrzebujesz:
- komputer, telefon lub dyktafon,
- mikrofon i słuchawki,
- darmowy program pozwalający na obróbkę dźwięku.
Zapewne masz taki „zestawu małego podcastera”. Pora więc na rozpoczęcie działań egzekucyjnych.
Krok 0. Elementy podcastu
Zacznę od kwestii, które na pierwszy rzut oka wydają się oczywiste, wymagają jednak uporządkowania.
Nazwa podcastu i pomysł to dopiero początek drogi do nagrywania. Elementy, z jakich powinien składać się każdy odcinek Twojej audycji to:
- dżingiel, czyli krótka wstawka muzyczna,
- zapowiedź – w wersji minimum to podanie nazwy podcastu oraz tytułu odcinka,
- część merytoryczna,
- CTA – wezwanie do działania, czyli np. zachęcenie do wejścia na stronę WWW firmy, kupna danego produktu, zostawienia komentarza itd.
- zakończenie.
Wskazówka
Darmowe fragmenty muzyczne, które możesz wykorzystać do stworzenia dżingla znajdziesz m.in. na stronie http://freemusicarchive.org. Przed podjęciem decyzji o wyborze konkretnego utworu sprawdź jednak licencję i upewnij się, że wykorzystujesz go zgodnie z właściwymi zasadami użytkowania.
Krok 1. Zaplanuj odcinek
Na kolejnym etapie pracy nad podcastem ustal, czy odcinek będziesz nagrywał sam czy też zaprosisz do dyskusji gości. Osobiście polecam tę drugą opcję, ponieważ pozwala ona na wprowadzenie większej dynamiki do rozmowy. Sugeruję również nie iść na żywioł, lecz dobrze przygotować się do rozmowy. Zacznij od researchu zarówno informacji na temat zagadnienia, o którym będziesz dyskutować, jak i o samym gościu, o jego doświadczeniu zawodowym, działalności pozapracowej, zainteresowaniach itd. Być może informacje, które znajdziesz okażą się przydatne i pozwolą Ci płynnie przechodzić do kolejnych wątków podczas rozmowy. Przygotuj także pytania. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z nagrywaniem podcastów, zapisz sobie najważniejsze myśli przewodnie. Pozwoli Ci to wybrnąć z najbardziej stresowych i pełnych ciszy – czy też zbędnego „yyyyyy,eee” – sytuacji.
Krok 2. Publikacja
Podcast możesz opublikować w wielu miejscach w internecie. W tym artykule skupię się jednak na najpopularniejszych darmowych platformach.
Dobrą – ale nie jedyną – opcją jest wgranie odcinków na YouTube’a. Załóż w serwisie kanał podcastu i regularnie wygrywaj kolejne odcinki. YouTube jest serwisem służącym raczej publikowaniu filmów, nie jest to jednak powód, który mógłby Cię powstrzymać przed zaimplementowaniem contentu audio. Korzystając np. z Canvy możesz przygotować grafikę i nałożyć na nią nagranie audio, np. w programie Da Vinci Resolve. Voila! „Film” zmontowany.
Inną platformą, dzięki której łatwo trafisz na serwisy takie jak np. Spotify, Google Podcast czy Apple Podcast jest Spreaker. Po założeniu konta możesz wgrać za darmo pięć godzin cotentu audio. Powyżej tego czasu niestety będziesz musiał już za publikację zapłacić. Podobnie działają takie portale jak np. Anchor, Captivate czy Acast.
Wskazówki
Pamiętaj o SEO. Podczas wypełniania pól formularzy dotyczących Twojego podcastu pamiętaj pozycjonowaniu. Uzupełnij dokładnie uwzględniając słowa kluczowe wszystkie niezbędne pola z opisami podcastu, odcinka, właściwie nazwij wgrywane grafiki coverowe odcinków itd.
- Pobierz RSS. W Spreakerze, jednym z najpopularniejszych programów do tworzenia i dystrybuowania podcastów, RSS znajdziesz na samej górze głównego dashboardu. Nie sposób go nie zauważyć. Dlaczego RSS jest tak istotny? Będzie Ci potrzebny do uzupełnienia i wprowadzania zmian np. na platformie Google Podcast – ta i podobne witryny same „intuicyjnie” poproszą Cię o wgranie go w odpowiednie pola.
- Przygotuj transkrypcję podcastu. Dzięki niej możesz sporo zyskać na SEO i dotrzeć do większej liczby odbiorców. Być może w kontekście audio ta uwaga brzmi dziwnie, ale nie wszyscy lubią słuchać. Część osób, do których trafisz z nagranym materiałem naprawdę doceni treść pisaną. Transkrypcja ułatwi także cytowanie podcastu. Jeśli np. jakiś przedstawiciel mediów zainteresuje się przekazywaną przez Ciebie treścią będzie mógł szybko skorzystać z właściwie gotowego cytatu, bez konieczności spisywania z odsłuchu. Pamiętaj także, że w sieci są osoby, które mają problemy ze słuchem. Decydując się na transkrypcję podcastu umożliwisz im zapoznanie się z wartościowym materiałem.
Krok 3. Promocja
Stało się. Odcinek jest już nagrany i opublikowany. Teraz powinieneś pomóc odbiorcom znaleźć Twój podcast. Możesz w tym celu wykorzystać Twój prywatny profil w social mediach, założyć fan page lub grupę na Facebooku poświęcone wyłącznie Twojemu podcastowi, wgrać audycje do katalogów z podcastami (np. polskiepodcasty.pl, podkasty.info). Dzięki wspomnianemu już RSS możesz wrzucić link na bloga lub stronę WWW, wysłać informację prasową do mediów na temat nowej firmowej (audio) inicjatywy. Możliwości jest naprawdę wiele.
Tworzenie podcastów może być wyzwaniem. Jeśli jednak będziesz pamiętać o kilku wspomnianych powyżej kwestiach sam proces pracy nad treścią audio powinien pójść sprawnie i zamienić się w prawdziwą przyjemność. Zarówno dla Ciebie jako twórcy contentu, jak i dla Twoich przyszłych słuchaczy.
4 powody, dla których – z punktu widzenia biznesowego – warto stworzyć podcast
- Pozycjonowanie eksperckie. Podstawą każdej dobrej audycji jest przekazywana w niej wiedza merytoryczna. Dzielenie się doświadczeniami z ludźmi z branży będzie miało zdecydowanie pozytywny wpływ na budowanie Twojej marki osobistej.
- Budowanie społeczności. Każdy, kto pracuje w marketingu wie, jak cenne jest zbudowanie lojalnego i zaangażowanego community. Dzięki podcastowi zadanie to może stać się odrobinę prostsze. Zgromadzenie słuchaczy wokół treści o charakterze edukacyjnym i zachęcenie ich do dyskusji na pewno będzie łatwiejsze, a sama grupa bardziej wartościowa.
- Sprzedaż. Zdarzają się sytuacje, w których klient po wysłuchaniu podcastu czy audycji w radio zgłasza się sam. To naprawdę wartościowe leady, ponieważ kontakt w większości przypadków wiąże się z nawiązaniem współpracy. Są to bowiem osoby, które nie trafiły do Ciebie przypadkiem, lecz docenili Twoją wiedzę ekspercką.
- Promocja Twojej marki w internecie. Merytoryczny content możesz sprawić, że Twój podcast dotrze do odbiorców, którzy jeszcze nie słyszeli o Twojej firmie.