Dlaczego myślenie kontekstowe i modele mentalne to nasz główny atut w czasach sztucznej inteligencji? Jak możemy wykorzystać te wyjątkowe ludzkie umiejętności, by podejmować lepsze decyzje w dobie algorytmów?
Ludzkość mierzy się z bezprecedensowymi wyzwaniami – od pandemii po populizm, od sztucznej inteligencji po masowe bankructwa firm, od nierówności majątkowych po zmiany klimatu. W książce „Myślenie kontekstowe. Największa przewaga ludzi nad sztuczną inteligencją” jej autorzy wskazują najważniejsze narzędzia, które pozwolą odnaleźć właściwą drogę w gąszczu narastających problemów.
O skuteczności podjętych przez nas działań – bez względu na to, czy na poziomie osobistym czy zawodowym – decyduje to, co jest w nas: unikalna ludzka zdolność do myślenia kontekstowego. Na czym ona polega? Na tworzeniu modeli mentalnych, które pozwalają nam dostrzegać prawidłowości, przewidywać, jak sprawy będą się toczyć, i rozumieć nowe sytuacje. Ramy, w które ujmiemy dane zagadnienie, przesądzają o tym, jakie decyzje podejmiemy i jakie rezultaty osiągniemy.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zagadnienia takie jak pamięć czy rozumowanie od dawna leżą w centrum zainteresowania naukowców, na uboczu natomiast pozostawały kwestie związane z myśleniem kontekstowym. Kiedy jednak komputery coraz lepiej radzą sobie z wykonywaniem niektórych zadań poznawczych, ramowanie staje się funkcją krytyczną – a tylko ludzie mają taką zdolność. Jeśli chcemy rozwiązywać problemy, które stawia przed nami rzeczywistość, musimy nauczyć się inaczej na nie patrzeć oraz skupiać nasze myśli na ich newralgicznych elementach.
Jak opanować umiejętność tworzenia modeli mentalnych
Książka jest pierwszym przewodnikiem pokazującym, jak biegle opanować naszą przyrodzoną umiejętność tworzenia modeli mentalnych i jak dzięki nim zacząć sięgać poza oczywiste rozwiązania. Przeczytacie w niej także m.in.:
- Dlaczego rada, żeby zacząć myśleć nieszablonowo, nie przyda się nikomu.
- W jaki sposób bracia Wright, nie mając żadnego formalnego przygotowania w zakresie fizyki, po raz pierwszy w historii ludzkości wznieśli się w powietrze samolotem, zawdzięczając to wzorowo przeprowadzonemu myśleniu kontekstowemu.
- Jak użycie hasztagu #MeToo na Twitterze doprowadziło do zmiany sposobu postrzegania napaści na tle seksualnym od wstydu do upełnomocnienia.
- Dlaczego ramowanie Covid-19 jako choroby odpowiadającej sezonowej grypie doprowadziło do katastrofy, a stworzenie modelu opartego na SARS (ciężkim ostrym zespole oddechowym) pozwoliło Nowej Zelandii uporać się z pandemią.
„Myślenie kontekstowe. Największa przewaga ludzi nad sztuczną inteligencją”
Tytuł oryginalny: Framers: Human Advantage in an Age of Technology and Turmoil
Przekład: Piotr Cypryański, Magda Witkowska
Autorzy: Kenneth Cukier, starszy redaktor w „The Economist”, gdzie prowadzi cotygodniowy podcast Babbage poświęcony technologii, Viktor Mayer-Schönberger, profesor zarządzania internetem w Oksfordzkim Instytucie Internetu na Uniwersytecie Oksfordzkim, Francis de Véricourt, profesor nauk o zarządzaniu i dyrektor Centrum Decyzji, Modeli i Danych w Europejskiej Szkole Zarządzania i Technologii.
Liczba stron: 408
Cena: 59,90 zł
Wydawca: MT Biznes
http://www.mtbiznes.pl/b2888-myslenie-kontekstowe.htm
Marketer+ jest patronem medialnym publikacji.