„Body leasing to elastyczna forma zatrudnienia, która pozwala szybko i efektywnie zaspokoić potrzeby kadrowe firmy” – o tym, czym jest body leasing w digital marketingu i jakie są jego zalety, mówi Paweł Sypczuk, CEO firmy BIDads, która wspiera procesy rekrutacyjne w sektorze marketingu cyfrowego.
Paweł Sypczuk
CEO firmy BIDads, która specjalizuje się w body leasingu w obszarze marketingu cyfrowego. Doświadczony menedżer z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży mediowej. Odpowiada za długofalową wizję organizacji i kieruje strategicznym rozwojem BIDads.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Czym jest body leasing w marketingu cyfrowym?
Body leasing to elastyczna forma zatrudnienia, która pozwala szybko i efektywnie zaspokoić potrzeby kadrowe firmy związane z realizacją projektów z zakresu marketingu cyfrowego. W praktyce body leasing polega na wynajmowaniu zewnętrznych specjalistów, którzy zajmują się m.in. SEM, paid social czy też kampaniami programmatic, do pracy przy konkretnym projekcie na określony czas, bez konieczności zatrudniania ich na stałe.
Jakie są główne korzyści dla firm korzystających z body leasingu w marketingu cyfrowym?
Na pierwszym miejscu wymieniłbym elastyczność. Body leasing pozwala firmom na bieżąco dostosowywać liczbę specjalistów pracujących nad konkretnymi projektami bez tworzenia dodatkowych etatów.
Druga zaleta to dostęp do ekspertów o określonych kompetencjach. Zatrudnienie ich na stałe mogłoby być zbyt kosztowne dla firmy lub trudne do zrealizowania w krótkim czasie. W ramach body leasingu my „dostarczamy” specjalistę, a firma może skoncentrować się na swojej głównej działalności i jednocześnie korzystać z usług ekspertów bez konieczności inwestowania w długotrwały proces rekrutacji i szkolenia.
Według raportu „Nowoczesne formy zatrudnienia”, przygotowanego przez agencję Hays Poland, w 2024 r. aż 29% firm zatrudniających pracowników tymczasowych zdecyduje się na taki ruch z uwagi na większą elastyczność w zarządzaniu kosztami zatrudnienia. I to jest kolejna zaleta body leasingu – optymalizacja kosztów operacyjnych, ponieważ firmy płacą jedynie za rzeczywisty czas pracy specjalisty.
Z raportu „Niedobór talentów” ManpowerGroup wynika, że 66% organizacji w Polsce ma trudności w obsadzaniu stanowisk osobami o pożądanych kwalifikacjach. Czy deficyt kompetencji potencjalnych pracowników dotyka również firmy, które rozważają zatrudnienie w formule body leasingu w obszarze digital marketingu?
Pracodawca, który chce zatrudnić w formule body leasingu osobę odpowiedzialną np. za uruchamianie, optymalizację i analizę kampanii reklamowych, potrzebuje specjalisty, którego nie będzie musiał doszkalać przed przystąpieniem do realizacji projektu, trwającego czasami tylko trzy miesiące. W przypadku body leasingu problem deficytu kompetencji rozwiązuje się więc niejako sam. Ciągły rozwój, poszerzanie wiedzy, zdobywanie nowych kompetencji są niezbędne, żeby być atrakcyjnym dla pracodawcy ekspertem „do wynajęcia”. Dla specjalisty już sama praca w takiej formule oznacza możliwość zdobycia cennego doświadczenia, m.in. dzięki realizowaniu projektów dla wielu firm z różnych sektorów.
W naszej bazie, którą cały czas budujemy, mamy zarówno początkujących specjalistów, którzy mogą wspierać podstawowe działania marketingowe, jak i wysoko wykwalifikowanych ekspertów. Dzięki temu możemy elastycznie dostosować zasoby do wymagań projektu, zapewniając klientom dostęp do odpowiednich kompetencji na każdym etapie współpracy.
Jakie są zasady współpracy z klientami, jeśli chodzi o czas trwania projektów i warunki umowy?
Współpraca w ramach body leasingu jest elastyczna i dostosowywana do specyficznych potrzeb każdego klienta. Standardowo oferujemy różne modele:
- Umowy na krótkoterminowe projekty, które trwają zazwyczaj od kilku tygodni do kilku miesięcy. To rozwiązanie idealne dla firm potrzebujących wsparcia w określonym czasie, np. podczas kampanii marketingowych, w okresie wakacyjnym, kiedy pracownicy korzystają z urlopów, lub w sytuacji, gdy pracownik przebywa na zwolnieniu lekarskim i stworzenie dodatkowego etatu nie wchodzi w grę.
- Umowy na średnioterminowe i długoterminowe projekty, które mogą trwać od sześciu miesięcy do roku, a nawet kilku lat. Takie umowy są często stosowane w przypadku bardziej złożonych projektów lub gdy firma potrzebuje stałego zewnętrznego wsparcia.
Jeśli chodzi o warunki umowy, to każda z nich jest indywidualnie negocjowana i dopasowywana do potrzeb klienta. Obejmuje szczegóły odnoszące się do zakresu obowiązków, oczekiwanych wyników, harmonogramu pracy oraz warunków finansowych. Umowy zawierają również klauzule dotyczące ochrony danych i poufności.
Jakie są największe wyzwania związane z body leasingiem w marketingu cyfrowym?
Wyzwania mogą obejmować kilka kluczowych aspektów. Jednym z nich jest znalezienie specjalisty, który nie tylko ma odpowiednią wiedzę i umiejętności, lecz także dobrze wpisuje się w kulturę organizacyjną klienta.
Kolejnym wyzwaniem może być intensywne tempo pracy, z natury rzeczy związane z krótkoterminowymi projektami. Specjaliści muszą więc być w stanie szybko zrozumieć specyfikę projektu i niemal od razu zacząć przy nim pracować.
W przypadku body leasingu problem deficytu kompetencji rozwiązuje się niejako sam. Ciągły rozwój, poszerzanie wiedzy, zdobywanie nowych kompetencji są niezbędne, żeby być atrakcyjnym dla pracodawcy ekspertem „do wynajęcia”. Dla specjalisty już sama praca w takiej formule oznacza możliwość zdobycia cennego doświadczenia, m.in. dzięki realizowaniu projektów dla wielu firm z różnych sektorów
Praca z zewnętrznymi specjalistami wiąże się także z koniecznością zapewnienia ochrony danych i poufności informacji. Klienci muszą mieć pewność, że wszelkie poufne dane i informacje są bezpieczne i odpowiednio chronione. Jako firma cele te osiągamy przez bardzo dokładny proces rekrutacji, stałe monitorowanie pracy specjalistów oraz ścisłą współpracę z klientami.
Na koniec warto dodać, że wyzwaniem nie jest już przekonanie specjalisty do pracy projektowej. Rezygnacja z pracy na etacie dla wielu osób jest dzisiaj świadomym wyborem. Dotyczy to zwłaszcza specjalistów z obszaru marketingu cyfrowego, którzy często pracują zdalnie (zdarza się, że w różnych strefach czasowych) i którym zależy na możliwości dopasowania pracy do własnych preferencji.
Materiał partnera