Co przyniósł sierpień 2025 r. w marketingu?. Od premiery najnowszego modelu ChatGPT, przez rekordowe wyniki rynku reklamy online, po zmiany w bezpieczeństwie i raportowaniu w social mediach. Sprawdź, co jeszcze wydarzyło się w ostatnim miesiącu i jak te zmiany mogą wpłynąć na branżę marketingową. Poznaj też najlepsze kampanie i reklamy miesiąca według naszych ekspertów.

1. Rewolucja w pomiarach i rekordowa liczba użytkowników internetu w Polsce – wyniki badania Mediapanel za lipiec 2025 [badanie]
W lipcu 2025 r. liczba internautów w Polsce wyniosła 29,7 mln, z czego średnio dziennie z internetu korzystało 26,2 mln osób. Warto zauważyć, że od tego miesiąca badanie Mediapanel realizowane jest z wykorzystaniem metody JAR Flex, która uniezależnia pomiar online od sytuacji rynkowej związanej z brakiem obsługi Third-Party Cookies w części przeglądarek internetowych. Metoda ta bazuje na plikach First-Party Cookies i wykorzystuje dwie techniki: Cookie Matching oraz Browsers Number.
Wśród największych wydawców internetowych w Polsce niezmiennie prowadzi Grupa Google, która osiągnęła zasięg ponad 97%. Kolejne miejsca zajmują Meta Platforms, Allegro i Polsat-Interia. W kategorii aplikacji mobilnych liderem pozostaje Allegro z 8,8 mln użytkowników i zasięgiem blisko 30%. Wysoką popularność zanotowały również aplikacje JakDojadę oraz Nowa Poczta Interii, co odzwierciedla rosnące znaczenie mobilnych rozwiązań w codziennym dostępie do usług online.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
2. Reklama online z mocnym początkiem w 2025 roku [badanie]
Według najnowszej edycji badania badania IAB Polska/PwC Adex w I kwartale 2025 r. rynek reklamy online w Polsce osiągnął wartość ponad 2,3 mld zł, co oznacza wzrost o 18% rok do roku. Największy udział we wzroście miały reklama wideo i SEM, które odpowiadały łącznie za około jedną trzecią całego przyrostu. Dynamika wideo była dodatkowo wspierana przez inflacyjną indeksację cen z końca 2024 r.
Wszystkie modele i kanały sprzedaży – w tym mobile, social media, programmatic oraz DOOH – zanotowały dwucyfrowe wzrosty, średnio na poziomie około 20%. Szczególnie istotny jest fakt, że nawet stosunkowo nowy w pomiarze AdEx format DOOH rozwija się w tempie podobnym do głównych kanałów.
Pod względem branż reklamodawców utrzymała się dominacja sektora handlowego, ale największe przyrosty wydatków odnotowały finanse, nieruchomości i motoryzacja. Po rekordowym 2024 r., kiedy wartość rynku reklamy online przekroczyła 9,5 mld zł, początek 2025 r. wskazuje na kontynuację wysokiej dynamiki, co może pozwolić rynkowi przekroczyć poziom 11 mld zł do końca roku.
3. Wartość rynku reklamy OOH w Polsce w II kwartale 2025: 228,8 mln zł [badanie]
Według danych OOHlife Izby Gospodarczej, przygotowanych we współpracy z Publicis Groupe, drugi kwartał 2025 r. przyniósł polskiemu rynkowi reklamy zewnętrznej umiarkowany, ale stabilny wzrost – wartość sektora osiągnęła 228,8 mln zł, co stanowi wzrost o 4,4% w skali roku. Struktura rynku pokazuje trzy segmenty: klasyczne OOH stanowiły największy udział – 149,1 mln zł (65,2%), przy 2,3% wzroście, zaś Digital OOH uzyskał 64,9 mln zł (28,4%), rosnąc najszybciej – o 8,8%, natomiast City Transport (reklama w transporcie publicznym) osiągnęła 14,8 mln zł (6,4%), odnotowując 8,3% wzrostu rok do roku
Trendy rynkowe jednoznacznie wskazują na digitalizację i rosnące znaczenie nośników cyfrowych, które oferują lepszą mierzalność, elastyczność i możliwość zakupu programatycznego kampanii. W pierwszym półroczu 2025 roku rynek reklamy OOH w Polsce wypracował łącznie 397,9 mln zł, co oznacza wzrost o 3,0% rok do roku. W tym okresie Digital OOH rozwijał się najszybciej – jego udział wzrósł z 26,6% do 29,2%, a wartość segmentu osiągnęła 116,1 mln zł, co przekłada się na 13,2% wzrostu
Pomimo dominacji tradycyjnych formatów, najnowsze dane wskazują, że to digital staje się drugim filarem rynku, a reklama w transporcie miejskim – choć najmniejsza – staje się coraz bardziej istotna w mniejszych miastach, zwłaszcza w kontekście integracji treści cyfrowych w pojazdach i pasażerskich monitorach.
