 
    
1. Znamy nominowanych do Effie Awards Poland 2025
Jury 26. edycji Effie Awards Poland ogłosiło nominacje w 27 kategoriach konkursowych. Do finału zakwalifikowało się 115 kampanii i rozwiązań marketingowych, które w tym roku najlepiej pokazały, czym jest efektywność w komunikacji. Wśród agencji najwięcej nominacji otrzymały DDB Warszawa, Dentsu Creative, 2012 Agency, Ogilvy i VML, a wśród agencji mediowych liderami są Zenith, Starcom i Wavemaker. W gronie reklamodawców najczęściej wyróżniono McDonald’s, a po pięć nominacji zdobyli Grupa OLX, ING Bank Śląski, L’Oréal i LOTTE Wedel.
Blisko 200 ekspertów w 14 grupach jurorskich, pod przewodnictwem Marty Życińskiej, Dyrektorki Generalnej polskiego oddziału Mastercard Europe, oceniało zgłoszenia tegorocznego konkursu. Zwycięzcy Effie Awards Poland 2025 zostaną ogłoszeni podczas uroczystej Gali, która odbędzie się 3 listopada w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Pełna lista nominowanych jest dostępna na stronie: https://awards.effie.pl/nin/nominacje-2025/
2. Poznaliśmy finalistów konkursu PR Wings 2025 – rekordowa liczba zgłoszeń i wyjątkowe kampanie
Zakończył się pierwszy etap głosowania w konkursie PR Wings 2025, organizowanym przez Stowarzyszenie Agencji Public Relations (SAPR). W piątej edycji wydarzenia padł rekord – do rywalizacji zgłoszono aż 211 projektów w 28 kategoriach, a jury przyznało 75 nominacji dla 57 unikalnych kampanii. Dodatkowo cztery projekty otrzymały nominacje do Nagrody Specjalnej SAPR.
Wśród kampanii wyróżnionych w trzech kategoriach znalazły się: „Fabryka Czekolady E. Wedel udowadnia, że w muzeum MOŻNA” (24/7Communication i E. Wedel), „Gdzie jest tron” (Apollo 360 i WCTron) – nominowany również do Nagrody Specjalnej SAPR, oraz „Work Sport Balance w Decathlon” (GetHero, Decathlon Polska). Kolejne 12 kampanii zdobyło nominacje w dwóch kategoriach, a 42 projekty w jednej. Nad prawidłowością konkursu czuwa kancelaria Osborne Clarke.
Teraz rozpoczyna się drugi etap głosowania, który wyłoni zwycięzców w poszczególnych kategoriach. Oprócz nagród głównych, przyznane zostaną także Nagroda Specjalna SAPR oraz Nagroda im. Andrzeja Stolarczyka dla osoby szczególnie zasłużonej dla rozwoju branży. Laureatów PR Wings 2025 poznamy 17 listopada podczas gali finałowej w Event Hall w warszawskiej Fabryce Norblina.
3. Konferencja „Influencer marketing międzypokoleniowy – jak skutecznie komunikować do różnych generacji”
15 października 2025 roku w warszawskiej Fabryce Norblina odbędzie się konferencja „Influencer marketing międzypokoleniowy – jak skutecznie komunikować do różnych generacji”, poświęcona komunikacji marek z odbiorcami w różnym wieku. Wydarzenie zgromadzi ekspertów, marketerów i influencerów, którzy podzielą się wiedzą na temat skutecznych strategii docierania do pokoleń Z, Y, X i Boomersów. Program obejmuje inspirujące keynote’y, case studies z rynku gamingowego, panele dyskusyjne oraz spotkania z twórcami internetowymi, którzy na co dzień budują zróżnicowane społeczności online.
Na scenie pojawią się m.in. Dawid Myśliwiec, Jarosław „pasha” Jarząbkowski, Karol „Blowek” Gązwa, Wojciech „Bezi” Wróbel i Tomasz „toffiecrisp” Berlak. Konferencja, organizowana przez WE!RE Fantasy, posiada akredytację DIMAQ i patronat honorowy IAB Polska oraz SPIM. Spotkanie będzie nie tylko okazją do zdobycia praktycznej wiedzy, lecz także do networkingu i wymiany doświadczeń w gronie profesjonalistów branży marketingu i komunikacji.
