Najczęściej podczas kontaktu z agencją SEO klient staje przed trudnym zadaniem: oceną zaproponowanych fraz kluczowych, na które będzie pozycjonowana strona www.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie są zalety i wady różnych rodzajów fraz kluczowych,
- czym kierować się przy wyborze fraz kluczowych,
- jakich narzędzi użyć do doboru i oceny fraz,
- w jaki sposób monitorować ruch SEO.
Właściciele stron internetowych jako frazy kluczowe, które powinny być brane pod uwagę w trakcie tworzenia ofert, podają agencji zazwyczaj te najbardziej ogólne. Czyli takie, które finalnie – nawet po osiągnięciu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania – nie przynoszą pożądanych efektów w postaci konwersji na stronie.
Istnieje wiele sposobów wpisania przez użytkownika danego hasła do wyszukiwarki. Ale jak wybrać najlepsze frazy dla naszej kampanii SEO? Które będą najbardziej efektywne? Frazy kluczowe można podzielić na następujące grupy:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- ogólne – określające ogólną grupę usług czy produktów, jaką wyszukujemy, mają największą liczbę wyszukiwań;
- szczegółowe – precyzyjniej opisujące wyszukiwaną przez nas rzecz;
- niszowe (zwane też long tail) – frazy, które nie są zbyt często wyszukiwane, ale bardzo precyzyjnie określają nasze wyszukiwanie;
- lokalizacyjne – wskazujące na jakim obszarze poszukiwane są produkty lub usługi;
- brandowe – posiadające w sobie nazwę firmy lub marki.
[opis]Przykłady fraz kluczowych[/opis][zrodlo]Google AdWords – Keyword Planner[/zrodlo]
Najczęściej frazy ogólne nie powinny być rekomendowane w procesie pozycjonowania ze względu na najczęściej ich niewielkie dopasowanie do świadczonych usług oraz nikłe szanse na pojawienie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania ze względu na bardzo dużą konkurencyjność (liczbę zaindeksowanych stron).
Frazy szczegółowe są zdecydowanie lepszym wyborem ze względu na precyzję oraz mniejszą konkurencyjność w stosunku do ogólnych. Frazy lokalizacyjne są idealnym rozwiązaniem w przypadku usług i produktów oferowanych lokalnie.
Frazy niszowe nie sprowadzają dużego ruchu na stronę, ale dzięki udzielaniu bardzo precyzyjnej odpowiedzi na zapytanie charakteryzują się wyższą konwersyjnością.
Ostatnia grupa, frazy brandowe, charakteryzuje się wolumenem wyszukiwań zależnym od popularności firmy lub marki oraz najwyższą konwersją. W procesie pozycjonowania powinny zostać użyte w przypadku, gdy w wynikach wyszukiwania dana strona pojawia się niżej niż na topowej pozycji.
Obecnie codziennie powstają nowe strony internetowe walczące o najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Zazwyczaj jednak tylko największe firmy, mające duże witryny z długą historią istnienia w sieci, są w stanie osiągnąć pozycje na pierwszej stronie wyników wyszukiwania na najbardziej ogólne frazy.
Co powinien zatem zrobić właściciel mniejszego serwisu? Rozwiązaniem jest zainwestowanie w zwiększenie widoczności witryny na frazy zawierające lokalizację czy też dotyczące konkretnych nazw oferowanych usług lub produktów. Może to sprowadzić dużą liczbę nowych użytkowników do serwisu, jednocześnie zwiększając potencjał sprzedaży usług i produktów.
Użytkownicy każdego dnia wpisują do wyszukiwarki miliony zapytań. Dobierając frazy odpowiednie dla swojego biznesu, warto wziąć pod uwagę jedną rzecz. Mianowicie szukając np. dentysty, najczęściej wpisujemy w wyszukiwarkę także miasto, w jakim dany gabinet miałby się znajdować. Jeśli szukamy nowego laptopa, to nie wpisujemy słowa „laptop”, ale np. „laptop do gier” lub dodajemy nazwę marki, która nas interesuje. Jak więc widać, wprowadzając bardziej szczegółowe hasła, zawężamy wyniki naszych poszukiwań. Oczywiście zdarzają się usługi tak niszowe, że nie ma potrzeby posługiwania się szczegółowymi frazami, jak chociażby w przypadku firm zajmujących się konwojowaniem.
[opis]Liczba wyszukiwań niszowych fraz[/opis][zrodlo]Google AdWords – Keyword Planner[/zrodlo]
Podczas podejmowania decyzji o wyborze frazy należy zwrócić uwagę na to, aby była ona popularna – często wyszukiwana przez internautów. Najczęściej różnice w wyszukiwaniach występują przy frazach mających polskie znaki, o których użyciu zapominamy. Ponadto frazy takie jak np. „reklama” i „reklamy” czy też „reklama warszawa” i „warszawa reklama” nie są dla wyszukiwarki tym samym zapytaniem.
[opis]Liczba wyszukiwań fraz ze zmienionym szykiem[/opis][zrodlo]Google AdWords – Keyword Planner[/zrodlo]
Dużą różnicą jest zmiana jednej litery czy też brak polskiego znaku, a także kolejność użytych słów we frazie kluczowej. Różnice te mogą oznaczać znaczne zmiany w liczbie wyszukiwań. Osiągnięcie wysokich pozycji na frazy niemające wielu wyszukiwań nie przyniesie nam korzyści w postaci zwiększenia ruchu na stronie czy sprzedaży.
