Dobrze zaprojektowana strona internetowa nie tylko przyciąga klientów, lecz także jest podstawą dalszych działań marketingowych. Poznaj 15 czynności, dzięki którym Twoja witryna będzie miała większą siłę oddziaływania na użytkowników – wzbudzi ich zaufanie i lepiej zaprezentuje ofertę.

Z tego artykułu dowiesz się:
- co sprawia, że użytkownicy uznają stronę WWW za godną zaufania,
- jakie proste prace techniczne przyśpieszą działanie strony internetowej,
- jak skutecznie korzystać ze społecznego dowodu słuszności,
- co powinna zawierać dobrze zaprojektowana witryna,
- jak opowiadać o swojej pracy, o zespole, wartościach czy usługach, aby zainteresować odbiorców.
Omówione tu rozwiązania świetnie sprawdzą się w przypadku już działających stron internetowych, ale mogą być też wskazówką dla tych osób, które dopiero zamierzają stworzyć witrynę. Nasza lista ma jeszcze jedną zaletę: wiele punktów dotyczy właściwego przygotowania treści, co oznacza, że większość zadań będziesz w stanie wykonać samodzielnie.
Wygląd ma znaczenie
W 2004 r. Elizabeth Sillence, profesorka z Wydziału Psychologii Northumbria University w Newcastle, przeprowadziła badania dotyczące stron WWW. Postanowiła sprawdzić, na jakiej podstawie ludzie decydują się zaufać witrynom dotyczącym zdrowia. Uczestnikami eksperymentu były osoby chore na nadciśnienie, które miały szukać informacji związanych z tą chorobą. Co z tego wynikło?
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jeśli badani uznawali jakiś serwis za niegodny zaufania, to 83% z nich jako powód wskazywało jego wygląd i układ. Za negatywne pierwsze wrażenie odpowiadały kolory, rozmiar tekstu czy elementów służących do nawigacji.
Z kolei gdy uczestnicy postrzegali stronę jako godną zaufania, 74% z nich kierowało się jej zawartością, a nie samym wyglądem! Ludzie częściej ufali serwisom, które były prowadzone przez znane organizacje i ekspertów medycznych oraz sprawiały wrażenie tworzonych przez osoby podobne do badanych.
Jakie płyną z tego wnioski dla marketerów?
Zapamiętaj
Znaczenie mają zarówno wygląd, jak i zawartość strony. Elementy wizualne są niezwykle ważne w początkowej fazie użytkowania witryny, ponieważ szybko określamy, czy coś jest dla nas wiarygodne. Natomiast same treści odgrywają kluczową rolę na kolejnym etapie, gdy już obdarzymy stronę zaufaniem.
Działania techniczne, które możesz wykonać samodzielnie
Z naszych obserwacji wynika, że wiele firm dba o profile w mediach społecznościowych, a witryny traktuje po macoszemu. Prawdopodobnie bierze się to z przekonania, że prace na stronie WWW wymagają wiedzy technicznej. Podstawowy przegląd serwisu jesteś jednak w stanie wykonać samodzielnie – i w ten sposób rozwiązać wiele problemów. Dowiedz się, od czego zacząć.
1. Zainstaluj certyfikat SSL
Zapewnia on poufność transmisji danych przesyłanych przez internet. Kiedyś był miłym akcentem, dziś jest standardem. Większość przeglądarek niemal blokuje strony bez ważnego certyfikatu.
Wskazówka
Ważność certyfikatu SSL możesz sprawdzić po wejściu na swoją stronę internetową. Gdy przy adresie widnieje ikonka zamkniętej kłódki, oznacza to, że połączenie jest bezpieczne. Jeżeli nie masz ważnego certyfikatu, skontaktuj się z firmą hostingową. Wiąże się on z niewielkim kosztem (100–500 zł rocznie), a ma ogromne znaczenie.
2. Napraw niedziałające linki
Nie ma nic bardziej frustrującego dla użytkownika niż sytuacja, w której chce on przeczytać jakiś artykuł czy dział, po czym dostaje komunikat, że… strona nie istnieje. Wpływa to też znacznie na SEO, dlatego warto regularnie sprawdzać, czy wszystko gra.
Wskazówka
W naprawie linków pomocne są dwa narzędzia. Pierwsze z nich to Dead Link Checker, który przeskanuje stronę w poszukiwaniu nieaktywnych łączy. A jeśli Twoja witryna jest oparta na WordPressie, polecamy drugą opcję – wtyczkę Broken Link Checker. Działa ona na podobnej zasadzie, a dodatkowo umożliwia szybką naprawę oraz regularny monitoring linków. Oba rozwiązania są bezpłatne.
3. Zadbaj o szybkość strony
Nie lubimy czekać, chcemy otrzymywać informacje natychmiastowo. Jeśli wczytywanie strony trwa zbyt długo, użytkownik się niecierpliwi. Co gorsza, jego wynikająca z bezczynności irytacja (nawet nie do końca uświadomiona) będzie miała wpływ na odbiór treści czy w ogóle Twojej firmy.
