Chaos. Nadmiar informacji. Wiele zadań do wykonania w jednym czasie. To wyzwania stojące przed specjalistami od content marketingu. Rozwiązaniem tych problemów są odpowiednie narzędzia, które ułatwiają działanie, oszczędzają cenny czas, a przede wszystkim pozwalają na tworzenie atrakcyjnych treści. Właściwie na każdym etapie pracy można znaleźć takie narzędzia, które przyczynią się do generowania lepszych wyników i optymalizacji działań. Skorzystaj więc ze sprawdzonych rozwiązań.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie narzędzia są niezbędne w pracy content managera,
- dlaczego warto postawić na dobre narzędzia z myślą o dobrych treściach,
- jak wykorzystać potencjał narzędzi, aby skutecznie docierać do klientów.
Istnieją dziesiątki narzędzi, które mogą usprawnić pracę content managera każdego dnia. Nie wszystkie są doskonałe. Nie wszystkie są łatwe w obsłudze. Nie wszystkie są darmowe. Wszystkie mają jednak tę samą główną zaletę – wpływają na efekty pracy. Przyjrzyj im się bliżej, przetestuj je i dobierz takie, które najbardziej odpowiadają Twoim potrzebom i preferencjom.
Znajdź temat lub inspirację
Nie od dziś wiadomo, że przy tworzeniu treści powinno się skupiać przede wszystkim na odbiorcy i to dla niego przygotowywać content. Dlatego tak ważne jest poznanie grupy docelowej i tematów, które ją interesują. Do tego celu wykorzystuj narzędzia, które z różnych perspektyw pomogą Ci poznać zainteresowania Twojej grupy oraz zainspirują Cię do tworzenia wartościowych dla użytkownika treści (ramka 1).
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Czytaj więcej o skutecznym content marketingu w artykule: Content marketing – Jak budować własne media?
Przykład
Prowadzisz na Facebooku stronę firmową kawiarni, która słynie z pysznych, doskonale przygotowywanych kaw? Świetnie. Znajdź ciekawostki, które cieszyły się największym zainteresowaniem wśród smakoszy kawy, i podziel się nimi ze swoimi lokalnymi klientami. Tak samo możesz zrobić w innych branżach – zainspiruj się tym, co użytkownicy już polubili.
Posegreguj treści
Inspiracji i potencjalnych tematów można zebrać bardzo dużo. Jak o nich pamiętać? Można oczywiście mieć setki zakładek z artykułami, które wciąż czekają na przeczytanie. Na szczęście jednak istnieją narzędzia, które mogą Cię po części wyręczać w agregowaniu treści i zapisywać linki, które odkładasz na później (ramka 2).

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Twórz treści, które przyciągają nie tylko słowem
Masz już wybrane tematy – wiesz o czym i do kogo chcesz pisać. Pozostaje Ci teraz wybór odpowiednich narzędzi, za których pomocą najlepiej trafisz do swojej grupy docelowej. To właśnie myśl o niej powinna determinować wybór tematu artykułu na bloga, e-booka, podcastu, webinaru, prezentacji, infografiki, zdjęcia, wideo, animacji czy GIF-a. Gdy zdecydujesz się jednak na którykolwiek z wymienionych formatów, będziesz musiał pamiętać o zadbaniu o trzy aspekty: tekst, obraz oraz dźwięk. Narzędzia przydatne w tych obszarach znajdziesz w ramce 3.
Sprawdzaj, jakiego rodzaju obrazy najlepiej sprzedają wśród Twoich klientów – statyczne czy animowane. Wykorzystaj bazy darmowych lub płatnych wideo, dostosuj materiały do stylu graficznego swojej firmy i koniecznie umieść napisy! Wideo w mediach społecznościowych jest zazwyczaj oglądane bez dźwięku. Pamiętaj też, że pierwsze trzy sekundy są dla użytkowników kluczowe.
Uważaj co stosujesz przeczytaj więcej o różnicach między content marketingiem a copywritingiem. Prezentowane narzędzia przydadzą Ci się wszędzie, gdzie konieczne będzie stworzenie treści w komunikacji z klientem.
Zajmij się dystrybucją swoich treści
Kolejnym etapem prac jest dostarczenie treści odbiorcom. Znów w pierwszej kolejności powinieneś myśleć o grupie docelowej i to do niej dobrać odpowiednie kanały. W zależności od charakterystyki tej grupy możesz treść stworzoną przez siebie rozprowadzać w mediach społecznościowych, na blogach firmowych, w artykułach sponsorowanych, newsletterach, e-mailingu. Do planowania i dystrybuowania potrzebne są narzędzia zintegrowane z poszczególnymi kanałami (ramka 4).
Analizuj i wyciągaj wnioski
Istnieją różne metody zbierania i analizowania danych. Do tego przyda się kilka narzędzi. (ramka 5).
Rozwiązania do potrzeb
Narzędzia mają wspomóc Cię w wykonywaniu Twojej pracy, dlatego ważne jest, aby określić swoje potrzeby i wybrać najlepsze rozwiązania. Wprowadzanie narzędzi i nauka ich obsługi też zajmują czas, ale w dłuższej perspektywie wdrożone rozwiązania pozwolą Ci go zaoszczędzić.
Przede wszystkim jednak przyczynią się do efektywniejszej pracy oraz tworzenia lepszych i skuteczniejszych treści. A z jakości w content marketingu nigdy nie powinieneś rezygnować.
Warto doczytać:
B. Stawarz-Garcia, „Content marketing i social media. Jak przyciągnąć klientów”, Warszawa 2017.
A. Jabłoński, „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting”, Warszawa 2017.