4. AI w reklamie cyfrowej 2025 [raport]
Raport DoubleVerify „2025 Global Insights” pokazuje, jak sztuczna inteligencja zmienia sposób prowadzenia kampanii reklamowych i zwiększa efektywność pracy zespołów marketingowych. Według badania marketerzy spędzają średnio 26% swojego czasu, czyli ponad dziesięć godzin tygodniowo, na ręcznych optymalizacjach, co w Ameryce Północnej przekłada się na ponad 17 tys. dolarów kosztów rocznie na pracownika. Wdrożenie narzędzi AI ma zredukować te powtarzalne zadania, pozwalając specjalistom skupić się na strategii i innowacjach.
Z raportu wynika również, że wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesach kampanijnych dynamicznie rośnie. Największy wzrost zanotowano w obszarze aktywacji kampanii, a także optymalizacji stawek, podsumowywania briefów i dynamicznej personalizacji kreacji reklamowych. Aż 91% marketerów korzysta już lub planuje korzystać z narzędzi AI spoza platform DSP, aby poprawić wydajność i usprawnić działania operacyjne.
Autorzy raportu podkreślają, że wdrażanie AI to nie tylko automatyzacja, ale przede wszystkim możliwość tworzenia inteligentniejszych strategii reklamowych, które generują lepsze wyniki biznesowe i zwiększają zwrot z inwestycji.
5. Jak Polacy korzystają z ChatGPT? [raport]
Według najnowszego raportu Gemiusa i PBI w czerwcu 2025 r. z ChatGPT korzystało w Polsce 9,3 mln realnych użytkowników – niemal jedna trzecia wszystkich internautów. Od momentu uruchomienia aplikacji mobilnej w lutym liczba korzystających szybko rosła, a narzędzie stało się elementem codziennej aktywności online.
Najliczniejszą grupę stanowią osoby do 34. roku życia, które odpowiadają za prawie 60% wszystkich użytkowników. Co ciekawe, 39,6% korzystających mieszka na wsi, a większość (52,8%) to kobiety. Użytkownicy spędzają z ChatGPT średnio ponad 2 godziny miesięcznie, a w grupie wiekowej 25–34 lata czas ten wzrasta do 2 godzin i 42 minut.
Raport pokazuje, że generatywna sztuczna inteligencja w Polsce szybko przestała być jedynie nowinką technologiczną. ChatGPT stał się narzędziem wspierającym pracę, naukę, tworzenie treści i codzienną komunikację, często pełniąc funkcję alternatywy dla tradycyjnych wyszukiwarek internetowych. Coraz powszechniejsze i regularne korzystanie z tego typu rozwiązań wskazuje na zmianę sposobu, w jaki Polacy szukają informacji i rozwiązują problemy w sieci.
6. OpenAI udostępniło ChatGPT-5
OpenAI zaprezentowało GPT-5 – najnowszy model ChatGPT, który według prezesa Sama Altmana osiąga poziom ekspercki, porównywalny z wiedzą osoby z tytułem doktora. Nowa generacja jest nie tylko mądrzejsza i szybsza, lecz także znacznie rzadziej popełnia błędy, dzięki czemu lepiej sprawdza się w złożonych zadaniach. GPT-5 jest dostępny dla wszystkich użytkowników ChatGPT – także w wersji darmowej, choć z ograniczeniami – i zastępuje dotychczasowe modele GPT-4o, o3 i o4-mini.
GPT-5 obsługuje wiele formatów jednocześnie – tekst, obraz, dźwięk, a nawet wideo – i oferuje pamięć kontekstową sięgającą miliona tokenów. Potrafi integrować się z Gmailem i Kalendarzem Google, umożliwia wybór stylu rozmowy dzięki czterem „osobowościom” czatu, a w trybie głosowym działa szybciej i naturalniej. Nowa architektura pozwala też elastycznie dobierać wersję modelu (standard, mini, nano) w zależności od potrzeb. Dla programistów to potężne narzędzie – GPT-5 bije rekordy w testach takich jak SWE-Bench czy Aider, świetnie radzi sobie z pisaniem i debugowaniem kodu, a także potrafi wywoływać wiele narzędzi w ramach jednej sesji. Wszystko to sprawia, że GPT-5 wyznacza nowy standard w codziennym korzystaniu z AI.
7. Nowe funkcje i większa kontrola nad danymi w Gemini Apps
Google wprowadza w aplikacjach Gemini funkcję tymczasowego czatu, który pozwala szybko rozpocząć rozmowę z Gemini bez wpływu na personalizację przyszłych czatów i bez zapisywania jej w ostatnich czatach czy aktywności Gemini. Tymczasowe czaty będą przechowywane przez 72 godziny. Jednocześnie aktualizowane są ustawienia dotyczące przesyłanych plików – opcja Zachowaj aktywność pozwoli przeglądać i kontynuować wcześniejsze czaty, a wybrane przesyłane materiały mogą być używane do ulepszania usług Google’a, jeśli użytkownik włączy tę funkcję.
Dodatkowo pojawia się możliwość decydowania, czy nagrania audio i wideo w Gemini Live mają być wykorzystywane do poprawy usług Google’a. Google nadal stosuje recenzentów ludzkich do analizy aktywności, przy czym czaty są oddzielane od konta użytkownika w celu ochrony prywatności. Wszystkie zmiany mają na celu zwiększenie kontroli użytkownika nad swoimi danymi, poprawę bezpieczeństwa i jakości usług, jednocześnie zachowując możliwość odpowiedzialnego wykorzystania informacji w Gemini.
8. Szkolenia „Marketera+”
„Copywriterskie hacki, których AI się (nie) boi. Jak połączyć moce sztucznej inteligencji z nieszablonowymi zastosowaniami w copywritingu”
Podczas 120-minutowego szkolenia online „Copywriterskie hacki, których AI się (nie) boi. Jak połączyć moce sztucznej inteligencji z nieszablonowymi zastosowaniami w copywritingu” uczestnicy poznali praktyczne sposoby pracy z narzędziami AI, które wspierają kreatywność i zwiększają efektywność w tworzeniu treści. W programie znalazły się m.in. techniki skutecznego promptowania, niestandardowe zastosowania AI w copywritingu oraz metody automatyzacji powtarzalnych zadań. Szczególny nacisk położono na wykorzystanie sztucznej inteligencji jako partnera w procesie twórczym, a nie jedynie jako narzędzia do szybkiego generowania treści.
Szkolenie poprowadziła Patrycja Grzelczak – doświadczona copywriterka, trenerka kreatywnego pisania i była head of copy w agencjach marketingowych i employer brandingowych. Podczas spotkania uczestnicy mieli okazję zapoznać się z konkretnymi przykładami pracy z AI, a także uzyskać dostęp do checklist, materiałów dodatkowych oraz – w rozszerzonych pakietach – do nagrania i branżowych publikacji. Sesja pytań i odpowiedzi pozwoliła uczestnikom lepiej zrozumieć, jak dopasować zdobyte umiejętności do własnych wyzwań zawodowych i jak pozycjonować się jako nowoczesny twórca treści w erze sztucznej inteligencji.
9. Meta wprowadza nowe zasady bezpieczeństwa
Meta wprowadza nowy regulamin obowiązujący od 12 września 2025 r., w którym szczególną uwagę poświęcono bezpieczeństwu najmłodszych użytkowników i korzystaniu z VR. Minimalny wiek do samodzielnego zakładania konta wynosi 13 lat (w niektórych krajach 14), a dzieci młodsze mogą korzystać z kont „pod opieką rodzica”, które po osiągnięciu odpowiedniego wieku dziecko przejmuje w ciągu 30 dni. Regulamin wprowadza także dodatkowe zabezpieczenia w wiadomościach prywatnych dla nastolatków, ostrzeżenia lokalizacyjne oraz obowiązek podawania prawdziwych danych przy rejestracji – wszystko po to, aby chronić użytkowników przed oszustwami i podszywaniem się pod inne osoby.
Dodatkowo Meta zakazuje korzystania ze swoich produktów osobom z przeszłością przestępczą na tle seksualnym i wprowadza możliwość monitorowania oraz nagrywania interakcji w wirtualnym świecie. Rejestrowanie ruchów oczu, mimiki twarzy czy danych o otoczeniu VR ma zapewnić realistyczne doświadczenia immersyjne, zwiększyć bezpieczeństwo dzieci i młodzieży oraz prewencyjnie ograniczać nadużycia. Nagrywanie zachowań w VR pełni funkcję podobną do monitoringu w przestrzeni publicznej – pozwala chronić użytkowników, zwiększa odpowiedzialność za własne zachowanie i wspiera działania prewencyjne w cyfrowym środowisku.
