TikTok testuje reklamy w swojej wyszukiwarce, Komisja Europejska zakazuje „pseudoekologicznego marketingu”, reprezentanci Anglii biorą udział w nietypowej kampanii społecznej, powstaje „Ogólnopolski Bojkot Leroy Merlin”, firmy usuwają literę „Z” z komunikacji, MCDonald’s oferuje klientom program lojalnościowy, a „Marketer+” świętuje 11. urodziny. Zapraszamy do lektury przeglądu najnowszych informacji z branży marketingu i reklamy.
Świętujemy 11. urodziny
Dokładnie 30 marca 2011 roku odebraliśmy z drukarni pierwszy numer „Marketera+”. Każde wydanie „M+” ma formę poradnika (i pod kątem liczby znaków jest obszerne jak 500-600-stronicowa książka). W proces jego tworzenia zaangażowanych jest średnio 40 osób. W imieniu zespołu Grupy Marketer serdecznie dziękujemy wszystkim autorom (to grono liczące ponad tysiąc osób), partnerom i reklamodawcom oraz Tobie, Drogi Czytelniku/Droga Czytelniczko – za zaufanie.
Reklamy w wyszukiwarce TikToka
TikTok coraz bardziej otwiera się na reklamodawców i wprowadza kolejne zmiany. W tym tygodniu aplikacja rozpoczęła testy reklam w wyszukiwarce. Ma to być kolejny sposób dla marketerów na dotarcie do odbiorców. Reklamy pojawią się na stronie wyników wyszukiwania nad listą „inni wyszukiwali” i będą widoczne wśród pierwszych czterech wyników. Mają być też bezpośrednio powiązane ze słowem, które wpisali użytkownicy aplikacji. Co więcej, TikTok planuje również tworzyć dla reklamodawców listy słów kluczowych, które najczęściej się klikają.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Komisja Europejska chce zakazać „pseudoekologicznego marketingu”
Komisja Europejska planuje aktualizację przepisów, które mają zmusić producentów do rzetelnego informowania o ekologicznych atrybutach swoich produktów, a zarazem wzmocnić pozycję konsumentów. Wykaz cech produktu, co do których przedsiębiorca nie może wprowadzać konsumentów w błąd, będzie obejmował także skutki środowiskowe lub społeczne oraz trwałość produktu i możliwości jego naprawy.
Trzeba to jasno powiedzieć – jeżeli nasza konsumpcja nie stanie się bardziej zrównoważona, nie uda nam się osiągnąć celów Europejskiego Zielonego Ładu. Większość konsumentów jest skłonna włączyć się w ten proces, a tymczasem obserwujemy nasilenie takich praktyk, jak pseudoekologiczny marketing czy przedwczesne starzenie się produktów. Konsumenci muszą mieć prawo do informacji, aby móc dokonywać zrównoważonych wyborów – mówi Didier Reynders, komisarz UE ds. sprawiedliwości.
Powstaje „Ogólnopolski Bojkot Leroy Merlin”
Grupa niezależnych aktywistów społecznych założyła inicjatywę „Ogólnopolski Bojkot Leroy Merlin”. W najbliższą sobotę zaplanowano manifestacje pod sklepami w Warszawie i Gdańsku. Później protesty mają odbywać się co tydzień w różnych lokalizacjach. To reakcja na kontynuowanie działalności sieci Leroy Merlin na rosyjskim rynku. – Gdy Rosja napadła Ukrainę i firmy zaczęły wycofywać się z rosyjskiego rynku, myślałam, że tym razem wszyscy wykażą solidarność z ofiarami tej okrutnej wojny, ale potem dowiedziałam się, że korporacja Leroy Merlin, zamiast wycofać się z Rosji, cynicznie planuje rozszerzenie tam działalności – mówi uczestniczka protestów w komunikacie przesłanym do mediów.
Deklaratywnie o bojkocie
64,5 proc. polskich respondentów zadeklarowało, że bojkotuje znane marki i firmy, które nadal funkcjonują na rosyjskim rynku – wynika z badań zrealizowanych dla serwisu wyborcza.biz. Nie robi tego 17,2 proc. badanych, a zdania w tej sprawie nie ma 17,2 proc. respondentów. „Gdyby opracować portret takiego wkurzonego obywatela, to byłby on w średnim wieku, między 50. a 59. rokiem życia (w tym przedziale trzy czwarte pytanych mówi o bojkocie) i z miast powyżej 500 tys. mieszkańców” – pisze serwis. Co ciekawe, przeciwko bojkotowi firm działających w Rosji są głównie osoby w wieku 18-29 lat, pochodzące z małych miast do 20 tys. mieszkańców.