4. Nowe wyzwania i technologie w PR – 21. edycja Kongresu Public Relations i Komunikacji
W dniach 28–29 października w Warszawie odbyła się 21. edycja Kongresu Public Relations i Komunikacji – jedno z najważniejszych spotkań branżowych w Polsce. Wydarzenie zgromadziło specjalistów odpowiedzialnych za komunikację w firmach, instytucjach, agencjach oraz niezależnych ekspertów. Kongres, objęty patronatem honorowym IAB Polska, stał się przestrzenią do wymiany doświadczeń, inspiracji i refleksji nad wyzwaniami współczesnego PR w dobie kryzysów, dezinformacji i nadmiaru treści.
Tegoroczny program skupił się na czterech kluczowych tematach: komunikacji w świecie kryzysów, nowej roli liderów PR, znaczeniu danych i technologii – w tym sztucznej inteligencji – oraz zmianach w mediach i sposobie budowania autentycznych przekazów. Eksperci debatowali m.in. o tym, jak odzyskiwać zaufanie odbiorców, jak mierzyć skuteczność działań PR oraz jakie kompetencje będą kluczowe w najbliższych latach.
5. E-commerce Warsaw Expo 2025 – 28. edycja już na nami
28. edycja E-commerce Warsaw Expo odbyła się 24 października w warszawskim centrum Expo XXI i zgromadziła ponad 5 tys. uczestników. W wydarzeniu wzięło udział ponad 120 wystawców reprezentujących wszystkie istotne sektory e-commerce – od marketplace’ów i platform sprzedażowych, przez rozwiązania logistyczne, płatności, AI i analizę danych, po marketing i automatyzację procesów. W ramach targów zorganizowano 40 prelekcji eksperckich oraz 21 warsztatów tematycznych.
Dominującymi trendami były technologie oparte na sztucznej inteligencji, automatyzacja procesów oraz integracja danych. Wystawcy prezentowali narzędzia do personalizacji doświadczeń zakupowych, dynamicznego pricingu, zarządzania sprzedażą wielokanałową oraz optymalizacji logistyki i płatności. Eksperci podkreślali znaczenie danych w podejmowaniu decyzji biznesowych, rozwój automatyzacji procesów sprzedaży oraz rosnącą konkurencyjność polskiego e-commerce w regionie CEE. Ważnym elementem wydarzenia była część networkingowa, umożliwiająca uczestnikom wymianę doświadczeń i nawiązywanie kontaktów biznesowych.
6. PSPR Day w Warszawie – „Człowiek i Maszyna – czy to koniec komunikacji, jaką znamy?”
24 października 2025 r. w warszawskim Centralnym Domu Technologii odbyła się dziewiąta edycja PSPR Day, jednej z najważniejszych konferencji branży komunikacyjnej w Polsce. Wydarzenie, zorganizowane przez Polskie Stowarzyszenie Public Relations pod hasłem „Człowiek i Maszyna – czy to koniec komunikacji, jaką znamy?”, przyciągnęło ekspertów PR, psychologów, prawników i dziennikarzy.
Podczas konferencji dyskutowano o roli empatii i autentyczności w erze sztucznej inteligencji, o wpływie technologii na psychikę pracowników branży komunikacyjnej oraz o granicach prawnych wykorzystania AI. W programie znalazły się m.in. prezentacja raportu o stanie branży PR w Polsce, a także panele poświęcone przyszłości mediów w cieniu algorytmów i etyce komunikacji w świecie zdominowanym przez BigTechy. Konferencja zakończyła się debatą podsumowującą z udziałem przedstawicieli mediów, agencji i administracji publicznej.
7. Druga edycja konferencji IAB HowTo: Digital OOH – Wszyscy go widzą, każdy o nim mówi
29 października 2025 r. w Multikinie Złote Tarasy w Warszawie odbyła się druga edycja konferencji IAB HowTo: Digital OOH. Wydarzenie przyciągnęło specjalistów z branży marketingu i mediów, którzy wspólnie zgłębiali najnowsze trendy w reklamie cyfrowej zewnętrznej, od programmatic DOOH po kreatywne wykorzystanie danych i technologii w miejskiej przestrzeni.
Podczas konferencji prelegenci omawiali m.in. integrację tradycyjnych kampanii DOOH z mediami online, wykorzystanie danych do optymalizacji kampanii oraz znaczenie autentyczności i zaufania w komunikacji wizualnej. Uczestnicy mieli okazję poznać praktyczne przykłady skutecznych kampanii, a także zasady projektowania spotów dostosowanych do różnych ekranów.