10. Meta wzmacnia ochronę marek
Meta wprowadza ulepszenia w narzędziu Ochrona Praw Marki, które pomaga firmom monitorować i zgłaszać nadużycia związane z ich marką na Facebooku i Instagramie. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą szybciej wykrywać oszustwa i nieuczciwe treści, w tym fałszywe konta, reklamy podszywające się pod marki oraz naruszenia własności intelektualnej. W 2024 r. systemy Meta usunęły ponad 157 mln reklam naruszających zasady i stosujących nieuczciwe praktyki biznesowe.
Nowe funkcje obejmują m.in. rozszerzone raportowanie oszukańczych reklam, które teraz jest dostępne dla wszystkich firm korzystających z programu ochrony praw marki, nawet jeśli treści nie wykorzystują jawnie ich znaków towarowych. Ponadto uproszczono proces składania wniosku o usunięcie treści – został on zreorganizowany tak, aby wymagał mniej kroków i był bardziej przyjazny dla użytkownika. Wnioski można teraz filtrować według rodzaju naruszenia, słów kluczowych czy identyfikatorów raportów, co znacznie ułatwia zarządzanie zgłoszeniami.
11. Social media zmieniają sposób raportowania. Meta stawia na Views, a LinkedIn i Instagram pogłębiają analitykę
Meta upraszcza system raportowania, zastępując różne metryki, takie jak wyświetlenia wideo czy impresje postów, jednolitą miarą – Views. Dzięki temu analiza wyników kampanii staje się prostsza i bardziej przejrzysta, umożliwiając porównanie skuteczności różnych formatów treści w jednym standardzie. Ułatwia to ocenę, które działania faktycznie angażują odbiorców, a także pozwala marketerom lepiej planować przyszłe strategie i raportować efekty w bardziej zrozumiały sposób.
Równolegle LinkedIn wprowadza automatyczne powiadomienia analityczne, które przesyłane są po 3 i 7 dniach od publikacji posta, dostarczając danych o wyświetleniach, odwiedzinach profilu i nowych obserwujących. Z kolei Instagram testuje możliwość śledzenia liczby wykonanych zrzutów ekranu treści, co ma pomóc w mierzeniu tzw. „ciemnego zaangażowania” (dark social) i identyfikacji materiałów, które użytkownicy uznają za szczególnie wartościowe. Oba rozwiązania pozwalają lepiej rozumieć długoterminowy wpływ działań w mediach społecznościowych i dostosowywać je do realnych zachowań odbiorców.
12. Nowe odcinki „Marketer+ Podcast
W sierpniu „Marketer+” opublikował kolejne odsłony swojego marketingowego podcastu:
- Agata Chmielewska: Dostępność cyfrowa i inkluzywność pozwalają firmom wyróżnić się na rynku (Marketer+ Podcast, odc. 27)
- Krzysztof Marzec: AI w SEO to ogromna zmiana, której nie wolno przespać (Marketer+ Podcast, odc. 28)
- Magdalena i Łukasz Murawscy: Branding zaczyna się od prostych pytań (Marketer+ Podcast, odc. 29)
13. Trwa nabór wystąpień na Imagination Day 2025
Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR otworzyło nabór prelekcji na konferencję Imagination Day 2025, która odbędzie się 27–28 listopada w Warszawie. Wydarzenie gromadzi twórców i innowatorów z obszarów komunikacji, kultury, technologii i biznesu. Zgłoszenia można przesyłać do 22 września przez formularz na stronie imaginationday.com.
Organizatorzy zapraszają do udziału osoby z doświadczeniem w projektach kreatywnych, edukacyjnych, artystycznych i badawczych. Poszukiwane są wystąpienia wnoszące nowe perspektywy i autorskie spojrzenie na aktualne zjawiska.
14. Znamy Jury konkursu Złote Spinacze 2025
W 23. edycji Złotych Spinaczy funkcję Przewodniczącej Jury objęła Marta Pokutycka-Mądrala, Dyrektorka Komunikacji Korporacyjnej i Rzeczniczka Prasowa Nationale-Nederlanden. Do oceny prac konkursowych powołano ponad 140 ekspertek i ekspertów z agencji PR, biznesu, organizacji pozarządowych, mediów i środowiska akademickiego. Jurorzy zostali przydzieleni do ośmiu grup, z których każda ma przypisane konkretne kategorie tematyczne. Pracami grup kierują doświadczeni liderzy komunikacji, m.in. Justyna Szafraniec (Generali Polska), Grzegorz Szczepański (Burson Poland), Przemysław Mitraszewski (Lighthouse), Arkadiusz Mierzwa (Jeronimo Martins Polska) i inni.
