Nestle ogranicza działalność w Rosji, bojkot marek to nie tylko medialne hasło, darmowe narzędzie SmartChat ułatwi kontakt hotelarzy z ukraińskimi uchodźcami, See Bloggers wraca po trzech latach, Instagram wprowadza odmieniony widok aktualności, a Google Travel uruchamia nowe rozwiązanie. Zapraszamy do lektury przeglądu najnowszych informacji z branży marketingu i reklamy.

Nestle (pod wpływem krytyki) częściowo wycofuje się z Rosji
Po wybuchu wojny w Ukrainie koncern Nestle nie poszedł śladem wielu innych firm i nie zdecydował się zakończyć działalności w Rosji. Na firmę w ostatnich dniach spadła ogromna fala krytyki, a internauci zaczęli nawoływać do bojkotu jej produktów.
W efekcie w ubiegłą środę koncern ogłosił, że jednak ograniczy obecność na rosyjskim rynku. Nestle poinformowało o zmniejszeniu zakresu działalności szeregu swoich marek (jak KitKat czy Nesquik), wstrzymaniu większość importu i eksportu oraz zawieszeniu inwestycji kapitałowych w Rosji.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Realne efekty bojkotu konsumenckiego
Firmom pozostającym na rosyjskim rynku grozi bojkot konsumencki. Ekonomiści i analitycy PKO Banku Polskiego twierdzą, że nie jest to tylko medialne hasło.
Bojkot sieci handlowych, które nie wycofały się z Rosji, to więcej niż tylko hasła w mediach społecznościowych. Dane o płatnościach kartami @PKOBP pokazują, że sieci, które pozostały aktywne w Rosji, mają niższą dynamikę obrotów niż konkurencja. #StandWithUkraine pic.twitter.com/PuvjEX80OO
— PKO Research (@PKO_Research) March 23, 2022
Omnicom też opuszcza Rosję i pomaga Ukraińcom
Z rosyjskiego rynku wycofują się również koncerny reklamowe. Wcześniej taką decyzję podjęły m.in. Interpublic, Publicis Groupe i Dentsu, a w ubiegły czwartek poinformowała o tym grupa Omnicom (do której w Polsce należą agencje DDB Warszawa, BBDO i OMD).

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Firma jest w trakcie pozbywania się wszystkich udziałów w Rosji, a zarazem wspiera swoich ukraińskich pracowników i ich rodziny – m.in. pomocą humanitarną czy zakwaterowaniem. Omnicom to jedna z największych grup reklamowych na świecie, dotychczas zatrudniała w Rosji około 2 tys. osób.
SmartChat za darmo dla hotelarzy
W obliczu wojny w Ukrainie firma SmartHotel oddaje do bezpłatnego użytku SmartChat – inteligentne narzędzie ułatwiające komunikację między osobami udzielającymi a potrzebującymi pomocy.
Zagraniczny gość po zeskanowaniu kodu QR uzyska możliwość rejestracji w obiekcie, zapoznania się z informacjami o miejscu i zasadach pobytu, okolicznych urzędach, sklepach, komunikacji miejskiej, opiece medycznej itp. (w języku ukraińskim, polskim i angielskim). Z kolei gospodarz zyska możliwość szybkiej rejestracji ukraińskich gości. SmartHotel przekazuje SmartChat za darmo wszystkim hotelom, pensjonatom i innym obiektom noclegowym, które udzielają lub planują udzielić schronienia uchodźcom zza wschodniej granicy.
Źródło: SmartHotel
Nowe rozwiązanie w Google Travel
Turystyka zaczyna odżywać po trudnym czasie pandemii. W nawiązaniu kontaktu z potencjalnymi klientami ma teraz pomóc hotelarzom nowe rozwiązanie w ramach Google. Linki do bezpłatnych rezerwacji hoteli, wprowadzone w zeszłym roku na google.com/travel, będą teraz pojawiać się na stronie wyników wyszukiwania i w Google Maps, pomagając firmom w zwiększeniu zasięgu i oferując podróżującym bardziej wszechstronny wybór. Po kliknięciu w link użytkownicy mogą dokończyć rezerwację bezpośrednio na stronie obiektu.
Instagram zmienia widok aktualności
„Ulubione” i „obserwowane” – to dwa nowe sposoby wybierania tego, co użytkownik Instagrama widzi na swoim kanale. Opcja „ulubione” pokazuje najnowsze treści z wybranych kont, opcja „obserwacja” pozwala wyświetlić wpisy obserwowanych osób. W obydwu przypadkach posty pojawiają się w porządku chronologicznym.
Źródło: about.fb.com
See Bloggers wraca po trzech latach
W tym tygodniu oficjalnie poinformowano, że w dniach 10-12 czerwca w Łodzi odbędzie się VIII edycja See Bloggers. To największy festiwal dla influencerów w Polsce, który powraca po pandemicznej przerwie. W ramach wydarzenia odbędzie się wiele warsztatów, paneli dyskusyjnych i prelekcji, które obejmą kilka stref tematycznych. To okazja do zapoznania się z najnowszymi trendami w influencer marketingu. Wkrótce organizatorzy poinformują o możliwościach zapisu.
Warto posłuchać:
Przegląd marketingowych newsów z marca 2022 roku.
Paweł Tyszkiewicz: Branża kreatywna dla Ukrainy.
Łukasz Kosuniak: Co jest ważne w content marketingu?
Warto wziąć udział:
- 29 marca szkolenie online: Firma na LinkedInie. Jak prowadzić stronę firmy, żeby budować spójny wizerunek marki i wspierać sprzedaż.2022 r. na LinkedInie przynosi sporo usprawnień i zmian. Adrian Gamoń przedstawi je podczas szkolenia „Firma na LinkedInie” i opowie, jak w pełni wykorzystać możliwości serwisu. Dowiesz się, jak krok po kroku tworzyć stronę firmową, która stanie się wizytówką marki, pomoże w promocji Twoich produktów (lub usług), pozyskaniu klientów i pracowników. Szkolenie pomoże Ci mądrze zaplanować obecność firmy lub marki na LinkedInie.
- 6 kwietnia szkolenie online: Reklama na LinkedInie. Płatna kampania krok po kroku. Podczas szkolenia Adrian Gamoń przeprowadzi uczestników krok po kroku przez proces samodzielnego planowania kampanii reklamowej na LinkedInie. Poznasz cele, formaty reklamowe i modele rozliczeń dostępne na portalu. Dowiesz się, jakie są najczęstsze błędy i co robić, żeby ich unikać i uzyskiwać jak najlepsze efekty działań.
- 7 kwietnia szkolenie online: Prawo w marketingu i e-commerce. Audyt 2021/2022: najważniejsze zmiany i interpretacje, które musisz znać. Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk omówi dotyczące marketingu i e-handlu najważniejsze wprowadzone i planowane zmiany przepisów, a także interpretacje organów, które musisz znać.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu marketera.