Firmy usuwają literę „Z” z komunikacji
Litera „Z” stała się symbolem poparcia ataku Rosji na Ukrainę, pojawia się na pojazdach i mundurach Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej. Zareagowały na to niektóre firmy i marki. Samsung rozpoczął usuwanie litery „Z” wchodzącej w skład nazw swoich smartfonów z serii Galaxy. W sklepach internetowych niektórych europejskich krajów model Galaxy Z Fold 3 został przemianowany na Galaxy Fold 3, a Galaxy Z Flip3 oznaczono jako Galaxy Flip 3. Z kolei firma ubezpieczeniowa Zurich Insurance usunęła literę „Z” ze swojego logo w mediach społecznościowych.
Kampania społeczna na Wembley
W nietypowej akcji na rzecz fundacji Alzheimer’s Society wzięli udział reprezentanci Anglii w piłce nożnej. Podczas meczu Anglii ze Szwajcarią, który odbył się w ubiegłą sobotę na stadionie Wembley, zawodnicy drużyny gospodarzy przez całą drugą połowę występowali w koszulkach bez nazwisk. Był to wyraz wsparcia dla osób z demencją. Po spotkaniu koszulki trafiły na licytację na rzecz Alzheimer’s Society.
Want to win yourself a piece of football history? ????⚽️@England's nameless shirts – worn during the second half of the Alzheimer's Society International match – are available via auction. 100% of the funds raised will be donated to us. https://t.co/VI38A7LK9F 1/ pic.twitter.com/5plh36al8r
— Alzheimer's Society (@alzheimerssoc) March 30, 2022
Wystartował program lojalnościowy MCDonald’s
MCDonald’s oficjalnie zakomunikował wprowadzenie programu lojalnościowego, w ramach którego w zamian za zakupy zrealizowane w restauracji można zbierać punkty i następnie odbierać nagrody. – Wierzymy, że MojeM Nagrody to atrakcyjne cyfrowe rozwiązanie, które sprosta oczekiwaniom gości McDonald’s i zapewni im jeszcze większe i bardziej spersonalizowane korzyści niż dotychczas – mówi Tomasz Dębowski, dyrektor marketingu McDonald’s Polska.
Warto przeczytać:
Warto posłuchać:
Łukasz Kosuniak: Jak nie uzależnić firmy od mediów społecznościowych?
Prof. Dariusz Jemielniak: Marketing dla społeczeństwa współpracy.
Artur Jabłoński: Dlaczego klient ma wybrać właśnie Ciebie?
Warto wziąć udział:
- 6 kwietnia szkolenie online: Reklama na LinkedInie. Płatna kampania krok po kroku. Podczas szkolenia Adrian Gamoń przeprowadzi uczestników krok po kroku przez proces samodzielnego planowania kampanii reklamowej na LinkedInie. Poznasz cele, formaty reklamowe i modele rozliczeń dostępne na portalu. Dowiesz się, jakie są najczęstsze błędy i co robić, żeby ich unikać i uzyskiwać jak najlepsze efekty działań.
- 7 kwietnia szkolenie online: Prawo w marketingu i e-commerce. Audyt 2021/2022: najważniejsze zmiany i interpretacje, które musisz znać. Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk omówi dotyczące marketingu i e-handlu najważniejsze wprowadzone i planowane zmiany przepisów, a także interpretacje organów, które musisz znać.
- 27 kwietnia szkolenie online: Kreatywny marketing B2B. Jak wykorzystać wiedzę nabytą w marketingu B2C do działań B2B. Co łączy marketing B2C i B2B, a jakie są zasadnicze różnice między nimi? Czy działania marketingowe w biznesie B2B mogą być inspirujące i kreatywne? Czy marketerzy z doświadczeniem w B2C mogą zbudować skuteczną strategię marketingową dla firmy B2B i jak to zrobić? Jakie narzędzia typowe dla marketingu B2C można użyć również w B2B, a z jakich lepiej nie korzystać?
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu marketera.