Eksperyment społeczny „Pierwsza pomoc ludzkości” BNP Paribas i PCK, wyniki raportu marketingowego firmy Nielsen, nietypowa akcja marki Persil, badanie wynagrodzeń w digital i e-commerce oraz raport PMR na temat wartość rynku e-handlu. Zapraszamy do lektury przeglądu najnowszych informacji z branży marketingu i reklamy.

Wyjątkowy eksperyment społeczny BNP Paribas i PCK
Bank BNP Paribas we współpracy z warszawskim oddziałem PCK zorganizował szczególnie szkolenie z pierwszej pomocy. Uczestnicy mieli za zadanie przetestować swoje umiejętności na fantomach ucharakteryzowanych na bezdomnego mężczyznę, muzułmańską uchodźczynię oraz osobę genderqueer. Zaskakująca sytuacja pozwoliła im skonfrontować się z własnymi przekonaniami, barierami czy stereotypami. Na koniec szkolenia uczestnicy spotkali się z prawdziwymi osobami, które były pierwowzorami reanimowanych.
– Naszym eksperymentem społecznym chcieliśmy sprawdzić, czy jesteśmy w stanie nieść pomoc każdej osobie, niezależnie od jej pochodzenia, wyznania, tożsamości płciowej czy sytuacji społecznej. Uczestniczki i uczestnicy tego doświadczenia zderzyli się nie tylko z przejmującymi historiami bohaterów, ale i własnymi, głęboko skrywanymi przekonaniami. Warto pamiętać, że pierwsza pomoc jest niezbędna nie tylko w sytuacjach kryzysowych, takich jak wojny czy katastrofy naturalne, ale również w codziennym życiu, a potrzeba jej udzielenia może pojawić się nagle i dotyczyć każdego z nas – mówi Dariusz Maciołek, dyrektor Departamentu Marketingu, Komunikacji i Zaangażowania Społecznego w Banku BNP Paribas.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Eksperyment społeczny „Pierwsza pomoc ludzkości” został wyróżniony w kolumnie „AD OF THE DAY” serwisu campaignlive.co.uk.
Zobacz film:
Wynagrodzenia w digital i e-commerce
Według „Raportu trendów 2022. Wynagrodzenia i rynek pracy”, wydanego przez Manpower, 30 tys. zł brutto to najczęściej ofertowane wynagrodzenie na pozycji dyrektora e-commerce. W obszarze digital kandydatowi na stanowisko dyrektora proponuje się najczęściej 28 tys. zł brutto, z maksymalną stawką na poziomie 35 tys. zł brutto.
Stanowiska najniżej opłacane w ramach obszaru digital i e-commerce to copywriter, z najczęściej oferowaną stawką na poziomie 8 tys. zł brutto i maksymalną wyższą o 2 tys. zł. Specjalista ds. afiliacji zarobi najczęściej 7,5 tys. zł brutto, do maksymalnie 10 tys. zł brutto.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
W efekcie dużego popytu na nowych pracowników przy jednoczesnym niedoborze talentów, kandydaci z obszaru digital i e-commerce w trakcie zmiany pracy mogą liczyć na wzrost wynagrodzeń nawet o 10% – 20%.
Więcej przeczytasz w artykule na „M+”.
Tylko 26% marketerów na świecie ufa własnym danym dotyczącym odbiorców
Tak wynika z opublikowanego właśnie raportu marketingowo firmy Nielsen. Równocześnie 69% marketerów uważa, że dane zebrane przez ich własną firmę mają zasadnicze znaczenie dla ich strategii i kampanii.
Globalna ankieta przeprowadzona wśród marketerów ujawniła również priorytety na 2022 rok – to zwiększanie świadomości marki, usuwanie barier uniemożliwiających pomiary między kanałami, opracowywanie dopasowanych strategii i zwiększanie ukierunkowania na cele.
Firma Nielsen zapytała też marketerów o planowane w tym roku zmiany w budżetach w ramach poszczególnych kanałów komunikacji. Oto wyniki:
– To badanie dowodzi, że marketerzy chcą wydawać pieniądze na kanały zapewniające natychmiastowy zwrot z inwestycji, ale wydatki należy równoważyć ogólnym zwiększeniem znajomości marki. Biorąc pod uwagę postępujące zmiany w zakresie sposobu korzystania z mediów, kluczowe znaczenie dla optymalizacji całego lejka marketingowego ma elastyczność i dane. Ze względu na nadchodzącą eliminację plików cookies partnerów danych stron WWW (third-party) zrozumiałe jest, że marketerzy poświęcają coraz więcej uwagi na personalizację i dostosowywanie ich marki do spraw ważnych dla klientów – mówi Jamie Moldafsky, dyrektor ds. marketingu i komunikacji w firmie Nielsen.