[opis]Wyszukiwania frazy uwzględniającej polskie znaki i napisanej błędnie[/opis][zrodlo]Google AdWords – Keyword Planner[/zrodlo]
Frazy mogą ponadto podlegać trendom sezonowym, na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas ich analizy i doboru. Często popełnianym błędem jest rozpoczynanie pozycjonowania fraz sezonowych w trakcie sezonu. Takie frazy należy pozycjonować cały rok, pamiętając, że wyników nie da się uzyskać z dnia na dzień. Część fraz traci również na popularności wraz ze starzeniem się produktu. Należy więc monitorować ruch pochodzący z fraz i reagować na ich „wymieranie” oraz zastępowanie ich nowymi.
Jak zweryfikować, czy proponowane do pozycjonowania frazy kluczowe rzeczywiście przyniosą efekty przed rozpoczęciem pozycjonowania? Wybierając je, zwróćmy przede wszystkim uwagę, czy w danej postaci są one rzeczywiście wyszukiwane przez użytkowników. Pomocny jest w tym przypadku planer słów kluczowych Google AdWords. Narzędzie poda przybliżoną średnią miesięczną liczbę wyszukiwań oraz zaproponuje alternatywne frazy kluczowe. Kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, jest konkurencyjność – wskazuje ona, ile stron jest zaindeksowanych w wyszukiwarce na daną frazę. Innymi słowy, jest to liczba stron, które należy wyprzedzić, aby znaleźć się na czołowej pozycji. Im większa konkurencyjność, tym trudniejsza do wypozycjonowania jest dana fraza.
[opis]Konkurencyjność frazy w wyszukiwarce Google[/opis][zrodlo]Google.com[/zrodlo]
Jeśli oczekujemy dość szybkich efektów działań SEO, optymalizacja strony oraz użycie fraz charakteryzujących się niską konkurencyjnością z dużym prawdopodobieństwem przełoży się na szybkie osiągnięcie pozycji w top 10 wyników wyszukiwania. Ale przy wysokiej konkurencyjności trzeba się liczyć z dłuższym oczekiwaniem na efekty. Frazy takie są bowiem zaliczane do trudnych i bez rozbudowanej struktury strony i jej treści oraz odpowiedniej optymalizacji nie uda się osiągnąć wysokich wyników.
Kluczowa dla pozycjonowania jest wspomniana już optymalizacja strony internetowej, czyli dostosowanie witryny do fraz, jakie zostaną użyte w kampanii, oraz eliminacja barier poprawnej indeksacji przez roboty wyszukiwarki. Wybrana fraza musi się znajdować w treści strony, w przeciwnym razie nie uda się uzyskać pożądanych efektów.
Jeśli chcielibyśmy sami spróbować dobrać frazy, w dość łatwy sposób pozwala na to Semstorm – narzędzie, dzięki któremu możemy zarówno sprawdzić, na jakie frazy wyświetla się nasza strona, jak i serwisy naszych konkurentów. Pozwoli to nam przeanalizować, nad jakimi frazami powinniśmy zacząć pracować.
Po rozpoczęciu kampanii efekty w postaci liczby odwiedzin z pozycjonowanych fraz można obserwować dzięki narzędziu Google Webmaster Tools, którego obowiązkowo powinien używać każdy właściciel strony www. Więcej informacji, w tym konwersję, można przeanalizować dzięki narzędziu Google Analytics. Niestety w wyniku sukcesywnie rosnącego odsetka ukrywanych przez Google fraz kluczowych pod postacią „not provided” precyzyjna ocena fraz jest wręcz niemożliwa. Analizę obecnie można dokonać na poziomie kanału (ruchu organicznego z wyszukiwarek) ograniczonego do pozycjonowanych stron docelowych.
Wybierając frazy kluczowe dla swojej kampanii SEO warto pamiętać, że:
- należy dobierać frazy wyłącznie związane z oferowanymi produktami/usługami;
- niewyszukiwane frazy nie przyniosą pożądanych efektów;
- w przypadku bardzo silnej konkurencji należy skupić się na frazach bardziej szczegółowych;
- im bardziej niszowe są usługi czy produkty, tym większa jest potrzeba zastosowania fraz ogólnych dotyczących danej branży;
- w przypadku działalności ograniczonej terytorialnie należy skupić się na frazach zawierających lokalizację;
- należy pozycjonować się na frazy poprawne pod kątem ortografii;
- rotowanie słów w obrębie frazy tworzy nową frazę kluczową.
Efektywność dobrze prowadzonej kampanii SEO zależy w głównej mierze od wybranych fraz kluczowych, dzięki którym strona zaistnieje w wynikach wyszukiwania. Należy więc monitorować je przez cały okres pozycjonowania oraz reagować na pojawiające się zmiany.
[kreska]Warto doczytać:
1. Wyświetlanie propozycji słów kluczowych i prognoz ruchu przy pomocy Google Keyword Planner.
2. Jak prawidłowo dobierać słowa kluczowe – poradnik.
3. Monitorowanie pozycji i ruchu z fraz kluczowych.
4. Zapytania, pozycje i liczba wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania w narzędziu Google Webmaster Tools.