Co przyniósł kwiecień 2025 r. w marketingu? Od prestiżowych nagród za polskie kampanie przez raporty dotyczące personalizacji reklam, wykorzystania AI w walce nadużyciami w kreacjach reklamowych, aż po nową muzyczną tożsamość InPostu. Sprawdź, co jeszcze wydarzyło się w ostatnim miesiącu i jak te wydarzenia mogą wpłynąć na branżę marketingową. Poznaj też najlepsze kampanie reklamowe według ekspertów.

1. Najlepsze kampanie na YouTubie nagrodzone – znamy wyniki YouTube Works Awards 2024
Za nami finał czwartej edycji YouTube Works Awards – konkursu, który wyróżnia najbardziej pomysłowe i skuteczne kampanie wideo na polskim YouTubie. Grand Prix zdobyła kampania „Te końce świata” ING Banku Śląskiego, doceniona za nowatorskie podejście do komunikacji i wyznaczanie nowych standardów w branży.
W gronie laureatów znalazły się także takie marki jak Otodom, Grupa OLX, Empik, YES, czy CodeTwo. Jury złożone z 29 specjalistów marketingu, przyznało nagrody w sześciu kategoriach (Action Driver, Force for Good, Full Funnel Marketing, The Underdog, Ingenious Insight i „Unskippable” Creative). Dodatkowo wyróżniono trzy projekty w kategorii Tech Pioneer, mimo że nie przyznano w niej głównej nagrody.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Tegoroczna edycja potwierdziła, że odważne i nieszablonowe podejście do marketingu na YouTubie nie tylko przyciąga uwagę widzów, lecz także realnie wspiera cele biznesowe marek. Konkurs zorganizowany został po raz czwarty przez Google’a we współpracy z Kantarem.
2. Rynek agencji PR w Polsce: jednoosobowe działalności gospodarcze na czołowej pozycji [raport]
Zgodnie z raportem opracowanym przez analityków Exacto, pod przewodnictwem profesora Dariusza Tworzydły, w 2024 r. na polskim rynku public relations działało 1089 firm PR, z czego blisko połowa to jednoosobowe działalności gospodarcze. To kolejny sygnał wskazujący na rosnącą rolę elastycznych form prowadzenia działalności w sektorze PR, który od lat zmienia swoją strukturę i sposób funkcjonowania.
Zmiany na rynku PR w Polsce są wynikiem wielu czynników, w tym pandemii, inflacji oraz dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji. Nowoczesne technologie, w tym AI, umożliwiają automatyzację wielu procesów, takich jak generowanie treści czy tworzenie materiałów do mediów społecznościowych. To z jednej strony obniża koszty i skraca czas realizacji projektów, ale z drugiej rodzi obawy dotyczące przyszłości zatrudnienia w branży.
W latach 2021–2024 na rynku pojawiło się 444 nowych firm, z czego 76% to jednoosobowe działalności gospodarcze. W tym samym okresie powstało tylko 107 spółek, co świadczy o silnym trendzie w kierunku elastyczności i niższych kosztów prowadzenia działalności. W 2020 r. dominowały spółki z o.o., stanowiące 62% rynku, ale w 2024 r. proporcje się wyrównały – jednoosobowe działalności gospodarcze stanowią 49%, a spółki z o.o. 43%.
Duży udział jednoosobowych działalności gospodarczych ma duży wpływ na profesjonalizację branży. Choć ta forma działalności pozwala na elastyczność i redukcję kosztów, może także prowadzić do spadku jakości usług, gdyż nie wszystkie z tych podmiotów dysponują odpowiednimi zasobami i doświadczeniem.
3. Sabre Awards EMEA 2025 wręczone. Trzy nagrody dla polskich agencji i kampanii
W Londynie ogłoszono zwycięzców prestiżowego konkursu Sabre Awards EMEA 2025, przyznając trzy nagrody polskim agencjom i kampaniom. VeloBank wraz z agencją ZOOM bsc otrzymali główną nagrodę w kategorii „Superior Achievement in Research and Planning” za kampanię walentynkową. W kategorii Capital Markets Communications wyróżniono LPP i Lighthouse za kampanię „LPP vs HDR: o znikających miliardach i odzyskanym zaufaniu”.
