Chiński Nowy Rok ogłoszony rokiem królika. Jak reagują na to marki? Do kogo uśmiecha się Krzysztof Ibisz? Co może spowodować kryzys w marce, a właściwie, jakie są trzy główne zagrożenia w dobie internetu? Wszystko dziś w prasówce. Zapraszamy.
„Uśmiech proszę” prosi Krzysztof Ibisz
Znany (i z reguły lubiany) polski celebryta Krzysztof Ibisz kojarzy się z nienagannym wyglądem i tym, że z roku co rok „wygląda coraz młodziej”. Elementem jego wizytówki są też śnieżnobiałe zęby. Zauwazyła i wykorzystała to w komunikacji marka pasty do zębów ON, tworząc tym samym prawdopodobnie najlepszy spot tego miesiąca. Firma stworzyła teledysk z dedykowanym utworem wykonanym przez celebrytę „Uśmiech proszę”. Całość utrzymana w trendującym klimacie anti-designu.
Kris i Kendall Jenner w reklamie Uber Eats
W zeszłym roku viralem stał się fragment odcinka Keeping Up With Kardashians, w którym Kendall Jenner (modelka i influencerka) niezbyt sprawnie kroi ogórka, przekonując mamę, że może sama przygotować swoje jedzenie. Trendujący materiał widzimy ponownie w kampanii „Zamów cokolwiek” australijskiego Uber Eats. W spocie marka pokazuje, że Uber jest w stanie dotarczyć prawie wszystko.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
RTM: Chiński rok królika
Ogłoszenie chińskiego Nowego Roku i towarzyszącemu mu zwierzęcia od kilku lat przyjęło się w komunikacji marek, a nawet tworzenia dedykowanych produktów i linii pod tzw. zwierzę roku. Jak sytuacja wygląda przy Roku Królika?
Moschino we współpracy z firmą Warner Bros w swojej najnowszej kolekcji wykorzystał uwielbianą przez miliony postać Królika Bugsa. 23 elementy limitowanej kolekcji w różny sposób wykorzystują bohatera kreskówek, utrzymując całość w zabawnym stylu Moschino.
Tommy Hilfiger wprowadził kapsułową kolekcję 50 sztuk odzieży męskiej i damskiej, gdzie główną została kultowa króliczka Miffy. Bohaterka książeczek dla dzieci powołana do życia w 1955 roku przez niderlandzkiego pisarza i ilustratora Dicka Bruna.
Burberry również postanowiło wykorzystać królicze elementy. Marka stworzyła odzież inspirowaną królikami (tu bez nawiązań popkulturowych). Postać królika Burberry zdobi produkty w postaci nadruków na sukienkach, koszulkach czy bluzach oraz z wariacją na temat swojego logo przekształcając „TB” (Thomasa Burberry) w parę króliczych uszu.
House of Asia, marka oferująca produkty kuchni azjatyckiej podeszła do tematu w przewrotny sposób łącząc Nowy Rok z horoskopami. Z okazji Króliczego roku na swojej stronie internetowej firma przygotowała dedykowany horoskop dla każdego znaku zodiaku – plot twist, każdy zwieńczając wybranym ze swojego bloga przepisem, do którego przygotowania rekomendowane są produkty marki.
Kryzysometr ostrzega przed zagrożeniami kryzysowymi w sieci
Kryzysometr, czyli badanie corocznie realizowane przez warszawską agencję public relations Alert Media Communications. Top trzy zagrożeń dla firm, instytucji i VIP-ów w 2023 roku w sieci stanowić będą: fake newsy, fale negatywnych komentarzy i trolling.
- 51% wytypowuje na pierwsze miejsce kryzysów fake newsy (utrzymujące się niechlubnie na podium kolejny rok)
- 45% respondentów typuje fale negatywnych komentarzy lub opinii użytkowników i konsumentów
- 32% respondentów wskazało, że w 2023 roku źródłem problemów wizerunkowych organizacji będą właśnie kryzysy, które wybuchają w sieci, z czego 47% odpowiedzi udzielili Dyrektorowie i Dyrektorki komunikacji, wskazując je jako drugie największe źródło kryzysów wizerunkowych (47%) – po problemach ekonomicznych wynikających z inflacji, a przed polityką
- 31% ankietowanych jako kryzysogenne źródło wskazuje trolling
- mniej osób niż roku temu niepokoi się wyciekiem danych (spadek z 39% na 25%) i hejt (23% na 21%)
O zagrożeniach w sieci związanych z dezinformacją przeczytacie w wywiadzie z Profesorem Dariuszem Jemielniakiem w naszym Trendbooku Marketera.
