W cyklu Narzędzia Marketera przyglądamy się bliżej platformom dla sklepów online. Na pytania odpowiada Katarzyną Brdak, specjalista ds. marketingu w platformie sklepów internetowych RedCart.
Z tego artykułu dowiesz się:
- dlaczego warto korzystać z gotowych platform dla sklepów internetowych,
- jak wybrać platformę,
- jak wygląda proces zmiany platformy.
Jakie korzyści zyskuje e-sprzedawca dzierżawiąc oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego?
Oprogramowanie typu SaaS to gotowe narzędzie, na które składa się zestaw funkcjonalności i integracji z systemami zewnętrznymi umożliwiającymi prowadzenie sprzedaży internetowej. System udostępniany jest online, a koszt to systematycznie opłacany abonament. Wymienić można co najmniej kilka ważnych powodów, dla których dzierżawa oprogramowania jest najlepszym wyborem w przypadku prowadzenia małego lub średniego sklepu internetowego.
- Pierwszą z korzyści jest niezwykle bogaty zestaw gotowych narzędzi, które wystarczy aktywować w ramach potrzeb. Ponadto jest to zdecydowanie tańsze rozwiązanie, niż w przypadku wykupienia licencji czy pisania oprogramowania sklepu na zamówienie. Jedna z największych zalet takiego gotowego oprogramowania to duże możliwości w zakresie narzędzi marketingowych, integracji z usługami umożliwiającymi realizację zamówień i serwisami sprzedażowymi – w rozsądnej cenie. Często bowiem opłata za hosting zawarta jest już w abonamencie sklepu.
- Dzierżawiąc oprogramowanie nie trzeba się także martwić jego aktualizacją ani potrzebą dostosowywania do dynamicznie zmieniających się wymagań rynku e-commerce – najlepsze platformy sklepowe na bieżąco wzbogacają swoją funkcjonalność o nowe narzędzia, m.in. mające na celu zwiększenie konwersji w sklepie. Możliwe jest także wdrożenie rozwiązań indywidualnych na życzenie klienta. Systematyczny rozwój platformy sklepowej to źródło kolejnych oszczędności – chęć korzystania np. z nowego operatora płatności nie wiąże się z kosztami, jakie e-sprzedawca musiałby ponieść posiadając sklep postawiony np. na oprogramowaniu open source. Co ważniejsze, prowadząc sklep na nowoczesnej, rozwijającej się platformie posiada się dostęp do najnowszych narzędzi na rynku.
- Użytkownicy platform mogą liczyć także na wsparcie techniczne. Support czuwa nie tylko nad poprawnością działania sklepów, ale także pomaga w konfiguracji, udziela informacji związanych z dostępnymi funkcjami, doradza w kwestii planowanych zmian w ramach sklepu. W przypadku zamawiania dodatkowych usług, takich jak chociażby indywidualna szata graficzna, konsultacja z zespołem wdrożeniowym przebiega szybko i sprawnie zwłaszcza, że doskonale zna on narzędzie, na którym pracuje.
Na podstawie jakich elementów powinno się wybierać platformę do prowadzenie e-sklepu?
Nie istnieje oprogramowanie e-commerce idealne dla każdego e-sprzedawcy, wybór powinien być podyktowany dokładną analizą:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- potrzeb,
- skalą biznesu,
- budżetem
- poziomem posiadanej wiedzy i czasu.
Zdecydowanie najważniejsze kryterium to stosunek jakości oprogramowania do ceny oraz zestaw funkcjonalności, jakie będą potrzebne w sklepie. W przypadku innowacyjnych rozwiązań czy nietypowych produktów czasem lepiej jest postawić na oprogramowanie pisane na zamówienie. Niezwykle ważnym aspektem jest integracja z systemami zewnętrznymi i serwisami sprzedażowymi oraz dostosowanie do urządzeń mobilnych – w dobie sprzedaży wielokanałowej są to jedne z najważniejszych warunków sukcesu sklepu internetowego.
Kryterium numer dwa to wielkość e-biznesu: dla początkujących i średnich sklepów oprogramowanie SaaS to wręcz idealne rozwiązanie, natomiast największe sklepy w branży wymagają bardziej indywidualnego podejścia. Wybierając oprogramowanie z pewnością należy wziąć pod uwagę przyszłe i nieuniknione aktualizacje systemu oraz związane z nimi koszty. W przypadku oprogramowania open source, możliwe jest samodzielne założenie i rozwijanie sklepu, jednak warunkiem niezbędnym jest specjalistyczna wiedza i czas.
Wszystkim początkującym e-przedsiębiorcom, którzy nie posiadają wiedzy informatycznej na wysokim poziomie ani wsparcia ze strony programisty polecam system sklepowy oferujący wsparcie techniczne na wysokim poziomie – może ono okazać się bezcenne zwłaszcza w początkowym etapie działalności.
Na koniec warto zwrócić uwagę, ile lat na rynku istnieje firma oferująca oprogramowanie, ponieważ te z długoletnim stażem są gwarantem stabilności i niezbędnego doświadczenia.
Jak wygląda proces zmiany platformy – o czym powinno się pamiętać, kiedy należy to zrobić?
Zmiana platformy sprzedażowej nigdy nie jest łatwą decyzją, a podyktowana jest zazwyczaj dynamicznym rozwojem biznesu, przez co dotychczasowe oprogramowane przestaje być wystarczające. Zdarza się także, że „stare” oprogramowanie sklepowe nie wypełnia swoich zadań na zadowalającym poziomie. Właściciel sklepu, który zmuszony zostaje do przeniesienia sklepu jest przede wszystkim bogatszy w doświadczenia związane ze sprzedażą online, potrafi dokładnie sprecyzować swoje potrzeby i oczekiwana, przez co wybór oprogramowania nie jest już tak trudny, jak w przypadku pierwszego sklepu.
Dokonując przeglądu rozwiązań dostępnych na rynku z pewnością należy zwrócić uwagę na to, czy funkcjonalności dostępne na nowej platformie są w stanie spełnić oczekiwania oraz realizować wszystkie dotychczasowe zadania sklepu. Drugi, bardzo ważny aspekt to możliwości w ramach migracji danych na nowy system: tzn. przeniesienie bazy produktów i klientów, przekierowanie linków oraz ewentualne dodatkowe koszy, jakie operacje te mogą generować. Podobnie w przypadku przeniesienia i wdrożenia szaty graficznej, dostosowanej do funkcjonalności nowego systemu lub zaprojektowania nowej maski graficznej spełniającej oczekiwania właściciela sklepu.