Dodatkowo w regionalnej kategorii The Baltic, nagrodę Sabre zdobyła agencja SEC Newgate CEE za kampanię na rzecz wolnych mediów dla TVN Warner Bros. Discovery. W tej samej kategorii nominowane były również projekty Havas PR dla MAX Premium Burgers i agencji albo albo za działania dla Answear.com. Konkurs Sabre Awards jest organizowany od 30 lat przez PRovoke Media i wyróżnia najlepsze osiągnięcia w dziedzinie public relations na świecie.
W tegorocznej edycji konkursu Polskę w jury reprezentowali Paweł Bylicki z Public Dialog oraz Sebastian Hejnowski z SEC Newgate Group.
4. Stowarzyszenie Profesjonalistów Influencer Marketingu (SPIM) rozpoczyna swoją działalność
Powstało Stowarzyszenie Profesjonalistów Influencer Marketingu (SPIM), które ma na celu kształtowanie i standaryzowanie ekosystemu influencer marketingu w Polsce. Inicjatywa skupia przedstawicieli agencji, twórców oraz ekspertów rynku, a jej nadrzędnym celem jest poprawa postrzegania influencer marketingu jako profesjonalnej dziedziny. SPIM zamierza m.in. promować influencerów jako profesjonalnych twórców oraz wzmocnić pozycję influencer marketingu w strategiach komunikacyjnych i cyfrowych.
Stowarzyszenie skupi się na kilku strategicznych obszarach, w tym edukacji rynku, wsparciu influencerów, oraz współpracy z legislatorami w kwestii regulacji reklam i ochrony konsumentów. Celem SPIM jest również wypracowanie standardów i dobrych praktyk w branży, a także stworzenie narzędzi certyfikujących influencerów i agencje. Działania te mają na celu zwiększenie transparentności i zapewnienie bezpieczeństwa zarówno dla twórców, jak i odbiorców treści.
SPIM tworzą liderzy branży influencer marketingu, w tym przedstawiciele takich firm jak Generation9, WE!RE Fantasy, Lettly, DDOB, BrandLift, AR Managment, LifeTube, SpaceCat, ClickInStory czy GetHero.
5. Branding Ovation – znamy laureatów
Znamy laureatów konkursu Branding Ovation 2025, który wyróżnia najlepsze marki i projekty marketingowe w branży jagodowej. Jury, złożone z ekspertów i praktyków rynku, przyznało siedem nagród w różnych kategoriach. Główną nagrodę – tytuł Jagodowej Marki Roku 2025 – otrzymała „Truskawka od Rolnika” Agnieszki i Michała Leleń z Maszkowa w Małopolsce. Grand Prix za działania marketingowe trafiło do projektów Malinowe Factory i Borówkowe Factory, realizowanych przez Horti Team i Hortus Media.
W gronie nagrodzonych znaleźli się także: Mrs. Rolnikowa (Truskawkowa Marka Roku), Biohaskap (Kamczacka Marka Roku), Borówka Henrykowska (Borówkowa Marka Roku), Owocowa Kryjówka w Gąsawach (Malinowa Marka Roku) oraz DiWine Manufaktura Win Owocowych, która obroniła tytuł Porzeczkowej Marki Roku.
Celem projektu jest identyfikacja, wsparcie i promocja najbardziej inspirujących przykładów budowania lojalności konsumentów. To doroczne spotkanie producentów i specjalistów marketingu w ogrodnictwie.
6. Jak brzmi InPost? Grupa zaprezentowała swój audio branding
InPost stworzył spersonalizowany system identyfikacji dźwiękowej, który pozwoli rozpoznać markę z zamkniętymi oczami. Nowa tożsamość dźwiękowa, oparta na tzw. brand music core, to zbiór unikalnych kompozycji odzwierciedlających wartości firmy: radość, kreatywność, zaangażowanie i innowacyjność. Kluczowym elementem jest również audio logo – charakterystyczny dźwięk otwieranej skrytki, który nawiązuje do Paczkomatów i wyróżnia markę w przestrzeni audio.