Każda z grup jurorskich odpowiada za ocenę projektów z różnych obszarów – od komunikacji B2B i kapitałowej, przez employer branding, PR produktowy, CSR i kampanie społeczne, aż po content marketing, media relations czy eventy komercyjne. W składzie Jury znajdują się przedstawiciele takich firm i instytucji jak Microsoft, Lidl, Santander, EY, Google, BNP Paribas, IKEA, TikTok, Siemens, McDonald’s, Danone, Amazon czy UNICEF. Różnorodność środowisk, z których wywodzą się jurorzy, gwarantuje wysoki poziom merytoryczny ocen i szeroką perspektywę na działania komunikacyjne.
Zgłoszenia do konkursu można przesyłać do 4 września (drugi termin), a ostateczny termin upływa 11 września. Lista nominowanych zostanie ogłoszona 14 października, natomiast gala finałowa, podczas której poznamy zwycięzców, odbędzie się 8 grudnia. Konkurs Złote Spinacze to najważniejsze wydarzenie branży PR w Polsce, będące jednocześnie barometrem jej jakości, innowacyjności i wpływu.
15. Jak personal branding wpływa na biznes w Polsce? [raport]
Impact Relations opublikowało jedno z pierwszych tak szerokich badań w Polsce na temat wpływu personal brandingu liderów na rozwój firm. Badanie objęło 505 osób zajmujących najwyższe stanowiska w organizacjach – prezesów, właścicieli, founderów, członków zarządów i dyrektorów. Z raportu „Personal branding liderów biznesu 2025” wynika, że 61% zarządzających dostrzega realny wpływ marki osobistej na wyniki firmy, a co trzeci żałuje, że nie zaczął działać wcześniej. Ponad jedna czwarta kadry najwyższego szczebla przyznaje, że dzięki silnej marce osobistej wielokrotnie pozyskała nowych klientów, inwestorów i partnerów. Wciąż jednak 20% liderów nie podejmuje żadnych działań w zakresie personal brandingu, przy czym niemal połowa z nich wskazuje brak czasu, a 21% przyznaje, że nie wie, jak zacząć.
16. Ministerstwo Cyfryzacji zaprasza agencje eventowe do przetargu
Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło przetarg na obsługę wydarzeń stacjonarnych, online i hybrydowych w Polsce, obejmujących m.in. konferencje, warsztaty, konsultacje społeczne, gale czy wydarzenia plenerowe. Poszukiwane są agencje eventowe, które połączą kreatywność z profesjonalnym przygotowaniem, tworząc angażujące doświadczenia dla uczestników. W kryteriach wyboru najważniejsza będzie koncepcja kreatywna (60%), następnie cena całkowita oferty (30%) oraz wysokość marży przy zleceniach dodatkowych (10%).
Warunkiem udziału jest doświadczenie w realizacji dużych wydarzeń o wartości od 500 tys. zł do 700 tys. zł brutto, a budżet całego zadania wynosi 2,5 mln zł brutto. Oferty należy składać za pośrednictwem Platformy e-Zamówienia do 17 września 2025 r. do godziny 11:00, wraz z wadium w wysokości 50 tys. zł. Dokumentacja przetargowa dostępna jest na stronie internetowej Zamawiającego.
17. Gadu-Gadu ma 25 lat
15 sierpnia 2025 r. polski komunikator Gadu-Gadu obchodził swoje 25-lecie. Od debiutu w 2000 r. GG łączy ludzi charakterystycznym dźwiękiem powiadomień, animowanymi emotkami i statusami dostępności. Marka pozostaje rozpoznawalna w Polsce (zna ją 91% Polaków), a aktywnie korzysta z niej 400 tys. użytkowników miesięcznie, głównie młodszych niż 35 lat. GG wykorzystywane jest zarówno w komunikacji prywatnej, jak i w małych oraz średnich firmach.
Z okazji urodzin GG wprowadziło m.in. nowe wersje mobilne na iOS i Android, generator GGchata z Asystentem AI oraz promocję 25% rabatu na GG Premium i niskie numery GG. Wydano też kolekcję koszulek inspirowanych kultowymi emotkami. Marka rozwija dodatkowo płatności mobilne GGwallet i komunikator zespołowy GGapp, planując ekspansję zagraniczną jako superaplikacja łącząca komunikację, płatności i rozrywkę.
18. Kampania schroniska zachęcająca do zostania wolontariuszem
26 sierpnia obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Psa. Z tej okazji przypominamy kreatywną kampanię Schroniska na Paluchu z 2023 r., która zachęcała do zostania wolontariuszem. Akcja „Singielka z Twojej okolicy chce z Tobą wyjść na spacer” nawiązuje swoim retro vibem do banerów i upierdliwych wyskakujących okienek, które znamy z sieci, wpisując się stylistyką w trend Y2K (od ang. Year 2000).
