Według badań Tpay przeprowadzonych we współpracy z SW Research, wynika że spośród osób, które przynajmniej raz skorzystały z karty płatniczej online, aż 36% uznało tę metodą za swoją ulubioną. Za co więc klienci cenią płatności kartą online i co wpływa na bezpieczeństwo tych transakcji?
Z tego artykułu dowiesz się:
- kim jest użytkownik karty online,
- jakie są największe zalety płatności kartowych,
- czym jest tokenizacja i jaki ma ona wpływ na bezpieczeństwo płatności online,
- co to jest chargeback i czy jest bezpieczny,
- czym są płatności rekurencyjne i czy podpięcie karty generuje jakieś zagrożenie,
- jaką rolę odgrywa operator w przypadku płatności kartowych.
Wzrost popularności płatności kartowych w czasie pandemii
Do wzrostu popularności płatności kartowych przyczyniła się niewątpliwie pandemia. Sytuacja ta w znacznej mierze dotyczy jednak sklepów stacjonarnych – użycie kart wzrosło w tym przypadku o 5% w porównaniu do okresu przed pandemią – w których klienci bali się płacić gotówką, więc transakcje zakupu finalizowane były przy wykorzystaniu kart zbliżeniowych. W przypadku zakupów online pozycja kart nie wzmocniła się – prym nadal wiodą inne rodzaje płatności. Nie oznacza to jednak, że dla klientów kupujących w sieci nie są one atrakcyjne. Wręcz przeciwnie.
Ciekawostka
Według badań przeprowadzonych przez Tpay we współpracy z SW Research wynika, że:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- Spośród osób, które przynajmniej raz skorzystały z karty płatniczej online, aż 36% uznało tę metodą za swoją ulubioną. 25% z nich najczęściej wybiera właśnie płatności kartowe.
- Pomimo rosnącej popularności BLIKA, wśród internautów wciąż jest silna grupa zainteresowana płatnością kartą – to aż ponad 1/4 badanych przez nas osób robiących zakupy przez internet.
- Grupa osób preferujących płatność kartą online jest zróżnicowana. Dominują w niej osoby powyżej 55. roku życia (39%), ale bardzo zbliżony procent osób lubiący tę metodę to 18–24-latkowie (37%) i osoby w wieku 45–55 lat (37%). Jeżeli chodzi o płeć, płatność kartą jako preferowaną wybrało więcej mężczyzn niż kobiet (39% w porównaniu do 33%).
Za co klienci cenią płatności kartą online?
Wśród zalet płatności kartą online klienci wymieniają wygodę oraz komfort użytkowania. To jednak za bezpieczeństwo transakcji przy użyciu karty cenią tę formę płatności najbardziej.
Zapamiętaj
Co wpływa na bezpieczeństwo transakcji kartą online?
- Dane użytkowników dokonujących płatności przechowywane są w środowisku, które spełnia wysokie standardy bezpieczeństwa wyznaczone przez tzw. Payment Card Industry Security Standards Council – PCI SSC.
- Transakcje przy użyciu karty są przeważnie dodatkowo autoryzowane. Klient musi ją bowiem potwierdzić np. na własnym urządzeniu mobilnym, co zwiększa jego zaufanie.
- Tokenizacja karty, czyli zmienianie wrażliwych danych karty unikatowymi symbolami identyfikacyjnymi (token) przy zachowaniu wszystkich najważniejszych informacji, bez narażania bezpieczeństwa. Tym samym odbiorca płatności nie poznaje danych – płatność jest realizowana na podstawie tokenu. Każdy właściciel sklepu internetowego, który zawiera umowę z operatorem płatności, powinien sprawdzić, czy ma on certyfikat PCI DSS. Informacja taka świadczy bowiem o tym, że operator spełnia wytyczne dotyczące tokenizacji danych kart płatniczych.
Warto zwrócić również uwagę na fakt, że tokenizacja jest też bardzo wygodną formą płatności, ponieważ zapisanie danych karty u danego sprzedawcy umożliwia potem płatności one click. Oznacza to, że nie klient nie musi po raz kolejny wpisywać danych swojej karty, tylko skorzystać z tych, które są już zapisanych u danego kupca.
Czym jest chargeback?
Karty są jedyną metodą płatności, która umożliwia chargeback, czyli zwrotu środków finansowych. Jest to wartość dodana do karty niedostępna przy innych płatnościach, o której jednak nadal wie mało klientów. A tymczasem jest to usługa niezwykle wygodna, która daje klientom poczucie bezpieczeństwa i budzi zaufanie do sklepu.
Zapamiętaj
W praktyce chargeback oznacza, że gdy klient kupi np. wadliwy towar nie musi sam przechodzić przez proces reklamacyjny i dochodzić zwrotu pieniędzy. Robi to za niego bank, czyli wydawca karty.
Płatności rekurencyjne
Karty są również jedyną metodą płatności, która umożliwia płatności rekurencyjne (cykliczne), z których korzysta wiele firm opierających swój biznes na sprzedaży w modelu subskrypcyjnym, m.in. dostawcy mediów, firmy ubezpieczeniowe, sprzedawcy tzw. diet pudełkowych czy też coraz częściej kluby fitness.
Zapamiętaj
Płatności rekurencyjne polegają na jednorazowym podpięciu karty i wyrażeniu zgody przez użytkownika na automatyczne jej obciążanie. Umożliwiają cykliczne obciążenie rachunku klienta przy wykorzystaniu karty płatniczej bez konieczności finalizacji transakcji w obrębie platformy danego sprzedawcy.
To metoda płatności tak prosta i intuicyjna, że klient nawet nie musi o niej pamiętać i martwić się o termin uregulowania należnego finansowego zobowiązania. Z perspektywy płatnika płatność rekurencyjna może się jednak wydawać niezbyt bezpieczna. W końcu w panelu subskrypcyjnym podaje on wrażliwe dane swojej karty. W tym przypadku należy edukować klientów, aby sprawdzali dokładnie, na jakich stronach płacą i jak operator płatności obsługuje transakcje. Kiedy ma do czynienia z zaufaną stroną, może mieć pewność, że jego karta i transakcje są bezpieczne.
To rozwiązanie, które ma zalety nie tylko dla klienta, lecz także dla samego sprzedawcy. Dzięki płatnościom cyklicznym firma otrzymuje bowiem regularne i terminowe wpłaty. Płatności rekurencyjne w dużym stopniu zwiększają konwersję w obrębie platformy e-sklepu, ponieważ transakcje nie wymagają przekierowania na stronę operatora płatności.
Jaką rolę odgrywa operator płatności w przypadku płatności kartowych?
Operator płatności jest pośrednikiem między płatnikiem i sklepem a bankami i acquirerem. To ona zapewnia panel transakcyjny (oprogramowanie umożliwiające wybranie metody i dokonanie płatności), doprowadza do przekazania środków, a także odpowiada za przekazanie płatnikowi oraz sklepowi potwierdzenia transakcji.
Rola operatora polega więc na tym, że skupia on wszystkie dostępne metody płatności dostępne na rynku w jednym miejscu. Sklep internetowy nie musi integrować się z poszczególnymi firmami oferującymi różne metody płatności, może to zrobić za pośrednictwem właśnie operatora płatności.
Materiał powstał przy współpracy z Tpay.