Nowy system zostanie wdrożony we wszystkich punktach styku z klientem – od aplikacji mobilnej, przez infolinię, aż po kampanie marketingowe i eventy. Celem tego działania jest zwiększenie rozpoznawalności marki oraz pogłębienie emocjonalnej relacji z użytkownikami – również na rynkach zagranicznych, gdzie dźwięk pozwala przełamywać bariery językowe.
Najciekawszym elementem projektu jest specjalny instrument perkusyjny stworzony z… Paczkomatu i kartonów. Zagrał we wszystkich kompozycjach i będzie pokazywany na wydarzeniach. Audio branding InPostu miał już swoją premierę m.in. podczas Tour de France, a całość można usłyszeć na limitowanej winylowej płycie „InPost Beats” i na YouTubie marki.
7. „Marketer+” 70 o psychologii w marketingu już dostępny
Sięgnij po 70. numer „Marketera+”, poświęcony psychologii w działaniach marketingowych. Eksperci zdradzają w nim, jaka jest rola psychologii w komunikacji i sprzedaży, jak konsumenci przetwarzają i zapamiętują przekazy brandów, jak kultura dopaminowa wpływa na zachowania ludzi, co kształtuje ich decyzje zakupowe, jakie bodźce na nich działają i co skłania ich do wyboru konkretnej oferty. Ten numer zawiera również dodatek specjalny o reklamie (D)OOH.
Z numeru dowiesz się m. in. jak projektować produkty i usługi, które spełniają i przewidują ludzkie oczekiwania, jak w praktyce wdrożyć neuromarketing oraz techniki perswazji i mechanizmy behawioralne do codziennych działań i jak wzmocnić przekaz marki.
8. Nowe e-szkolenie „Marketera+”
„6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki”
Podczas 150-minutowego szkolenia online dla prenumeratorów extra premium „Markerera+” Alina Lysychkina (COO w adcookie) przedstawiła uczestnikom sprawdzone techniki marketingowe oparte na psychologii, które skutecznie wspierają komunikację marki bez ryzyka manipulacji. Omówiono m.in. wykorzystanie social proofu, storytellingu, mechanizmu scarcity czy tzw. first touch – wszystko w oparciu o konkretne przykłady i schematy do natychmiastowego zastosowania.
Nagranie ze szkolenia jest dostępne na kontach prenumeratorów extra premium „Marketera+”.
9. Nowe odcinki „Marketer+ Podcast
W kwietniu opublikowaliśmy kolejne odsłony naszego marketingowego podcastu:
- Izabela Zalewska: W erze postmarketingu psychologia społeczna jest bardzo pomocna (Marketer+ Podcast, odc. 19)
- Joanna Burdek: Wiedza o mózgu to realna przewaga w marketingu i biznesie (Marketer+ Podcast, odc. 20)
10. Bezpłatny przewodnik po reklamie (D)OOH od „Marketera+”
Specjalny dodatek poświęcony reklamie (D)OOH prezentuje aktualne kierunki rozwoju oraz kluczowe wyzwania w obszarze outdooru. Specjaliści branżowi wskazują warte uwagi technologie i strategie inwestycyjne. Dzielą się również inspirującymi przykładami zeszłorocznych kampanii.
11. Ponad połowa Europejczyków woli reklamy dopasowane do ich potrzeb – nowy raport IAB Europe [raport]
Personalizacja reklam w sieci wciąż cieszy się poparciem użytkowników – wynika z raportu IAB Europe, opracowanego na podstawie badania Kantar Media. Aż 50% europejskich konsumentów preferuje reklamy dostosowane do ich zainteresowań, a 60% uważa, że wymiana danych za darmowy dostęp do treści online jest uczciwa. Jednocześnie wielu użytkowników zdaje sobie sprawę, że to właśnie reklama personalizowana finansuje bezpłatne usługi i treści dostępne w internecie.
Raport „Optimisation over reform – Understanding EU consumers’ perception and knowledge of the ad-funded internet and related privacy rights issues” ukazuje napięcie między potrzebą ochrony danych a funkcjonowaniem modelu biznesowego, na którym opiera się duża część cyfrowej gospodarki. W obliczu planowanego Digital Fairness Act – nowej regulacji mającej ograniczyć targetowanie – eksperci zwracają uwagę na ryzyko przeregulowania. Ich zdaniem skuteczne egzekwowanie istniejących przepisów (RODO, DSA) może zapewnić ochronę prywatności bez konieczności rezygnacji z reklamy opartej na danych.