19. „Daj się odkryć” – kampania, która odziera łuszczycę z tabu
Sierpień to Międzynarodowy Miesiąc Świadomości Łuszczycy. Z tej okazji powstała poruszająca kampania społeczna „Daj się odkryć”, stworzona przez Dominikę Jeżewską (Pani Łuska) i Annę Tajkiewicz – dwie kobiety, które same żyją z łuszczycą i wiedzą, jak często to doświadczenie wiąże się z wykluczeniem. W centrum kampanii stoi odwaga, akceptacja i realne twarze osób zmagających się z chorobą skóry, która wciąż pozostaje tematem tabu. Towarzyszy im pies, łaciaty dog niemiecki, którego obecność prowokuje pytanie: dlaczego to, co u jednych wydaje się piękne, odstrasza u innych?
To tylko część ciekawych akcji. Więcej kreatywnych kampanii znajdziesz na naszych social mediach!
Reklamy i kampanie miesiąca okiem ekspertów
Rave or die or buy… (sun)glasses – reklama Gentle Monster z Tildą Swinton
Reklama Gentle Monster z Tildą Swinton to nie kampania, tylko rytuał. To performance, który zamiast sprzedawać okulary „ładnie i bezpiecznie”, każe nam wejść w świat na pograniczu sztuki, mody i transowego doświadczenia. Wciąga nas jak rave, w którym Swinton jest przewodniczką, prowadzi tłum, dyryguje chaosem, skacze z betonowej sceny, a wszystko w rytmie brutalnego hyper-techno. Nie ma tu haseł reklamowych, są obrazy, dźwięki i emocje. To storytelling przez ciało, nie przez copy.
HAUS NOWHERE, brutalistyczny showroom w Seulu, staje się w tej reklamie nie tłem, tylko równorzędnym bohaterem. Architektura, światło i kostiumy tworzą przestrzeń rytuału, a nie scenę do lokowania produktu. To balansowanie na granicy instalacji artystycznej oraz spotu reklamowego i właśnie dlatego działa. Odbiorca nie ma poczucia, że ogląda kampanię, tylko uczestniczy w czymś większym. A ja kocham tę muzykę, ten rave, to doświadczenie! Przyznam, że to moja pierwsza styczność z tą marką, ale na pewno nie ostatnia, a jej produkty są już na moim wishlist.
Tilda Swinton jest tu wyborem genialnym. Jej twarz, niepasująca do mainstreamu, jej aura surrealizmu i androgeniczny vibe idealnie rezonują z estetyką Gentle Monster. To nie jest piękno z katalogu, tylko estetyka obcości, której nie da się zapomnieć. Swinton nadaje tej kampanii charakter manifestu: „stand true, stay weird, be bold”. Autentyczność ponad bezpieczeństwo i to kupuję w ciemno.
Reklama pozostaje autentyczna – mimo że korzysta z nowoczesnej technologii i kreacji, najważniejszy jest jej przekaz. Jest bezkompromisowa i odważna, bo łączy sztukę performatywną z komunikacją marki w sposób, który pozwala zapomnieć o produkcie, a jednocześnie sprawia, że marka pozostaje w pamięci. Pokazuje, że przyszłość reklamy to nie „ładny obrazek z celebrytą”, lecz pełne doświadczenie, które rezonuje z emocjami i kulturą.
Gentle Monster tym spotem rzuca rękawicę mainstreamowi. Mówi: luksus nie musi być gładki, może być dziwny, intensywny, odrzucający, ale autentyczny. To manifest. I właśnie dlatego warto tę reklamę docenić, bo w czasach safe marketingu (którego coraz więcej), ta kampania przypomina, że reklama może być sztuką, która zostaje pod skórą.
Motherfucking wind farms – kampania Vattenfall „A taste of fossil freedom”
Nikt na świecie nie wymówi słowa „motherfucker” tak, jak robi to Samuel L. Jackson. W jego ustach to słowo przeobraża się z wulgaryzmu w niemalże w dzieło sztuki. A jeśli połączymy je z farmami wiatrowymi?
Kampania Vattenfall to mistrzowskie wykorzystanie celebryty, które wykracza poza samo pokazanie jego twarzy. Autentyczne (dla tych, którzy znają Samuela L. Jacksona i grane przez niego postaci), zabawne i zapadające w pamięć. Wystarczy trzykrotnie powtórzyć frazę „Motherfucking wind farms”.