Nietypowa akcja Persil – powstał zwiastun fałszywej gry
Persil, marka środków do prania, stworzyła zwiastun gry wideo, która nie istnieje. W ramach kampanii zaangażowano gamingowych influencerów, którzy streamowali trailer gry na żywo na Instagramie i Twitchu. Dopiero w trakcie transmisji uświadomili sobie, że jest on fałszywy.
Zwiastun gry zatytułowanej „Tag” („Berek”) przedstawia dzieci uciekające przed prześladowcą, ale na koniec zachęca do zabawy w berka w prawdziwym życiu. Kampania jest efektem badania przeprowadzonego przez Persil, z którego wynika, że przeciętne dziecko z Wielkiej Brytanii nie bawiło się na świeżym powietrzu nawet od trzech miesięcy.
Zobacz zwiastun:
Raport PMR: wartość rynku e-commerce wyniosła ponad 111 mld zł w 2021 r.
Według danych raportu PMR „Handel internetowy usługami w Polsce 2022. Analiza rynku e-commerce i prognozy rozwoju na lata 2022-2027″, sumaryczna wartość rynku e-commerce wyniosła w 2021 r. ponad 111 mld zł. Za większą część rynku odpowiada sprzedaż produktów: w 2021 r. 56% przypadało na zakup produktów, a pozostałe 44% na zakup usług.
Pandemia COVID-19 mocno zmieniła strukturę rynku usług zamawianych online. Lata 2020-2021 to przyspieszenie wzrostu m.in. wydatków na gry wideo, wartości rynku płatnej telewizji, ale również w innych obszarach, takich jak np. muzyka cyfrowa, e-booki czy treści dla dorosłych. W przypadku zakupów niesubskrypcyjnych swoją pozycję w 2021 r. odbudowywały przede wszystkim kategorie związane z transportem i mobilnością, które mocno straciły w 2020 r. Kategorią, która zyskała najmocniej w przypadku zakupu subskrypcji online są usługi telekomunikacyjne.
Według prognoz PMR, wartość rynku handlu internetowego usługami w Polsce zwiększy się z 48,7 mld zł w 2021 r. do 97 mld zł w roku 2027.
Więcej przeczytasz w artykule na „EwP”.
Co przyciąga młodych do pracy w marketingu?
Rada ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej przeprowadziła badanie „Co przyciąga młodych? Pokolenie Z o pracy w sektorze”. Jeo celem była odpowiedź na pytania: jak marketing widzą młodzi ludzie, którzy mogą dołączyć do grona pracowników sektora, czy jest dla nich atrakcyjnym miejscem pracy, jakie aspekty pracy liczą się dla nich najbardziej i jak według nich kształtują się zarobki w branży na tle innych sektorów?
Bezpłatny webinar poświecony premierze raportu odbędzie się 27 kwietnia o godz. 14:00. Tutaj możesz zarejestrować się na wydarzenie.
Warto posłuchać:
8 pomysłów na marketing dla firm sprzedających przez partnerów, resellerów, pośredników:
Czy i jak warto inwestować w branded content? Wywiad z Dominiką Igielińską-Kluk:
https://www.spreaker.com/user/mamynatoslajd/brandedcontent
Warto wziąć udział:
26 kwietnia, szkolenie online: Skuteczna promocja na TikToku. Jak wykorzystać potencjał aplikacji w marketingu i e-commerce. W jaki sposób tworzyć angażujące treści dopasowane do TikToka bez tańczenia i robienia z siebie błazna? Czy ważniejsza jest liczba filmów czy ich jakość? Jak „ugryźć” TikToka i prowadzić go skutecznie, codziennie pozyskując nowych potencjalnych klientów? Jak skutecznie budować wizerunek i sprzedawać na TikToku w oparciu o merytoryczne filmy?
27 kwietnia, szkolenie online: Kreatywny marketing B2B. Jak wykorzystać wiedzę nabytą w marketingu B2C do działań B2B. Co łączy marketing B2C i B2B, a jakie są zasadnicze różnice między nimi? Czy działania marketingowe w biznesie B2B mogą być inspirujące i kreatywne? Czy marketerzy z doświadczeniem w B2C mogą zbudować skuteczną strategię marketingową dla firmy B2B i jak to zrobić? Jakie narzędzia typowe dla marketingu B2C można użyć również w B2B, a z jakich lepiej nie korzystać?
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu marketera.