Polscy internauci na tle Europy wyróżniają się większą akceptacją dla personalizacji i lepszą znajomością przepisów o ochronie danych. 60% użytkowników z Polski akceptuje wszystkie zgody na przetwarzanie danych, a 65% posiada poprawną wiedzę na temat regulacji prywatności. Co istotne, aż 45% Polaków nie wyobraża sobie płacenia za internet bez reklam – co pokazuje, że model „darmowego internetu” wciąż ma silne poparcie społeczne.
IAB Europe apeluje, aby zamiast tworzenia kolejnych restrykcji, skupić się na edukacji użytkowników oraz poprawie transparentności działań reklamodawców. Jak wynika z raportu, konsumenci nie odrzucają personalizacji – oczekują jedynie jasnych informacji i realnej kontroli nad swoimi danymi. Debata o przyszłości internetu nie powinna sprowadzać się do wyboru między prywatnością a dostępnością, lecz uwzględniać wszystkie elementy cyfrowego ekosystemu.
12. Przewodnik po Pintereście: nowy e-book Grupy Roboczej Social Media IAB Polska
Grupa Robocza Social Media IAB Polska przygotowała kompleksowy e-book poświęcony wykorzystaniu Pinteresta w działaniach marketingowych. Przewodnik porusza zarówno aspekty organicznej obecności, jak i możliwości płatnej promocji na platformie. Zawiera dane o użytkownikach w Polsce i na świecie, przegląd najskuteczniejszych formatów treści, a także praktyczne wskazówki dotyczące budowania zaangażowania i mierzenia efektów kampanii.
Publikacja została opracowana z myślą o marketerach, właścicielach e-commerce, twórcach treści oraz agencjach planujących działania na Pintereście. Szczególną uwagę poświęcono możliwościom reklamowym – w tym celom kampanii, targetowaniu, nowym narzędziom analitycznym oraz rozwiązaniom opartym na AI.
13. Rentowność na zakręcie. Branża marketingowa pod presją kosztów [raport]
Raport SAR „Badanie Płac i Stawek Godzinowych – edycja 2025”, ujawnia niepokojące zjawisko – w branży marketingowej rośnie luka między kosztami pracy a stawkami za usługi. W ciągu ostatnich 10 lat wynagrodzenia wzrosły o ponad 33%, inflacja przekroczyła 55%, a stawki oferowane klientom zwiększyły się zaledwie o 16,8%. Szczególnie mocno odczuwają to specjaliści – copywriterzy, graficy czy plannerzy strategiczni – których pensje szybują w górę, podczas gdy ceny ich pracy dla klienta rosną symbolicznie, a czasem wręcz spadają. Jedynym wyjątkiem są account managerowie, gdzie stawki przewyższają wzrost wynagrodzeń.
Rok 2024 przyniósł tylko kosmetyczne zmiany – średnie pensje na etacie wzrosły o 4%, w modelu B2B o 3%, a stawki usług o symboliczne 2%. Prawdziwe wzrosty widoczne były jedynie w wybranych specjalizacjach, takich jak reklama online, IT czy analiza danych. Tymczasem w działach produkcji i zarządzania odnotowano spadki, sięgające kilkunastu procent. Rynek nie rozwija się równomiernie – niektóre obszary zyskują, inne wyraźnie tracą.
Struktura zatrudnienia wciąż się zmienia – choć większość branży (67%) pracuje na etacie, model B2B zyskuje na popularności, zwłaszcza w technologii i reklamie. Branża pozostaje młoda i sfeminizowana – kobiety stanowią 64% pracowników, a dominują osoby w wieku 25–34 lata. Mimo że luka płacowa nadal istnieje, jej skala jest mniejsza niż w gospodarce ogółem, co może świadczyć o rosnącej świadomości i zmianie kultury organizacyjnej.
