Aktualnie aż połowę reklam display na świecie stanowią te wyświetlane w sposób zautomatyzowany. Już na początku 2016 r. ZenithOptimedia prognozował, że ich udział zwiększy się aż do 60%, podczas gdy IAB zaznaczał, że 9 na 10 reklamodawców korzysta już z automatyzacji.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak skutecznie wdrożyć personalizację w kampaniach online,
- jakie zmiany czekają rynek personalizacji i automatyzacji w najbliższym czasie.
Model zakupu powierzchni reklamowych w sposób zautomatyzowany jeszcze do niedawna był właściwie poza zasięgiem przeciętnego marketera. Wraz z rozwojem technologii stał się jednak jednym z najważniejszych narzędzi w rękach firm, które chcą efektywnie wykorzystać swoje budżety marketingowe. Zaledwie 4 lata temu udział tego modelu w rynku reklamy display stanowił 12%, a dziś prognozy mówią już o wzroście na poziomie 60% w 2016 roku. Co ważne, już teraz w Polsce z tego rozwiązania korzysta 89% reklamodawców. Jak będzie wyglądał rynek reklamy spersonalizowanej A.D. 2016? Poniżej przedstawiamy 5 najważniejszych trendów, na które powinien zwrócić szczególną uwagę każdy marketer.
CPC, CPS, a może CPA? Jak efektywnie wydawać środki w internecie?
Od dwóch lat następują zmiany w postrzeganiu i pomiarze skuteczności kampanii reklamowych realizowanych w sieci – coraz częściej działania nastawione na jak największy zasięg zastępowane są kampaniami realizowanymi w modelach efektywnościowych. Powód jest prosty: wraz z rosnącymi obawami o blokowanie reklam oraz ograniczanie ich widoczności reklamodawcy częściej zadają sobie pytanie o sens inwestowania w inne niż oparte na wynikach rozwiązania. Na znaczeniu zyskują zatem działania pozwalające na precyzyjny dobór komunikatu do preferencji internautów, realizowane w modelach, w których rozliczenie odbywa się na podstawie wpływu kampanii na zwiększenie liczby konwersji (CPA czy CPS).
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Porównując efektywny koszt konwersji oraz wyniki sprzedaży przy użyciu rozwiązań takich jak np. Google Analytics, marketerzy są w stanie minimalizować koszty konwersji po każdej kampanii, lepiej alokować swój budżet, określać grupę docelową, a w konsekwencji wybierać najlepszy sposób zakupu reklam.
Kampania reklamowa z kompleksowym scenariuszem
Nie da się ukryć, że prawdziwa przewaga automatyzacji i retargetingu wynika z wykorzystania danych. To dzięki nim możliwa jest kompleksowa segmentacja grup docelowych, pozwalająca na dotarcie np. do tych użytkowników, którzy ostatni raz odwiedzili sklep internetowy 7 dni temu i kupili produkt z wybranej kategorii. Jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę, że ponad 86% konsumentów podkreśla znaczący wpływ personalizacji na ich decyzje zakupowe.
Automatyzacja pozwala też na tworzenie długoterminowych strategii marketingowych, uwzględniających klientów, którzy do tej pory wychodzili poza ramy planów krótkoterminowych. W najbliższej przyszłości to właśnie zaawansowany retargeting będzie zyskiwał na popularności jako jeden z elementów długoterminowych strategii utrzymania klientów.
Zakup powierzchni i analiza skuteczności w czasie rzeczywistym
Tym, co wyróżnia automatyzację, jest nie tylko wysoka efektywność, ale też elastyczność. Taki model zakupu reklam pozwala marketerom na wprowadzanie zmian i optymalizowanie kampanii w czasie rzeczywistym oraz natychmiastowe eliminowanie tych, które nie przynoszą efektów. Równocześnie pełne wykorzystanie współczesnych możliwości optymalizacji w znacznej mierze musi opierać się na analizie danych na temat użytkowników. Rosnące wydatki na tego typu kampanie przekładają się więc na coraz szybszy rozwój narzędzi analitycznych. Polepsza się też jakość pozyskiwanych danych, a co najważniejsze, zwiększa się użycie tej technologii dla reklamodawców.
Bez mobile nie ma automatyzacji
W 2016 r. reklamodawcy chętniej sięgają po kampanie przygotowane z myślą o smartfonach i tabletach, a prognozy wskazują, że zainteresowanie tym kanałem będzie wzrastać. Według instytutu eMarketer globalne wydatki na kampanie w kanale mobilnym przekroczą w 2016 r. 100 miliardów dolarów i będą stanowiły aż 50% wydatków na reklamę w sieci. Jest to naturalny krok w rozwoju branży, biorąc pod uwagę wszechobecność urządzeń przenośnych. Wg badań CBOS nawet 91% Polaków deklaruje regularne korzystanie z urządzeń mobilnych, co sprzyja rozwojowi dedykowanych wersji serwisów i stron internetowych. Jeśli popularność zautomatyzowanego zakupu powierzchni ma rosnąć, to już do końca tego roku zwiększą się budżety na kampanie w kanale mobilnym.
Jednoczesne wykorzystanie technologii kilku dostawców
W ostatnich latach powstał szereg narzędzi i firm specjalizujących się w automatyzacji kampanii reklamowych. Każda z tych firm oferuje dedykowane rozwiązania z zakresu automatycznego zakupu reklam, retargetingu w kampaniach e-mailowych czy aplikacjach. W drugiej połowie 2016 r. marketerzy będą skupiać się na korzyściach, które jest w stanie zaoferować jedynie jednoczesne korzystanie z ofert kilku dostawców. Do korzyści tych zaliczyć można:
- lepsze dotarcie – wielu dostawców to przede wszystkim dostęp do większej liczby użytkowników, szerszy wybór powierzchni reklamowych, rozwiązań kreatywnych, różne algorytmy oraz podejście do realizacji celów klienta,
- najlepszy efekt w optymalnej cenie – konkurencja między dostawcami mobilizuje ich do ciągłego doskonalenia swoich narzędzi,
- elastyczność w użyciu różnych scenariuszy retargetingowych – każdy z dostawców wypracował własny, niepowtarzalny sposób realizacji strategii klientów, również w zależności od celu kampanii, a więc np. zwiększenia ruchu, liczby sprzedanych produktów czy bezpośrednio przychodu.
Rynek reklamy internetowej stale ewoluuje. Dzięki coraz częstszemu wykorzystaniu wyrafinowanych strategii oraz lepszej znajomości automatyzacji działań reklamowych w sieci marketerzy nie zastanawiają się już, czy w ogóle z niej korzystać, ale jak w stu procentach wykorzystać jej ogromny potencjał.
***
Żródła danych:
-
ZenithOptimedia, Global Mobile Advertising Expenditure To Overtake Desktop in 2018, dostęp online: http://www.zenithoptimedia.com/global-mobile-advertising-expenditure-overtake-desktop-2018
-
Website Magazine, Consumers demand personalized shopping experiences, dostęp online: http://www.websitemagazine.com/content/blogs/posts/archive/2015/02/23/consumers-demand-personalized-shopping-experiences.aspx.
-
Mobile Commerce Press, In Poland, Mobile Technology Penetration Has Reached 91%, dostęp online: http://www.mobilecommercepress.com/in-poland-mobile-technology-penetration-has-reached-91-percent/8518928/