Nestle ogranicza działalność w Rosji, bojkot marek to nie tylko medialne hasło, darmowe narzędzie SmartChat ułatwi kontakt hotelarzy z ukraińskimi uchodźcami, See Bloggers wraca po trzech latach, Instagram wprowadza odmieniony widok aktualności, a Google Travel uruchamia nowe rozwiązanie. Zapraszamy do lektury przeglądu najnowszych informacji z branży marketingu i reklamy.
Nestle (pod wpływem krytyki) częściowo wycofuje się z Rosji
Po wybuchu wojny w Ukrainie koncern Nestle nie poszedł śladem wielu innych firm i nie zdecydował się zakończyć działalności w Rosji. Na firmę w ostatnich dniach spadła ogromna fala krytyki, a internauci zaczęli nawoływać do bojkotu jej produktów.
W efekcie w ubiegłą środę koncern ogłosił, że jednak ograniczy obecność na rosyjskim rynku. Nestle poinformowało o zmniejszeniu zakresu działalności szeregu swoich marek (jak KitKat czy Nesquik), wstrzymaniu większość importu i eksportu oraz zawieszeniu inwestycji kapitałowych w Rosji.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Realne efekty bojkotu konsumenckiego
Firmom pozostającym na rosyjskim rynku grozi bojkot konsumencki. Ekonomiści i analitycy PKO Banku Polskiego twierdzą, że nie jest to tylko medialne hasło.
Bojkot sieci handlowych, które nie wycofały się z Rosji, to więcej niż tylko hasła w mediach społecznościowych. Dane o płatnościach kartami @PKOBP pokazują, że sieci, które pozostały aktywne w Rosji, mają niższą dynamikę obrotów niż konkurencja. #StandWithUkraine pic.twitter.com/PuvjEX80OO
— PKO Research (@PKO_Research) March 23, 2022
Omnicom też opuszcza Rosję i pomaga Ukraińcom
Z rosyjskiego rynku wycofują się również koncerny reklamowe. Wcześniej taką decyzję podjęły m.in. Interpublic, Publicis Groupe i Dentsu, a w ubiegły czwartek poinformowała o tym grupa Omnicom (do której w Polsce należą agencje DDB Warszawa, BBDO i OMD).
Firma jest w trakcie pozbywania się wszystkich udziałów w Rosji, a zarazem wspiera swoich ukraińskich pracowników i ich rodziny – m.in. pomocą humanitarną czy zakwaterowaniem. Omnicom to jedna z największych grup reklamowych na świecie, dotychczas zatrudniała w Rosji około 2 tys. osób.
SmartChat za darmo dla hotelarzy
W obliczu wojny w Ukrainie firma SmartHotel oddaje do bezpłatnego użytku SmartChat – inteligentne narzędzie ułatwiające komunikację między osobami udzielającymi a potrzebującymi pomocy.
Zagraniczny gość po zeskanowaniu kodu QR uzyska możliwość rejestracji w obiekcie, zapoznania się z informacjami o miejscu i zasadach pobytu, okolicznych urzędach, sklepach, komunikacji miejskiej, opiece medycznej itp. (w języku ukraińskim, polskim i angielskim). Z kolei gospodarz zyska możliwość szybkiej rejestracji ukraińskich gości. SmartHotel przekazuje SmartChat za darmo wszystkim hotelom, pensjonatom i innym obiektom noclegowym, które udzielają lub planują udzielić schronienia uchodźcom zza wschodniej granicy.
Źródło: SmartHotel
Nowe rozwiązanie w Google Travel
Turystyka zaczyna odżywać po trudnym czasie pandemii. W nawiązaniu kontaktu z potencjalnymi klientami ma teraz pomóc hotelarzom nowe rozwiązanie w ramach Google. Linki do bezpłatnych rezerwacji hoteli, wprowadzone w zeszłym roku na google.com/travel, będą teraz pojawiać się na stronie wyników wyszukiwania i w Google Maps, pomagając firmom w zwiększeniu zasięgu i oferując podróżującym bardziej wszechstronny wybór. Po kliknięciu w link użytkownicy mogą dokończyć rezerwację bezpośrednio na stronie obiektu.
Instagram zmienia widok aktualności
„Ulubione” i „obserwowane” – to dwa nowe sposoby wybierania tego, co użytkownik Instagrama widzi na swoim kanale. Opcja „ulubione” pokazuje najnowsze treści z wybranych kont, opcja „obserwacja” pozwala wyświetlić wpisy obserwowanych osób. W obydwu przypadkach posty pojawiają się w porządku chronologicznym.
Źródło: about.fb.com
See Bloggers wraca po trzech latach
W tym tygodniu oficjalnie poinformowano, że w dniach 10-12 czerwca w Łodzi odbędzie się VIII edycja See Bloggers. To największy festiwal dla influencerów w Polsce, który powraca po pandemicznej przerwie. W ramach wydarzenia odbędzie się wiele warsztatów, paneli dyskusyjnych i prelekcji, które obejmą kilka stref tematycznych. To okazja do zapoznania się z najnowszymi trendami w influencer marketingu. Wkrótce organizatorzy poinformują o możliwościach zapisu.
Warto posłuchać:
Przegląd marketingowych newsów z marca 2022 roku.
Paweł Tyszkiewicz: Branża kreatywna dla Ukrainy.
Łukasz Kosuniak: Co jest ważne w content marketingu?
Warto wziąć udział:
- 29 marca szkolenie online: Firma na LinkedInie. Jak prowadzić stronę firmy, żeby budować spójny wizerunek marki i wspierać sprzedaż.2022 r. na LinkedInie przynosi sporo usprawnień i zmian. Adrian Gamoń przedstawi je podczas szkolenia „Firma na LinkedInie” i opowie, jak w pełni wykorzystać możliwości serwisu. Dowiesz się, jak krok po kroku tworzyć stronę firmową, która stanie się wizytówką marki, pomoże w promocji Twoich produktów (lub usług), pozyskaniu klientów i pracowników. Szkolenie pomoże Ci mądrze zaplanować obecność firmy lub marki na LinkedInie.
- 6 kwietnia szkolenie online: Reklama na LinkedInie. Płatna kampania krok po kroku. Podczas szkolenia Adrian Gamoń przeprowadzi uczestników krok po kroku przez proces samodzielnego planowania kampanii reklamowej na LinkedInie. Poznasz cele, formaty reklamowe i modele rozliczeń dostępne na portalu. Dowiesz się, jakie są najczęstsze błędy i co robić, żeby ich unikać i uzyskiwać jak najlepsze efekty działań.
- 7 kwietnia szkolenie online: Prawo w marketingu i e-commerce. Audyt 2021/2022: najważniejsze zmiany i interpretacje, które musisz znać. Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk omówi dotyczące marketingu i e-handlu najważniejsze wprowadzone i planowane zmiany przepisów, a także interpretacje organów, które musisz znać.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu marketera.