8. IAB Point of Youth wspiera młodych w rozwoju kariery podczas Skill Sprint
28 października 2025 roku na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego odbędzie się kolejna edycja Skill Sprint – wydarzenia stworzonego z myślą o studentach i młodych absolwentach, którzy chcą rozwinąć swoją karierę zawodową. W programie znajdą się dynamiczne, 14-minutowe prelekcje, szybkie rundy pytań do rekruterów oraz networking w praktycznym wydaniu – bez teorii, za to z konkretnymi wskazówkami i przykładami z rynku pracy.
Tegoroczną nowością będzie marketingowy ROAST od DIMAQ – panel „Zaorani czy wygrani? Pierwsze lata w marketingu bez lukru”, w którym wystąpi zespół IAB Point of Youth, inicjatywy IAB Polska tworzonej przez młodych specjalistów digitalu. Uczestnicy wydarzenia będą mogli skonsultować swoje CV, porozmawiać z rekruterami, zrobić profesjonalne zdjęcie do profilu zawodowego i wziąć udział w konkursach.
9. Oficjalna inauguracja drugiej edycji Rady Sektorowej ds. Kompetencji – Komunikacja Marketingowa
2 października w Centralnym Domu Technologii w Warszawie odbyła się uroczysta inauguracja drugiej edycji Sektorowej Rady ds. Kompetencji – Komunikacja Marketingowa, współprowadzonej przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz IAB Polska. Podczas seminarium MarCom Skills powołano 52 ekspertów i ekspertek, w tym aż 23 przedstawicieli IAB Polska i firm członkowskich. Projekt realizowany będzie w latach 2025–2029 w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego, a jego celem jest dostosowanie kompetencji branży do dynamicznie zmieniających się potrzeb rynku.
Rada będzie koncentrować się na diagnozie i rozwoju umiejętności w sektorze, realizując m.in. kolejne edycje Branżowego Bilansu Kapitału Ludzkiego, analizy luk kompetencyjnych oraz inicjatywy edukacyjne, takie jak Dni Kariery w Komunikacji Marketingowej.
10. Rynek reklamy w Polsce – wrzesień 2025 [badanie]
Według danych gemiusAdReal we wrześniu 2025 r. rynek reklamy w Polsce zdominowała branża „Trade”, która była najaktywniejsza we wszystkich typach mediów – internecie, telewizji i radiu. Z danych gemiusAdReal wynika, że w internecie odnotowano 87,8 mld emisji reklam, docierających do 87,7% populacji w wieku 7–75 lat. Średni czas kontaktu z reklamą online wyniósł 8,2 sekundy, a wskaźnik widoczności 51,7%. Wśród reklamodawców digitalowych liderem pozostaje Temu (4,8 mld kontaktów), przed Media Expert (3,3 mld) i Allegro.pl (2,8 mld).
W telewizji najwięcej kontaktów reklamowych wygenerowała również branża „Trade” – 14,4 mld, z zasięgiem 90,5% populacji. W czołówce znalazły się także „Pharmaceuticals” i „Food”. Najbardziej aktywnymi reklamodawcami w TV były Lidl (2,2 mld kontaktów), Allegro.pl oraz Biedronka, a pod względem wydatków reklamowych pierwsze miejsce zajęła marka Lidl (4% udziału w rynku).
W radiu dominowała także branża handlowa z 10 mld kontaktów reklamowych. Najwięcej emisji wygenerował Media Expert (2,7 mld kontaktów), wyprzedzając RTV Euro AGD i Lidl. Pod względem wydatków radiowych liderem pozostał Media Expert z udziałem 12,9%. Wrzesień 2025 potwierdził więc silną pozycję sieci handlowych w polskim krajobrazie reklamowym, które konsekwentnie wykorzystują wszystkie kanały komunikacji, łącząc szeroki zasięg telewizji i radia z intensywną obecnością w internecie.
11. Lidl z rekordem wyświetleń, Netflix liderem zaangażowania – wyniki raportu „TikTok Trends wrzesień 2025” [raport]
Według raportu Sotrender „TikTok Trends wrzesień 2025” we wrześniu 2025 roku Lidl Polska po raz kolejny zdominował TikToka pod względem liczby wyświetleń, osiągając imponujące 156 mln odsłon, co oznacza wzrost o 39 mln w porównaniu do sierpnia. Na drugim miejscu uplasował się Goniec z 147 mln odtworzeń, a podium zamknął Super Express z wynikiem 106 mln – osiągniętym w pełni organicznie.
W kategorii aktywności i zaangażowania użytkowników prym wiódł Netflix, którego wideo promujące trzeci sezon serialu „Wednesday” uzyskało Activity Index na poziomie ponad 1,2 mln, wyraźnie dystansując konkurencję. Kolejne miejsca zajęły treści Super Expressu (998 tys.) oraz Gońca (490 tys.). W TOP6 znalazły się także publikacje Wydarzeń Polsatu, TVN24 i kolejny post Gońca – pokazując, że we wrześniu na TikToku największe emocje wywoływały organiczne treści newsowe.
W zestawieniu największych profili bez zmian – Netflix utrzymał pozycję lidera z 1,9 mln obserwujących, notując wzrost o 100 tys. fanów. Na uwagę zasługuje również Red Bull Polska, który jako czwarty profil w kraju przekroczył milion obserwujących, oraz Goniec, który zwiększył swoją społeczność o 62 tys. osób, osiągając 809 tys. obserwujących – jedno z najszybszych temp wzrostu w całym zestawieniu.
12. Outdoor we wrześniu 2025– reklama zewnętrzna dotarła do ponad 90% Polaków [badanie]
Według danych z badania Mediapanel za wrzesień 2025 r., reklama zewnętrzna w Polsce osiągnęła imponujący zasięg 90,2% populacji w wieku od 7 do 75 lat. W tym tradycyjne nośniki OOH (outdoor traditional) dotarły do 75,1% odbiorców, a nowoczesne cyfrowe nośniki DOOH (digital outdoor) – aż do 84,1%. Łącznie przekaz reklamowy w przestrzeni publicznej trafił do 29,3 mln realnych użytkowników, w tym 14,4 mln mężczyzn i 14,9 mln kobiet.
13. Agenty AI coraz częściej stosowane w marketingu, ale bez mechanizmów nadzoru [raport]
Według raportu „Marketers and AI: Navigating New Depths”, opublikowanego przez firmę SAS we współpracy z Coleman Parkes Research (15 października 2025 r.), marketing wchodzi w nową fazę wykorzystania sztucznej inteligencji – od generatywnej AI do Agentic AI, czyli systemów zdolnych do samodzielnego uczenia się i podejmowania decyzji w czasie rzeczywistym. Ponad 51% liderów marketingu planuje inwestycje w tę technologię w ciągu roku, lecz tylko 21% faktycznie testuje ją operacyjnie. Raport wyróżnia trzy grupy organizacji: Obserwatorów, Planistów i Praktyków – ci ostatni najefektywniej skalują swoje rozwiązania i osiągają realne zyski.
Choć aż 90% marketerów deklaruje zaufanie do Agentic AI, jest to głównie zaufanie warunkowe. Tylko 5% w pełni ufa autonomicznym systemom, a 48% uważa, że decyzje AI powinny być zatwierdzane przez człowieka. Tymczasem jedynie 2% organizacji posiada dobrze rozwinięte mechanizmy nadzoru nad Agentic AI. Większość firm nadal działa doraźnie, bez formalnych zasad AI governance, co – jak podkreślają eksperci SAS – może utrudnić skalowanie i bezpieczne wdrażanie technologii.
Badanie pokazuje także, że AI generuje realny zwrot z inwestycji (ROI) – 8 na 10 marketerów potwierdza korzyści z wykorzystania GenAI, a wśród firm stosujących Agentic AI aż 98% zauważa wymierne efekty, takie jak lepsza personalizacja, wyższa efektywność i oszczędność kosztów. Kolejnym krokiem w rozwoju technologii będzie AI kwantowa – połowa firm pracujących z Agentic AI już planuje wykorzystanie quantum computing w analizie predykcyjnej i modelowaniu zachowań klientów.
14. Google wprowadza AI Mode w Polsce – nowy rozdział w historii wyszukiwania i SEO
Google Polska ogłosiło wprowadzenie nowego sposobu wyszukiwania – AI Mode, który łączy generatywną sztuczną inteligencję z klasycznymi wynikami wyszukiwania (SERP). To krok w stronę bardziej kontekstowego, wielowymiarowego odpowiadania na zapytania użytkowników – tekstowe, głosowe i wizualne. Choć tryb nie jest jeszcze dostępny dla wszystkich, jego zapowiedź już wzbudziła ogromne emocje wśród specjalistów SEO, marketerów i wydawców. AI Mode przekształca wyszukiwarkę w inteligentnego asystenta, zdolnego do syntetyzowania informacji i generowania odpowiedzi w stylu ChatGPT czy Gemini.