Oczywiście, kampania ma być nie tylko zabawna, lecz także skuteczna. „Motherfucking wind farms” przełamuje schematy – zamiast mówić o odnawialnych źródłach energii w sposób techniczny i poważny (choć temat jest poważny), Vattenfall robi to lekko. Istotne komunikaty przemyca z finezją, którą wnosi rola Samuela L. Jacksona. A do tego dorzuca jeszcze chipsy – oczywiście zrobione z wodorostów rosnących przy farmach wiatrowych. Motherfucking wind farms!
„Helpbox 365” – kampania InPost x Centrum Ratownictwa
Prosta rzecz, a robi gigantyczną różnicę, bo to realna pomoc w sytuacjach, gdy liczy się każda sekunda. InPost razem z Centrum Ratownictwa zainicjował akcję Helpbox 365 i montuje defibrylatory AED przy Paczkomatach. Na początek pojawi się 100 urządzeń w tzw. „białych plamach”, czyli tam, gdzie dostęp do AED jest obecnie zerowy. Sprzęt działa całodobowo i prowadzi użytkownika głosowymi instrukcjami krok po kroku.
Każdy może pomóc w rozwoju sieci, przekazując InCoiny w aplikacji i wskazując lokalizację, w których taki sprzęt jest najbardziej potrzebny. To świetny przykład wykorzystania infrastruktury marki do czegoś większego niż biznes – realnego ratowania życia. Dobrze widzieć, że marka nie tylko mówi o CSR, ale naprawdę go realizuje.
Źródło:LinkedIn.com
Kampania Cluely OOH
Na Times Square, gdzie każdy billboard krzyczy kolorami i efektami, Cluely wrzuciło… kilka zdań na białym tle. Zero fajerwerków, tylko szczerość: „hej, to było drogie, kupcie mój produkt”. I właśnie ta bezczelna prostota sprawia, że kampania została zauważona wśród setek innych OOH. Może to być sygnał zwrotu w stronę minimalizmu i autentyczności, w kontrze do reklam przesyconych efektami CGI czy hiperrealistycznymi wizualizacjami tworzonymi przez AI.
Źródło: FamousCampaigns.com
Nowy wymiar luksusu, czyli Prada pachnąca wolnością – kampania Prady z Tomem Hollandem
Dopiero co dostaliśmy piękną kampanię zapachu Paradoxe Radical Essence z udziałem Emmy Watson (ukazującą autentyzm aktorki w scenach niereżyserowanego śmiechu czy zbliżeniach na zmarszczki w okolicach oczu – bardzo zgodne z hasłem produktu „mold to reveal the truest self”), a Prada znów to zrobiła.
W sierpniu ogłoszono nowego ambasadora marki, którym stał się Tom Holland – aktor młodego pokolenia, znany głównie z roli Spidermana. Odbiór Toma jest w przeważającej mierze pozytywny: aktor jest szczery, zabawny i sympatyczny, co sprawia, że zjednuje sobie ludzi. Jako nowy Global Prada Beauty Ambassador pojawił się w krótkich odsłonach na Instagramie, gdzie m.in. głaskał liczne stado psiaków (ludzie mówili w komentarzach jasno: „this is the type of marketing I love to see”).
To jednak klip promujący zapach Paradigme jest tu istotnym komunikatem marki. W krótkim spocie Tom Holland zaprasza nas, abyśmy wspólnie zastanowili się, dokąd zmierzamy, jakie ścieżki mamy przed sobą. „There’s always another way” wybrzmiewa nie tyle jako hasło samego zapachu, ale jako myśl przewodnia codziennych zmagań. Migawki z życia bohatera (samotny bieg, spotkania z przyjaciółmi, gra na fortepianie) uzupełniane są wycinkami z nagraniem małego Toma Hollanda – dziecka, dla którego nie ma rzeczy niemożliwych, dla którego cały świat stoi otworem. Zakodowana w haśle możliwość wyboru staje się nowym synonimem luksusu – podobnie jak podążanie za sobą, działanie w zgodzie z wewnętrznym dzieckiem.
Całość ma lekki, a jednocześnie refleksyjny wymiar, wzmacniany naturalnością Toma. Trudno nie poczuć więzi z bohaterem spotu. Zapach zdaje się być tu jedynie towarzyszem, tłem dla człowieka – dookreśleniem, ale bez przymusu. Bo zawsze jest przecież inna droga.
Źródło: Instagram.com
Kampania „Podróże z Żubrem”, czyli jak zrobić dobry influencer marketing
Nie każda marka potrafi zmienić lokowanie produktu w przygodę. Bank Pekao pokazał, że da się połączyć lifestyle i fintech w content, który chce się oglądać. Kampania „Podróże z Żubrem” to przykład, że wystarczy dobry insight, odpowiedni dobór twórców i odrobina odwagi, aby stworzyć historię, która angażuje.
