Konsumenci oczekują dzisiaj jak największej wygody. Odpowiedzią na ich oczekiwania jest innowacyjna metoda płatności w e-commerce, która wykorzystuje bezpieczne płatności BLIKIEM oraz rozwiązania czatbotowe, umożliwiające rozliczenie płatności w komunikatorze.
Porzucony koszyk to zmora każdego właściciela sklepu internetowego. Jednym z najczęstszych powodów braku finalizacji zakupu jest zbyt skomplikowany proces zakupowy. Tymczasem konsumenci oczekują dzisiaj jak największej wygody, w tym m.in. skracania procesów płatności, przy jednoczesnym zachowaniu stuprocentowego bezpieczeństwa.
Odpowiedzią na ich oczekiwania jest innowacyjna metoda płatności w e-commerce, która wykorzystuje bezpieczne płatności BLIKIEM oraz rozwiązania czatbotowe, umożliwiające finalizację płatności w komunikatorze. Twórcami tego pierwszego w Polsce rozwiązania są: operator płatności Tpay (produkt Krajowego Integratora Płatności) oraz KODA, dostawca systemu operacyjnego do automatyzacji komunikacji.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zrób zakupy w trakcie rozmowy z… botem
Firmy wykorzystują dzisiaj narzędzia symulujące zachowanie żywego człowieka do przekazywania klientom informacji na temat produktu oraz do budowania zaangażowania wokół marki. Ideą nowego rozwiązania jest rozszerzenie funkcji bota o możliwość dokonania zakupów podczas rozmowy z nim. Z takiego sposobu zakupów może skorzystać każdy, dla kogo komunikatory są naturalnym sposobem przekazywania informacji.
Dzięki nowemu rozwiązaniu użytkownik, po obejrzeniu produktu bezpośrednio w czatbocie, może dokonać zakupu w dowolnej chwili i przejść przez cały proces płatności podczas rozmowy z botem w komunikatorze (np. w Messengerze). Ta nowa metoda płatności skraca nie tylko ścieżkę zakupową, lecz sprawia także, że sam proces zakupu jest dla użytkownika o wiele wygodniejszy i co ważne, intuicyjny.
– Ideą rozwiązania jest, aby konsument mógł dokonać zakupu w trakcie rozmowy z botem. Dziś firmy używają takich narzędzi do przekazywania użytkownikom informacji i budowania zaangażowania wokół marki. Dzięki rozwiązaniu od Tpay i KODA klient przeglądając asortyment w chatbocie będzie mógł w dowolnej chwili dokonać zakupu, bez konieczności przechodzenia do sklepu online marki, czy szukania produktu w marketplacach – komentuje Mateusz Wachowski, Key Account Manager w Tpay.
Umożliwienie klientom dokonywania płatności w komunikatorze jest szansą na rozwój zupełnie nowego sposobu robienia zakupów. Dodatkowo, włączenie szybkich płatności online do komunikatorów otworzy kolejny, duży kanał sprzedaży dla całego polskiego e-commerce
Jak działa płatność w czatbotach?
System firmy KODA, oparty na natural language processing (NLP), sprawia, że użytkownik rozmawiając z botem może dokonać zakupu szybko i sprawnie. Możliwości takie daje konwencja rozmowy z konsultantem, jaką oferuje czatbot – klient czuje się dokładnie tak, jakby był obsługiwany przez sprzedawcę podczas tradycyjnych zakupów w sklepie stacjonarnym.
Stworzenie prostego i intuicyjnego w użytkowaniu rozwiązania było możliwe dzięki temu, że firma KODA ma własny – rozwijany od ponad pięciu lat – system do automatyzowania komunikacji i tworzenia czatbotów i voicebotów. Sam czatbot nie gwarantuje jednak możliwości wykonania transakcji. Tu pałeczkę przejęła spółka Tpay, która wdrożyła w nim szybkie płatności BLIK, dopełniając cały proces i umożliwiając klientom zrobienie zakupów, bez konieczności wychodzenia z komunikatora.
Marta Kwiatkowska, marketing specialist w Tpay, rozmawia z Mariuszem Pełechatym, CEO KODA, dostawcą systemu operacyjnego do automatyzacji komunikacji
Wirtualny asystent został skonfigurowany tak, aby mógł obsługiwać płatności BLIKIEM, który jest aktualnie najczęściej wybieraną i najbardziej preferowaną metodą płatności w Polsce. Swoją prostotą działania i bezpieczeństwem wpisuje się więc zarówno w charakter płatności w komunikatorach, jak i w oczekiwania konsumentów.
Docelowo firma Tpay myśli o wykorzystaniu tego rozwiązania nie tylko w odniesieniu do klasycznych zakupów w sieci, lecz także do wszystkich transakcji możliwych do zrealizowania z wykorzystaniem BLIK, np. do przekazania darowizny na szczytny cel czy zapłacie za rachunek telefoniczny.
Myszojeleń – pierwsza polska marka, która wdrożyła rozwiązanie płatności w Messengerze
Pierwszym partnerem, który wdrożył płatności w Messengerze jest marka Myszojeleń. Wspólnie z marką Kubota stworzyła ona kolekcję klapków i ekotoreb pod szyldem „Złote (a skromne)”, którą użytkownicy mogą kupić za pośrednictwem rozmowy z botem.
Jak to działa? Każdemu klientowi, który napisze wiadomość o dowolnej treści do sprzedawcy na portalu społecznościowym, bot automatycznie proponuje zakup produktu. „Kup Kuboty przez Messengera albo zadaj nam pytanie – pomożemy!” – brzmi komunikat po otwarciu Messengera na fanpage’u marki Myszojeleń. Podczas rozmowy bot zadaje pytania dotyczące szczegółów realizacji zamówienia – rozmiaru klapków oraz formy dostawy. Kolejnym krokiem jest dokonanie płatności BLIKIEM. Klient – pozostając cały czas w Messengerze – podaje botowi wygenerowany kod BLIK, a następnie potwierdza go w swojej aplikacji mobilnej. Cały proces zakupu nie różni się niczym od rozmowy w tradycyjnym sklepie. Z jedną małą różnicą – tutaj wszystko odbywa się wyłącznie online.
Przyszłość płatności w czatbotach
Płatności BLIKIEM testowo zostały wprowadzone w Messengerze. Cały koncept dotyczy jednak wszystkich komunikatorów, w których można uruchomić czatbota. Docelowo system płatności mobilnych ma więc być dostępny nie tylko w komunikatorze stworzonym przez Facebooka, ale także np. w mobilnej aplikacji WhatsApp oraz bezpośrednio na stronach e-sklepów.
Tpay i KODA mają również w planach wprowadzenie kolejnych funkcji, dzięki którym proces transakcji stanie się jeszcze bardziej przyjazny dla użytkownika. Jednym z takich rozwiązań będą płatności głosowe, które zastąpią konieczność wpisywania poleceń oraz kodu BLIK. Czynności te zostaną zastąpione rozmową z botem – finalizowanie transakcji będzie polegało na przedyktowaniu botowi kodu płatności.
Wprowadzenie płatności głosowych to jednak nieco dalsza przyszłość. Na etapie testowym firmy Tpay i KODA skupiają się na udoskonaleniu produktu i jak najszybszym wdrożeniu płatności w komunikatorach na większą skalę.
Materiał powstał przy współpracy z Tpay.