Niestety, w większości przypadków poprawa prędkości strony będzie wymagać kilku godzin prac programistycznych. Zanim jednak zlecisz je komuś, możesz przetestować trzy polecane narzędzia.
Przedstaw ofertę w czytelny sposób
Wygląd i działanie strony mają duże znaczenie, ale silnikiem napędzającym sprzedaż jest prezentacja oferty.
Wskazówka
Gdy w codziennym życiu robisz zakupy lub szukasz jakiejś usługi w internecie, obserwuj samego siebie. Na co zwracasz uwagę? Jakich informacji oczekujesz po wejściu na stronę gabinetu dentystycznego? Co chcesz wiedzieć przed umówieniem się na wizytę do fizjoterapeuty? Co sprawia, że ostatecznie decydujesz się na daną firmę? Taka samoobserwacja pozwoli Ci spojrzeć na ofertę Twojej firmy oczami potencjalnego klienta.
Sposób, w jaki opowiadasz o tym, co robisz lub sprzedajesz, decyduje, czy klient skontaktuje się z Tobą czy ruszy na poszukiwania innej firmy. Na co warto zwrócić uwagę?
4. Postaw na czytelność tekstów
Wybieraj proste, czytelne fonty. Jeśli odbiorcy będą mieli problemy z odczytaniem tekstu, negatywnie odbiorą też samą treść.
Ciekawostka
W 2008 r. przeprowadzono badania związane z krojami pisma. Badani dostali zadanie do wykonania i mieli oszacować, ile czasu im ono zajmie. Część osób otrzymała instrukcję napisaną prostym fontem, a część – nadmiernie udekorowanym. Ci pierwsi oszacowali, że zadanie zajmie im 9 min, podczas gdy drudzy podali czas prawie dwukrotnie dłuższy – 15 minut.
5. Pozwól użytkownikowi skanować tekst wzrokiem
Czytelność zależy nie tylko od odpowiedniego kroju czy wielkości pisma. Długi fragment tekstu będzie dla użytkownika po prostu nieciekawy, w związku z czym nie zada on sobie trudu, aby go przeczytać. Pamiętaj więc, aby zwracać uwagę na ten aspekt.
6. Prezentuj dane w sposób wizualny
Podczas przygotowywania tekstu regularnie zadawaj sobie pytanie, czy nie jesteś w stanie przedstawić czegoś tak, aby czytanie było wygodniejsze. Zamiast długiego akapitu może lepsze będą wykres lub tabela? Albo atrakcyjna infografika? Świetnie sprawdzą się też filmy osadzone na stronie internetowej, w których możesz opowiadać o firmie, ale też recenzować produkty, uczyć odbiorców i dawać im konkretną wartość. To droga na skróty do umysłów Twoich przyszłych klientów.
Wskazówka
Proste wizualizacje sprawdzają się w przypadku informacji, które może i nie są atrakcyjne, ale za to bardzo istotne w procesie budowania zaufania. Opieranie oferty na liczbach i statystykach świadczy o profesjonalizmie i nastawieniu na wyniki. Wizualne przedstawienie takich danych sprawi, że na pewno zostaną one zauważone i zapamiętane.
Postaw na społeczny dowód słuszności
Ta zasada mówi o tym, że gdy człowiek nie wie, jaką decyzję podjąć, często kieruje się decyzjami innych. Choć to potężne narzędzie marketingowe, w przypadku stron internetowych stosuje się je rzadko lub mało skutecznie.
Warto to zmienić, bo w pokoleniu Y (wśród ludzi urodzonych w latach 80. i 90.) aż 7 na 10 osób szuka opinii w internecie. Wykorzystanie społecznego dowodu słuszności na stronie internetowej może utwierdzić użytkownika w przekonaniu, że wybrał dobrze. Jak to zrobić?
7. Zaprezentuj opinie zadowolonych klientów
Zamieść je w formie krótkich wypowiedzi umiejscowionych blisko przycisków związanych z kontaktem lub zakupem produktu. Poniżej dowiesz się, jak możesz urozmaicić opinie.
8. Dodaj logotypy marek, z którymi współpracowałeś
Tak, wszyscy to robią, ale… nie bez powodu. To po prostu bardzo łatwe, a zarazem skuteczne. Duża liczba logotypów świadczy o sprawnym działaniu. Większe marki w portfolio pozwalają na pozycjonowanie własnego brandu wśród najlepszych.
9. Poproś o wypowiedź ekspertów z branży lub inne znane osoby
Wystarczy krótki tekst ze zdjęciem oraz imieniem i nazwiskiem. Nie musi on nawet dotyczyć stricte Twojej firmy. Jeżeli np. zajmujesz się fotografią, ekspert może powiedzieć o tym, jak istotne jest posiadanie wysokojakościowych zdjęć produktów.