Marka postanowiła wysłać Marię Jeleniewską (1,2 mln obserwujących na Instagramie), jedną z topowych influencerek oraz duet @spaniewvanie (256 tys. obserwujących na Instagramie) – autentycznych podróżniczych influencerów do Maroka, a następnie rzucać im wyzwania takie jak: „Ile pamiątek kupisz za daną kwotę?”, „Spraw, żeby wyglądać jak lokals” czy „Spróbuj i oceń street food”, do których musieli użyć swoich supermocy… i obrączek płatniczych.
Całość osadzona jest w lokalnych krajobrazach i klimatycznym otoczeniu, co nadaje jej wyjątkowego charakteru. Efekt to content, który bardziej przypomina serię przygodową niż klasyczną prezentację produktu.
To, co świetnie zagrało to świadomy dobór influencerów. Spaniewvanie – mniejsi, ale tematycznie spójni z podróżami influencerzy dodali autentyczności. Jeleniewska z kolei wniosła duże zasięgi oraz mogła dotrzeć do młodszej, technologicznie otwartej publiczności.
Obrączki płatnicze zostały pokazane w naturalny sposób jako coś funkcjonalnego i wygodnego – szczególnie, kiedy portfel zostaje w hotelu, a Ty chcesz kupić kawę na ulicznym stoisku. To dowód na to, że kiedy storytelling spotyka się z dobrze dobranym product placementem, reklama nie musi być nachalna. Wręcz przeciwnie – staje się przygodą, którą widzowie chcą przeżyć razem z bohaterami.
Źródło: Instagram.com
Kampania „Feliz día del AMI”
Jako aktywny użytkownik TikToka mam wrażenie, że coraz więcej kampanii wyrasta wprost z trendów, które przewijam na feedzie. Tutaj ewidentnie punktem wyjścia był ten viral: „Gdyby mój pies umiał w TikToka, to wysłałbym mu ten film, żeby pokazać, jak się zachowuje…”. Marka podłapała ten insight i przerobiła go na super prosty, a jednocześnie emocjonalny koncept – psy, które dzięki AI mogą wysyłać swoim opiekunom głosówki.
Z perspektywy psiego opiekuna i art directora to strzał w dziesiątkę: prosta, viralowa idea, która wywołuje uśmiech i daje poczucie autentycznej więzi. Bo serio – kto nie chciałby dostać wiadomości głosowej od swojego psyjsciela z update’em: „hej, właśnie skończyłem trzecią drzemkę, a Ty? już zarobiłeś na moje smaczki?”. A tak między nami – gdyby opiekunowie psów wyłowili złotą rybkę, która spełnia trzy życzenia, to na 100% jednym z nich byłaby możliwość porozmawiania ze swoim psem.
Kampania reklamowa… bez reklamy, czyli szum wokół Dino na Wilanowie
Ostatnio głośno zrobiło się wokół jednej z sieci sklepów – i to bez żadnej typowej akcji promocyjnej. Wszystko zaczęło się od komentarza mieszkanki Wilanowa, która w wywiadzie określiła powstający sklep tej marki mianem… „kurnika”. Temat szybko podchwyciły media i twórcy internetowi, a treści zaczęły rozchodzić się viralowo.
Dlaczego tak się stało? Nic tak nie łączy jak wspólny wróg, a tutaj są w większości „typowi Polacy” kontra „odklejona stolica”. Dodatkowo content jest zabawny i nawiązuje do znanych motywów, np. z ostatniej kampanii prezydenckiej. I teraz niezależnie od tego, po której stronie sporu jesteśmy – zrealizowany zasięg reklamowy jest ogromny. Jednocześnie wiele wskazuje na to, że wszystko to wyszło przez przypadek i nie była to genialnie zaplanowana akcja reklamowa. Czego nas to uczy? Osobiście mam trzy wnioski:
- Stare porzekadło marketingowe mówi – „nieważne jak, ważne żeby mówili.” i tutaj się to sprawdza. Ekwiwalent reklamowy z tego buzzu, który powstał, prawdopodobnie przekroczył bieżący koszt budowy tego sklepu. Zatem nawet jeśli budowa zostanie wstrzymana, to marka – całkowicie niechcący – wyszła już na plus.
- Wszystko może stać się reklamą, nawet przez przypadek – to co trenduje w internecie potrafi być bardzo nieprzewidywalne.
- Spontaniczne zasięgi reklamowe mogą przynieść duże korzyści, ale jeśli w krytycznych momentach nie są odpowiednio zarządzane, potrafią łatwo wymknąć się spod kontroli – mam nadzieję, że w tym przypadku tak się nie stanie.
Źródło: TikTok.com