Żabka wchodzi do gamingu – poznajcie grę Żabu
Żabu to dedykowna aplikacja, w której klient może spersonalizować własnego żabiego bohatera, a później (jak w Tamagotchi), opiekować się nim. Gra polega na hodowli i regularnej opiece nad stworzoną przez siebie postacią, by ją ukończyć należy przejść 100 poziomów, a robiąc zakupy w sklepach sieci otrzymać dodatkowe punkty – za każdą wydaną złotówkę – 5 much, które są ulubionym przysmakiem Żabu i gwarantują mu przeżycie. Po każdych 10 poziomach na konsumenta czeka niespodzianka (skrzynki z nagrodami, zawierające darmowe żappsy, produkty czy zniżki na zakupy).
Opracowanie gry poprzedziły badania, według których 85% respondentów wybrało wdrożenie gry, jako nowej funkcjonalności aplikacji. Żabu ma być dostępna dla wszystkich użytkowników aplikacji Żappka po fazie testowej. Na razie do sprawdzenia gry zaproszone zostało 9000 użytkowników, którzy zgłosili się przez formularz dostępny na stronie firmy. Za koncepcję kreatywną i współtworzenie gry Żabu odpowiada agencja 180heartbeats + JUNG v. MATT, partnerami technologicznymi projektu są: Future Mind, Synerise i Netguru.
„Working with Cancer” – inicjatywa Fundacji Publicis
Fundacja Publicis we współpracy ze Światowym Forum Ekonomicznym. uruchamia międzybranżową koalicję, której celem jest likwidacja stygmatyzacji pracowników chorych na raka. Według danych Fundacji 50% chorych na raka boi się powiedzieć pracodawcy o swojej diagnozie, mimo że 92% czuje, że wsparcie w pracy pozytywnie wpływa na ich zdrowie.
Firmy przyłączające się do inicjatywy zobowiązują się do budowania otwartej, wspierającej i sprzyjającej powrotowi do zdrowia kultury pracy oraz zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom dotkniętych nowotworem przez co najmniej rok, ale również zapewnienie niezbędnego wsparcia zawodowego tym, którzy w najbliższej rodzinie pełnią rolę głównych opiekunów osób chorych na raka.
Zaproszenie do inicjatywy skierowane zostało do wszystkich firm na świecie, które mogą podpisać zobowiązanie na stronie workingwithcancerpledge.com, przedstawiając jednocześnie własne deklaracje wobec pracowników chorych na raka.
Autobus Chippendails wyjechał na ulice Warszawy
Darmowy środek transportu w stolicy! Do 31 codziennie (z wyjątkiem 18 i 25 stycznia) w godzinach 16:00-23:00 na stałej trasie od Placu Zawiszy przez m.in. Norblin, Nowy Świat, Centrum aż do Placu Wilsona jeździł będzie autobus, którego wnętrze nawiązuje do tematyki osadzonego w latach 80. serialu true crime Disney+ pt. „Witamy w Chippendales”. W stylizowanym wnętrzu pasażerowie będą mogli poczuć się jak w amerykańskim klubie lat 80. – pełnym muzyki, świateł oraz neonów.
Ranking osobowości polskiego LinkedIn ogłoszony – kto znalazł się w czołówce?
Linfluencers to ranking osobowości polskiego LinkedIna, bazujący na danych przeanalizowanych w listopadzie i grudniu 2022. Na ich podstawie organizatorzy rankingu wraz z 6-osobowa Kapitułą wyłonili twórców, którzy mają największy wpływ na społeczność LinkedIna. Finalistów podzielono na trzy grupy: eksperci z importu, liderzy z LinkedIna i mistrzowie wideo.
Medium wciąż jest nienasycone, a potencjał ma wielki, zwłaszcza w Polsce. Pomimo 5 milionów użytkowników udział osób aktywnych zawodowo nie jest u nas jakiś oszałamiający. Stanowi 29%, czyli dużo mniej niż np. w Wielkiej Brytanii, gdzie jest to aż 35 milionów osób, co stanowi ponad 50% CAŁEJ populacji. – mówi pomysłodawczyni rankingu, Barbara Krysztofczyk, szefowa agencji Krystal Point.
