LinkedIn to platforma licząca 450 mln użytkowników w ponad 200 krajach i działająca w 24 wersjach językowych. W Polsce z serwisu korzysta prawie 2,3 mln osób. Choć na tle Facebooka z 14,6 mln użytkowników wypada dość blado, nie oznacza to, że obok biznesowej społeczności na LinkedIn można przejść obojętnie. Zwłaszcza że serwis nieustannie się zmienia, oddając w ręce użytkowników i marketerów coraz więcej możliwości.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak odpowiednio wypełnić profil osobowy,
- jak i co pisać na Company Page, żeby angażowała followersów,
- jakie zmiany w niedalekiej przyszłości przygotował LinkedIn.
Pod koniec września 2016 r. przedstawiciele LinkedIn podczas specjalnej konferencji zapowiedzieli liczne kierunki zmian, które po 13 latach działań pojawią się na ich serwisie.
Ciekawostka
Zmiany na Linkedin zaczęły się w 2012 r. po zakupie za 119 mln największego na świecie serwisu online do publikacji prezentacji i dokumentów – Slideshare (strona slideshare.com jest jedną z najczęściej odwiedzanych stron na świecie). Serwis w 2014 r. za 90 mln nabył również Pulse – aplikację agregującą informacje na interesujący użytkownika temat, którą zmienił następnie na platformę do publikowania treści w dłuższej formie – tzw. Linkedin Publisher. W 2015 r. kupił zaś platformę e-learningową Lynda oferującą ponad 5 tys. kursów online na wiele interesujących tematów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
To m.in. dzięki pozyskaniu wymienionych platform rozpocznie się nowa era w dziejach LinkedIn. Jednak zanim o nich, warto się przyjrzeć elementom, które najpewniej na zawsze pozostaną najważniejszymi na portalu, a są nimi profile osobowy oraz firmowy.
Profil osobowy
Profil osobowy jest najważniejszym elementem obecności użytkownika na LinkedIn. Aby profil wyglądał profesjonalnie i dobrze się pozycjonował, należy odpowiednio go wypełnić. Nie wystarczy już dodać zdjęcie i nagłówek. Powinno się również pomyśleć o podsumowaniu i pełnym opisie stanowisk pracy czy poprosić znajomych o rekomendacje i potwierdzenie umiejętności. Informacje, jak prawidłowo wypełnić profil na LinkedIn, znajdziesz poniżej.
Tak wypełniony profil osobowy będzie się dobrze pozycjonował w wynikach wyszukiwania na LinkedIn, odpowiednio pokaże Twoją osobę zainteresowanym i na pewno zachęci do kontaktu z Tobą.
Strona firmowa
Posiadając profil osobowy na LinkedIn, masz możliwość stworzenia Company Page – strony dla firmy. Co ciekawe, jeżeli chcesz taką stronę stworzyć jako pierwszy, musisz mieć dodany do profilu adres e-mailowy w domenie Twojej firmy. Na ten adres przyjdzie powiadomienie z linkiem potwierdzającym. Aby zacząć działać na profilu firmowym, należy najpierw dodać kilka informacji o:
firmie, typie działalności, liczbie pracowników, adresie i stronie internetowej.
Możesz od razu dodać innych administratorów, którzy będą edytować treści na profilu.
Po wypełnieniu podstawowych elementów możesz przejść do komunikacji. Na początku pomyśl o stworzeniu strategii działania na LinkedIn. Spróbuj odpowiedzieć sobie m.in. na takie pytania:
- Jak wyglądały wcześniejsze firmowe działania promocyjne?
- Kto jest grupą docelową Twojej firmy?
- Jakie tematy interesują lub mogą zainteresować grupę docelową?
- Kto z firmy może tworzyć treści na stronie?
Dzięki odpowiedziom na te pytania łatwiej będzie Ci określić kierunki rozwoju na LinkedIn i dążyć do określonych celów.
Jak zdobyć i zaangażować użytkowników na stronie firmowej?
Zbudowanie społeczności to bardzo trudny etap działań. Oto kilka prostych i sprawdzonych możliwości, które mogą Ci pomóc w zwiększeniu bazy obserwujących:
- zachęć swoich pracowników do zaangażowania, niech będą pierwszymi followersami,
- poproś ich o dodanie linku do Company Page do sygnaturek w e-mailu,
- napisz o tym, że firma posiada Company Page, na blogu czy w innych serwisach społecznościowych, dodaj taką informację do newslettera,
- dodaj przycisk „follow” do swojej strony WWW.
O czym pisać na company page?
Jeżeli wyznaczyłeś cele obecności marki w serwisie i masz przygotowaną strategię działań na LinkedIn, czas przejść do czynów. Jak się komunikować z użytkownikami platformy? Oto kilka rad.
- Komunikację warto zacząć od pokazania tego, czym zajmuje się firma. Jeżeli oferujesz produkt, pokaż, jakie są korzyści z jego używania, jak jest wytwarzany. Pokaż osoby, które są za niego odpowiedzialne, czy też opinie zadowolonych klientów. Jeżeli oferujesz usługę, opowiedz o niej, pokaż osoby, które z niej skorzystały, testimoniale.
- Warto pokazać, że firma trzyma rękę na pulsie i wie, co się dzieje w branży. Nowości, zmiany, interesujące koncepcje – tego wszystkiego powinni się dowiedzieć obserwujący dzięki informacjom, które udostępniasz.