Nowa funkcjonalność może całkowicie zmienić sposób, w jaki marki i twórcy budują widoczność w sieci. Tradycyjne podejście oparte na pozycjonowaniu linków ustępuje miejsca strategiom, które stawiają na unikatową wiedzę ekspercką, integrację danych i autorskie podejście do treści.
Więcej przeczytasz w artykule: Google AI Mode to nowa era wyszukiwania! Co to oznacza dla SEO, contentu i e-commerce? Sprawdź opinie ekspertów i ekspertek
15. Nowy etap ChatGPT – OpenAI łączy aplikacje w jednym interfejsie
OpenAI ogłosiło funkcję, która może całkowicie zmienić sposób korzystania z technologii. ChatGPT przestaje być jedynie rozmówcą, a staje się aktywnym operatorem aplikacji – potrafi wykonywać działania w narzędziach takich jak Spotify, Canva, Figma, Expedia czy Zapier. Dzięki temu użytkownicy mogą planować, projektować, analizować dane i konfigurować kampanie w jednym, konwersacyjnym interfejsie – bez konieczności przełączania się między aplikacjami. To przełom w kierunku świata, w którym asystent nie tylko podpowiada rozwiązania, ale sam je realizuje.
16. Facebook wprowadza AI do tworzenia kolaży i edycji zdjęć
Facebook wprowadził nową funkcję, która ułatwia przeglądanie i dzielenie się ulubionymi momentami. Nowa opcja, dostępna obecnie w USA i Kanadzie, automatycznie sugeruje najlepsze zdjęcia i filmy z rolki aparatu użytkownika, tworząc przy tym zabawne kolaże i edycje, które można udostępniać znajomym i rodzinie. Funkcja wymaga aktywnego włączenia i można ją wyłączyć w dowolnym momencie.
Dzięki wsparciu sztucznej inteligencji, narzędzie wychwytuje „ukryte perełki” – te chwile, które często giną wśród screenshotów czy innych nieuporządkowanych zdjęć – i tworzy z nich atrakcyjny, gotowy do udostępnienia materiał. Wszystkie sugestie są prywatne i użytkownik decyduje, co, kiedy i z kim chce podzielić się treścią.
Facebook podkreśla, że media z rolki aparatu nie są wykorzystywane do trenowania AI, chyba że użytkownik zdecyduje się na ich edycję przy pomocy narzędzi AI. W najbliższych miesiącach funkcja będzie testowana w kolejnych krajach, a dotychczasowe rekomendacje pojawiają się w Stories, Feeds oraz sekcji Memories, ułatwiając szybki dostęp do gotowych do publikacji treści.
17. Instagram wprowadza PG-13 dla kont nastolatków i nowe opcje kontroli rodzicielskiej
Instagram wprowadza zmiany w kontach nastolatków, które będą teraz domyślnie kierowane zasadami podobnymi do ocen filmów PG-13. Oznacza to, że nastolatkowie zobaczą treści odpowiednie dla tej grupy wiekowej, a użytkownicy poniżej 18. roku życia nie będą mogli zmienić ustawień bez zgody rodzica. Dla rodziców, którzy chcą jeszcze większej kontroli, wprowadzono nową, bardziej restrykcyjną opcję „Limited Content”, filtrującą dodatkowe treści i ograniczającą interakcje nastolatków.
Aktualizacja obejmuje m.in. blokowanie kont publikujących treści nieodpowiednie dla nastolatków, ograniczanie rekomendacji w Explore, Reels, Feed i Stories, a także dostosowanie odpowiedzi AI do standardów PG-13. Instagram wykorzystuje także technologię przewidywania wieku, aby zapewnić ochronę nawet wtedy, gdy nastolatki podają błędny wiek.
Zmiany powstały przy udziale tysięcy rodziców, którzy oceniali treści pod kątem odpowiedniości dla nastolatków. Instagram będzie kontynuować zbieranie opinii rodziców i umożliwi im zgłaszanie postów, które ich zdaniem nie powinny być widoczne dla młodych użytkowników. Nowe ustawienia będą stopniowo wdrażane w USA, Wielkiej Brytanii, Australii i Kanadzie, a do końca roku mają objąć wszystkie konta nastolatków w tych krajach, z planami globalnego rozszerzenia w przyszłości.
