Czym są komunikaty mobile push, w jakich branżach najlepiej się sprawdzają i do czego, poza ratowaniem koszyków zakupowych, mogą się przydać? W jaki sposób zaprojektować taki komunikat, żeby był efektywny?
Czym są komunikaty web oraz mobile push?
Komunikaty push to wiadomości przekazywane użytkownikowi na jego urządzenie przez aplikacje mobilne (mobile push) lub za pośrednictwem stron internetowych (web push).
Powiadomienia web push to wiadomości, które są wysyłane za pośrednictwem przeglądarek internetowych (stron WWW). Zawierają one krótki tekst oraz grafikę i pojawiają się w formie okienka na urządzeniu użytkownika: desktopie, mobile lub tablecie. Po kliknięciu w okienko użytkownik zostaje przeniesiony na dowolny, zdefiniowany przed wysyłką adres URL. Często są mylone z mobile push. Tymczasem web push i mobile push to zupełnie dwa różne powiadomienia.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Pamiętaj
Mobile push to komunikaty wysłane bezpośrednio z aplikacji na smartfona lub inne urządzenie mobilne odbiorcy. Aby marka mogła w ten sposób komunikować się ze swoimi klientami musi mieć aplikację. Z kolei od użytkownika wymaga się wyrażenia zgody na otrzymywanie wiadomości i dzieje się to najczęściej podczas pobierania aplikacji. W każdej chwili może on jednak zmienić ustawienia: zrezygnować z powiadomień lub jeśli wcześniej tego nie zrobił, wyrazić chęć ich otrzymywania.
Wiadomości mobile push, która składa się z krótkiego tekstu oraz obrazka, najczęściej towarzyszy sygnał dźwiękowy lub wibracja. Po kliknięciu w powiadomienie użytkownik może przejść bezpośrednio do aplikacji lub na stronę WWW.
W jakich sytuacjach możemy zastosować komunikację mobile push?
Komunikaty mobile push sprawdzają się w powiadomieniach marketingowych oraz transakcyjnych. W przypadku powiadomień o charakterze marketingowym użytkownicy aplikacji konkretnej marki mogą otrzymywać np. informacje o nowościach, promocjach, rabatach dostępnych tylko dla użytkowników aplikacji, saldzie punktów w programie lojalnościowym czy też w przypadku aplikacji usługowych o nowych jej funkcjonalnościach.
W przypadku powiadomień o charakterze transakcyjnym użytkownik może otrzymywać informacje o postępach w realizacji zamówienia czy też przypomnienie o opuszczonym koszyku i zachętę do kontynuowania zakupów.
Komunikacja mobile push sprawdza się w każdej branży. Szczególnie popularna jest w e-commerce, gdzie marki często wysyłają powiadomienia push o dostępnych promocjach czy też porzuconych koszykach.
Jakie korzyści niesie wykorzystanie powiadomień typu push?
Pierwsza korzyść to efektywne targetowanie. Powiadomienia push pozwalają bowiem na precyzyjne targetowanie, a tym samym zapewniają lepszą efektywność komunikacji. Użytkownik, który korzysta z aplikacji jest bardziej zaangażowany w markę, a dodatkowo wiadomości wysyłane na urządzenie mobilne umożliwiają również skuteczne jego angażowanie poza aplikacją mobilną. Powiadomienia utrzymują także zainteresowania ofertą.
Jak zaprojektować komunikat mobile push, żeby był efektywny?
Kiedy marka decyduje się na wdrożenie dla swoich klientów aplikacji zawierającej konkretne funkcjonalności, powinna zastanowić się, które z nich będą najbardziej wartościowe dla użytkowników. Może to sprawdzić, przeprowadzając badania wśród własnej grupy odbiorców lub prześledzić działania konkurencji.
Wskazówka
Jeśli działasz np. w branży fashion pobierz na smartfona kilka lub kilkanaście aplikacji marek konkurencyjnych i sprawdź, jakie wysyłają komunikaty do swoich użytkowników. Zainspiruj się tymi, które nie tylko podobają Ci się najbardziej, lecz będą również najbardziej użyteczne z punktu widzenia Twojej marki i jej klientów.
Planując komunikację mobile push musisz również dostosować język do tego, jakim posługują się Twoi klienci. Jeśli reprezentujesz sektor bankowy powiadomienia muszą mieć charakter bardziej oficjalny. Z kolei jeśli Twoja marka należy do kategorii food, możesz sobie pozwolić na wprowadzenie luźniejszej formy komunikacji.
W planowaniu scenariusza komunikacji mobile push niezwykle ważna jest również możliwość personalizacji. Już samo użycie w wiadomości imienia użytkownika zwiększa bowiem CTR. Jeśli w powiadomieniu dodatkowo podasz np. numer zamówienia, użytkownik będzie wiedział, że komunikacja dotyczy jego bezpośrednio, a tym samym zwiększy się jego uwaga.
W przypadku komunikacji mobile push istnieje również możliwość ułożenia kilku scenariuszy w zależności od zachowania użytkownika: w przypadku czynności X w aplikacji, otrzymuje komunikat Y.
Wskazówka
Jeśli jako marka korzystasz z aplikacji, powiadomienia mobile push powinieneś wykorzystywać od pierwszego dnia jej działania. Musisz cały czas przypominać użytkownikowi, który ją zainstalował o jej istnieniu. Pamiętaj jednak o zróżnicowaniu komunikatów, ich personalizacji i nie powielaniu tej samej treści przez dłuższy czas.
Zagadnienie mobile push zostało szerzej rozwinięte w podcaście Tpay z gościnnym udziałem Redlink.
Jak uchronić się przed pishingiem w przypadku komunikacji typu push?
Powiadomienia push to przydatne narzędzie zarówno dla marek posiadających aplikacje, jak i dla ich odbiorców. Użytkownik dzięki powiadomieniom otrzymuje na bieżąco informacje o bieżących ofertach, nowościach czy też promocjach. Wykorzystywane są we wszystkich branżach, począwszy od e-commerce po portale internetowe i blogi. Komunikaty typu push mogą być jednak wykorzystywane także do wyłudzania danych użytkowników. Jak się przed nimi uchronić?
Najprostszą zasadą jest ograniczone zaufanie. Marki, które komunikują się ze swoimi klientami za pośrednictwem powiadomień push powinny przestrzegać przed odruchowym klikaniem w linki i pobieraniem plików ze źródeł, których użytkownik nie zna. Rozwiązaniem może być zainstalowanie programu antywirusowego czy też modułu antypishingowego.
Materiał powstał przy współpracy z Tpay.