14. Czego naprawdę chcą dziennikarze? PR pod lupą mediów
Ponad stu dziennikarzy z obszaru technologii, biznesu i marketingu wzięło udział w badaniu agencji WEC Communication. Sprawdzono, jak media oceniają informacje prasowe, jakie materiały dodatkowe są dla nich wartościowe i jak budować skuteczne relacje między redakcjami a agencjami PR.
Wnioski? Ważne są jakość treści, właściwy timing i personalizacja komunikatów. Dziennikarze chętnie sięgają po materiały eksperckie, wideo i możliwość testowania produktów, ale źle reagują na nachalne follow-upy. Wyniki badania, wzbogacone komentarzami przedstawicieli firm i redakcji, zebrano w formie praktycznego e-booka.
Jak podkreśla Katarzyna Pilawa z WEC Communication celem raportu jest lepsze zrozumienie oczekiwań mediów i budowanie współpracy opartej na zaufaniu. Dobre relacje z dziennikarzami zaczynają się od realnego wsparcia ich pracy – a zdobyta wiedza może w tym skutecznie pomóc. Raport jest dostępny za darmo, a kolejne wskazówki można znaleźć w kanałach social media agencji.
15. Reklamy spersonalizowane siłą napędową europejskich MŚP [raport]
Z najnowszego raportu „Reklamy cyfrowe w UE i Wielkiej Brytanii”, przygotowanego przez Google we współpracy z Centre for Information Policy Leadership (CIPL) i Public First, wyłania się jasny obraz – spersonalizowana reklama internetowa stanowi dziś jedno z najważniejszych narzędzi rozwoju dla małych i średnich firm. Aż 86% spośród 4287 europejskich przedsiębiorstw uczestniczących w badaniu wskazało reklamy dopasowane do użytkownika jako ważny czynnik wzrostu przychodów. To nie tylko dowód na skuteczność tego typu działań, ale też sygnał, że personalizacja staje się koniecznością.
Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), które stanowią fundament europejskiej gospodarki, coraz częściej wykorzystują reklamy spersonalizowane do precyzyjnego docierania do swoich klientów. 76% z nich deklaruje, że dzięki personalizacji są w stanie konkurować z większymi firmami, a 73% przyznaje, że bez niej nie byliby w stanie skutecznie pozyskać klientów. W przypadku firm o wąskiej specjalizacji, to często jedyna realna droga do zwiększenia zasięgu i zbudowania rozpoznawalności wśród właściwej grupy odbiorców.
W Polsce rola spersonalizowanego marketingu cyfrowego jest jeszcze bardziej widoczna. Aż 89% polskich MŚP deklaruje, że dzięki reklamie online osiągnęli wzrost przychodów, a 91% widzi w niej fundament dalszego rozwoju. Przedsiębiorcy wskazują również, że reklamy internetowe przynoszą lepsze efekty niż media tradycyjne – 71% firm uznaje zwrot z inwestycji w digital za wyższy niż w mediach drukowanych, a 60% twierdzi, że reklama internetowa działa skuteczniej niż kampanie telewizyjne.
Z raportu wynika też, że ograniczenie możliwości korzystania z reklam spersonalizowanych mogłoby mieć poważne konsekwencje gospodarcze. Blisko połowa europejskich MŚP (47%) przewiduje, że w takiej sytuacji musiałaby podnieść ceny swoich produktów lub usług, a 21% rozważałaby redukcję zatrudnienia. W Polsce skutki mogłyby być jeszcze bardziej odczuwalne – 50% firm spodziewa się spadku przychodów, 24% deklaruje konieczność cięcia etatów, a 25% przewiduje zamknięcie części działalności. Te dane pokazują, jak istotna dla stabilności sektora MŚP jest możliwość prowadzenia efektywnych działań marketingowych online.
16. „Ads Safety Report 2024”, czyli jak sztuczna inteligencja wspiera walkę z nadużyciami w reklamie [raport]
W raporcie „Ads Safety Report 2024” Google przedstawia działania podjęte w celu zapewnienia bezpieczeństwa reklam online. W szczególności sztuczna inteligencja odegrała ogromną rolę w wykrywaniu i usuwaniu niezgodnych z zasadami reklam. W ciągu roku zablokowano ponad 5,1 mld takich reklam, a także zawieszono 39,2 mln kont, które łamały przepisy. Dzięki AI proces monitorowania i reagowania na zagrożenia stał się szybszy i bardziej precyzyjny.
