W odpowiedzi na kampanię billboardową „Gdzie są TE dzieci?” rusza akcja „TU jestem”, Google udostępnia narzędzie Ads Creative Studio, na Facebooku pojawiają się nowe zakładki, YouTube wprowadza nowe rozwiązania dla twórców sprzedających na platformie, Instagram uruchamia możliwość kupowania bezpośrednio na czacie, Polacy aktywnie szukają promocji i porównują ceny, rozmowa o marce na Twitterze skłania do zakupów. Zapraszamy do lektury wybranych informacji z branży marketingu i reklamy.
BNP Paribas wspiera feminatywy w ramach akcji „Wystarczy słowo, by zacząć zmianę”
BNP Paribas chce, aby każda kobieta i każdy mężczyzna miał równe szanse w wyborze kariery zawodowej. Dlatego wspiera feminatywy, czyli żeńskie formy gramatyczne opisujące m.in. zawody. Pomagają one walczyć ze stereotypami i wyrównywać szanse między płciami.
W ramach akcji Bank we współpracy z firmą Difference przeprowadził badanie „Jak język kształtuje rzeczywistość”. To badanie wśród dzieci i dorosłych, które pokazało, jak stosowanie męskich lub neutralnych rodzajowo nazw zawodów zmienia postrzeganie przedstawicieli tych profesji wśród dzieci oraz w jaki sposób wpływa na percepcję osobowości wśród dorosłych.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
mBank już po raz trzeci przeprowadza kampanię #mBankZatrudnia45+
mBank już trzeci rok z rzędu prowadzi kampanię rekrutacyjną skierowaną do grupy wiekowej 45+. Jako jedna z nielicznych firm na rynku prowadzi działania rekrutacyjne skierowane w tak otwarty sposób do przedstawicieli pokolenia X – kandydatów, którzy często są niedoceniani lub pomijani w rekrutacjach. W ten sposób nie tylko promuje różnorodność w swoich zespołach, ale także obala stereotypy związane z zatrudnianiem osób po 45. roku życia i wspiera je w rozwoju.
W kampanii #mBankZatrudnia45+ bank postawił na współpracę z coachem – Martą Siech. Działania prowadzone za pośrednictwem LinkedIn są kierowane do osób, które mają trudność ze znalezieniem odpowiedniego zatrudnienia po 45. roku życia.
Gdzie są TE dzieci? Emilka, Bartuś i Zuzia odpowiadają: „TU jestem”. Rusza akcja billboardowa Pomagam.pl i agencji Feeders Agency.
Kolejna kampania billboardowa Fundacji „Nasze Dzieci” zalała polskie miasta i znowu wywołała medialną burzę. Tym razem chodzi o spadek dzietności. Internauci zaczęli szukać TYCH dzieci, o które pytają billboardy.
Agencja reklamowa Feeders znalazła je w serwisie Pomagam.pl. Dzieci, które potrzebują wsparcia finansowego, by żyć. Tak zrodził się pomysł na połączenie sił i wspólną akcję outdoorową „TU jestem”.
Parafrazując Johna F. Kennedy’ego, nie pytamy, gdzie te dzieci, tylko mówimy, co można dla nich zrobić. Zuzia, Bartuś i Emilka są tutaj i naprawdę można im pomóc, więc nie gadamy, tylko pomagamy!
Adam Sierociński, deputy creative director agencji reklamowej Feeders
Billboardy serwisu Pomagam.pl i agencji Feeders na pytanie: „Gdzie TE dzieci?” odpowiadają: „TU jestem”. Prezentują one trójkę małych wojowników, którzy zmagają się z chorobą codziennie. Feedersi i zespół Pomagam.pl zachęcają na swoich billboardach również do wspierania zbiórek innych dzieci np. ze swojego bliskiego otoczenia.
Jak z głową i zgodnie z przepisami zaczepiać konkurencję w przestrzeni publicznej? Przeczytaj artykuł „Billboardowe zaczepki marek okiem prawnika”.
Ubraniomat – kolejny projekt marki 4F w ramach strategii 4F Change
Przed nowo otwartym sklepem 4F w CH Bonarka City Center w Krakowie stanęło automatyczne urządzenie, w którym każdy może zostawić używane ubrania dowolnej marki. Ubraniomat jest częścią strategii 4F Change i efektem współpracy 4F z marką Ubrania do Oddania.