18. Threads wprowadza Communities – miejsca dla fanów wspólnych pasji
Threads wprowadza Communities – publiczne, nieformalne przestrzenie, w których można wymieniać się opiniami i uczestniczyć w dyskusjach na tematy takie jak np. koszykówka, telewizja czy K-Pop z osobami podzielającymi te same zainteresowania. Funkcja bazuje na wcześniejszych narzędziach, takich jak niestandardowe kanały treści i tagi tematyczne, oferując specjalne przestrzenie do pogłębionych rozmów.
Każda społeczność ma własny spersonalizowany przycisk „Lubię to” w formie emoji, który odzwierciedla temat i wzmacnia poczucie przynależności. Na początek testowane są społeczności w ponad 100 najpopularniejszych tematach, a członkostwo jest publiczne –społeczności są przypięte w feedzie i oznaczone na profilu użytkownika. Odkrywać je można, wyszukując nazwę lub klikając tag tematyczny w poście.
Wkrótce pojawią się specjalne odznaki dla najbardziej aktywnych członków, a ranking postów w społecznościach i kanale „Dla Ciebie” zostanie udoskonalony, aby najważniejsze treści były widoczne jako pierwsze. Threads zapowiada też kolejne funkcje, które ułatwią i uprzyjemnią kontakt z ludźmi dzielącymi Twoje pasje.
19. Nowe odcinki „Marketer+ Podcast
W październiku „Marketer+” opublikował kolejne odsłony swojego marketingowego podcastu:
20. „Między dedlajnami” – nowy podcast od „Marketera+”
W październiku ukazały się kolejne odcinki podcastu „Między dedlajnami” od „Marketera+”. To format, w którym praktycy marketingu odpowiadają na ten sam zestaw krótkich pytań, odsłaniając kulisy swojej codziennej pracy.
- Karol Sidorowski: Branding i grafikę tworzy się nie dla briefu, tylko dla ludzi (Między dedlajnami, odc. 6)
- Ola Szczepaniak: Marketing to nie tylko ładne obrazki i kreatywne kampanie (Między dedlajnami, odc. 7)
- Magda Skibka-Matusiak: Marketing to sztuka zadawania pytań i słuchania odpowiedzi (Między dedlajnami, odc. 8)
- Paulina Ciepiela: W marketingu trzeba być jak orkiestra – robić wiele rzeczy naraz (Między dedlajnami, odc. 9)
21. Szkolenia „Marketera+”
„Jak skutecznie pozyskiwać dane o konsumentach?”
16 października 2025 roku odbyło się szkolenie online „Jak skutecznie pozyskiwać dane o konsumentach” prowadzone przez Annę Ledwoń-Blachę. Uczestnicy dowiedzieli się, jak wyławiać z danych te informacje, które naprawdę mają znaczenie dla biznesu, poznali źródła wiedzy o kliencie wykraczające poza standardowe raporty i Google Analytics oraz przećwiczyli, jak przekładać dane na konkretne decyzje marketingowe i strategie ofertowe. Szkolenie pokazało, że klucz nie tkwi w ilości danych, lecz w zrozumieniu potrzeb, emocji i motywacji konsumenta.
Reklamy i kampanie miesiąca okiem ekspertów
Hype na Chopina – kolekcja Medicine z Fryderykiem w roli głównej
Coś bardzo ciekawego wydarzyło się ostatnio w polskiej przestrzeni medialno-kulturalnej: otóż Chopin stał się jakby… modny. Gdzie nie spojrzeć, eventy, akcje, plakaty i posty w social mediach inspirowane artystą. Przyczyny znaleźć nietrudno: 19. edycja Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina wywołała ogromne emocje, polaryzowała, łączyła i prowokowała do dyskusji. Trochę jak podczas ważnego meczu – entuzjazm mieszał się z frustracją, decyzje jurorów były kwestionowane, a zachowania „kibiców” wywoływały spore kontrowersje.
Marka Medicine nie po raz pierwszy postanowiła ubrać Polaków w kulturę i sztukę – warto przypomnieć w tym miejscu choćby ich kolekcje inspirowane Beksińskim, Szymborską, Miłoszem, Tetmajerem czy Wyspiańskim… Tym razem krakowski brand postawił na nutę romantyzmu i zaprosił do współpracy Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Kolekcja łączy romantyzm ze współczesnością, a na ubraniach znalazły się motywy graficzne zaczerpnięte z twórczości kompozytora.