Udoskonalone narzędzia pozwoliły także na skuteczną ochronę wydawców – 97% stron, które naruszały zasady, zostało wykrytych przez systemy AI. Skróciło to czas weryfikacji witryn i umożliwiło wydawcom szybsze zarabianie na reklamach. Ważnym elementem było również wprowadzenie zasad dotyczących weryfikacji tożsamości reklamodawców – dziś ponad 90% wyświetlanych reklam pochodzi od zweryfikowanych firm.
Raport zwraca uwagę na działania w kontekście wyborów, które odbyły się w 2024 r. Google wprowadziło dodatkowe wymogi dla reklam politycznych, m.in. obowiązek oznaczania ich informacją „Opłacone przez” oraz udostępnianie publicznych raportów dotyczących przejrzystości reklam. Ponadto, usunięto 10,7 mln reklam politycznych pochodzących z niezaufanych kont.
17. Konkurs Young Creatives Cannes 2025 – znamy laureatów
24 kwietnia w warszawskim Praga Centrum odbyła się gala finałowa konkursu Young Creatives Cannes 2025 – prestiżowego wydarzenia dla młodych talentów branży kreatywnej. Konkurs jest polskim etapem międzynarodowych zmagań Young Lions Competition i co roku stanowi trampolinę do międzynarodowej kariery. Uczestnicy, urodzeni po 16 czerwca 1994 roku, mieli 24 lub 48 godzin, aby przygotować odpowiedź na rzeczywisty brief, oceniany przez profesjonalne jury złożone z przedstawicieli branży reklamowej, PR, mediów i projektowania.
W tegorocznej edycji wyłoniono ośmiu zwycięzców – po jednym zespole w każdej z kategorii: Print, Design, Film, Digital, PR, Media, Clients i specjalnej OPEN. Partnerami poszczególnych kategorii były znane marki, m.in. Orlen, Lech, Frisco i Avon.
Konkurs Young Creatives to nie tylko rywalizacja – to także okazja do rozwoju i wymiany doświadczeń. Wszystkie zespoły biorące udział w finale otrzymały indywidualny feedback oraz możliwość uczestnictwa w specjalnych szkoleniach. Organizatorzy wydarzenia podkreślają, że głównym celem jest inspirowanie młodych twórców do działania i rozwijania kreatywnego potencjału.
18. Czwarta edycja rankingu Best Brands Poland 2025
Ogłoszono wyniki badania NIQ w ramach 4. edycji rankingu Best Brands Poland 2025, który wyłonił 60 najsilniejszych marek na polskim rynku. Spośród nich sześć otrzyma prestiżowe „Oscary Marketingu” – nagrody przyznawane na podstawie opinii konsumentów, a nie ekspertów. Zwycięzców poznamy podczas gali 29 maja w Zamku Ujazdowskim w Warszawie.
Tegoroczny ranking wyróżnia marki, które nie tylko zdobyły zaufanie klientów, ale również potrafią tworzyć z nimi silne więzi emocjonalne. Ocenie poddano 400 brandów z 40 kategorii produktowych – od żywności po bankowość. Wśród nominowanych znalazły się m.in. Eveline, Coca-Cola, Samsung, mBank, PlayStation i Adidas.
Badanie ujawnia, że konsumenci oczekują dziś od marek czegoś więcej niż dobrej ceny – chcą, by były blisko ich codzienności i reprezentowały ich wartości. Dla Gen Z liczy się radość i wolność, dla starszych pokoleń – doświadczenie i szacunek. Marki, które potrafią to zrozumieć, zyskują lojalność i silną pozycję na rynku.
19. Nowa aplikacja Edits od Instagrama
Instagram wypuścił nową aplikację Edits, stworzoną z myślą o twórcach krótkich filmów. To darmowe narzędzie do montażu wideo na telefonie ma wspierać kreatywność nie tylko na Instagramie, ale też na innych platformach.
