Rozwój rynku e-commerce przyśpiesza jak nigdy dotąd. Potwierdzają to liczne wyniki badań i analiz, dzięki którym możemy bliżej poznać sytuację branży. Różnego rodzaju raporty przedstawiają rzeczywistość e-handlu za pomocą liczb – to na ich podstawie często powstają poradniki dla osób pracujących w e-commerce. Warto również poznać inną perspektywę, czyli rzeczywistość przedstawioną na podstawie doświadczeń i odczuć. Zgłębienie i zrozumienie, co myślą na dany temat właściciele e-sklepów, kadra zarządzająca oraz eksperci, jest równie ważne i może prowadzić do ciekawego dialogu między wszystkimi stronami zaangażowanymi w rozwój e-commerce.
Opinie CEO, dyrektorów i menedżerów e-sklepów mogą inspirować
Firma EACTIVE, która świadczy usługi z obszaru digital marketingu dla branży e-commerce, postanowiła zapytać kilkunastu przedstawicieli sklepów internetowych, jakie mają zdanie na temat obecnej sytuacji. Stworzona publikacja „Rzeczywistość e-commerce z perspektywy sklepów internetowych” ma na celu zachęcenie przedsiębiorców i specjalistów pracujących w sklepach online do przedstawienia swoich opinii o bieżącej kondycji rynku e-handlu. Wypowiedzi właścicieli, dyrektorów i menedżerów mogą stanowić ciekawe źródło inspiracji dla branży e-commerce oraz firm, które wspierają jej rozwój.
Zachęcamy do przeczytania publikacji, którą można pobrać w tym miejscu. W opracowaniu EACTIVE znajduje się 15 ciekawych odpowiedzi przedstawicieli sklepów internetowych na pytanie „Co jest największym problemem, a co największą szansą dla branży e-commerce w 2021 roku i dlaczego?”. W publikacji wypowiadają się:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- Dariusz Jurgielewicz, menedżer ds. rozwoju r-commerce – Leroy Merlin Polska,
- Joanna Nawrocka, head of e-commerce – Nestlé Nespresso,
- Marlena Zielińska, e-commerce manager – Organique.pl,
- Michał Ptak, head of digital marketing and online sales – Samsung Electronics Polska,
- Mirosław Mikołajczak, CEO – Selsey.pl,
- Jakub Pokorski, wiceprezes zarządu – Extrakominki.pl,
- Mariusz Serafin, director of marketing and e-commerce – Lancerto.com,
- Łukasz Piech, dyrektor e-commerce – Lantre.pl,
- Maciej Wójcik, dyrektor e-commerce – Spokey.pl,
- Krzysztof Rogalny, head of development & technology – TIM SA,
- Grzegorz Kołodziej, managing director – Apetete.pl,
- Marcin Janczewski, CEO – DrTusz.pl,
- Tomasz Zaród, CEO – Krainaksiazek.pl,
- Karol Wilczko, board member – Szkla.com,
- Marek Klimas, specjalista ds. e-commerce – Madex: tapetydekoracje.pl.
Liczby sugerują ciągły wzrost rynku e-commerce
Według analizy przeprowadzonej przez PwC rynek e-commerce za pięć lat będzie wart 162 mld zł. Jeśli wziąć pod uwagę, że w 2020 r. jego wartość była na poziomie 100 mld zł, średni roczny wzrost wynosić będzie 12%. Przed branżą stoi więc wiele możliwości, ale i wyzwań. Utrzymywanie rozwoju rynku e-handlu na najwyższym poziomie to ogrom pracy, a pomóc w tam mają m.in. specjalne poradniki. Przykładowo w marcu 2021 r. opublikowany został raport „Co (u)gryzie e-commerce?”, stworzony przez Izbę Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute. Skupia się on na problemach e-commerce, które wskazują internauci podczas badania. Można w nim znaleźć wiele ciekawych informacji, dzięki którym branża może lepiej sprostać wymaganiom konsumentów. Właśnie takie przedsięwzięcia pozwalają nam się dowiedzieć, co myślą klienci e-commerce.
Synergia danych i odczuć spowoduje lepsze zrozumienie rynku e-commerce
Właściciele, dyrektorzy i menedżerowie sklepów internetowych mają niełatwe zadanie, żeby sprostać wysokim wymaganiom konsumentów, dostosować się do zmian na rynku, specyfiki swojej działalności oraz dużej konkurencyjności. Jednocześnie stoją przed nimi wielkie możliwości rozwoju związane z postępem technologicznym. Rozwój e-commerce jest w rękach całej branży, czyli e-sklepów, dostawców aplikacji, usług (np. specjalistów ds. logistyki zaopatrzenia) oraz oczywiście kupujących. Niezwykle pomocne w pielęgnowaniu tego rozkwitu są dane i statystyki, ale też doświadczenia i odczucia osób pracujących w tej branży. Warto, aby wszystkie strony e-handlu – czy jest to B2C, B2B, czy C2C – słuchały siebie nawzajem. Możliwe, że również dzięki temu tempo wzrostu e-commerce będzie rosło.
Aleksandra Sawicka, PR manager w EACTIVE #wiemyjak