Podobną misję realizowała m.in. marka Bytom. W ramach projektu BYTOM IKONY powstały kolekcje poświęcone Hłasce, Ciechowskiemu, Witkacemu czy Cybulskiemu, a także projekty inspirowane Lemem i Beksińskim. Kultura wysoka nabiera w ten sposób popowego vibe’u – wychodzi na ulice, do metra i kawiarni. A moda? Od dawna flirtuje ze sztuką, przekładając ją wprost na rzeczy piękne, praktyczne i prêt-à-porter.
Cieszy również, że wychodząc poza prosty reprint, marki modowe decydują się na twórczy dialog i bardziej partnerską współpracę z polskimi instytucjami kultury – Fundacją im. Wisławy Szymborskiej, Muzeum Historycznym w Sanoku, Wydawnictwem Literackim czy Muzeum Narodowym. Czy to dobrze? Zdecydowanie tak. Im bardziej naszą kulturę wyciąga się z filharmonii i muzeów i wprowadza w pulsujące życie miasta, tym bardziej staje się „trendy” i tym większa jest szansa, że dla kolejnych generacji stanie się czymś intrygującym, inspirującym – po prostu żywym. Lepszego marketingu kultura polska nie mogłaby sobie życzyć.
Szwecja receptą na wszystko – nowa kampania promocyjna ze skandynawskim sznytem
Szwecji wprawdzie (podobno) już nie ma, ale ciągle potrafi zaskoczyć, tworząc świetną, dowcipną i odważną kampanię. Na tle dość nadętych i generycznych przykładów marketingu miejsc, autopromocja Skandynawów po prostu robi różnicę. Surowy klimat, dzień polarny trwający 100 dni, nieuczęszczane muzea? To nie wady – to katalog (niebagatelnych) zalet. A skutki uboczne? Wstrząsające – ekspozycja na świeże powietrze, dezorientacja wywołana świetnie działającą komunikacją publiczną, kilkugodzinna sesja kontemplowania krajobrazu i zapominanie o sprawdzaniu telefonu.
Na myśl przychodzi w tym kontekście zeszłoroczna kampania promująca Oslo z hasłem „Is it even a city?” – ironiczna, lekka, szczera, w której zblazowany lokals wyraża swoje rozczarowanie kameralnym, czystym, przystępnym nie-miastem. Bo jak to? Zero kolejek, tłumów, hałasu, a na rogu można wpaść na premiera? Żenada.
Humor, dystans, luz – to coś, co sprawdza się niemal zawsze. Nie trzeba epatować rozmachem, wielkością, epickimi zdjęciami podrasowanymi w Photoshopie i angażować celebrytów za astronomiczne kwoty – Skandynawia broni się sama i pomysł także broni się sam.
Kampania Medicover „Są znaki, że pakiet sportowy łączy”
Znak firmowy nowej kultury pracy: gdy sport staje się językiem zespołu
Kampania wizerunkowa Medicover Sport „Są znaki, że pakiet sportowy łączy” nie jest kolejnym hymnem o endorfinach, lecz diagnozą współczesnych organizacji. Pokazuje, że dziś nie karta sportowa, a kultura wspólnego ruchu staje się znakiem nowoczesnej firmy. Subtelne „znaki”, tj. ślad po okularach pływackich czy smar na łydce, symbolizują więzi, które powstają, gdy współpracownicy zaczynają grać w jednej drużynie, nie tylko w biurze.
Ta inicjatywa redefiniuje język HR-u. Sport przestaje być już tylko benefitem „odhaczonym w Excelu”, a staje się strategią budowania relacji i zaufania. W epoce królującej pracy zdalnej i hybrydowej wspólna aktywność fizyczna przywraca prawdziwy kontakt – ludzki, emocjonalny, zespołowy. Sport staje się kodem współpracy, językiem zaufania, a nie tylko przepisem na zdrowie.
Najbardziej intryguje jednak autentyczność – Medicover prezentuje swoich ludzi, nie aktorów. Zamiast sprzedawać „wellbeing” w marketingowym sosie, pokazuje go w praktyce. Odważna komunikacja marki redefiniuje język employer brandingu – prawdziwość staje się walutą zaufania.
Kampania wizerunkowa Medicover jest pewnego rodzaju znakiem zarówno dla branży benefitowej, jak i dla całego rynku pracy. „Są znaki, że pakiet sportowy łączy” nie opowiada o siłowni, lecz o sile wspólnoty. O kulturze, w której relacje, podobnie jak mięśnie, rosną dzięki regularnemu ruchowi.