Edits łączy w sobie różne funkcje potrzebne do produkcji wideo, eliminując konieczność korzystania z wielu różnych aplikacji. Umożliwia m.in. zapisywanie pomysłów, zarządzanie projektami, montaż filmów, eksport bez znaku wodnego, korzystanie z kamery wysokiej jakości, precyzyjnej osi czasu, efektów wycinania i animacji wspomaganych AI. Dodatkowo, aplikacja oferuje podgląd trendów i analizę skuteczności materiałów, co pomaga w tworzeniu lepszych filmów.
Edits jest już dostępna globalnie w App Store i Google Play.
20. Nowa książka w sklepie „Marketera+”
W naszym sklepie pojawiła się jedna nowa publikacja:
„Potęga samodoskonalenia”, w której spotykają się doświadczenia, wiedza i pasja 28 ekspertów w dziedzinie rozwoju osobistego. To zbiór niezwykle inspirujących przemyśleń oraz – przede wszystkich – praktyczny przewodnik po obszarach życia, które są niezbędne do osiągnięcia sukcesu.”
Reklama miesiąca okiem ekspertów
Kampania STAND UP L’Oréal Paris
77% kobiet doświadczyło molestowania seksualnego w miejscach publicznych. Te statystyki wydają się surrealistyczne, jednak kiedy już się zapyta kobiety, czy kiedykolwiek spotkały się z niepożądanym spojrzeniem, komentarzem, gestem, gwizdaniem czy cmokaniem, większość odpowie…NO W SUMIE TAK.
W kwietniu L’Oreal Paris zintensyfikował kampanię świadomościową z wykorzystaniem swojej czerwonej pomadki i hasłem „TO NIE WINA TWOJEJ SZMINKI”. Marka kosmetyczna, zmagająca się z kryzysem wizerunkowym, dotknęła bardzo ważnej tematyki, która niestety nadal bywa przemilczana lub co gorsza – winę zrzuca się na kobiety.
Twórcy kampanii podkreślają fakt, że to NIGDY nie jest wina pomadki, szminki czy butów. Kreacje zastosowane w reklamie są proste, minimalistyczne, jednak czerwone tło użyte na wszystkich grafikach przyciąga skutecznie wzrok.
W swojej kampanii L’Oreal promuje program szkoleniowy, mający na celu zapobieganie molestowaniu w miejscach publicznych i poszerzanie wiedzy o tym, co można zrobić, będąc świadkiem molestowania i jak powinna zachować się kobieta, która go doświadcza. Kampania L’Oréal Paris stanowi przykład odpowiedzialnej komunikacji marketingowej, która łączy siłę marki z realnym wpływem społecznym, wykorzystując silny przekaz oraz rozpoznawalny produkt.
Kampania YSL Loveshine Plumping Lip Oil Gloss
W kwietniu wyróżniłabym działania marki YSL Beauty. Kampania YSL Loveshine Plumping Lip Oil Gloss to przykład nowoczesnej komunikacji w segmencie beauty, która skutecznie łączy globalny zasięg z lokalnym wyczuciem trendów. Po spektakularnym sukcesie w Japonii – gdzie w zaledwie 17 dni sprzedaż produktu potroiła się, osiągając najwyższy wynik od 2020 r. – marka udowodniła, że potrafi trafnie odczytywać potrzeby nowego pokolenia konsumentek.
W Polsce działania promocyjne zostały doskonale przemyślane i skierowane do młodszej grupy odbiorców. Wyróżniają się tu zwłaszcza aktywacje z udziałem influencerek takich jak Inez Lis, Gabriela Bednarz czy Agata Świderska. Ich content – publikowany zarówno na Instagramie, jak i TikToku – był autentyczny, świeży i świetnie wpisywał się w estetykę marki. Inez i Gabi – związane z kolektywem DRE$$CODE – wniosły do kampanii wyrazistą tożsamość i nowoczesny vibe, który idealnie rezonuje z Gen Z i młodszymi millenialsami.
Co ważne, marka od jakiegoś czasu podejmuje bardzo świadome działania w kierunku odmłodzenia swojego wizerunku – czego świetnym przykładem jest ambasadorska współpraca z Dua Lipą. Wybór twórczyń i twórców tak silnie osadzonych w świecie Gen Z tylko potwierdza tę strategię – i stanowi krok w bardzo dobrym kierunku.
Dodatkowo obecność brandu w świecie digital – poprzez formaty AR, kreatywny pop-up w Paryżu czy silną aktywność w mediach społecznościowych – podkreśla, jak przemyślana i wielowymiarowa była ta kampania. Polska odsłona to świetny przykład na to, jak globalna marka potrafi w angażujący sposób zakorzenić się w lokalnym krajobrazie influencer marketingu.
Promocja Iphone’a 16e w Media Expert
Kategoria Retail w Polsce charakteryzuje się dużą liczbą komunikatów serwowanych nam w tym samym czasie. Żeby zdecydować, która reklama się wyróżnia, musimy przedrzeć się przez spoty – urodzinowe, informujące o nowej promocji lub zniżce, śpiewające lub takie, które udowadniają nam, że dany sklep jest tańszy od drugiego.
Dlatego chciałbym zwrócić uwagę na reklamę, która jest jednak inna niż to, co widzimy na co dzień w kategorii (i co na pewno działa). Z mojej perspektywy reklamą, która się wyróżnia jest promocja Iphone’a 16e w Media Expert – głównie dlatego, że nie wygląda jak reklama Media Expert. To interesujący przykład sytuacji, w której retailer decyduje się na subtelniejsze podejście, eksponując produkt i jego wizualną identyfikację. Taki krok wstecz pozwala na lepsze wyeksponowanie produktu. I wygląda to dobrze.
Magda Butrym x H&M
Współprace między markami to świetny sposób na dotarcie do nowych odbiorców, wyjście poza swoją bańkę. W tym przypadku – wyjątkowe wyróżnienie dla projektantki, która konsekwentnie, od 10 lat buduje swoją markę i rozpoznawalną estetykę. H&M tworzył limitowane kolekcje z takimi gigantami jak Balmain czy Versace, więc śmiało można stwierdzić, że dołączenie Magdy Butrym do tego grona to historyczna chwila dla polskiej mody.
Sama kolekcja może się podobać (lub nie), ale z marketingowego punktu widzenia zagrało wiele rzeczy: skuteczne nawiązania do rozpoznawalnych dla Butrym elementów (jak motyw róży i kobiece kroje), dopracowana prekampania, reguła niedostępności i możliwość posiadania namiastki luksusu za ułamek oryginalnej ceny.
Kolekcja, w pakiecie ze sprzedażą, wygenerowała ogromną liczbę materiałów UGC – z planami zakupowymi, przymiarkami upolowanych produktów, ale też komentarzami co do estetyki czy składów. Jako, że nie ma róży bez kolców, nie obeszło się bez zgrzytów – jeszcze przed pojawieniem się ubrań w oficjalnej sprzedaży, można było znaleźć pojedyncze sztuki odsprzedawane za wielokrotność ceny. Sam fakt współpracy projektantki z marką będącą jednym z prekursorów fast-fashion również może być dyskusyjny.
Tołpa Bionic Dual Glow
Marka Tołpa od lat przyciąga uwagę swoją prostą, zadziorną komunikacją – wystarczy spojrzeć na kultowy już krem nawilżający z kwasem hialuronowym dla mężczyzn. Minimalizm i precyzja w nazywaniu produktów to dziś rzadkość, a Tołpa potrafi nazwać rzeczy po imieniu, bez zbędnych opowieści o składnikach aktywnych. Podobną konsekwencję widać w linii Bionic Dual Glow, gdzie główną rolę gra witamina C. Ten kiedyś apteczny składnik dziś jest bohaterem kosmetyków, a jego obecność w komunikacji – od opakowań, przez kampanię PR, aż po przekaz influencerów – jest spójna i widoczna.
Szczególnie cieszy subtelna inkluzywność tej linii – choć komunikacja kierowana jest do kobiet, obecność męskiego akcentu (czy tylko mnie model przypomina Joshuę Kantara z „Cassandry”?) po prostu cieszy. Być może dzięki temu „pożyczanie” kosmetyku od partnerki stanie się mniej niezręczne. Tołpa po raz kolejny łączy trend, tożsamość i autentyczność w świeży, nienachalny sposób.