Czy wiesz, że ponad 57% badanych profesjonalistów marketingu i sprzedaży B2B zwiększyło liczbę działań online w czasie pandemii, a jednocześnie tylko 7% organizacji ma spisaną i wdrożoną strategię content marketingową? Poznaj wyniki badania „Stan marketingu B2B 2021”.
Jako marketerzy chcemy bazować w naszej pracy na danych. Tylko czy dane zbierane przez światowych gigantów i siłą rzeczy prezentujące perspektywę regionalną lub największych światowych gospodarek są adekwatne dla osób, które na ich podstawie mają podejmować decyzje lub rekomendować konkretne inwestycje na polskim rynku?
Łukasz Kosuniak, Justyna Kosuniak i Katarzyna Matuszewska-Jagiełło postanowili znaleźć odpowiedzi m.in. na pytania:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- Jak pandemia wpłynęła na obszar marketingu w Polsce?
- Z jakimi wyzwaniami radzą sobie inni marketerzy?
- W jaki sposób planują działania marketingowe i mierzą ich efektywność?
- Jak pozyskują informacje o klientach?
- Czy z jakich narzędzi korzystają w swojej codziennej pracy?
Obejrzyj nagranie webinaru z podsumowaniem badania „Stan marketingu B2B 2021” i pobierz pełen raport: businessmarketer.pl/stan-marketingu-b2b
Badanie obejmowało 6 obszarów
- Strategia i planowanie działań marketingowych
- Wiedza o klientach
- Content marketing
- Zarządzanie zespołem
- Narzędzia wykorzystywane przez marketerów
- Social selling
Strategia i planowanie działań marketingowych
31,58% badanych wskazało, że wydatki na działania marketingowe wynoszą mniej niż 2% przychodu, natomiast 25,36% stwierdziło, że jest to przedział między 2 a 5% przychodu. Blisko 10% respondentów wskazało, że procent ten kształtuje się na poziomie między 6 a 10%. Prawie 27% osób biorących udział w badaniu stwierdziła, że nie wie jaki procent przychodów ich firma przeznacza na marketing.
Z czego rozliczany jest dział marketingu? 43,06% badanych wskazało na generowanie leadów dla działu sprzedaży, natomiast ponad 30% osób wymieniło liczbę wykonanych działań jak kampanie, konferencje czy spotkania.
Produkcja treści, np. liczba e-booków, webinarów, artykułów zostały wymienione na trzecim miejscu przez około 29% pytanych osób, a tuż za podium znalazła się rozpoznawalność marki (28,71%).
Ponad 12% badanych nie wie z czego rozliczany jest dział marketingu.
Wiedza o klientach
Prawie 60% respondentów wskazało, że ich klienci szukają informacji na ich firmowej stronie internetowej. Dla połowy badanych (50,24%) to bezpośredni kontakt z firmą stanowi źródło wiedzy klientów na temat oferty.
Ponad połowa badanych (60,70%) stwierdziła, że informacje o tym, skąd trafiają do nich klienci czerpią z analizy ruchu na stronie internetowej. 47,37% ankietowanych wprost pyta swoich klientów, w jaki sposób się o nich dowiedziała. Prawie 30% respondentów uzyskuje te informacje dzięki systemom, które śledzą leady i kontakty.
Na pytanie w jaki sposób respondenci pozyskują informacje na temat potrzeb i preferencji zakupowych klientów, ponad połowa z nich (60,77%) stwierdziła, że te informacje otrzymuje od przedstawicieli handlowych. Nieco mniej ankietowanych (57,42%) prowadzi bezpośrednie rozmowy z klientami o ich potrzebach.
W dalszej kolejności jako źródło pozyskiwania informacji o klientach respondenci wskazali badanie satysfakcji klientów (31,58%) oraz dział obsługi klienta (31,10%). Jako ostatnia wymieniona została analiza wzmianek w internecie (10,05%). Blisko 12% badanych stwierdziło, że nie zbiera regularnie tego rodzaju informacji.
Content marketing
26% badanych wskazało, że w ich organizacjach jest zatrudniony content manager i to w pełnym wymiarze czasu pracy.
Czy w organizacjach jest spisana i wdrożona strategia content marketingowa (CM)? 7% respondentów odpowiedziało twierdząco na to pytanie, zaś 33,49% badanych wskazała, że strategia content marketingowa jest częścią strategii marketingowej. 40% osób stwierdziło, że nie ma spisanej strategii CM, z czego 20% z nich zamierza ją opracować. Blisko 13% ankietowanych stwierdziło, że strategia contentowa jest „w głowie” szefa działu marketingu.
Blisko 60% badanych mierzy efektywność realizowanych działań content marketingowych sprawdzając ruch na stronie internetowej.
Zarządzanie zespołem
Ponad połowa (55,50%) badanych stwierdziła, że planuje inwestować w kompetencje w obszarze content marketingu, natomiast 44,02% osób wymieniło obszar budowanie marki. W równym stopniu respondenci planują podnosić swoje kwalifikacje w obszarze analityki (38,76%) oraz social media marketingu (38,28%). Na obszar social selling wskazało 30,14% osób.
Co jest najtrudniejsze w budowaniu i zarządzaniu zespołem marketingu B2B? Dla nieco ponad 38% badanych wyzwanie stanowi brak budżetu na zatrudnienie odpowiednich specjalistów. Dla 37,80% respondentów najtrudniejsze jest także znalezienie odpowiedniego kandydata. 26,79% badanych wymieniło brak wiedzy o budowaniu zespołu marketingu B2B. Prawie 14% badanych nie zna odpowiedzi na zadane pytanie.
Narzędzia wykorzystywane przez marketerów
Respondenci wskazali, że najczęściej używanym przez nich narzędziem jest Google Analytics (blisko 78%). Na drugim miejscu znalazły się narzędzia ułatwiające tworzenie treści typu Canva czy PowerPoint (ponad 72%).
Na kolejnych miejscach pojawiły się:
- narzędzia do współpracy w zespole (67,46%),
- e-mail marketing (66,03%),
- narzędzia do zarządzania projektami i zadaniami (51,67%).
Ponad 38% respondentów stwierdziło, że korzysta z systemów marketing automation, zaś 17,22% nie korzysta, ale zamierza.
Dla ponad 20% pytanych osób największą przeszkodą do wdrożenia systemu marketing automation jest brak kompetencji. Ponad 19% badanych stwierdziło, że ma trudności w przekonaniu zarządu do takiej inwestycji. 19,14% ankietowanych odpowiedziało, że ich organizacja jest za mała dla tego typu wdrożenia. 11,48% badanych nie wie, jak wykorzystać ten system w swojej firmie.
Social selling
Aż 58,37% respondentów odpowiedziało, że angażuje handlowców do aktywności i pozyskiwania kontaktów w sieciach społecznościowych, natomiast 9,57% nie zamierza tego robić. 13,40% badanych nie współpracuje z przedstawicielami handlowymi w ramach działań social sellingowych, ale zamierza to robić w przyszłości. 15,31% rozważa takie zaangażowanie.
Obejrzyj nagranie webinaru z podsumowaniem badania „Stan marketingu B2B 2021” i pobierz pełen raport: businessmarketer.pl/stan-marketingu-b2b
Marketer+ jest patronem medialnym badania
Chcesz dowiedzieć się więcej o skutecznym marketingu B2B w internecie? Sięgnij po promocyjne pakiety specjalne M+. Dostawa gratis!