Kulturalny Flip z K-popem
Globalny wpływ k-kultury i k-popu jest obecnie bezsprzecznie widoczny wśród światowych marek, które dążą do zaangażowania lojalnych fandomów, a animacja „KPop Demon Hunters” zawładnęła odbiorcami daleko poza kręgiem samych „kpopiar”.
Kampania Samsunga, promująca serię Galaxy Z Flip wykorzystując motywy popularnej animacji, stanowi podręcznikowy przykład, jak to wykorzystać, głęboko zakorzeniając markę w globalnych trendach popkulturowych.
Kampania, która szczególnie przykuła moją uwagę to specyficzny TikTok, w którym twórcy połączyli koreańską tradycję z nowoczesnym designem produktu i osadzili to w trendującym motywie animacji. Klip ten ukazuje scenę, w której postacie wykonują głęboki, tradycyjny koreański ukłon – gest o fundamentalnym znaczeniu kulturowym, symbolizujący szacunek i wdzięczność, im głębszy ukłon tym więcej szacunku wyrażasz do drugiej osoby. Ruch składania telefonu, stanowi wizualną metaforę dla pochylenia – ukłonu. Składany telefon – symbol technologii Samsunga, staje się tu naturalnym, niemal organicznym zakończeniem koreańskiego gestu.
Źródło: TikTok.com
Maxwell House – Maxwell Apartment
Dziś nietypowa, ale ciekawa kampania marki Maxwell House, która zrobiła „rebranding” za wielką wodą. „Maxwell Apartment”, bo taka nazwa poniosła się w świat od końcówki września 2025, to tymczasowa, humorystyczna zmiana nazwy marki Maxwell House przygotowana przez Kraft Heinz Company z okazji National Coffee Day 2025. Po raz pierwszy od 133 lat marka symbolicznie zmieniła nazwę – z „House” na „Apartment” – aby odnieść się do realiów współczesnych konsumentów, zwłaszcza młodych dorosłych żyjących w mieszkaniach na wynajem. Hasło kampanii „In this economy, who can afford a house?” łączy temat wysokich kosztów życia z codziennym rytuałem kawy, proponując alternatywę: „lease a Maxwell Apartment”.
Rebranding objął wyłącznie limitowany produkt dostępny na amerykańskim Amazonie, tzw. „12-Month Lease Bundle” – cztery puszki Original Roast Ground Coffee po 27,5 oz (ok. 780 g każda), co według marki wystarcza na roczne spożycie kawy. Cena zestawu wynosiła ok. 39,99 USD, a zakup miał charakter jednorazowy – bez subskrypcji. Termin „lease” był tu wyłącznie zabiegiem metaforycznym.
Celem kampanii było połączenie insightu ekonomicznego („życie na wynajmie”) z propozycją wartości („rok kawy za < $40”). Działania digital-first w social mediach i PR wygenerowały duży buzz, a limitowany „leasing” wyprzedano w zaledwie kilka dni.
„Maxwell Apartment” pokazuje, jak marka z ponadstuletnim dziedzictwem może odświeżyć wizerunek bez zmiany produktu – poprzez zmianę kontekstu i języka komunikacji.
Źródło: Instagram.com
Kampania The Ordinary – „The Periodic Fable”
The Ordinary zawsze robi trochę na opak. Ich niemal apteczny design podkreśla to, co stoi u podstaw marki – transparentność, szczerość i formuły poparte nauką. Nowa kampania stawia na budowanie zaufania poprzez edukację i pozycjonowanie The Ordinary w opozycji do konkurentów, którzy używają niejasnych marketingowych claimów i pustych obietnic. W „The Periodic Fable” marka obnaża grzechy przemysłu kosmetycznego, który żeruje na naiwności i niewiedzy odbiorców gubiących się w gąszczu skomplikowanych nazw. Zawarte na stronie, nierzadko sarkastyczne, definicje pojęć takich jak „fat freezing”, „wrinkle erasing”, „K-beauty inspired” przemawiają do rozsądku. Zresztą jak cały spot, który dosadnie obrazuje, jak niemal w orwellowskiej scenerii wszyscy gonimy za viralowym trendem lub innowacyjnym kosmetykiem w nadziei, że uratują naszą cerę. Ta kampania challenguje nie tylko odbiorców, lecz także konkurencję, a przez to wybija się z tłumu. „To mam nie kupować?” No nie do końca, bo finalnie The Ordinary też coś nam obiecuje. Tylko lepiej.
Źródło: Instagram.com
 
                        

 
        




























 
             
                 
             
                 
            