- Każda firma składa się z pracowników, prawda? Pokaż ich na LinkedIn. Jeżeli w firmie pracują eksperci, warto pochwalić się ich osiągnięciami, nagrodami czy szkoleniami, w jakich uczestniczą.
- Pamiętaj o cross promocji. Niech treści, które publikują pracownicy (blogi, serwisy branżowe, Slideshare, Pulse), znajdą się zarówno na ich profilach, jak i na firmowym Company Page. Jeżeli Twoi pracownicy jeszcze nie tworzą treści, zachęć ich do tego. Wybierz kilka osób – liderów – i poproś ich o napisanie jednego artykułu miesięcznie na interesujący ich temat.
- Nie zapominaj o firmie. Publikuj treści związane z podejmowanymi przez firmę działaniami, wygranymi przetargami, rezultatami działań, otrzymanymi nagrodami. Dodawaj informacje o strategii rozwoju czy zwyczajach panujących w pracy.
Z badań LinkedIn wynika dodatkowo, że:
- 60% użytkowników zainteresowanych jest informacjami branżowymi, danymi, badaniami,
- 53% czyta wiadomości na temat firmy,
- 43% szuka informacji na temat produktów i usług.
Wykorzystaj te informacje i twórz na swojej stronie interesujące treści, które użytkownicy chętnie polubią, skomentują i dzięki którym zaangażują się w komunikację.
O tym, do ilu osób docierasz z treścią, czy jest ona angażująca i które z postów były w konkretnym miesiącu najlepsze, dowiesz się ze statystyk. Nie są one niestety tak dokładne jak na Facebooku, ale z pewnością pomogą się dowiedzieć o tym, jakie zasięgi i zaangażowanie wygenerowały Twoje posty, ile osób skomentowało, ile polubiło, a ile kliknęło publikowane treści. Dowiesz się też o wzroście lub spadku liczby followersów, a także ich demografii.
Showcase page
Jeżeli w Twojej firmie prowadzony jest projekt, o którym chcesz powiedzieć trochę więcej, ale nie chcesz tworzyć dla niego kolejnej strony, możesz wykorzystać Showcase Page – jest to zakładka, która dołączona jest do profilu firmowego. Ma ona swój własny licznik obserwujących i swoje statystyki. Oznacza to, że żaden z Twoich followestów automatycznie nie otrzyma wiadomości w niej publikowanych.
O Showcase Page dowiedzieć się można tylko na trzy sposoby:
- wówczas, gdy osoba wejdzie na Company Page i zauważy ją,
- gdy na stronie poinformujesz o tym, że masz dodatkową zakładkę z interesującymi treściami,
- kiedy przygotujesz reklamę promującą treści z zakładki.
Liczba obserwujących w zakładce jest zawsze dużo niższa niż na głównej stronie. Warto więc się zastanowić przed jej stworzeniem, czy będziesz miał tyle treści, aby ciągle angażować zainteresowanych, czy może lepiej pozostać z komunikacją na Company Page.
Ważne zmiany w przyszłości
Gdy już się wie, jak tworzyć profile osobowy i firmowy, warto się dowiedzieć, jakie jeszcze możliwości oferuje LinkedIn. Przez ostatnich sześć miesięcy serwis wprowadził bardzo wiele nowych funkcji (niestety większość z nich działa na razie tylko w wersji amerykańskiej).
Są to m.in:
- hashtagi,
- wiadomości grupowe,
- aplikacja LinkedIn dla studentów,
- możliwość zapisywania artykułów,
- wideo dla influencerów.
Podsumowaniem tych zmian była wspomniana na początku tekstu konferencja LinkedIn. Ogłoszono na niej zmianę wyglądu serwisu, który teraz będzie bardziej przejrzysty, estetyczny. Zmieni się też wygląd profili osobowych oraz Company Page. Zmiany Company Page możesz już testować, o ile oczywiście masz profil firmowy. Jeżeli tak, prawdopodobnie pojawił Ci się niebieski pasek informacyjny zachęcający do przetestowania nowego wyglądu.
W myśl idei ustawicznego uczenia się (lifelong learning) utworzono LinkedIn Learning, serwis, w którym zainteresowani będą mieli dostęp do kursów Lynda. Dzięki nim można w łatwy i przyjemny sposób posiąść wiedzę na interesujące tematy, a osoby z działu HR mogą delegować kursy, które każdy pracownik musi zaliczyć, aby być na bieżąco z działaniami firmy.
Większość zmian zostanie przeprowadzona automatycznie. Użytkownicy będą musieli na pewno dodać inne grafiki, których wymiary się zmieniły (cover photo to 1536 x 768 pikseli, a awatar to min. 300 x 300 pikseli).
Podsumowanie
Jak można zauważyć, LinkedIn to bardzo interesujący serwis, który umożliwia realizację działań marketingowych i pozwala na angażującą komunikację z grupą docelową zarówno osobie (personal branding), jak i firmie – Company Page.
Ważne jest to, żeby dobrze się przygotować do wspomnianych działań. Zacznij od celów i strategii komunikacji, a następnie uzupełnij profil osobisty i stwórz firmowy. Warto poświęcić kilka dni pracy nad LinkedIn, aby w przyszłości zebrać żniwo w postaci kontaktów, leadów czy propozycji pracy. Powodzenia.