Jak Polacy korzystają z poczty e-mail? Na co marketerzy powinni zwrócić uwagę podczas prowadzenia kampanii e-mail-marketingowych? Czy pandemia COVID-19 wpłynęła na zwiększenie zainteresowania e-mail marketingiem w firmach? Odpowiedzi na te pytania są zawarte w Raporcie z XVII Badania wykorzystania poczty elektronicznej, przeprowadzonego przez SARE, firmę specjalizującą się w e-mail marketingu i marketing automation.

Wyniki badania po raz kolejny pokazały, że e-mail marketing to must have w pracy marketerów. Prawie 80% specjalistów wskazało e-maila jako najchętniej wykorzystywany kanał komunikacji. Dane przedstawione w raporcie porównują opinie ankietowanych z lat 2019 i 2020. To pozwoliło określić aktualne trendy i nieoczekiwane zmiany w prowadzeniu komunikacji e-mail-marketingowej.
Pytania dotyczyły ogólnego profilu respondentów, sposobów odbierania przez nich poczty elektronicznej oraz realizacji e-mail marketingu w firmach. Przeanalizowane zostały tematy wykorzystywania automatyzacji, zarządzania bazami danych oraz integracji e-mail marketingu z innymi kanałami dotarcia. W tej edycji badania nie zabrakło rozważań na temat skutków pandemii. Ankietowani udzielili odpowiedzi na pytania o wpływ COVID-19 na sprzedaż oraz komunikację z klientami. Poszczególne części raportu są wzbogacone o wypowiedzi ekspertów z branży digital marketingu.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Email marketing okiem specjalisty
W tym roku niemal połowa ankietowanych przyznała, że aktywnie korzysta z e-mail marketingu w swoich działaniach. Dla blisko 50% ankietowanych głównym celem takiej komunikacji jest sprzedaż. Kolejne priorytety to działania wizerunkowe oraz komunikacja transakcyjna. Wielkim zaskoczeniem było przyznanie się niemal 20% ankietowanych do braku prowadzenia testów e-mailingów. W Badaniu pojawiły się także pytania o stosowanie metody RWD w e-mailingach oraz o targetowanie wiadomości pod kątem demograficznym, geolokalizacyjnym i behawioralnym. Czy marketerzy stosują personalizacje w działaniach e-mail-marketingowych? Jakie działania podejmują, aby zwiększać zasoby bazodanowe? Te informacje również znajdują się w raporcie SARE.
Automatyzacja marketingu w praktyce
Systemy do marketing automation pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze. Odpowiednia obsługa takich narzędzi niesie także długofalowe korzyści, takie jak wzmocnienie zaangażowania i lojalności wśród klientów, za sprawą spersonalizowanego przekazu. Dodatkowo, marketing automation daje możliwość bieżącej analizy i optymalizacji działań marketingowych. Według danych zawartych w raporcie, jedynie 10% ankietowanych stosuje rozwiązania marketing automation, co z punktu widzenia możliwości takich systemów nie jest dobrym wynikiem.
Ankietowani, którzy wdrożyli marketing automation widzą wiele korzyści. – Narzędzia marketing automation stanowią kompleksowe środowisko do sprawnej organizacji komunikacji z klientami. Ponad 70% badanych zauważyło znaczny wzrost sprzedaży przy wykorzystaniu rozwiązań tej klasy. Kompleksowe wsparcie firm wdrażających marketing automation oraz pomoc w budowaniu strategii opartej o te narzędzia powodują realne wzrosty – komentuje Łukasz Haładus, customer success director Digitree Group S.A.
E-mail marketing w strategii omnichannel
Czy marketerzy integrują ze sobą różne kanały komunikacji? Okazało się, że w 2020 roku spadł odsetek badanych konsolidujących działania online i offline. Takie integracje stosuje 44% respondentów. Idąc dalej, okazuje się, że tylko 18% ankietowanych korzysta z odpowiednich narzędzi, które pomagają integrować działania marketingowe, a połowa z nich świadomie rezygnuje z takich rozwiązań. Eksperci SARE uznają to zjawisko za niepokojące – nie spełnia oczekiwań współczesnego konsumenta, który ceni przecież spójne doświadczenia zakupowe w różnych miejscach w Internecie i poza siecią.
Wśród osób, które integrują swoją komunikację z jej odbiorcami, najczęściej wybierane były social media i kanał mobile. Z czym jeszcze marketerzy łączą e-mail marketing i jakie przynosi to korzyści? Warto zapoznać się z pełnymi wynikami tych badań.
E-mail marketing vs. COVID-19. Co się zmieniło?
Czy e-mail marketing był częściej wykorzystywany w czasie pandemii? Tak, potwierdziły to także wyniki Badania SARE. – Jak wiadomo dobra i trwała komunikacja z klientem to podstawa udanego biznesu. Szczególnie teraz, w czasie pandemii, podczas której większość sklepów stacjonarnych została tymczasowo zamknięta. Niektóre z nich przeniosły swój biznes do internetu, próbując pozyskać klientów online – komentuje Rafał Zakrzewski, CEO Digitree Group.
Wspomniany transfer biznesów z offline do online zaowocował także zwiększeniem zainteresowania ofertą firm z branży e-mail marketingu.
Współczynnik open rate w kampaniach okazał się wyższy o 10% wśród ankietowanych, a przy wzrostach o nawet 140%. Blisko 40% ankietowanych odnotowało wzrost sprzedaży w swoim biznesie, a ponad 30% zawdzięcza ten wynik bezpośrednio e-mail marketingowi.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Ankieta była zbudowana w module ankiet systemu SARE oraz panelu Badawczego Biostat.
Patronami XVII Badania wykorzystania poczty elektronicznej w Polsce byli:
BioStat® Centrum Badawczo-Rozwojowe, Szef Sprzedaży, Brief.pl, Nowy Marketing, IAB Polska, Marketer+, Izba Gospodarki Elektronicznej, Tygrysy Biznesu, INIS, Salelifter, JU.
Zachęcamy do dalszej lektury!
Link do raportu: https://digi.eco/raport-Marketer+