Według raportu „E-commerce w Polsce" opracowanego przez Gemius, dla ponad 40% ankietowanych motywacją do zrobienia zakupów w internecie jest możliwość wyboru płatności za pobraniem. Coraz więcej z klientów wybierających tę metodę zapłaty decyduje się na finalizację zakupu przy użyciu szybkich płatności BLIK. Wybór takiej opcji nie tylko ułatwia zakupy, lecz także zmienia przyzwyczajenia zakupowe konsumentów.
Wielu klientów – pomimo rozwoju i dostępności różnych metod płatności online – nadal podczas zakupów w internecie wybiera opcję płatności za pobraniem. Decydują się na nią najczęściej klienci, którzy nie znają jeszcze sklepu internetowego i obawiają się płacić za zakupiony towar z góry lub osoby dokonujące zakupu na portalach ogłoszeniowych, które wolą zapłacić dopiero podczas odbioru zamówionego towaru. Z opcji takiej prawdopodobnie korzystają również ci, którzy jeszcze do niedawana – czyli przed pandemią – nie przepadali za robieniem zakupów w internecie i obawiają się o bezpieczeństwo płatności online. Usługa płatności za pobraniem dostępna jest we wszystkich firmach kurierskich i większości sklepów internetowych. Według badania „Koszyk roku 2020″ w 2020 r. – pomimo spadku w zestawieniu z 2019 r. – taką opcję oferowało 88% sklepów internetowych. Za przesyłkę pobraniową klient płaci kurierowi i kwotę tę jeszcze do niedawana najczęściej uiszczał w gotówce. Powodem był brak możliwości korzystania z udogodnień technologicznych, takich jak szybkie płatności.
Największą barierę w rozwoju szybkich płatności przy wyborze opcji „płatność za pobraniem” stanowił fakt, że kurierzy nie byli wyposażeni w terminale umożliwiające finalizację transakcji właśnie w takiej formie. Na potrzebę rynku odpowiedział Tpay, który wraz z partnerami, stworzył rozwiązanie umożliwiające przyjmowanie przez kurierów szybkich płatności BLIK bez konieczności posiadania dodatkowego terminala, a wykorzystując natywne urządzenia mobilne.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Płatność BLIK przy wyborze opcji „płatność za pobraniem” to coraz częściej wybierana metoda płatności, która nie tylko ułatwia zakupy, lecz także zmienia przyzwyczajenia zakupowe konsumentów. Udogodnienie to nabrało szczególnego znaczenia w okresie pandemii, kiedy na pierwszy plan wysunęły się zasady bezpieczeństwa w kontaktach międzyludzkich i obawy przed rozprzestrzenianiem się wirusa na banknotach. Finalizacja gotówkowa w tym okresie zaczęła więc stwarzać poważną barierę zakupową.
BLIK – najczęściej wybierana i najbardziej preferowana metoda płatności
Płatność BLIKIEM polega na podaniu 6-cyfrowego kodu, który generuje się w aplikacji bankowej. Klient wybierając tę metodę płatności nie musi logować się do swojego banku – jak ma to miejsce w przypadku przelewu online. Nie musi także wypełniać danych, które są niezbędne do dokonania płatności podczas realizacji przelewu tradycyjnego.
BLIKA – cenionego przez użytkowników za wygodę, szybkość oraz bezpieczeństwo transakcji – wybiera jako metodę płatności coraz więcej osób. Według badań przeprowadzonych przez Polski Standard Płatności w lutym 2021 r., w czwartym kwartale 2020 r. aż 105,5 mln transakcji wykonanych BLIKIEM stanowiły zakupy w e-commerce. To dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Aż 71% ankietowanych, którzy przynajmniej raz skorzystali z BLIKA – według badań przeprowadzonych przez SW Research wspólnie z Tpay – uznało tę metodę za swoją ulubioną.
Płatność BLIKIEM najczęściej wybierają osoby z przedziałów wiekowych 18-24, 25-34 oraz 35-44. Jedyną grupą, u której jak na razie płatność BLIKIEM „przegrywa” z płatnością kartą, przelewem tradycyjnym oraz pay-by-link są osoby powyżej 55. roku życia. Nadal jednak w tej grupie ponad połowa badanych internatów korzysta z tej metody płatności.
Płatność BLIK u kurierów InPost i GSL
Rozwiązanie płatność za pobraniem BLIK oferują obecnie dwie firmy kurierskie – InPost oraz GSL. Kurierzy InPostu jeszcze kilka lat temu mieli możliwość przyjmowania płatności bezgotówkowych za pośrednictwem specjalnej aplikacji na smartfony. Dzięki współpracy Polskiego Standardu Płatności oraz operatora płatności Tpay.com, dzisiaj mogą także przyjmować płatności za pobraniem dokonywane przy użyciu szybkich płatności BLIK. Płatność BLIKIEM u kurierów InPostu realizowana jest bezpośrednio w aplikacji kurierskiej MobiCourier, dostarczonej przez OpenNet.pl we współpracy z Tpay, na urządzenia mobilne firmy Zebra Technologies. Drugą firmą kurierską, która oferuje finalizację zakupu w formie bezgotówkowej i bezdotykowej jest GSL. W praktyce wygląda to tak, że w momencie dostarczenia przesyłki z opcją płatności za pobraniem i wybraniu przez odbiorcę rozliczenia BLIK, kurier wprowadza kod BLIK podany przez klienta, a następnie czeka na potwierdzenie przez niego transakcji w jego aplikacji bankowej.
Dzisiaj, kiedy na znaczeniu zyskuje bezpieczeństwo płatności rozumiane nie tylko jako rozliczenie środków za zakup, ale i sam moment płacenia, płatność za pobraniem BLIK stała się dużym ułatwieniem nie tylko dla klientów, którzy mogą za swoje zakupy płacić szybko, prosto i bezpiecznie, lecz także dla kurierów, którzy nie muszą już nosić przy sobie terminali pos.
Materiał powstał przy współpracy z Tpay