To nie reklama Twojej firmy, lecz polecanie pewnej idei czy usługi, w które sam wierzysz. Jeżeli nie jesteś w stanie pozyskać takiej opinii z zewnątrz, znajdź odpowiednią osobę w swoim zespole.
Wskazówka
Wypowiedź członka załogi pokazująca, co znaczył dla niego dany projekt i jak rozwiązał problem klienta, będzie potężnym narzędziem do budowania zaufania wśród nowych odbiorców.
10. Pokaż swoje certyfikaty i nagrody
Chętnie chwalimy się nimi w mediach społecznościowych, a zapominamy dodać je na stronę. Jeżeli Twoja firma otrzymała jakieś nagrody czy wyróżnienia, warto je pokazać. Mogą to być nagrody branżowe, ale też np. emblematy, które dostaje się za członkostwo w klubie biznesowym.
Opowiedz swoją historię
Strona internetowa to ogromna przestrzeń do przedstawienia swojej historii. Jeżeli już udało Ci się zatrzymać uwagę użytkownika, będzie on szukał dalszych informacji, które potwierdzą słuszność jego wyboru.
11. Opowiedz o swojej firmie
Niemal na każdej stronie firmowej widnieje dział „O nas”. Zwykle jednak znajduje się tam krótki tekst związany z historią przedsiębiorstwa. Nuda i niewykorzystany potencjał! Taka podstrona daje ogromne pole do popisu. Możesz umieścić na niej dużo ciekawych faktów, które przekonają użytkownika, że on i Twoja firma pasują do siebie. Zobacz poniżej, na jakie elementy prezentacji zwrócić uwagę.
12. Pokaż solidne case study
Nie ma lepszego sposobu na opowiedzenie o efektach działań w branżach usługowych. W opisie historii realizacji projektu skup się na przedstawianiu dokonanej zmiany. Opowiedz, jak było, co zostało wprowadzone i jakie efekty przyniosło. Pokaż różnicę, która nastąpiła dzięki Twojej wiedzy, pracy i zastosowanym narzędziom. Powiedz jasno, co zyskał klient – jakie korzyści odniósł.
13. Opowiedz osobie
Większość właścicieli firm zapomina, aby oprócz swojej oferty pokazać też siebie. Bez względu na rodzaj biznesu lubimy wiedzieć, kto jest po drugiej stronie. Niech ludzie odwiedzający Twoją stronę dowiedzą się, że Ty jesteś właścicielem firmy i swoim nazwiskiem ręczysz za jakość usług czy produktów.
Wskazówka
Opowiedz, dlaczego zdecydowałeś się na prowadzenie biznesu. Nie zapomnij dodać zdjęcia. W przypadku większych firm zamiast prezentacji właściciela skuteczne może być przedstawienie zarządu, oczywiście również ze zdjęciami i informacją na temat wartości wyznawanych przez konkretne osoby czy ich podejścia do biznesu.
14.Umieść adres biura
Dziś w dużej mierze pracujemy zdalnie i w większości branż, gdy szukamy partnera biznesowego, nie musimy się ograniczać do jednego miasta czy regionu. Adres jest jednak ważny z innego względu – udowadnia, że firma faktycznie istnieje i ma swoją siedzibę.
Wskazówka
Nawet gdy działasz w 100% zdalnie, warto zainwestować w adres wirtualny. W wielu branżach nadal ma to ogromne znaczenie, dlatego umieść na stronie lokalizację swojej firmy wraz z mapą.
15. Daj możliwość wygodnego kontaktu
Na koniec zostawiliśmy rzecz, która jest chyba najważniejsza. Gdy tylko w głowie użytkownika pojawi się chęć kontaktu, musi on mieć możliwość zrobienia tego jak najszybciej. Dział „Kontakt” jest więc jedną z kluczowych zakładek na stronie internetowej. Sprawdź poniżej, o czym należy pamiętać, aby przygotować go dobrze.
Dobra strona to podstawa
To oczywiście nie wszystko, co możesz zrobić, aby Twoja strona internetowa budziła zaufanie użytkowników. Jednak zaproponowane przez nas rozwiązania możesz zacząć wprowadzać już dziś, żeby przyniosły naprawdę dobre rezultaty.
Publikacje w mediach społecznościowych zwykle przestają być widoczne dla odbiorców już po kilku dniach. Z kolei działania na stronie, wykonane raz, pracują dla Ciebie przez długi czas i są solidnym fundamentem innych działań marketingowych. Warto więc poświęcić na nie nieco czasu i pieniędzy.
Wskazówka
Obserwuj, jak użytkownicy zachowują się w witrynie. Co sprawia, że opuszczają podstronę lub chętnie klikają link? Idealnym narzędziem jest Hotjar, który umożliwia oglądanie filmów z analizą zachowań użytkowników. Założenie konta i instalacja na stronie są dość proste, a pozwalają uzyskać ogrom informacji do analizy.