Kogo znajedziemy na podium kategorii wymienionych kategorii?
Eksperci z importu: Maciej Kawecki, Szymon Szczęśniak i Rafał Brzoska.
Liderzy z Linkedina: Karol Bączkowski, Marcin Malec i Marcin Fidler.
Mistrzowie wideo: Szymon Szczęśniak, Sylwia Królikowska i Tomasz Kammel.
Raport: Nielsen po raz pierwszy z The Gauge w Polsce. Jak streamingują Polacy?
Według najnowszych danych The Gauge: Poland od firmy badawczej Nielsen, w Polsce nadal dominuje oglądalność telewizji linearnej na telewizorze, a udział streamingu wynosi 6%. Badania wskazują polskiej branży medialnej miesięczną analizę oglądalności telewizji na kluczowych platformach. Co warto zapamiętać? I przede wszystkim – czym jest The Gauge (notabene, format po raz pierwszy wykorzystany w Polsce)?
Nielsen Gauge to narzędzie pierwszy raz wykorzystane przez firmę na rynku USA w 2021. Format dedykowany jest mierzeniu oglądalności platform streamingowych. Polega na zastosowaniu u wybranych użytkowników urządzenia mierzącego rodzaj treści oglądanych w telewizorach oraz związane z tym zwyczaje widzów. Pozwala uzyskać dane dotyczące oglądalności i popularności serwisów streamingowych.
- 5,6 % udziału w całkowitej oglądalności na ekranie telewizora w Polsce stanowił streaming
- wiodącą platformą OTT wciąż jest Netflix (1,8%)
- drugie miejsce zajmuje YouTube (1,3%)
- pozostałe platformy, których Nielsen nazw nie zdradza wygenerowały łącznie 2,5% udzału
Co więcej na temat Nielsena i Netflixa. 18 stycznia firmyogłosiły rozszerzenie współpracy z Netflixem, która obejmuje wieloletnią umowę na dostarczanie danych o widowni linearnej i streamingowej na terenie USA, Meksyku i Polski. W USA Netflix będzie subskrybował dane pomiarowe Nielsena dotyczące National TV oraz Streaming Platform Ratings. W Meksyku i Polsce Netflix będzie otrzymywać dane dotyczące widowni międzyplatformowej, które pochodzą z paneli streamingowych na każdym z rynków.
Raport: Polski użytkownik Pinteresta
Pinterest służy polskim użytkownikom do poszukiwania inspiracji, benchmarków, ale też do tworzenia tablic referencyjnych. Co więcej, bazując na wyszukiwaniach, platforma jest w stanie tworzyć zestawienia prognozując trendy na przyszły rok. Jak użytkownicy korzystają z aplikacji i co warto o tym wykorzystaniu pamiętać? I przede wszystkim – jakie nasawienie mają użytkownicy do reklam na Pintereście?
- 55% użytkowników głównie używa Pinteresta w celach inspiracyjnych, 8% poszukuje tam wiedzy lub informacji
- blisko połowa respondentów poszukuje tzw. lifehack’ów
- 36% poszukuje inspiracji związanymi z ważnymi wydarzeniami, takimi jak ślub
- 90% respondentów deklaruje robienie zakupów online
- 46% najczęściej płaci Blikiem, 17% kartą płatniczą, najmniej (4%) korzysta z PayPala
- Top 3 zainteresowań respondentów to moda (66%), uroda (61%) i fotografia (51%)
- najmniejsze zainteresowanie wskazywane jest w kategoriach biznes i finanse (13%), motoryzacja (10%) i parenting (5%)
- 65% respondentów zauwaza reklamy na platformie w kategorii uroda, 41% uważa, że wtapiają się w wyszukiwany conent
- podobne wyniki zauważalne są w kategorii moda (65% i 42% odpowiedzi) i kulinaria (65% i 43%)
- 47% repondentów deklaruje, że zdecydowało się na zakup po zobaczeniu reklamy na pintereście, z czego 53% odpowiedzi wskazały osoby 25+
Pełen raport dostępny jest na stronie Open Mobi.
Warto posłuchać:
Business Marketer Łukasz Kosuniak: Jak “sprzedać” wartość marketingu w firmie B2B
Sztuka E-Commerce: Trendy e-Commerce w 2023 roku
Warto obserwować:
- LinkedIn: Szymon Szczęśniak
- TikTok: kulkowskiseo
- Instagram: Maciej Makselon