Przekazując ubrania, klienci wspierają Fundację 4F Pomaga. Ubraniomat waży dostarczane ubrania, jednocześnie informując, jaka kwota zostanie przekazana na rzecz Fundacji 4F Pomaga. Każdy kilogram przekazanej odzieży to 1 zł zasilające konto Fundacji. Dodatkowo za każde 10 kg klienci dostaną 10% zniżki na używane ubrania marki 4F, które można kupić w strefach Wear_Fair w wybranych sklepach.
4F Change to nie jednorazowy projekt, ale nazwa całej strategii, której zadaniem jest ograniczenie wpływu branży odzieżowej na środowisko. Ubraniomat to innowacyjne rozwiązanie rozszerzające możliwości zbiórki odzieży używanej. Zachęcamy wszystkich do przejrzenia szaf w poszukiwaniu niepotrzebnych ubrań. Oddając ubrania do naszego Ubraniomatu, nie tylko dajemy im drugie życie, ale także wspieramy działalność Fundacji 4F Pomaga.
Magdalena Stępień-Łyga, członkini zarządu OTCF
Chcesz wiedzieć, jakimi zasadami należy się kierować w planowaniu działań oraz tworzeniu strategii w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu? Sięgnij po „Marketera+” nr 6 (50) 2021 o marketingu odpowiedzialnym społecznie.
Facebook wprowadza nowe zakładki – Home i Feeds
Mark Zuckerberg ogłosił uruchomienie nowych zakładek na Facebooku, które mają ułatwić odkrywanie i przeglądanie treści w aplikacji. Użytkownicy będą mieli teraz większą kontrolę nad tym, co wyświetla im się w Aktualnościach.
Zakładka Feeds pozwoli użytkownikom znaleźć to, czego dokładnie szukają w Aktualnościach – mogą to być najnowsze posty wybranych znajomych lub wątki w ulubionych grupach. Nowa zakładka oferuje rozszerzone możliwości sortowania i dopasowywania treści publikowanych przez twórców, osoby i grupy, z którymi użytkownik jest już połączony na Facebooku. Nie będą pojawiały się tam posty „Sugerowane dla Ciebie”.
Nowa strona główna (Home) zaprojektowana jest tak, aby stać się spersonalizowanym centrum odkrywania treści. Użytkownicy, oprócz kontaktowania się z rodziną i przyjaciółmi, będą mogli także odkrywać nowych twórców i posty poprzez polecenia. Z poziomu tej zakładki będzie można również stworzyć rolkę oraz sprawdzić, jakie relacje udostępniają znajomi.
Dzięki systemowi rankingowemu opartemu na uczeniu maszynowym zakładka Home jest całkowicie dopasowana do preferencji i zainteresowań każdego z użytkowników. System analizuje tysiące sygnałów i zachowań, aby uszeregować treści w kolejności, która będzie najbardziej wartościowa. Meta cały czas inwestuje w sztuczną inteligencję, aby jak najlepiej porządkować polecane treści i dzielić się nimi z użytkownikami.
Więcej o nowych zakładkach na Facebooku możesz przeczytać tutaj.
Ads Creative Studio – nowe narzędzie Google
Po udanym okresie testów Google wprowadził Ads Creative Studio – narzędzie, które wspiera tworzenie bardziej efektywnych reklam display’owych i wideo oraz ułatwia współpracę zespołom pracującym nad tworzeniem reklam.
Na platformie Ads Creative Studio – dzięki ustawieniu odpowiednich reguł – można tworzyć wiele wersji jednej reklamy display’owej i wideo oraz dostosowywać je do różnych odbiorców, lokalizacji, języków lub kontekstów. Wymiennymi elementami reklamy mogą być: obraz produktu, tekst lub dźwięk.
Można np. wprowadzić regułę zmiany nakładki tekstowej w kreacji wideo w zależności od tego, czy kierujemy reklamę do osób szukających sprzętu na zimę czy też na podróże w ciepłe dni. Reguły zostaną zastosowane do wszystkich filmów i narzędzie w ciągu kilku minut wyrenderuje różne wersje.
