Ataki na Ukrainę nie ustają. Czy cisza lub udawanie, że nic się nie dzieje jest dobrym rozwiązaniem dla marek? Zdecydowanie jest to zbyt częste zachowanie, które obserwujemy w naszym marketingowym świecie.
Chcesz poszerzyć wiedzę o CSR? Do odwołania 100% dochodu ze sprzedaży jubileuszowego 50 wydania „Marketera+” o marketingu odpowiedzialnym społecznie przeznaczamy na pomoc ofiarom wojny w Ukrainie przez Fundację PCPM (Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej). W wydaniu znajdziesz także przegląd 50 podcastów o marketingu i biznesie oraz obszerny dodatek o audycie.
O czterech obszarach, na które marki powinny zwrócić uwagę podczas komunikacji w czasie wojny, a które mogą się też okazać dobrym kierunkiem działania pisze Sławomir Stępniewski, CEO dentsu Polska i CEE.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
1. Marka to emocje i marka nie może milczeć, gdy dzieją się rzeczy ważne
Z okresu pandemii wiemy, że wstrzymywanie komunikacji przez markę tworzy przestrzeń, która szybko wypełnia się konkurencją lub niechcianą narracją. Głosu oczekują konsumenci. Marki są żywe, muszą być aktywne w każdych okolicznościach i nie tylko w tym, co nazywamy potocznie „dobrym czasem”. Tego oczekują konsumenci, to nagradzają i nie powinno być to przedmiotem debaty. W trakcie wojny każdy powinien robić to, co robi najlepiej. Konsumenci z kolei odwdzięczają się swoją lojalnością. Dlatego tutaj jest ogromna rola do spełnienia przez agencje.
2.Wydawcy i agencje powinny bardzo dokładnie weryfikować źródła/media
To, w jakich mediach i w jakim kontekście pojawiają się reklamy jest bardzo ważne. Chodzi tu zarówno o niefortunne reklamy kontekstowe, jak i o wiarygodność zamieszczanych informacji w mediach. Dzięki temu unikniemy sytuacji niepożądanych. To dzisiaj wyjątkowo istotny aspekt działania agencji. Ważny jest content, ważny jest też kontekst.
3.Social Media oraz media
Użyczmy swoich kanałów i ich zasięgów tym, którzy ich nie mają. Oddajmy głos zweryfikowanym fundacjom, organizacjom pomocowym. Wesprzyjmy je naszym doświadczeniem w kreowaniu komunikacji do konsumentów. Dbajmy o język i wiarygodność informacji.
4.Share of Values vs Share of voices
W sytuacjach kryzysowych liczy się wspólny mianownik wartości, a nie lęk o przychody. Wiedzą to w USA, wiedzą to w zachodniej Europie.
Przy tej okazji warto wspomnieć o przykładach do naśladowania:
- T-mobile – darmowe połączenia na Ukrainę oraz darmowe gigabajty,
- Orange – ułatwienie kontaktu z numerami ukraińskimi plus usunięcie rosyjskich kanałów z platformy TV,
- Play – pakiet bezpłatnych minut dla obywateli Ukrainy.
Warto doczytać: