Wraz z dynamicznym rozwojem rynku e-commerce jednym z najbardziej dominujących trendów jest wzrost znaczenia i popularności marketplace’ów. Te platformy handlowe przyciągają zarówno sprzedawców, którzy poszukują nowych możliwości rozwoju biznesu, jak i konsumentów, którzy szukają wygodnych sposobów na zakupy online.
Marketplace’y to platformy internetowe, które umożliwiają zakup produktów i usług od różnych sprzedawców w jednym miejscu. Działają one w roli pośredników – łączą kupujących i przedsiębiorców w wirtualnym środowisku handlowym.
Istnieje wiele rodzajów marketplace’ów (zarówno globalnych, jak i krajowych), które obejmują różne branże i kategorie produktowe. Platformy takie jak Amazon, eBay czy Allegro umożliwiają sprzedaż praktycznie wszystkich rodzajów produktów – od elektroniki, przez książki, meble czy odzież, po żywność. Z kolei specjalistyczne marketplace’y skupiają się na określonych sektorach lub produktach – np. Etsy to platforma skoncentrowana na rękodziele i wyrobach artystycznych, a Airbnb umożliwia rezerwację noclegów u lokalnych gospodarzy.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Popularność marketplace’ów w Polsce
Na dużą rolę marketplace’ów na polskim rynku handlu elektronicznego zwraca uwagę raport e-Izby z 2023 r. „Jedną z najważniejszych zmian, jaka zaszła na rynku e-commerce w Polsce, było umocnienie się dużych graczy, zwłaszcza działających w modelu platformowym (marketplace). Zdominowali oni rynek i stali się jednym z najbardziej oczywistych miejsc zakupów online dla wielu Polaków” – piszą autorzy publikacji „Dekada polskiego e-commerce”, w której podsumowano transformację i dynamikę cyfrowego handlu na przestrzeni lat 2013-2023.
Z raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce 2022” wynika, że w ubiegłym roku aż dwie trzecie kupujących online regularnie korzystało z platform sprzedażowych. Najpopularniejszymi marketplace’ami były kolejno: Allegro, OLX, Zalando, Amazon, Aliexpress, Shoppee (które już wycofało się z Polski), Vinted, Ceneo, eBay i Empik.
Korzyści dla sprzedawców na marketplace’ach
- Duży zasięg i dostęp do potencjalnych klientów. Marketplace’y przyciągają miliony użytkowników, co daje sprzedawcom możliwość dotarcia do znacznie większej liczby odbiorców, niż byłoby to możliwe przy prowadzeniu własnego e-sklepu. Dzięki temu mogą zwiększyć widoczność swoich produktów i zdobyć nowych klientów.
- Gotowa infrastruktura handlowa. Sprzedawcy nie muszą inwestować w rozwój i utrzymanie własnej platformy e-commerce. Mogą skorzystać z gotowej infrastruktury marketplace’ów, w tym systemów płatności, narzędzi marketingowych i obsługi klienta.
- Wiarygodność i zaufanie. Popularne marketplace’y są wiarygodne dla klientów, którzy mają większe zaufanie do zakupów na uznanej platformie, co może przekładać się na większą skłonność do dokonywania transakcji.
- Optymalizacja procesów biznesowych. Dzięki narzędziom dostępnym na platformach sprzedawcy mogą optymalizować swoje procesy biznesowe – są w stanie zarządzać zapasami czy śledzić sprzedaż i analizować dane, co pomaga w podejmowaniu lepszych decyzji i zwiększeniu efektywności.
Jednym ze sposobów na zwiększenie szansy osiągnięcia sukcesu sprzedażowego na platformie typu marketplace jest spełnienie potrzeb i oczekiwań klienta końcowego. Im bardziej intuicyjne jest doświadczenie zakupowe, tym większe są szanse na przyciągnięcie i utrzymanie kupujących. Gwarantem satysfakcji klienta podczas wykonywania zakupów online są przede wszystkim szybkość, wygoda i bezpieczeństwo. Właśnie dlatego tak istotne jest, aby dobrze rozumieć ścieżki zakupowe i ich wpływ na podejmowane decyzje – mówi Mateusz Wachowski, business development manager w Tpay.
Korzyści dla kupujących na marketplace’ach
- Wygoda i łatwość zakupów. Jedną z głównych korzyści, jakie klientom dają marketplace’y, jest wygoda. Kupujący mogą robić zakupy z dowolnego miejsca i o dowolnej porze, korzystając z urządzenia z dostępem do internetu. Wszystko, czego potrzebują, jest dostępne na intuicyjnej platformie.
- Szeroki wybór produktów i usług. Marketplace’y oferują ogromny wybór produktów i usług w jednym miejscu. Klienci mają możliwość porównywania różnych marek, modeli, cen i funkcji, co ułatwia im znalezienie dokładnie tego, czego potrzebują. Mogą także kupić produkty, które są trudno dostępne w tradycyjnych sklepach.
- Bezpieczeństwo transakcji. Marketplace’y często oferują mechanizmy zabezpieczające transakcje, np. systemy płatności, które chronią dane finansowe, oraz sposoby rozwiązywania sporów, które pomagają w przypadku problemów z zamówieniem czy dostawą. Klienci mają większą pewność, że ich transakcje są bezpieczne.
- Konkurencyjne ceny i korzystne oferty. Dzięki konkurencji między sprzedawcami na platformach kupujący mogą korzystać z niższych cen. Handlowcy często oferują promocje, obniżki, kody rabatowe lub darmową dostawę w celu przyciągnięcia klientów. Kupujący mogą też porównać ceny i wybrać najkorzystniejszą ofertę.
Wrażliwość cenowa klientów ma duży wpływ na decyzje zakupowe, dlatego sklep na marketplace musi wyróżniać się różnymi korzyściami, takimi jak dogodne raty, program lojalnościowy czy możliwość dokupienia produktów o wyższej marży w ramach jednego zamówienia. Platforma marketplace ma na celu pomagać sklepom w budowaniu pozycji zaufanego doradcy, który dodatkowo edukuje klientów i zyskuje ich zaufanie – mówi Mateusz Wachowski z Tpay.
Szansa dla przedsiębiorców
Sprzedaż na marketplace’ach to dynamiczny trend na rynku e-commerce. Tego typy platformy już teraz stanowią siłę napędową e-handlu w Polsce – zmieniają sposób zakupów i sprzedaży, a także stwarzają nowe szanse dla przedsiębiorców.
E-commerce stale ewoluuje, dlatego trzeba być na bieżąco z trendami i tworzyć nowe rozwiązania, które będą jeszcze bardziej przyjazne dla klientów. Elastyczność i gotowość do adaptacji są nieodzowne, ale równie ważne jest eksperymentowanie z nowymi punktami kontaktu z klientami, aby wyprzedzać ich rosnące oczekiwania. W przypadku platform typu marketplace łatwość zakupów, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych, ma kluczowe znaczenie – mówi Mateusz Wachowski, business development manager w Tpay.
Warto rozważyć wykorzystanie marketplace’ów w ramach strategii rozwoju biznesu, bo wszystko wskazuje na to, że ich popularność i możliwości będą w najbliższych latach coraz większe. „To, co jeszcze się wydarzy, to – zdaniem ekspertów – marketplaceyzacja i fintechizacja, czyli intensyfikacja sprzedaży z wykorzystaniem dedykowanych platform oraz pojawienie się nowych, elastycznych i innowacyjnych operatorów płatności, którzy jeszcze rozwiną opcje płacenia za zakupy w sieci i zwiększą satysfakcję konsumentów na tym poniekąd najtrudniejszym etapie zakupowym” – przewidują autorzy raportu e-Izby „Dekada polskiego e-commerce”.
Tekst powstał przy współpracy z Tpay