Projekty wykonane w Ads Creative Studio można udostępniać na wszystkich platformach multimedialnych Google – Google Ads, Display i Video 360 oraz Campaign Manager 360.
Przeczytaj również „Jakie zmiany w Google Ads czekają marketerów w 2022 r.?” na M+.
Nowe rozwiązania dla twórców sprzedających na YouTubie
YouTube wprowadził na swojej platformie nowe narzędzia, które mają jeszcze bardziej ułatwić twórcom zarządzanie swoimi sklepami i sprzedawanie produktów bezpośrednio do odbiorców. Nowe rozwiązania są odpowiedzią na wyniki badania przeprowadzonego przez platformę we współpracy z Publicis i TalkShoppe, według którego 89% widzów zgadza się, że twórcy na YouTubie dają rekomendacje zakupowe, którym mogą ufać.
Twórcy zyskali więc nowe narzędzia w zakładce „Zakupy” w ramach YouTube Studio, dzięki którym będą mogli ławo zarządzać tagowaniem produktów pojawiających się na ich kanale. Dodatkowo wszyscy kwalifikujący się twórcy mają teraz dostęp do funkcji ułatwiających zakupy na żywo, np. możliwość oznaczania produktów w transmisji na żywo bezpośrednio z pokoju reżyserskiego. Dla użytkowników wprowadzono również nowe miejsce zakupów w zakładce „Eksploracje”.
YouTube ogłosił również współpracę z Shopify. Nowe partnerstwo oznacza, że sprzedawcy Shopify mogą łatwo zintegrować swój sklep internetowy z jedną z największych platform rozrywkowych na świecie, docierając do ponad 2 mld zalogowanych użytkowników miesięcznie. Zakupy na YouTubie pozwalają sprzedawcom Shopify sprzedawać swoje produkty na trzy sposoby: transmisje na żywo, filmy i karta sklepu.
Instagram wprowadza możliwość kupowania bezpośrednio na czacie
Instagram udostępnił nowy sposób kupowania na platformie – użytkownicy mogą już dokonywać zakupów bezpośrednio na czacie. W jednym wątku można wysyłać wiadomość z pytaniem o produkt, śledzić swoje zamówienie i na koniec użyć Meta Pay, aby sfinalizować zakupy.
Korzystając z nowej funkcji Instagrama, właściciele małych firm mogą:
- czatować z klientami w czasie rzeczywistym (odpowiadać na pytania i potwierdzać szczegóły zakupu),
- utworzyć żądanie płatności z opisem i ceną sprzedawanego produktu,
- pobierać płatności.
Instagram z nowymi narzędziami w Rolkach
Instagram dodaje nowe funkcje, aby jeszcze bardziej ułatwić proces tworzenia rolek i sprawić, by treści wideo stały się bardziej angażujące i kreatywne. Nowe narzędzia pozwolą fanom Rolek dzielić się swoimi historiami ze społecznością w nowy sposób. Dzięki aktualizacjom wszystkie treści wideo o długości poniżej 15 m będzie można edytować i dopasować do formatu rolek, a co więcej, odtwarzanie tych filmików będzie także dostępne w trybie pełnoekranowym.
Wśród nowych narzędzi, które zapowiada Instagram, można znaleźć:
- remiksowanie zdjęć: gdy zremiksujesz zdjęcie, automatycznie zamieni się ono w rolkę, do której możesz z łatwością dodawać już własne kreatywne treści.
- nowe szablony rolek: pozwalają na edytowanie rolek w łatwy sposób. Wystarczy dodać swoje klipy wideo do gotowego szablonu z muzyką.
- dodawanie klipów: zamiast dwóch rolek pojawiających się w tym samym czasie teraz istnieje możliwość dodania osobnego klipu jako odpowiedzi na filmik innej osoby.
- tryb dual: umożliwia jednoczesne nagrywanie przednią i tylną kamerą urządzenia, aby uchwycić zarówno niepowtarzalny moment, którym chcesz się podzielić, jak i swoją reakcję.
Więcej informacji na temat nowych narzędzi do tworzenia rolek można znaleźć tutaj.
Przeczytaj również „Jak stworzyć dobrą rolkę na Instagramie i Facebooku?”.
Polacy aktywnie szukają promocji i porównują ceny [raport]
Inflacja sprawiła, że Polacy robiąc zakupy spożywczo-przemysłowe coraz częściej korzystają z promocji, aktywnie ich szukają oraz porównują ceny w różnych sklepach. Według badania ARC Rynek i Opinia, co czwarty respondent przyznaje, że częściej liczy się dla niego cena produktu niż jakość.
Tylko 18% badanych przyznało, że inflacja w żaden sposób nie zmieniła ich zwyczajów zakupowych. Kupują to, co dotychczas i w tych samych sklepach, w których kupowali. Co dziesiąty badany (11%) twierdzi, że bardzo lubi sklep, w którym dokonuje zakupów i nawet, jeżeli w innym będą lepsze promocje, nie zmieni swoich zwyczajów. Znacznie wyższy jest jednak odsetek osób, które aktywnie szukają promocji (39%) czy porównują ceny w różnych sklepach (31%). Więcej niż jedna czwarta Polaków (27%) przyznaje, że kupuje mniej, a co piaty (19%), że rzadziej chodzi na zakupy.
Badanie zostało zrealizowane od 1 do 8 czerwca 2022 przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI – ankiety online zrealizowane na epanel.pl (N=1031). Próba reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS próba populacji Polaków w wieku 18-65 lat.
Chcesz wiedzieć, jaki wpływ na biznes i pozycjonowanie cenowe marki mają akcje promocyjne oraz jak zaplanować skuteczną promocję, aby zwiększyć sprzedaż? Sięgnij po „Marketera+” nr 2 (46) 2021 o skutecznych akcjach promocyjnych i prosprzedażowych w B2B i B2C.
10 globalnych trendów konsumenckich w 2022 roku
Euromonitor International opublikował raport „Top 10 Global Consumer Trends 2022″. Identyfikuje w nim nowe zachowania konsumentów, które mają szansę utrzymać się przez dłuższy czas. Przedstawia również, jakie zmiany firmy powinny wprowadzić w swoich modelach biznesowych oraz ofercie.
- Planowanie alternatyw. Poważne zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw przekładają się na zakłócenia w podaży czy nawet niedostępność niektórych produktów. W związku z tym konsumenci wypracowują nowe, często kreatywne sposoby kupowania potrzebnych im rzeczy. Poszukują również możliwie jak najlepszych zamienników tych produktów, które stają się niedostępne.
- Zagrożenie zmianami klimatu. 78% badanych uważa, że zmiany klimatu wpłyną na popyt, zmieniając zachowania konsumentów, ich potrzeby i preferencje. Konsumenci oczekują, że marki podejmą konkretne działania w związku z eskalacją sytuacji kryzysowej związanej z klimatem. Firmy muszą zobowiązać się do zmniejszenia swojego śladu węglowego i dostosowania swojej oferty do tych oczekiwań.
- Cyfrowi seniorzy. Pandemia sprawiła, że starsi konsumenci dostrzegli korzyści płynące z cyfrowego świata. Zaznajomieni już z technologią kupują i korzystają z usług za pośrednictwem tego kanału. Firmy, dla których osoby starsze są grupą docelową, powinny opracować łatwe w użyciu urządzenia i uprościć istniejące technologie.
- Miłośnicy finansów. Dzięki prostym w użyciu narzędziom cyfrowym „demokratyzuje się” umiejętność zarządzania własnymi finansami. Sprzyja to poczuciu bezpieczeństwa konsumentów i ułatwia im podejmowanie racjonalnych decyzji finansowych. Firmy powinny udostępniać alternatywne formy płatności takie jak kryptowaluty czy też „kup teraz – zapłać później”.
- Powrót do dbałości o jakość życia. Konsumenci coraz więcej uwagi poświęcają rozwojowi osobistemu: oddają się pasjom, starają się żyć pełniej i lepiej. Tendencja ta sprawia, że łatwiej podejmują drastyczne decyzje, które zmieniają ich styl życia tak, by lepiej odpowiadał on ich potrzebom, wartościom i celom.
- Metaversum. Na popularności zyskują systemy wirtualnej czy też rozszerzonej rzeczywistości. Zmieniają one sposób budowania relacji społecznych.
- Szanowanie przedmiotów. Konsumenci coraz mniej chętnie wyrzucają przedmioty wciąż nadające się do użycia. W coraz większym stopniu oczekują również wydłużania życia produktów. Rośnie globalny rynek produktów używanych, rozwijają się wszelkiego rodzaju second-handy i platformy. Firmy muszą inwestować w inicjatywy związane z gospodarką o obiegu zamkniętym (programy recyklingu, wynajmu lub odsprzedaży).
- Wiejscy mieszkańcy miast. Mieszkańcy dużych miast coraz chętniej wyprowadzają się na wieś, w okolice bezpieczniejsze, czystsze i bardziej zielone. Ci, którzy nie są gotowi na rezygnację z miejskiego życia oczekują, że korzyści, jakie płyną z życia na wsi pojawią się również w ich najbliższej okolicy np. ogrody na dachach.
- Akceptacja społeczna i bycie sobą. Akceptacja, dbanie o siebie i integracja są podstawą obecnego stylu życia konsumentów. Na pierwszym miejscu stawiają swoje szczęście, czują się komfortowo we własnej skórze i nie potrzebują już produktów, które zwiększają ich poczucie własnej wartości.
- Paradoks socjalizacji. W trakcie pandemii konsumenci przyzwyczaili się do faktu, że najbezpieczniej jest w domu, a wyjście na zewnątrz wiąże się z ryzykiem. To, co ułatwiało im przetrwanie zagrożenia, paradoksalnie teraz utrudni powrót do „normalności” sprzed pandemii. W 2021 r. w skali globalnej aż 76 proc. konsumentów stosowała różne środki bezpieczeństwa sanitarnego po wyjściu z domu.
Przeczytaj również artykuł „Wsłuchaj się i zaangażuj w potrzeby swoich klientów. Wpływ sytuacji społecznych na przekaz w reklamie” na M+.
Rozmowa o marce na Twitterze skłania do zakupów [raport]
Według badania Publicis oraz Twittera „#LetsTalkShop”, 92% ankietowanych aktywnie poszukuje komentarzy na temat marek, produktów lub usług w mediach społecznościowych. Co ważniejsze, 68% stwierdziło, że ich wrażenie na temat marki zmieniło się w wyniku rozmowy o marce.
Dla większości kupujących spontaniczne rozmowy na Twitterze mają większy wpływ na decyzje zakupowe niż rozmowy tradycyjne. Badanie wykazało również, że rozmowa ma największy wpływ na wczesnym etapie podróży zakupowej konsumenta.
Więcej informacji badaniu w linku.
Warto posłuchać
Greg Albrecht Podcast: Jak ożywić kultową markę? Klapki Kubota [Alina Sztoch]
Mała Wielka Firma: Twoja firma to Ty? Oto jak rozwijać biznes oparty na marce [Piotr Wojtków]
Nowoczesna Sprzedaż i Marketing: Buyer persona i lejek w marketingu B2B – co musisz wiedzieć?
Warto wziąć udział:
- 26 lipca, szkolenie online: Jak zaplanować premierę produktów i napędzać ruch oraz sprzedaż w e-sklepie. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak w e-commerce wykorzystać synergię trendu, sentymentu oraz działań prowadzonych w ramach real-time marketingu (RTM) i event-based marketingu (EBM), jakich narzędzi używać, żeby dostosować się treściami i zasobami do intencji klientów, jak marketingowo przygotować się do piku sprzedażowego.
- 20 września, szkolenie online: Skąd i jak mądrze pozyskać ruch w e-commerce. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak dobrać odpowiednie kanały komunikacji do rozmiaru biznesu i budżetu, jak mądrze budować zasięg i czerpać ruch w zależności od tego, czy rozwijasz mały sklep online, średni sklep producenta, czy pracujesz dla dużego resellera, jak radzić sobie z rosnącymi kosztami reklamy – gdzie szukać niestandardowych źródeł pozyskiwania klientów, także offline.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu marketera.